Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Choroby wewnętrzne

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1600-Lek6CHWK-NJ
Kod Erasmus / ISCED: 12.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0912) Medycyna Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Choroby wewnętrzne
Jednostka: Katedra Kardiologii i Chorób Wewnętrznych
Grupy: Choroby wewnętrzne dla 6 roku NWJ kierunku lekarskiego
Punkty ECTS i inne: 16.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Znajomość anatomii, fizjologii i patofizjologii układu sercowo-naczyniowego

Umiejętność badania podmiotowego i przedmiotowego (Propedeutyka chorób wewnętrznych).

Znajomość w podstawowym zakresie patofizjologii, symptomatologii, diagnostyki i różnicowania chorób wewnętrznych (przedmioty – Alergologia z immunologią, Gastroeneterologia, Hematologia, Kardiologia, Nefrologia, Pulmonologia)

Znajomość farmakologii podstawowych leków stosowanych

w kardiologii .


Rodzaj przedmiotu:

przedmiot fakultatywny

Całkowity nakład pracy studenta:

1. Całkowity nakład pracy z udziałem nauczyciela akademickiego:

Udział w ćwiczeniach – 240 godzin

9,6 punktu ECTS


2. Czas przeznaczony na pracę indywidualną studenta:

Udział w ćwiczeniach – 240 godzin

Zajęcia w formie symulacji medycznych – 4 godziny

Przygotowanie do ćwiczeń i zaliczenia – 156 godzin


Łączny czas przeznaczony przez studenta na osiągnięcie zamierzonych celów dydaktycznych – 400 godzin, co odpowiada 16 punktom ECTS.


Efekty uczenia się - wiedza:

W01. student zna patomechanizm i postacie kliniczne najczęstszych chorób poszczególnych układów

i narządów, chorób metabolicznych oraz zaburzeń gospodarki wodno-elektrolitowej, hormonalnej i kwasowo-zasadowej; (C.W27)


W02. student rozumie i docenia rolę rodziny pacjenta w procesie chorowania (rozpoznanie choroby, adaptacja do

choroby, wyleczenie) oraz sposoby radzenia sobie w sytuacjach trudnych (postęp choroby, proces umierania, żałoba); (D.W11)


W03. student poznaje w szerszym zakresie uwarunkowania środowiskowe i epidemiologiczne, przyczyny, objawy, zasady

diagnozowania i postępowania terapeutycznego w przypadku najczęstszych chorób internistycznych występujących u dorosłych oraz ich powikłań:

chorób układu krążenia, w tym choroby niedokrwiennej serca, wad serca, chorób wsierdzia, mięśnia serca, osierdzia, niewydolności serca (ostrej i przewlekłej), chorób naczyń tętniczych i żylnych, nadciśnienia tętniczego (pierwotnego

i wtórnego), nadciśnienia płucnego; a także innych schorzeń internistycznych, które towarzyszą schorzeniom kardiologicznym lub są powodem hospitalizacji w ramach ostrego dyżuru internistycznego (cukrzyca i jej powikłania zarówno ostre jak

i przewlekłe, niedokrwistość, zakażenia układu oddechowego

i moczowego). (E.W7)


W04. student zna wskazania do wdrożenia terapii monitorowanej; (E.W41)


W05. student jest zaznajomiony z problematyką współcześnie wykorzystywanych badań obrazowych, w szczególności z:

1) symptomatologią radiologiczną podstawowych chorób;

2) metodami instrumentalnymi i technikami obrazowymi wykorzystywanymi do wykonywania zabiegów medycznych;

3) wskazaniami, przeciwwskazaniami i przygotowaniem pacjenta do poszczególnych rodzajów badań obrazowych oraz przeciwwskazaniami do stosowania środków

kontrastujących; (F.W17).


Efekty uczenia się - umiejętności:

U01. student potrafi wykonywać proste testy czynnościowe oceniające funkcjonowanie organizmu człowieka jako układu regulacji stabilnej (testy obciążeniowe wysiłkowe) i interpretować dane liczbowe dotyczące podstawowych zmiennych fizjologicznych; (B.U7)


U02. student zna i potrafi przestrzegać praw pacjenta; (D.U3)


U03. student wykazuje odpowiedzialność za podnoszenie swoich kwalifikacji i przekazywanie wiedzy innym; (D.U4)


U04. student potrafi dostosować sposób komunikacji werbalnej do potrzeb pacjenta, wyrażając się w sposób zrozumiały

i unikając żargonu medycznego; (D.U11)


U05. student nawiązuje z pacjentem i osobą towarzyszącą pacjentowi kontakt służący budowaniu właściwej relacji (np. Model 4 nawyków – 4 Habits Model: Zainwestuj w początek (Invest in the beginning), Wykaż empatię (Demonstrate empathy), Rozpoznaj perspektywę pacjenta (Elicit the patient’s perspective), Zainwestuj w koniec (Invest in the end)); (D.U13)


U06. student zbiera wywiad z dorosłym, w tym osobą starszą, wykorzystując umiejętności dotyczące treści, procesu i percepcji komunikowania się, z uwzględnieniem perspektywy biomedycznej i perspektywy pacjenta; (E.U1)


U07. student przeprowadza pełne i ukierunkowane badanie fizykalne ogólnointernistyczne dorosłego dostosowane do

określonej sytuacji klinicznej; (E.U5)


U08. student zna i potrafi zauważyć najczęstsze objawy choroby u dorosłych, zastosować badania diagnostyczne i interpretować ich wyniki, przeprowadzić diagnostykę różnicową, wdrożyć terapię, monitorować efekty leczenia oraz ocenić wskazania do konsultacji specjalistycznej, w szczególności w przypadku objawów takich jak:

1) gorączka;

2) osłabienie;

3) utrata apetytu;

4) utrata masy ciała;

5) wstrząs;

6) zatrzymanie akcji serca;

7) zaburzenie świadomości, w tym omdlenie;

8) obrzęk;

9) wysypka;

10) kaszel i odkrztuszanie;

11) krwioplucie;

12) duszność;

13) wydzielina z nosa i ucha;

14) ból w klatce piersiowej;

15) kołatanie serca;

16) sinica;

17) nudności i wymioty;

18) zaburzenia połykania;

19) ból brzucha;

20) obecność krwi w stolcu;

21) zaparcie i biegunka;

22) żółtaczka;

23) wzdęcia i opór w jamie brzusznej;

24) niedokrwistość;

25) limfadenopatia;

26) zaburzenia oddawania moczu;

27) krwiomocz i białkomocz;

28) zaburzenia miesiączkowania;

29) obniżenie nastroju i stany lękowe;

30) zaburzenia pamięci i funkcji poznawczych;

31) ból głowy;

32) zawroty głowy;

33) niedowład;

34) drgawki;

35) ból pleców;

36) ból stawów;

37) uraz lub oparzenie;

38) odwodnienie i przewodnienie

(E.U9.)


U09. student potrafi wykonać wykonywać takie procedury

i zabiegi medyczne, jak:

1) pomiar i ocenę podstawowych funkcji życiowych (temperatura, tętno, ciśnienie tętnicze krwi) oraz monitorowanie ich z wykorzystaniem kardiomonitora i pulsoksymetru;

2) tlenoterapia przy użyciu metod nieinwazyjnych;

3) dożylne, domięśniowe i podskórne podanie leku;

4) pobranie i zabezpieczenie krwi do badań laboratoryjnych,

w tym mikrobiologicznych;

5) pobranie krwi tętniczej i arterializowanej krwi włośniczkowej;

6) pobranie wymazów do badań mikrobiologicznych;

7) standardowy elektrokardiogram spoczynkowy, i zinterpretować jego wynik;

8) defibrylację, kardiowersję elektryczną;

9) testy paskowe, w tym pomiar stężenia glukozy przy pomocy glukometru; (E.U14.)


U10. student potrafi stwierdzić zgon pacjenta (E.U16.)


U11. student prowadzi (pod okiem asystenta) dokumentację medyczną pacjenta, w tym w postaci elektronicznej, zgodnie

z przepisami prawa; (E.U18.)


U12. student zna zasady i umie stosować następujące protokoły (np. w trakcie przekazywania opieki nad pacjentem,

zlecania konsultacji pacjenta lub jej udzielania):

1) RSVP/ISBAR (R (Reason – przyczyna, dlaczego), S (Story – historia pacjenta), V (Vital signs – parametry życiowe), P (Plan – plan dla pacjenta)/I (Introduction – wprowadzenie),

S (Situation – sytuacja), B (Background – tło), A (Assessment – ocena), R (Recommendation – rekomendacja) (E.U34).


Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

K01. student nawiązuje i utrzymuje głęboki oraz pełnego szacunku kontakt z pacjentem, a także okazuje zrozumienie dla różnic światopoglądowych i kulturowych; (K_K01.)


K02. student rozumie pojęcie dobra pacjenta i kieruje się nim

w swoim działaniu (K_K02.)


K03. student jest świadomy konieczności przestrzegania tajemnicy lekarskiej i praw pacjenta; (K_K03)


K04. student potrafi dostrzec i rozpoznać własne ograniczenia oraz dokonać samooceny deficytów i potrzeb edukacyjnych (K_K05.)


K05. student rozumie konieczność korzystania z obiektywnych źródeł informacji (K_K07.)


K06. student postępuje zgodnie z zasadami koleżeństwa zawodowego oraz właściwych reguł współdziałania w zespole,

w tym z przedstawicielami innych zawodów medycznych, także w środowisku wielokulturowym (K_K09.)


Metody dydaktyczne:

Ćwiczenia (przy łóżku chorego)

- zajęcia przy łóżku pacjenta – badanie podmiotowe i fizykalne

- towarzyszenie lekarzowi przy pracy administracyjnej – pisanie historii choroby, pisanie obserwacji, ustalanie koniecznych badań dodatkowych, ustalanie konsultacji lekarskich, przygotowanie wypisu pacjenta, pisanie recept i skierowań do Poradni specjalistycznych


- zajęcia w centrum Symulacji Medycznych (4 godziny opcjonalnie)


Skrócony opis:

Celem nauczania przedmiotu – Choroby wewnętrzne – jest przypomnienie studentowi wiedzy z zakresu patofizjologii, diagnostyki i leczenia chorób wewnętrznych.

Student uczestniczy w procesie diagnostyczno-leczniczym, ma możliwość wysuwania własnych koncepcji i prowadzenia dyskusji dotyczących różnicowania objawów choroby i jej leczenia.

Student zapoznaje się z dokumentacją medyczną i jej prowadzeniem w warunkach szpitalnych.

Student współuczestniczy w kontaktach lekarza z rodziną pacjenta.

Student wykonuje pod nadzorem asystenta podstawowe czynności lekarskie.

Literatura:

Podstawowym zalecanym podręcznikiem jest podręcznik „Choroby wewnętrzne Szczeklika” najnowsze wydanie.

Metody i kryteria oceniania:

W celu zaliczenia przedmiotu „Choroby wewnętrzne” konieczna jest obecność na wszystkich ćwiczeniach (ewentualne odrobienie nieobecności w warunkach dyżuru), oraz wykazanie się umiejętnością opisu EKG, interpretacji podstawowych badań laboratoryjnych, umiejętnością napisania obserwacji i epikryzy do Karty Informacyjnej.

Praktyki zawodowe:

nie dotyczy

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (w trakcie)

Okres: 2024-10-01 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 240 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Jacek Kubica
Prowadzący grup: Zofia Grąbczewska, Karolina Obońska, Tamara Sukiennik, Ewa Zabielska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Celem nauczania przedmiotu – Choroby wewnętrzne – jest przypomnienie studentowi wiedzy z zakresu patofizjologii, diagnostyki i leczenia chorób wewnętrznych.

Student uczestniczy w procesie diagnostyczno-leczniczym, ma możliwość wysuwania własnych koncepcji i prowadzenia dyskusji dotyczących różnicowania objawów choroby i jej leczenia.

Student zapoznaje się z dokumentacją medyczną i jej prowadzeniem w warunkach szpitalnych.

Student współuczestniczy w kontaktach lekarza z rodziną pacjenta.

Student wykonuje pod nadzorem asystenta podstawowe czynności lekarskie.

Literatura:

Podstawowym zalecanym podręcznikiem jest podręcznik „Choroby wewnętrzne Szczeklika” najnowsze wydanie.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-2 (2024-11-25)