Choroby wewnętrzne
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1600-Lek6CHWN-J |
Kod Erasmus / ISCED: |
12.1
|
Nazwa przedmiotu: | Choroby wewnętrzne |
Jednostka: | Katedra Nefrologii, Nadciśnienia Tętniczego i Chorób Wewnętrznych |
Grupy: |
Choroby wewnętrzne dla 6 roku NWJ kierunku lekarskiego Choroby wewnętrzne dla 6 roku SJ kierunku lekarskiego |
Strona przedmiotu: | https://www.wl.cm.umk.pl/katedra-nefrologii-nadcisnienia-tetniczego-i-chorob-wewnetrznych/ |
Punkty ECTS i inne: |
16.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Student powinien posiadać wiedzę z zakresu anatomii i fizjologii człowieka, patofizjologii i patomorfologii w odniesieniu do chorób narządów wewnętrznych, wiedzę z zakresu propedeutyki chorób wewnętrznych jak również z zakresu szczegółowych specjalności internistycznych - kardiologii, nefrologii, diabetologii i endokrynologii, alergologii, hematologii, gastrologii, pulmonologii, reumatologii, a także farmakologii. |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obligatoryjny |
Całkowity nakład pracy studenta: | 1.Godziny realizowane z udziałem nauczycieli: -ćwiczenia - 240 godzin w tym 12 godzin w Centrum Symulacji Medycznych -konsultacje 1 godzina -zaliczenia 1 godzina Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 242 godziny, co odpowiada 9,7 punktom ECTS 2. Bilans nakładu pracy studenta: - przygotowanie do ćwiczeń: 40 godzin - czytanie wskazanej literatury: 120 godzin - zaliczenie: 1 godzina Łączny nakład pracy studenta wynosi 161 godziny, co odpowiada 6,4 punktom ECTS 3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi - nie dotyczy 4. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania: - czytanie wskazanej literatury + zaliczenie: 120 + 1 = 121 godzin (4,8 punktu ECTS) 5. Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym: - udział w ćwiczeniach: 240 godzin Łączny nakład pracy studenta o charakterze praktycznym wynosi 240 godzin, co odpowiada 9,6 punktu ECTS 6. Bilans nakładu pracy studenta poświęcony zdobywaniu kompetencji społecznych w zakresie ćwiczeń. Kształcenie w dziedzinie afektywnej poprzez proces samokształcenia: -przygotowanie do ćwiczeń: 40 godzin, Łączny nakład pracy studenta poświęcony zdobywaniu kompetencji społecznych wynosi 40 godzin, co odpowiada 1,6 punktowi ECTS 7. Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki: nie dotyczy |
Efekty uczenia się - wiedza: | Student: W1. Zestawia uwarunkowania genetyczne, środowiskowe i epidemiologiczne najczęstszych chorób wewnętrznych (EK_W01) W2. Wyjaśnia przyczyny i objawy najczęstszych chorób wewnętrznych i ich powikłania, zarysowuje zasady diagnozowania i planuje postępowanie terapeutyczne (EK_W09): a) chorób układu krążenia, w tym: choroby niedokrwiennej serca, wad serca, chorób wsierdzia, mięśnia serca, osierdzia, niewydolności serca (ostrej i przewlekłej), chorób naczyń tętniczych i żylnych, nadciśnienia tętniczego: pierwotnego i wtórnego, nadciśnienia płucnego, b) chorób układu oddechowego, w tym: chorób dróg oddechowych, przewlekłej obturacyjnej choroby płuc, astmy oskrzelowej, rozstrzenia oskrzeli, mukowiscydozy, zakażeń układu oddechowego, chorób śródmiąższowych płuc, opłucnej, śródpiersia, obturacyjnego i centralnego bezdechu sennego, niewydolności oddechowej (ostrej i przewlekłej), nowotworów układu oddechowego; c) chorób układu pokarmowego, w tym: chorób, jamy ustnej, przełyku, żołądka i dwunastnicy, jelit, trzustki, wątroby, dróg żółciowych i pęcherzyka żółciowego, d) chorób układu wydzielania wewnętrznego, w tym: chorób podwzgórza i przysadki, tarczycy, przytarczyc, kory i rdzenia nadnerczy, chorób jajników i jąder, guzów neuroendokrynnych, zespołów wielogruczołowych, różnych typów cukrzycy i zespołu metabolicznego: hipoglikemii, otyłości, dyslipidemii, e) chorób nerek i dróg moczowych, w tym: ostrych i przewlekłych niewydolności nerek, chorób kłębuszków nerkowych i śródmiąższowych nerek, torbieli nerek, kamicy nerkowej, zakażeń układu moczowego, nowotworów układu moczowego, w szczególności raka pęcherza moczowego i raka nerki, f) chorób układu krwiotwórczego, w tym: aplazji szpiku, niedokrwistości, granulocytopenii i agranulocytozy, małopłytkowości, białaczek ostrych, nowotworów mieloproliferacyjnych i mielodysplastyczno-mieloproliferacyjnych, zespołów mielodysplastycznych, nowotworów z dojrzałych limfocytów B i T, skaz krwotocznych, trombofilii, stanów bezpośredniego zagrożenia życia w hematologii, zaburzeń krwi w chorobach innych narządów; g) chorób reumatycznych, w tym: chorób układowych tkanki łącznej, układowych zapaleń naczyń, zapaleń stawów z zajęciem kręgosłupa, chorób metabolicznych kości, w szczególności osteoporozy i choroby zwyrodnieniowej stawów, dny moczanowej h) chorób alergicznych, w tym: anafilaksji i wstrząsu anafilaktycznego, obrzęku naczynioruchowego, i) zaburzeń wodno-elektrolitowych i kwasowo-zasadowych: stanów odwodnienia, stanów przewodnienia, zaburzeń gospodarki elektrolitowej, kwasicy i zasadowicy; (EK_W07) W3. Uzasadnia odrębności w przebiegu klinicznym najczęstszych chorób występujących u osób starszych oraz zasady postępowania w podstawowych zespołach geriatrycznych (E K_W09) |
Efekty uczenia się - umiejętności: | Student: U1. przeprowadza wywiad lekarski z pacjentem dorosłym (EK_U01); U2. przeprowadza pełne i ukierunkowane badanie fizykalne pacjenta dorosłego (EK_U03); U3. ocenia stan ogólny, stan przytomności i świadomości pacjenta (EK_U07) U4. powiązuje obrazy uszkodzeń tkankowych i narządowych z objawami klinicznymi choroby, wywiadem i wynikami oznaczeń laboratoryjnych (CK_U11); U5. planuje postępowanie diagnostyczne, terapeutyczne i profilaktyczne (EK_U16); U6. kwalifikuje pacjenta do leczenia domowego i szpitalnego (EK_U20) U7. potrafi wykonać podstawowe procedury i zabiegi lekarskie, w tym (EK_U29): a) pomiar temperatury ciała, pomiar tętna, nieinwazyjny pomiar ciśnienia tętniczego, b) monitorowanie parametrów życiowych przy pomocy kardiomonitora, pulsoksymetrię, c) leczenie tlenem d) wprowadzenie rurki ustno–gardłowej, e) wstrzyknięcia dożylne, domięśniowe i podskórne, kaniulację żył obwodowych, pobieranie obwodowej krwi żylnej, pobieranie posiewów krwi, pobieranie krwi tętniczej, pobieranie arterializowanej krwi włośniczkowej, f) pobieranie wymazów z nosa, gardła i skóry, nakłucie jamy opłucnowej, g) cewnikowanie pęcherza moczowego u kobiet i mężczyzn, zgłębnikowanie żołądka, płukanie żołądka, enemę, h) standardowy elektrokardiogram spoczynkowy wraz z interpretacją, kardiowersję elektryczną i defibrylację serca, i) proste testy paskowe i pomiar stężenia glukozy we krwi; U8. asystuje przy przeprowadzeniu następujących procedur i zabiegów lekarskich (EK_U30): a) przetaczaniu preparatów krwi i krwiopochodnych, b) drenażu jamy opłucnowej, c) nakłuciu worka osierdziowego, d) nakłuciu jamy otrzewnowej, e) nakłuciu lędźwiowym, f) biopsji cienkoigłowej, g) testach naskórkowych, h) próbach śródskórnych i skaryfikacyjnych, oraz interpretuje ich wyniki; U9. planuje konsultacje specjalistyczne (EK_U32) U10. rozpoznaje agonię pacjenta i stwierdza jego zgon (EK_U37); U11. potrafi prowadzić dokumentację medyczną pacjenta (EK_U38) |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | Student: K1. Wykazuje umiejętność pracy w zespole i wykazuje umiejętność rozwiązywania problemów w celu zrealizowania zadań w trakcie ćwiczeń przy łóżku chorego (K_K02) K2. okazuje szacunek dla pacjenta i troskę o jego dobro (K_K03) K3. Wykazuje nawyk samokształcenia (K_K01) K4. przestrzega w swych działaniach zasad etycznych i praw pacjenta (K_K04) K5. potrafi poinformować pacjenta o celu, przebiegu i ewentualnym ryzyku proponowanych działań diagnostycznych lub terapeutycznych i uzyskać jego świadoma zgodę (K_K06) |
Metody dydaktyczne: | Ćwiczenia przy łóżku chorego. Omówienie przypadku. Przypadek symulowany. |
Metody dydaktyczne podające: | - opis |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Metody dydaktyczne w kształceniu online: | - metody odnoszące się do autentycznych lub fikcyjnych sytuacji |
Skrócony opis: |
Choroby wewnętrzne są dziedziną medycyny zajmująca się rozpoznawaniem i leczeniem chorób układów: krążenia, oddechowego, pokarmowego, moczowego, krwiotwórczego, gruczołów wydzielania wewnętrznego, przemiany materii i narządu ruchu. Głównym celem zajęć z chorób wewnętrznych na roku VI jest synteza i utrwalenie wiedzy zdobytej w poprzednich latach studiów w ramach podspecjalności chorób wewnętrznych, tj. kardiologii, pulmonologii, gastrologii, nefrologii, endokrynologii i diabetologii, hematologii, alergologii i reumatologii. |
Pełny opis: |
Zajęcia prowadzone są w formie ćwiczeń. W czasie ćwiczeń prowadzonych przy łóżku chorego studenci doskonalą zdobytą w poprzednich latach umiejętność badania podmiotowego i przedmiotowego oraz symptomatologię chorób, poprzez codzienne uczestnictwo w raporcie lekarskim i wizycie lekarskiej, w czasie której analizują bilans płynów, temperaturę ciała, dokonują pomiarów ciśnienia tętniczego, przeprowadzają pod nadzorem asystenta badanie podmiotowe i przedmiotowe. W oparciu o dane kliniczne oraz wyniki badań dodatkowych (laboratoryjnych, radiologicznych, elektrokardiograficznych, endoskopowych) studenci przeprowadzają diagnostykę różnicową. Uczestniczą w konsultacjach lekarskich i towarzyszą asystentowi w czasie udzielania porad ambulatoryjnych (w przyklinicznych poradniach specjalistycznych). Wspólnie z asystentem omawiają decyzje dotyczące zastosowanej farmakoterapii. Zapoznają się z właściwym prowadzeniem dokumentacji medycznej (pod nadzorem asystenta prowadzą codzienne obserwacje pacjentów w historii choroby, wpisują wyniki, przygotowują wypis pacjenta z oddziału, uczestniczą przy uzyskiwaniu zgody pacjenta na proponowane badania i zabiegi). W czasie ćwiczeń na symulatorach medycznych (12 godzin) studenci samodzielnie przeprowadzają w/w procedury oraz inne procedury związane z naruszeniem ciągłości tanek (wymienione w Efektach kształcenia – umiejętności – EK_U29 oraz EK_U30). Zapoznają się z ostrymi stanami zagrożenia życia w chorobach wewnętrznych. W trakcie ćwiczeń studenci prezentują przydzielony przypadek medyczny, wg schematu: • wywiad chorobowy, odchylenia w badaniu fizykalnym, • rozpoznanie wstępne, • istotne odchylenia w badaniach dodatkowych, • diagnostyka różnicowa, • rozpoznanie ostateczne, • krótkie podsumowanie danej jednostki chorobowej z uwzględnieniem najnowszych metod leczenia opartych na zasadach EBM i obowiązujących standardach postępowania. Prowadzona jest dyskusja prowadzona pod kierunkiem asystenta. Tematyka prowadzonych ćwiczeń: •Prawidłowa ocena stanu ogólnego pacjenta. •Badanie podmiotowe i przedmiotowe w chorobach wewnętrznych. •Stawianie rozpoznania wstępnego. •Planowanie i przeprowadzanie diagnostyki różnicowej z umiejętnością określenia celowości zlecanych badań i konsultacji. •Stawianie rozpoznania ostatecznego. •Planowanie leczenia i jego modyfikacje w zależności od stopnia zaawansowania choroby, postępów terapii i chorób współistniejących. •Umiejętność rokowania i przewidywania postępu choroby, jej następstw, zapobiegania następstwom i objawom ubocznym po zastosowanym leczeniu. •Podstawowa dokumentacja lekarska – historia choroby, karta zleceń, karta gorączkowa i inna dokumentacja wykorzystywana w prawidłowym prowadzeniu chorych. •Prezentacja problemu klinicznego dotyczącego pacjenta w czasie wizyty lekarskiej, raportu lekarskiego, w czasie konsultacji. •Udzielanie pierwszej pomocy w stanach zagrożenia życia. •Leczenie ostrych stanów zagrożenia życia. •Udzielanie świadczeń zdrowotnych w ramach poradni przyklinicznej. •Technika podstawowych zabiegów diagnostycznych wykorzystywanych w diagnostyce i leczeniu schorzeń internistycznych. Tematy ćwiczeń obejmują następujące zagadnienia: -Prawidłowa ocena stanu ogólnego pacjenta. -Badanie podmiotowe i przedmiotowe w chorobach wewnętrznych. -Stawianie rozpoznania wstępnego. -Planowanie i przeprowadzanie diagnostyki różnicowej z umiejętnością określenia celowości zlecanych badań i konsultacji. -Stawianie rozpoznania ostatecznego. -Planowanie leczenia i jego modyfikacje w zależności od stopnia zaawansowania choroby, postępów terapii i chorób współistniejących. -Umiejętność rokowania i przewidywania postępu choroby, jej następstw, zapobiegania następstwom i objawom ubocznym po zastosowanym leczeniu. -Podstawowa dokumentacja lekarska – historia choroby, karta zleceń, karta gorączkowa i inna dokumentacja wykorzystywana w prawidłowym prowadzeniu chorych. -Prezentacja problemu klinicznego dotyczącego pacjenta w czasie wizyty lekarskiej, raportu lekarskiego, w czasie konsultacji. -Udzielanie pierwszej pomocy w stanach zagrożenia życia. -Leczenie ostrych stanów zagrożenia życia. -Udzielanie świadczeń zdrowotnych w ramach poradni przyklinicznej. -Technika podstawowych zabiegów diagnostycznych wykorzystywanych w diagnostyce i leczeniu schorzeń internistycznych. |
Literatura: |
Interna Szczeklika - wydanie 2022. |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie bloku ćwiczeń odbywa się na zaliczenie na ocenę. Zaliczenie ustne ( ≥60%): W1-W3 % uzyskanych punktów - ocena 92 - 100 (5.0) -Bardzo dobra 88 - <92 (4.5) -Ponad dobra 80 - <88 (4.0) - dobra 71 - <80 (3.5) - Dość dobra 60 - <71 (3.0) - Dostateczna 0 - < 60 (2.0) - Niedostateczna Przedłużona obserwacja ( 0-10; >50%): U1-U11; K1-K5 |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2020/21" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 240 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Grzegorz Grześk, Jacek Manitius | |
Prowadzący grup: | Rafał Bednarski, Mariusz Flisiński, Jacek Manitius, Ilona Miśkowiec, Beata Sulikowska | |
Strona przedmiotu: | https://www.wl.cm.umk.pl/katedra-nefrologii-nadcisnienia-tetniczego-i-chorob-wewnetrznych/ | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Choroby wewnętrzne są dziedziną medycyny zajmująca się rozpoznawaniem i leczeniem chorób układów: krążenia, oddechowego, pokarmowego, moczowego, krwiotwórczego, gruczołów wydzielania wewnętrznego, przemiany materii i narządu ruchu. Głównym celem zajęć z chorób wewnętrznych na roku VI jest synteza i utrwalenie wiedzy zdobytej w poprzednich latach studiów w ramach podspecjalności chorób wewnętrznych, tj. kardiologii, pulmonologii, gastrologii, nefrologii, endokrynologii i diabetologii, hematologii, alergologii i reumatologii. |
|
Pełny opis: |
Zajęcia prowadzone są w formie ćwiczeń. W czasie ćwiczeń prowadzonych przy łóżku chorego studenci doskonalą zdobytą w poprzednich latach umiejętność badania podmiotowego i przedmiotowego oraz symptomatologię chorób, poprzez codzienne uczestnictwo w raporcie lekarskim i wizycie lekarskiej, w czasie której analizują bilans płynów, temperaturę ciała, dokonują pomiarów ciśnienia tętniczego, przeprowadzają pod nadzorem asystenta badanie podmiotowe i przedmiotowe. W oparciu o dane kliniczne oraz wyniki badań dodatkowych (laboratoryjnych, radiologicznych, elektrokardiograficznych, endoskopowych) studenci przeprowadzają diagnostykę różnicową. Uczestniczą w konsultacjach lekarskich i towarzyszą asystentowi w czasie udzielania porad ambulatoryjnych (w przyklinicznych poradniach specjalistycznych). Wspólnie z asystentem omawiają decyzje dotyczące zastosowanej farmakoterapii. Zapoznają się z właściwym prowadzeniem dokumentacji medycznej (pod nadzorem asystenta prowadzą codzienne obserwacje pacjentów w historii choroby, wpisują wyniki, przygotowują wypis pacjenta z oddziału, uczestniczą przy uzyskiwaniu zgody pacjenta na proponowane badania i zabiegi). W czasie ćwiczeń na symulatorach medycznych (12 godzin) studenci samodzielnie przeprowadzają w/w procedury oraz inne procedury związane z naruszeniem ciągłości tanek (wymienione w Efektach kształcenia – umiejętności – EK_U29 oraz EK_U30). Zapoznają się z ostrymi stanami zagrożenia życia w chorobach wewnętrznych. W trakcie ćwiczeń studenci prezentują przydzielony przypadek medyczny, wg schematu: • wywiad chorobowy, odchylenia w badaniu fizykalnym, • rozpoznanie wstępne, • istotne odchylenia w badaniach dodatkowych, • diagnostyka różnicowa, • rozpoznanie ostateczne, • krótkie podsumowanie danej jednostki chorobowej z uwzględnieniem najnowszych metod leczenia opartych na zasadach EBM i obowiązujących standardach postępowania. Prowadzona jest dyskusja prowadzona pod kierunkiem asystenta. Tematyka prowadzonych ćwiczeń: •Prawidłowa ocena stanu ogólnego pacjenta. •Badanie podmiotowe i przedmiotowe w chorobach wewnętrznych. •Stawianie rozpoznania wstępnego. •Planowanie i przeprowadzanie diagnostyki różnicowej z umiejętnością określenia celowości zlecanych badań i konsultacji. •Stawianie rozpoznania ostatecznego. •Planowanie leczenia i jego modyfikacje w zależności od stopnia zaawansowania choroby, postępów terapii i chorób współistniejących. •Umiejętność rokowania i przewidywania postępu choroby, jej następstw, zapobiegania następstwom i objawom ubocznym po zastosowanym leczeniu. •Podstawowa dokumentacja lekarska – historia choroby, karta zleceń, karta gorączkowa i inna dokumentacja wykorzystywana w prawidłowym prowadzeniu chorych. •Prezentacja problemu klinicznego dotyczącego pacjenta w czasie wizyty lekarskiej, raportu lekarskiego, w czasie konsultacji. •Udzielanie pierwszej pomocy w stanach zagrożenia życia. •Leczenie ostrych stanów zagrożenia życia. •Udzielanie świadczeń zdrowotnych w ramach poradni przyklinicznej. •Technika podstawowych zabiegów diagnostycznych wykorzystywanych w diagnostyce i leczeniu schorzeń internistycznych. |
|
Literatura: |
Choroby Wewnętrzne, pod red. A. Szczeklika, Medycyna Praktyczna, wydanie aktualne. Literatura uzupełniająca: Czasopisma- Medycyna Praktyczna, Medycyna Po Dyplomie |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 240 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Paweł Stróżecki | |
Prowadzący grup: | Rafał Bednarski, Andrzej Brymora, Natalia Butt-Hussaim, Rafał Donderski, Mariusz Flisiński, Anna Kardymowicz, Jacek Manitius, Paweł Stróżecki, Beata Sulikowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 240 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Paweł Stróżecki | |
Prowadzący grup: | Rafał Bednarski, Andrzej Brymora, Mariusz Flisiński, Anna Kardymowicz, Paweł Stróżecki, Beata Sulikowska | |
Strona przedmiotu: | https://www.wl.cm.umk.pl/katedra-nefrologii-nadcisnienia-tetniczego-i-chorob-wewnetrznych/ | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Choroby wewnętrzne są dziedziną medycyny zajmująca się rozpoznawaniem i leczeniem chorób układów: krążenia, oddechowego, pokarmowego, moczowego, krwiotwórczego, gruczołów wydzielania wewnętrznego, przemiany materii i narządu ruchu. Głównym celem zajęć z chorób wewnętrznych na roku VI jest synteza i utrwalenie wiedzy zdobytej w poprzednich latach studiów w ramach podspecjalności chorób wewnętrznych, tj. kardiologii, pulmonologii, gastrologii, nefrologii, endokrynologii i diabetologii, hematologii, alergologii i reumatologii. |
|
Pełny opis: |
Zajęcia prowadzone są w formie ćwiczeń. W czasie ćwiczeń prowadzonych przy łóżku chorego studenci doskonalą zdobytą w poprzednich latach umiejętność badania podmiotowego i przedmiotowego oraz symptomatologię chorób, poprzez codzienne uczestnictwo w raporcie lekarskim i wizycie lekarskiej, w czasie której analizują bilans płynów, temperaturę ciała, dokonują pomiarów ciśnienia tętniczego, przeprowadzają pod nadzorem asystenta badanie podmiotowe i przedmiotowe. W oparciu o dane kliniczne oraz wyniki badań dodatkowych (laboratoryjnych, radiologicznych, elektrokardiograficznych, endoskopowych) studenci przeprowadzają diagnostykę różnicową. Uczestniczą w konsultacjach lekarskich i towarzyszą asystentowi w czasie udzielania porad ambulatoryjnych (w przyklinicznych poradniach specjalistycznych). Wspólnie z asystentem omawiają decyzje dotyczące zastosowanej farmakoterapii. Zapoznają się z właściwym prowadzeniem dokumentacji medycznej (pod nadzorem asystenta prowadzą codzienne obserwacje pacjentów w historii choroby, wpisują wyniki, przygotowują wypis pacjenta z oddziału, uczestniczą przy uzyskiwaniu zgody pacjenta na proponowane badania i zabiegi). W czasie ćwiczeń na symulatorach medycznych (12 godzin) studenci samodzielnie przeprowadzają w/w procedury oraz inne procedury związane z naruszeniem ciągłości tanek (wymienione w Efektach kształcenia – umiejętności – EK_U29 oraz EK_U30). Zapoznają się z ostrymi stanami zagrożenia życia w chorobach wewnętrznych. W trakcie ćwiczeń studenci prezentują przydzielony przypadek medyczny, wg schematu: • wywiad chorobowy, odchylenia w badaniu fizykalnym, • rozpoznanie wstępne, • istotne odchylenia w badaniach dodatkowych, • diagnostyka różnicowa, • rozpoznanie ostateczne, • krótkie podsumowanie danej jednostki chorobowej z uwzględnieniem najnowszych metod leczenia opartych na zasadach EBM i obowiązujących standardach postępowania. Prowadzona jest dyskusja prowadzona pod kierunkiem asystenta. Tematyka prowadzonych ćwiczeń: •Prawidłowa ocena stanu ogólnego pacjenta. •Badanie podmiotowe i przedmiotowe w chorobach wewnętrznych. •Stawianie rozpoznania wstępnego. •Planowanie i przeprowadzanie diagnostyki różnicowej z umiejętnością określenia celowości zlecanych badań i konsultacji. •Stawianie rozpoznania ostatecznego. •Planowanie leczenia i jego modyfikacje w zależności od stopnia zaawansowania choroby, postępów terapii i chorób współistniejących. •Umiejętność rokowania i przewidywania postępu choroby, jej następstw, zapobiegania następstwom i objawom ubocznym po zastosowanym leczeniu. •Podstawowa dokumentacja lekarska – historia choroby, karta zleceń, karta gorączkowa i inna dokumentacja wykorzystywana w prawidłowym prowadzeniu chorych. •Prezentacja problemu klinicznego dotyczącego pacjenta w czasie wizyty lekarskiej, raportu lekarskiego, w czasie konsultacji. •Udzielanie pierwszej pomocy w stanach zagrożenia życia. •Leczenie ostrych stanów zagrożenia życia. •Udzielanie świadczeń zdrowotnych w ramach poradni przyklinicznej. •Technika podstawowych zabiegów diagnostycznych wykorzystywanych w diagnostyce i leczeniu schorzeń internistycznych. Tematy ćwiczeń obejmują następujące zagadnienia: -Prawidłowa ocena stanu ogólnego pacjenta. -Badanie podmiotowe i przedmiotowe w chorobach wewnętrznych. -Stawianie rozpoznania wstępnego. -Planowanie i przeprowadzanie diagnostyki różnicowej z umiejętnością określenia celowości zlecanych badań i konsultacji. -Stawianie rozpoznania ostatecznego. -Planowanie leczenia i jego modyfikacje w zależności od stopnia zaawansowania choroby, postępów terapii i chorób współistniejących. -Umiejętność rokowania i przewidywania postępu choroby, jej następstw, zapobiegania następstwom i objawom ubocznym po zastosowanym leczeniu. -Podstawowa dokumentacja lekarska – historia choroby, karta zleceń, karta gorączkowa i inna dokumentacja wykorzystywana w prawidłowym prowadzeniu chorych. -Prezentacja problemu klinicznego dotyczącego pacjenta w czasie wizyty lekarskiej, raportu lekarskiego, w czasie konsultacji. -Udzielanie pierwszej pomocy w stanach zagrożenia życia. -Leczenie ostrych stanów zagrożenia życia. -Udzielanie świadczeń zdrowotnych w ramach poradni przyklinicznej. -Technika podstawowych zabiegów diagnostycznych wykorzystywanych w diagnostyce i leczeniu schorzeń internistycznych. |
|
Literatura: |
Interna Szczeklika - wydanie 2022. |
|
Uwagi: |
- |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 240 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Paweł Stróżecki | |
Prowadzący grup: | Rafał Bednarski, Andrzej Brymora, Mariusz Flisiński, Anna Kardymowicz, Wioleta Stolarek, Beata Sulikowska | |
Strona przedmiotu: | https://www.wl.cm.umk.pl/katedra-nefrologii-nadcisnienia-tetniczego-i-chorob-wewnetrznych/ | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Choroby wewnętrzne są dziedziną medycyny zajmująca się rozpoznawaniem i leczeniem chorób układów: krążenia, oddechowego, pokarmowego, moczowego, krwiotwórczego, gruczołów wydzielania wewnętrznego, przemiany materii i narządu ruchu. Głównym celem zajęć z chorób wewnętrznych na roku VI jest synteza i utrwalenie wiedzy zdobytej w poprzednich latach studiów w ramach podspecjalności chorób wewnętrznych, tj. kardiologii, pulmonologii, gastrologii, nefrologii, endokrynologii i diabetologii, hematologii, alergologii i reumatologii. |
|
Pełny opis: |
Zajęcia prowadzone są w formie ćwiczeń. W czasie ćwiczeń prowadzonych przy łóżku chorego studenci doskonalą zdobytą w poprzednich latach umiejętność badania podmiotowego i przedmiotowego oraz symptomatologię chorób, poprzez codzienne uczestnictwo w raporcie lekarskim i wizycie lekarskiej, w czasie której analizują bilans płynów, temperaturę ciała, dokonują pomiarów ciśnienia tętniczego, przeprowadzają pod nadzorem asystenta badanie podmiotowe i przedmiotowe. W oparciu o dane kliniczne oraz wyniki badań dodatkowych (laboratoryjnych, radiologicznych, elektrokardiograficznych, endoskopowych) studenci przeprowadzają diagnostykę różnicową. Uczestniczą w konsultacjach lekarskich i towarzyszą asystentowi w czasie udzielania porad ambulatoryjnych (w przyklinicznych poradniach specjalistycznych). Wspólnie z asystentem omawiają decyzje dotyczące zastosowanej farmakoterapii. Zapoznają się z właściwym prowadzeniem dokumentacji medycznej (pod nadzorem asystenta prowadzą codzienne obserwacje pacjentów w historii choroby, wpisują wyniki, przygotowują wypis pacjenta z oddziału, uczestniczą przy uzyskiwaniu zgody pacjenta na proponowane badania i zabiegi). W czasie ćwiczeń na symulatorach medycznych (12 godzin) studenci samodzielnie przeprowadzają w/w procedury oraz inne procedury związane z naruszeniem ciągłości tanek (wymienione w Efektach kształcenia – umiejętności – EK_U29 oraz EK_U30). Zapoznają się z ostrymi stanami zagrożenia życia w chorobach wewnętrznych. W trakcie ćwiczeń studenci prezentują przydzielony przypadek medyczny, wg schematu: • wywiad chorobowy, odchylenia w badaniu fizykalnym, • rozpoznanie wstępne, • istotne odchylenia w badaniach dodatkowych, • diagnostyka różnicowa, • rozpoznanie ostateczne, • krótkie podsumowanie danej jednostki chorobowej z uwzględnieniem najnowszych metod leczenia opartych na zasadach EBM i obowiązujących standardach postępowania. Prowadzona jest dyskusja prowadzona pod kierunkiem asystenta. Tematyka prowadzonych ćwiczeń: •Prawidłowa ocena stanu ogólnego pacjenta. •Badanie podmiotowe i przedmiotowe w chorobach wewnętrznych. •Stawianie rozpoznania wstępnego. •Planowanie i przeprowadzanie diagnostyki różnicowej z umiejętnością określenia celowości zlecanych badań i konsultacji. •Stawianie rozpoznania ostatecznego. •Planowanie leczenia i jego modyfikacje w zależności od stopnia zaawansowania choroby, postępów terapii i chorób współistniejących. •Umiejętność rokowania i przewidywania postępu choroby, jej następstw, zapobiegania następstwom i objawom ubocznym po zastosowanym leczeniu. •Podstawowa dokumentacja lekarska – historia choroby, karta zleceń, karta gorączkowa i inna dokumentacja wykorzystywana w prawidłowym prowadzeniu chorych. •Prezentacja problemu klinicznego dotyczącego pacjenta w czasie wizyty lekarskiej, raportu lekarskiego, w czasie konsultacji. •Udzielanie pierwszej pomocy w stanach zagrożenia życia. •Leczenie ostrych stanów zagrożenia życia. •Udzielanie świadczeń zdrowotnych w ramach poradni przyklinicznej. •Technika podstawowych zabiegów diagnostycznych wykorzystywanych w diagnostyce i leczeniu schorzeń internistycznych. Tematy ćwiczeń obejmują następujące zagadnienia: -Prawidłowa ocena stanu ogólnego pacjenta. -Badanie podmiotowe i przedmiotowe w chorobach wewnętrznych. -Stawianie rozpoznania wstępnego. -Planowanie i przeprowadzanie diagnostyki różnicowej z umiejętnością określenia celowości zlecanych badań i konsultacji. -Stawianie rozpoznania ostatecznego. -Planowanie leczenia i jego modyfikacje w zależności od stopnia zaawansowania choroby, postępów terapii i chorób współistniejących. -Umiejętność rokowania i przewidywania postępu choroby, jej następstw, zapobiegania następstwom i objawom ubocznym po zastosowanym leczeniu. -Podstawowa dokumentacja lekarska – historia choroby, karta zleceń, karta gorączkowa i inna dokumentacja wykorzystywana w prawidłowym prowadzeniu chorych. -Prezentacja problemu klinicznego dotyczącego pacjenta w czasie wizyty lekarskiej, raportu lekarskiego, w czasie konsultacji. -Udzielanie pierwszej pomocy w stanach zagrożenia życia. -Leczenie ostrych stanów zagrożenia życia. -Udzielanie świadczeń zdrowotnych w ramach poradni przyklinicznej. -Technika podstawowych zabiegów diagnostycznych wykorzystywanych w diagnostyce i leczeniu schorzeń internistycznych. |
|
Literatura: |
Interna Szczeklika 2024, Wydawnictwo medycyna Praktyczna, Kraków 2024. |
|
Uwagi: |
- |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 240 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Paweł Stróżecki | |
Prowadzący grup: | Rafał Bednarski, Andrzej Brymora, Anna Kardymowicz, Wioleta Stolarek | |
Strona przedmiotu: | https://www.wl.cm.umk.pl/katedra-nefrologii-nadcisnienia-tetniczego-i-chorob-wewnetrznych/ | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Choroby wewnętrzne są dziedziną medycyny zajmująca się rozpoznawaniem i leczeniem chorób układów: krążenia, oddechowego, pokarmowego, moczowego, krwiotwórczego, gruczołów wydzielania wewnętrznego, przemiany materii i narządu ruchu. Głównym celem zajęć z chorób wewnętrznych na roku VI jest synteza i utrwalenie wiedzy zdobytej w poprzednich latach studiów w ramach podspecjalności chorób wewnętrznych, tj. kardiologii, pulmonologii, gastrologii, nefrologii, endokrynologii i diabetologii, hematologii, alergologii i reumatologii. |
|
Pełny opis: |
Zajęcia prowadzone są w formie ćwiczeń. W czasie ćwiczeń prowadzonych przy łóżku chorego studenci doskonalą zdobytą w poprzednich latach umiejętność badania podmiotowego i przedmiotowego oraz symptomatologię chorób, poprzez codzienne uczestnictwo w raporcie lekarskim i wizycie lekarskiej, w czasie której analizują bilans płynów, temperaturę ciała, dokonują pomiarów ciśnienia tętniczego, przeprowadzają pod nadzorem asystenta badanie podmiotowe i przedmiotowe. W oparciu o dane kliniczne oraz wyniki badań dodatkowych (laboratoryjnych, radiologicznych, elektrokardiograficznych, endoskopowych) studenci przeprowadzają diagnostykę różnicową. Uczestniczą w konsultacjach lekarskich i towarzyszą asystentowi w czasie udzielania porad ambulatoryjnych (w przyklinicznych poradniach specjalistycznych). Wspólnie z asystentem omawiają decyzje dotyczące zastosowanej farmakoterapii. Zapoznają się z właściwym prowadzeniem dokumentacji medycznej (pod nadzorem asystenta prowadzą codzienne obserwacje pacjentów w historii choroby, wpisują wyniki, przygotowują wypis pacjenta z oddziału, uczestniczą przy uzyskiwaniu zgody pacjenta na proponowane badania i zabiegi). W czasie ćwiczeń na symulatorach medycznych (12 godzin) studenci samodzielnie przeprowadzają w/w procedury oraz inne procedury związane z naruszeniem ciągłości tanek (wymienione w Efektach kształcenia – umiejętności – EK_U29 oraz EK_U30). Zapoznają się z ostrymi stanami zagrożenia życia w chorobach wewnętrznych. W trakcie ćwiczeń studenci prezentują przydzielony przypadek medyczny, wg schematu: • wywiad chorobowy, odchylenia w badaniu fizykalnym, • rozpoznanie wstępne, • istotne odchylenia w badaniach dodatkowych, • diagnostyka różnicowa, • rozpoznanie ostateczne, • krótkie podsumowanie danej jednostki chorobowej z uwzględnieniem najnowszych metod leczenia opartych na zasadach EBM i obowiązujących standardach postępowania. Prowadzona jest dyskusja prowadzona pod kierunkiem asystenta. Tematyka prowadzonych ćwiczeń: •Prawidłowa ocena stanu ogólnego pacjenta. •Badanie podmiotowe i przedmiotowe w chorobach wewnętrznych. •Stawianie rozpoznania wstępnego. •Planowanie i przeprowadzanie diagnostyki różnicowej z umiejętnością określenia celowości zlecanych badań i konsultacji. •Stawianie rozpoznania ostatecznego. •Planowanie leczenia i jego modyfikacje w zależności od stopnia zaawansowania choroby, postępów terapii i chorób współistniejących. •Umiejętność rokowania i przewidywania postępu choroby, jej następstw, zapobiegania następstwom i objawom ubocznym po zastosowanym leczeniu. •Podstawowa dokumentacja lekarska – historia choroby, karta zleceń, karta gorączkowa i inna dokumentacja wykorzystywana w prawidłowym prowadzeniu chorych. •Prezentacja problemu klinicznego dotyczącego pacjenta w czasie wizyty lekarskiej, raportu lekarskiego, w czasie konsultacji. •Udzielanie pierwszej pomocy w stanach zagrożenia życia. •Leczenie ostrych stanów zagrożenia życia. •Udzielanie świadczeń zdrowotnych w ramach poradni przyklinicznej. •Technika podstawowych zabiegów diagnostycznych wykorzystywanych w diagnostyce i leczeniu schorzeń internistycznych. Tematy ćwiczeń obejmują następujące zagadnienia: -Prawidłowa ocena stanu ogólnego pacjenta. -Badanie podmiotowe i przedmiotowe w chorobach wewnętrznych. -Stawianie rozpoznania wstępnego. -Planowanie i przeprowadzanie diagnostyki różnicowej z umiejętnością określenia celowości zlecanych badań i konsultacji. -Stawianie rozpoznania ostatecznego. -Planowanie leczenia i jego modyfikacje w zależności od stopnia zaawansowania choroby, postępów terapii i chorób współistniejących. -Umiejętność rokowania i przewidywania postępu choroby, jej następstw, zapobiegania następstwom i objawom ubocznym po zastosowanym leczeniu. -Podstawowa dokumentacja lekarska – historia choroby, karta zleceń, karta gorączkowa i inna dokumentacja wykorzystywana w prawidłowym prowadzeniu chorych. -Prezentacja problemu klinicznego dotyczącego pacjenta w czasie wizyty lekarskiej, raportu lekarskiego, w czasie konsultacji. -Udzielanie pierwszej pomocy w stanach zagrożenia życia. -Leczenie ostrych stanów zagrożenia życia. -Udzielanie świadczeń zdrowotnych w ramach poradni przyklinicznej. -Technika podstawowych zabiegów diagnostycznych wykorzystywanych w diagnostyce i leczeniu schorzeń internistycznych. |
|
Literatura: |
Interna Szczeklika 2024, Wydawnictwo medycyna Praktyczna, Kraków 2024. |
|
Uwagi: |
- |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.