Choroby wewnętrzne
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1600-Lek6CHWH-NJ |
Kod Erasmus / ISCED: |
12.1
|
Nazwa przedmiotu: | Choroby wewnętrzne |
Jednostka: | Katedra Hematologii |
Grupy: |
Choroby wewnętrzne dla 6 roku NWJ kierunku lekarskiego |
Punkty ECTS i inne: |
16.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Zaliczenie przedmiotów na I-V roku studiów |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot fakultatywny |
Całkowity nakład pracy studenta: | 240 godzin Łącznie 16 ECTS |
Efekty uczenia się - wiedza: | E.W1. zna uwarunkowania środowiskowe i epidemiologiczne najczęstszych chorób; E.W7. zna i rozumie przyczyny, objawy, zasady diagnozowania i postępowania terapeutycznego w odniesieniu do najczęstszych chorób wewnętrznych występujących u osób dorosłych oraz ich powikłań: a) chorób układu krążenia, w tym: choroby niedokrwiennej serca, wad serca, chorób wsierdzia, mięśnia serca, osierdzia, niewydolności serca (ostrej i przewlekłej), chorób naczyń tętniczych i żylnych, nadciśnienia tętniczego: pierwotnego i wtórnego, nadciśnienia płucnego, b) chorób układu oddechowego, w tym: chorób dróg oddechowych, przewlekłej obturacyjnej choroby płuc, astmy oskrzelowej, rozstrzenia oskrzeli, mukowiscydozy, zakażeń układu oddechowego, chorób śródmiąższowych płuc, opłucnej, śródpiersia, obturacyjnego i centralnego bezdechu sennego, niewydolności oddechowej (ostrej i przewlekłej), nowotworów układu oddechowego, c) chorób układu pokarmowego, w tym chorób: jamy ustnej, przełyku, żołądka i dwunastnicy, jelit, trzustki, wątroby, dróg żółciowych i pęcherzyka żółciowego, d) chorób układu wydzielania wewnętrznego, w tym chorób: podwzgórza i przysadki, tarczycy, przytarczyc, kory i rdzenia nadnerczy, jajników i jąder, a także guzów neuroendokrynnych, zespołów wielogruczołowych, różnych typów cukrzycy i zespołu metabolicznego: hipoglikemii, otyłości, dyslipidemii, e) chorób nerek i dróg moczowych, w tym: ostrych i przewlekłych niewydolności nerek, chorób kłębuszków nerkowych i śródmiąższowych nerek, torbieli nerek, kamicy nerkowej, zakażeń układu moczowego, nowotworów układu moczowego, w szczególności raka pęcherza moczowego i raka nerki, f) chorób układu krwiotwórczego, w tym: aplazji szpiku, niedokrwistości, granulocytopenii i agranulocytozy, małopłytkowości, białaczek ostrych, nowotworów mieloproliferacyjnych i mielodysplastyczno-mieloproliferacyjnych, zespołów mielodysplastycznych, nowotworów z dojrzałych limfocytów B i T, skaz krwotocznych, trombofilii, stanów bezpośredniego zagrożenia życia w hematologii, zaburzeń krwi w chorobach innych narządów; g) chorób reumatycznych, w tym: chorób układowych tkanki łącznej, układowych zapaleń naczyń, zapaleń stawów z zajęciem kręgosłupa, chorób metabolicznych kości, w szczególności osteoporozy i choroby zwyrodnieniowej stawów, dny moczanowej, h) chorób alergicznych, w tym: anafilaksji i wstrząsu anafilaktycznego oraz obrzęku naczynioruchowego, i) zaburzeń wodno-elektrolitowych i kwasowo-zasadowych: stanów odwodnienia, stanów przewodnienia, zaburzeń gospodarki elektrolitowej, kwasicy i zasadowicy; E.W8. zna i rozumie przebieg oraz objawy procesu starzenia się, a także zasady całościowej oceny geriatrycznej i opieki interdyscyplinarnej w odniesieniu do pacjenta w podeszłym wieku; E.W9. rozumie przyczyny i zna podstawowe odrębności w najczęstszych chorobach występujących u osób starszych oraz zasady postępowania w podstawowych zespołach geriatrycznych; E.W10. zna i rozumie podstawowe zasady farmakoterapii chorób ludzi w podeszłym wieku; E.W11. zna i rozumie zagrożenia związane z hospitalizacją ludzi w podeszłym wieku; E.W12. zna i rozumie podstawowe zasady organizacji opieki nad osobą starszą i obciążenia opiekuna osoby starszej; E.W37. zna rodzaje materiałów biologicznych wykorzystywanych w diagnostyce laboratoryjnej oraz zasady pobierania materiału do badań; E.W38. zna podstawy teoretyczne i praktyczne diagnostyki laboratoryjnej; E.W39. zna i rozumie możliwości i ograniczenia badań laboratoryjnych w stanach nagłych; E.W40. wymienia wskazania do wdrożenia terapii monitorowanej; E.W41. definiuje podstawowe pojęcia farmakoekonomiczne. Efekty uczenia się - umiejętności: E.U1. przeprowadza wywiad lekarski z pacjentem dorosłym; E.U3. przeprowadza pełne i ukierunkowane badanie fizykalne pacjenta dorosłego; E.U12. przeprowadza diagnostykę różnicową najczęstszych chorób osób dorosłych i dzieci; E.U13. ocenia i opisuje stan somatyczny i psychiczny pacjenta; E.U14. rozpoznaje stany bezpośredniego zagrożenia życia; E.U15. rozpoznaje stan po spożyciu alkoholu, narkotyków i innych używek; E.U16. planuje postępowanie diagnostyczne, terapeutyczne i profilaktyczne; E.U17. przeprowadza analizę ewentualnych działań niepożądanych poszczególnych leków oraz interakcji między nimi; E.U18. proponuje indywidualizację obowiązujących wytycznych terapeutycznych oraz inne metody leczenia wobec nieskuteczności albo przeciwwskazań do terapii standardowej; E.U20. kwalifikuje pacjenta do leczenia domowego i szpitalnego; E.U24. interpretuje badania laboratoryjne i identyfikuje przyczyny odchyleń; E.U25. stosuje leczenie żywieniowe (z uwzględnieniem żywienia dojelitowego i pozajelitowego); E.U28. pobiera materiał do badań wykorzystywanych w diagnostyce laboratoryjnej; E.U29. wykonuje podstawowe procedury i zabiegi lekarskie, w tym: a) pomiar temperatury ciała, pomiar tętna, nieinwazyjny pomiar ciśnienia tętniczego, b) monitorowanie parametrów życiowych przy pomocy kardiomonitora, pulsoksymetrię, c) badanie spirometryczne, leczenie tlenem, d) wstrzyknięcia dożylne, domięśniowe i podskórne, kaniulację żył obwodowych, pobieranie obwodowej krwi żylnej, e) pobieranie wymazów z nosa, gardła i skóry, f) cewnikowanie pęcherza moczowego u kobiet i mężczyzn, zgłębnikowanie żołądka, płukanie żołądka, enemę, g) standardowy elektrokardiogram spoczynkowy wraz z interpretacją, kardiowersję elektryczną i defibrylację serca, h) proste testy paskowe i pomiar stężenia glukozy we krwi; E.U30. asystuje przy przeprowadzaniu następujących procedur i zabiegów lekarskich: a) przetaczaniu preparatów krwi i krwiopochodnych, b) drenażu jamy opłucnowej, c) nakłuciu jamy otrzewnowej, d) testach naskórkowych, e) próbach śródskórnych i skaryfikacyjnych oraz interpretuje ich wyniki; E.U31. interpretuje charakterystyki farmaceutyczne produktów leczniczych oraz krytycznie ocenia materiały reklamowe dotyczące leków; E.U32. planuje konsultacje specjalistyczne; E.U37. rozpoznaje agonię pacjenta i stwierdza jego zgon; E.U38. prowadzi dokumentację medyczną pacjenta. |
Efekty uczenia się - umiejętności: | K01 – posiada świadomość własnych ograniczeń i umiejętność stałego dokształcania się K02 – posiada umiejętność działania w warunkach niepewności, a czasem i stresu K03 – potrafi nawiązać i utrzymać głęboki i pełen szacunku kontakt z chorym K05 – stawia dobro pacjenta na pierwszy miejscu K06 – okazuje szacunek wobec pacjenta i zrozumienie dla różnic światopoglądowych, oraz kulturowych K07 – przestrzega tajemnicy lekarskiej i wszelkich praw pacjenta (m.in. prawa do informacji, do intymności, do świadomej decyzji, do godnej śmierci) K08 – potrafi współpracować z przedstawicielami innych zawodów w zakresie ochrony zdrowia |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K01 – posiada świadomość własnych ograniczeń i umiejętność stałego dokształcania się K02 – posiada umiejętność działania w warunkach niepewności, a czasem i stresu K03 – potrafi nawiązać i utrzymać głęboki i pełen szacunku kontakt z chorym K05 – stawia dobro pacjenta na pierwszy miejscu K06 – okazuje szacunek wobec pacjenta i zrozumienie dla różnic światopoglądowych, oraz kulturowych K07 – przestrzega tajemnicy lekarskiej i wszelkich praw pacjenta (m.in. prawa do informacji, do intymności, do świadomej decyzji, do godnej śmierci) K08 – potrafi współpracować z przedstawicielami innych zawodów w zakresie ochrony zdrowia |
Metody dydaktyczne: | Praca własna oraz praca pod nadzorem opiekuna praktyk, udział w pracy zespołu, udział w szkoleniach związanych ze specyfiką działalności leczniczej danej praktyki |
Metody dydaktyczne podające: | - opis |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Metody dydaktyczne w kształceniu online: | - metody oparte na współpracy |
Skrócony opis: |
Celem praktyk jest pogłębienie umiejętności zawodowych z wykorzystaniem wiedzy zdobytej w trakcie wykładów i ćwiczeń. |
Pełny opis: |
Celem praktyki na Oddziale Chorób Wewnętrznych jest uzupełnienie wiadomości o organizacji Oddziału Wewnętrznego (Kliniki) i powiązaniu organizacyjnym Oddziału (Kliniki) z lecznictwem otwartym, doskonalenie umiejętności badania podmiotowego i fizykalnego, zapoznanie się z zasadami udzielania pierwszej pomocy, resuscytacji i reanimacji, pogłębienie umiejętności rozpoznawania i różnicowania podstawowych jednostek chorobowych ze szczególnym uwzględnieniem przypadków ostrych, zapoznanie się z zasadami interpretacji wyników badań laboratoryjnych, radiologicznych i patomorfologicznych, udział w obchodach lekarskich. Student powinien aktywnie uczestniczyć w działalności jednostki, w której realizuje praktykę. Powinien rozwijać umiejętności pracy grupowej oraz organizowania stanowisk pracy zgodnie z zasadami prawnymi i etycznymi |
Literatura: |
1. Choroby wewnętrzne, pod redakcją prof. dr hab. Andrzeja Szczeklika, Kraków, wydanie 2023 r. 2. Kompedium medycyny praktycznej - Choroby wewnętrzne, pod redakcją Andrzeja Szczeklika i Piotra Gajewskiego, wydanie 2020 r. |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie odbywa się w oparciu o dane zawarte w dzienniku praktyk i jest potwierdzone podpisem opiekuna praktyk. W1-W12, W37-W41, U1, U3, U12, K02, K03 |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 240 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jarosław Czyż | |
Prowadzący grup: | Jarosław Czyż, Anna Jachalska, Karolina Kaczorowska-Bilska, Łukasz Szukalski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Celem praktyk jest pogłębienie umiejętności zawodowych z wykorzystaniem wiedzy zdobytej w trakcie wykładów i ćwiczeń. |
|
Pełny opis: |
Celem praktyki na Oddziale Chorób Wewnętrznych jest uzupełnienie wiadomości o organizacji Oddziału Wewnętrznego (Kliniki) i powiązaniu organizacyjnym Oddziału (Kliniki) z lecznictwem otwartym, doskonalenie umiejętności badania podmiotowego i fizykalnego, zapoznanie się z zasadami udzielania pierwszej pomocy, resuscytacji i reanimacji, pogłębienie umiejętności rozpoznawania i różnicowania podstawowych jednostek chorobowych ze szczególnym uwzględnieniem przypadków ostrych, zapoznanie się z zasadami interpretacji wyników badań laboratoryjnych, radiologicznych i patomorfologicznych, udział w obchodach lekarskich. Student powinien aktywnie uczestniczyć w działalności jednostki, w której realizuje praktykę. Powinien rozwijać umiejętności pracy grupowej oraz organizowania stanowisk pracy zgodnie z zasadami prawnymi i etycznymi |
|
Literatura: |
1. Choroby wewnętrzne, pod redakcją prof. dr hab. Andrzeja Szczeklika, Kraków, wydanie 2023 r. 2. Kompedium medycyny praktycznej - Choroby wewnętrzne, pod redakcją Andrzeja Szczeklika i Piotra Gajewskiego, wydanie 2020 r. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 240 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jarosław Czyż | |
Prowadzący grup: | Jarosław Czyż, Anna Jachalska, Karolina Kaczorowska-Bilska, Łukasz Szukalski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.