Choroby wewnętrzne
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1600-Lek6CHWK-NJ |
Kod Erasmus / ISCED: |
12.1
|
Nazwa przedmiotu: | Choroby wewnętrzne |
Jednostka: | Katedra Kardiologii i Chorób Wewnętrznych |
Grupy: |
Choroby wewnętrzne dla 6 roku NWJ kierunku lekarskiego |
Punkty ECTS i inne: |
16.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Znajomość anatomii, fizjologii i patofizjologii układu sercowo-naczyniowego Umiejętność badania podmiotowego i przedmiotowego (Propedeutyka chorób wewnętrznych). Znajomość w podstawowym zakresie patofizjologii, symptomatologii, diagnostyki i różnicowania chorób wewnętrznych (przedmioty – Alergologia z immunologią, Gastroeneterologia, Hematologia, Kardiologia, Nefrologia, Pulmonologia) Znajomość farmakologii podstawowych leków stosowanych w kardiologii . |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot fakultatywny |
Całkowity nakład pracy studenta: | 1. Całkowity nakład pracy z udziałem nauczyciela akademickiego: Udział w ćwiczeniach – 240 godzin 9,6 punktu ECTS 2. Czas przeznaczony na pracę indywidualną studenta: Udział w ćwiczeniach – 240 godzin Zajęcia w formie symulacji medycznych – 4 godziny Przygotowanie do ćwiczeń i zaliczenia – 156 godzin Łączny czas przeznaczony przez studenta na osiągnięcie zamierzonych celów dydaktycznych – 400 godzin, co odpowiada 16 punktom ECTS. |
Efekty uczenia się - wiedza: | W01. student zna patomechanizm i postacie kliniczne najczęstszych chorób poszczególnych układów i narządów, chorób metabolicznych oraz zaburzeń gospodarki wodno-elektrolitowej, hormonalnej i kwasowo-zasadowej; (C.W27) W02. student rozumie i docenia rolę rodziny pacjenta w procesie chorowania (rozpoznanie choroby, adaptacja do choroby, wyleczenie) oraz sposoby radzenia sobie w sytuacjach trudnych (postęp choroby, proces umierania, żałoba); (D.W11) W03. student poznaje w szerszym zakresie uwarunkowania środowiskowe i epidemiologiczne, przyczyny, objawy, zasady diagnozowania i postępowania terapeutycznego w przypadku najczęstszych chorób internistycznych występujących u dorosłych oraz ich powikłań: chorób układu krążenia, w tym choroby niedokrwiennej serca, wad serca, chorób wsierdzia, mięśnia serca, osierdzia, niewydolności serca (ostrej i przewlekłej), chorób naczyń tętniczych i żylnych, nadciśnienia tętniczego (pierwotnego i wtórnego), nadciśnienia płucnego; a także innych schorzeń internistycznych, które towarzyszą schorzeniom kardiologicznym lub są powodem hospitalizacji w ramach ostrego dyżuru internistycznego (cukrzyca i jej powikłania zarówno ostre jak i przewlekłe, niedokrwistość, zakażenia układu oddechowego i moczowego). (E.W7) W04. student zna wskazania do wdrożenia terapii monitorowanej; (E.W41) W05. student jest zaznajomiony z problematyką współcześnie wykorzystywanych badań obrazowych, w szczególności z: 1) symptomatologią radiologiczną podstawowych chorób; 2) metodami instrumentalnymi i technikami obrazowymi wykorzystywanymi do wykonywania zabiegów medycznych; 3) wskazaniami, przeciwwskazaniami i przygotowaniem pacjenta do poszczególnych rodzajów badań obrazowych oraz przeciwwskazaniami do stosowania środków kontrastujących; (F.W17). |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U01. student potrafi wykonywać proste testy czynnościowe oceniające funkcjonowanie organizmu człowieka jako układu regulacji stabilnej (testy obciążeniowe wysiłkowe) i interpretować dane liczbowe dotyczące podstawowych zmiennych fizjologicznych; (B.U7) U02. student zna i potrafi przestrzegać praw pacjenta; (D.U3) U03. student wykazuje odpowiedzialność za podnoszenie swoich kwalifikacji i przekazywanie wiedzy innym; (D.U4) U04. student potrafi dostosować sposób komunikacji werbalnej do potrzeb pacjenta, wyrażając się w sposób zrozumiały i unikając żargonu medycznego; (D.U11) U05. student nawiązuje z pacjentem i osobą towarzyszącą pacjentowi kontakt służący budowaniu właściwej relacji (np. Model 4 nawyków – 4 Habits Model: Zainwestuj w początek (Invest in the beginning), Wykaż empatię (Demonstrate empathy), Rozpoznaj perspektywę pacjenta (Elicit the patient’s perspective), Zainwestuj w koniec (Invest in the end)); (D.U13) U06. student zbiera wywiad z dorosłym, w tym osobą starszą, wykorzystując umiejętności dotyczące treści, procesu i percepcji komunikowania się, z uwzględnieniem perspektywy biomedycznej i perspektywy pacjenta; (E.U1) U07. student przeprowadza pełne i ukierunkowane badanie fizykalne ogólnointernistyczne dorosłego dostosowane do określonej sytuacji klinicznej; (E.U5) U08. student zna i potrafi zauważyć najczęstsze objawy choroby u dorosłych, zastosować badania diagnostyczne i interpretować ich wyniki, przeprowadzić diagnostykę różnicową, wdrożyć terapię, monitorować efekty leczenia oraz ocenić wskazania do konsultacji specjalistycznej, w szczególności w przypadku objawów takich jak: 1) gorączka; 2) osłabienie; 3) utrata apetytu; 4) utrata masy ciała; 5) wstrząs; 6) zatrzymanie akcji serca; 7) zaburzenie świadomości, w tym omdlenie; 8) obrzęk; 9) wysypka; 10) kaszel i odkrztuszanie; 11) krwioplucie; 12) duszność; 13) wydzielina z nosa i ucha; 14) ból w klatce piersiowej; 15) kołatanie serca; 16) sinica; 17) nudności i wymioty; 18) zaburzenia połykania; 19) ból brzucha; 20) obecność krwi w stolcu; 21) zaparcie i biegunka; 22) żółtaczka; 23) wzdęcia i opór w jamie brzusznej; 24) niedokrwistość; 25) limfadenopatia; 26) zaburzenia oddawania moczu; 27) krwiomocz i białkomocz; 28) zaburzenia miesiączkowania; 29) obniżenie nastroju i stany lękowe; 30) zaburzenia pamięci i funkcji poznawczych; 31) ból głowy; 32) zawroty głowy; 33) niedowład; 34) drgawki; 35) ból pleców; 36) ból stawów; 37) uraz lub oparzenie; 38) odwodnienie i przewodnienie (E.U9.) U09. student potrafi wykonać wykonywać takie procedury i zabiegi medyczne, jak: 1) pomiar i ocenę podstawowych funkcji życiowych (temperatura, tętno, ciśnienie tętnicze krwi) oraz monitorowanie ich z wykorzystaniem kardiomonitora i pulsoksymetru; 2) tlenoterapia przy użyciu metod nieinwazyjnych; 3) dożylne, domięśniowe i podskórne podanie leku; 4) pobranie i zabezpieczenie krwi do badań laboratoryjnych, w tym mikrobiologicznych; 5) pobranie krwi tętniczej i arterializowanej krwi włośniczkowej; 6) pobranie wymazów do badań mikrobiologicznych; 7) standardowy elektrokardiogram spoczynkowy, i zinterpretować jego wynik; 8) defibrylację, kardiowersję elektryczną; 9) testy paskowe, w tym pomiar stężenia glukozy przy pomocy glukometru; (E.U14.) U10. student potrafi stwierdzić zgon pacjenta (E.U16.) U11. student prowadzi (pod okiem asystenta) dokumentację medyczną pacjenta, w tym w postaci elektronicznej, zgodnie z przepisami prawa; (E.U18.) U12. student zna zasady i umie stosować następujące protokoły (np. w trakcie przekazywania opieki nad pacjentem, zlecania konsultacji pacjenta lub jej udzielania): 1) RSVP/ISBAR (R (Reason – przyczyna, dlaczego), S (Story – historia pacjenta), V (Vital signs – parametry życiowe), P (Plan – plan dla pacjenta)/I (Introduction – wprowadzenie), S (Situation – sytuacja), B (Background – tło), A (Assessment – ocena), R (Recommendation – rekomendacja) (E.U34). |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K01. student nawiązuje i utrzymuje głęboki oraz pełnego szacunku kontakt z pacjentem, a także okazuje zrozumienie dla różnic światopoglądowych i kulturowych; (K_K01.) K02. student rozumie pojęcie dobra pacjenta i kieruje się nim w swoim działaniu (K_K02.) K03. student jest świadomy konieczności przestrzegania tajemnicy lekarskiej i praw pacjenta; (K_K03) K04. student potrafi dostrzec i rozpoznać własne ograniczenia oraz dokonać samooceny deficytów i potrzeb edukacyjnych (K_K05.) K05. student rozumie konieczność korzystania z obiektywnych źródeł informacji (K_K07.) K06. student postępuje zgodnie z zasadami koleżeństwa zawodowego oraz właściwych reguł współdziałania w zespole, w tym z przedstawicielami innych zawodów medycznych, także w środowisku wielokulturowym (K_K09.) |
Metody dydaktyczne: | Ćwiczenia (przy łóżku chorego) - zajęcia przy łóżku pacjenta – badanie podmiotowe i fizykalne - towarzyszenie lekarzowi przy pracy administracyjnej – pisanie historii choroby, pisanie obserwacji, ustalanie koniecznych badań dodatkowych, ustalanie konsultacji lekarskich, przygotowanie wypisu pacjenta, pisanie recept i skierowań do Poradni specjalistycznych - zajęcia w centrum Symulacji Medycznych (4 godziny opcjonalnie) |
Skrócony opis: |
Celem nauczania przedmiotu – Choroby wewnętrzne – jest przypomnienie studentowi wiedzy z zakresu patofizjologii, diagnostyki i leczenia chorób wewnętrznych. Student uczestniczy w procesie diagnostyczno-leczniczym, ma możliwość wysuwania własnych koncepcji i prowadzenia dyskusji dotyczących różnicowania objawów choroby i jej leczenia. Student zapoznaje się z dokumentacją medyczną i jej prowadzeniem w warunkach szpitalnych. Student współuczestniczy w kontaktach lekarza z rodziną pacjenta. Student wykonuje pod nadzorem asystenta podstawowe czynności lekarskie. |
Literatura: |
Podstawowym zalecanym podręcznikiem jest podręcznik „Choroby wewnętrzne Szczeklika” najnowsze wydanie. |
Metody i kryteria oceniania: |
W celu zaliczenia przedmiotu „Choroby wewnętrzne” konieczna jest obecność na wszystkich ćwiczeniach (ewentualne odrobienie nieobecności w warunkach dyżuru), oraz wykazanie się umiejętnością opisu EKG, interpretacji podstawowych badań laboratoryjnych, umiejętnością napisania obserwacji i epikryzy do Karty Informacyjnej. |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 240 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jacek Kubica | |
Prowadzący grup: | Zofia Grąbczewska, Karolina Obońska, Tamara Sukiennik, Ewa Zabielska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Celem nauczania przedmiotu – Choroby wewnętrzne – jest przypomnienie studentowi wiedzy z zakresu patofizjologii, diagnostyki i leczenia chorób wewnętrznych. Student uczestniczy w procesie diagnostyczno-leczniczym, ma możliwość wysuwania własnych koncepcji i prowadzenia dyskusji dotyczących różnicowania objawów choroby i jej leczenia. Student zapoznaje się z dokumentacją medyczną i jej prowadzeniem w warunkach szpitalnych. Student współuczestniczy w kontaktach lekarza z rodziną pacjenta. Student wykonuje pod nadzorem asystenta podstawowe czynności lekarskie. |
|
Literatura: |
Podstawowym zalecanym podręcznikiem jest podręcznik „Choroby wewnętrzne Szczeklika” najnowsze wydanie. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.