Psychiatria
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1600-Lek6PSCHP-J |
Kod Erasmus / ISCED: |
12.1
|
Nazwa przedmiotu: | Psychiatria |
Jednostka: | Katedra Psychiatrii |
Grupy: |
Psychiatria dla 6 roku SJ kierunku lekarskiego |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Student(ka) rozpoczynający/a kształcenie z przedmiotu psychiatria powinien/na posiadać wiedzę oraz umiejętności praktyczne osiągnięte w trakcie kształcenia w obszarze nauk klinicznych V roku studiów – z zakresu psychiatrii. |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obligatoryjny |
Całkowity nakład pracy studenta: | 1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi: - udział w ćwiczeniach: 60 godzin - przeprowadzenie zaliczenia: 4 godziny Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 64 godziny, co odpowiada 2,56 punktu ECTS 2. Bilans nakładu pracy studenta: - udział w ćwiczeniach: 60 godzin (w warunkach klinicznych oraz w warunkach symulowanych) - przygotowanie do ćwiczeń (w tym czytanie wskazanej literatury): 20 godzin - przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie: 16 + 4 = 20 godzin Łączny nakład pracy studenta wynosi 100 godzin, co odpowiada 4 punktom ECTS 3. Bilans nakładu pracy związany z realizacją efektów uczenia się w warunkach symulacji medycznej (grupa H): - udział w ćwiczeniach – 6 godzin Łączny nakład pracy związany z realizacją efektów uczenia się w warunkach symulacji medycznej wynosi 6 godzin, co odpowiada 0,24 punktu ECTS; procent zajęć umożliwiających osiągnięcie efektów uczenia się: 10% 4. Bilans nakładu pracy związany z realizacją efektów uczenia się odnoszących się do komunikacji medycznej: nie dotyczy |
Efekty uczenia się - wiedza: | nie dotyczy |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1: potrafi zebrać wywiad z dorosłym, w tym osobą starszą, wykorzystując umiejętności dotyczące treści, procesu i percepcji komunikowania się, z uwzględnieniem perspektywy biomedycznej i perspektywy pacjenta (H.U.25) U2: potrafi zebrać wywiad z dzieckiem i jego opiekunami, wykorzystując umiejętności dotyczące treści, procesu i percepcji komunikowania się, z uwzględnieniem perspektywy biomedycznej i perspektywy pacjenta (H.U.26) U3: przeprowadza wywiad w sytuacji zagrożenia zdrowia i życia z zastosowaniem schematu SAMPLE (H.U.27) U4: przeprowadza pełne i ukierunkowane badanie fizykalne dorosłego dostosowane do określonej sytuacji klinicznej (H.U.28) U5: wykonuje pełne i ukierunkowane badanie fizykalne dziecka od okresu noworodkowego do młodzieńczego dostosowane do określonej sytuacji klinicznej (H.U.29) U6: potrafi przekazać niepomyślne wiadomości z wykorzystaniem wybranego protokołu (np. SPIKES, EMPATIA, ABCDE), w tym wspierać rodzinę w procesie godnego umierania pacjenta oraz poinformować rodzinę o śmierci pacjenta (H.U.30) U7: uzyskuje informacje od członków zespołu z poszanowaniem ich zróżnicowanych opinii i specjalistycznych kompetencji, uwzględniać te informacje w planie diagnostyczno-terapeutycznym pacjenta oraz stosować protokoły ATMIST, RSVP/ISBAR (H.U.31) U8: potrafi przeprowadzić badanie psychiatryczne pacjenta i ocenić jego stan psychiczny (H.U.32) |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1: nawiązuje i potrafi utrzymać głęboki oraz pełen szacunku kontaktu z pacjentem, a także okazuje zrozumienie dla różnic światopoglądowych i kulturowych (K_K01) K2: kieruje się dobrem pacjenta (K_K02) K3 pamięta o przestrzeganiu tajemnicy lekarskiej i praw pacjenta: (K_K03) K4: podejmuje działania wobec pacjenta w oparciu o zasady etyczne, ze świadomością społecznych uwarunkowań i ograniczeń wynikających z choroby (K_K04) K5: dostrzega i rozpoznaje własne ograniczenia oraz dokonuje samooceny deficytów i potrzeb edukacyjnych (K_K05) K6: propaguje zachowania prozdrowotne (K_K06) K7: wdraża zasady koleżeństwa zawodowego oraz właściwe reguły współdziałania w zespole, w tym z przedstawicielami innych zawodów medycznych, także w środowisku wielokulturowym (K_K09) K8: akceptuje przyjmowanie odpowiedzialności związanej z decyzjami podejmowanymi w ramach działalności zawodowej, w tym w kategoriach bezpieczeństwa własnego i innych osób (K_K11) |
Metody dydaktyczne: | Ćwiczenia: • ćwiczenia kliniczne • metody symulacyjne eksponujące i praktyczne (w warunkach klinicznych i symulacji medycznej) • analiza przypadków • metody eksponujące: film |
Metody dydaktyczne podające: | - pogadanka |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Metody dydaktyczne w kształceniu online: | - metody służące prezentacji treści |
Skrócony opis: |
Przedmiot psychiatria ma na celu doskonalenie umiejętności praktycznych w zakresie: właściwego przeprowadzania wywiadu z pacjentem, diagnostyki poszczególnych chorób psychicznych, różnicowania z innymi chorobami psychicznymi i organicznymi oraz wyboru leczenia farmakologicznego i psychoterapii. |
Pełny opis: |
Ćwiczenia ukierunkowane są na nabycie umiejętności praktycznych w zakresie: oceny stanu psychicznego pacjenta, prawidłowego przeprowadzania wywiadu z pacjentem celem postawienia diagnozy, różnicowania poszczególnych zaburzeń psychicznych i zaburzeń organicznych z wykorzystaniem różnych metod takich jak: neuroobrazowanie, badania laboratoryjne i EEG. Studenci doskonalą umiejętności farmakologicznego leczenia poszczególnych zaburzeń psychicznych, wykorzystania psychoterapii i innych metod leczenia: np. elektrowstrząsów. Studenci praktycznie doskonalą postępowanie w stanach nagłych związanych z zaburzeniami psychicznymi takimi jak: zachowania samobójcze, zachowania agresywne i inne sytuacje zagrażające, ostre zaburzenia psychotyczne, napady paniki i poważne komplikacje psychofarmakoterapii. |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1. P.Gałecki, A. Szulc. Psychiatria.Wydawnictwo: Edra & Urban 2023r. Literatura uzupełniająca: 1. Marek Jarema (red. nauk.) Psychiatria. Podręcznik dla studentów medycyny. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, wyd. 2, Warszawa 2016, 2. Stanisław Pużyński, Jacek Wciórka, Klasyfikacja zaburzeń psychicznych i zaburzeń zachowania w ICD-10, TOM 1 – 2 (Opisy kliniczne i wskazówki diagnostyczne. + Badawcze kryteria diagnostyczne.) Vesalius, wyd. 1, Kraków 2000). 3. Jacek Wciórka, Stanisław Pużyński, Janusz Rybakowski (red.) Psychiatria. TOM 1 – 3, Elsevier Urban & Partner, wyd. 2, Wrocław 2012. 4. Irena Namysłowska (red.) Psychiatria dzieci i młodzieży. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2012. 5. Mateusz Cybulski, Kornelia Kędziora-Kornatowska, Elżbieta Krajewska-Kułak, Napoleon Waszkiewicz (red.) Psychogeriatria, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2017 |
Metody i kryteria oceniania: |
PISEMNY TEST WSTĘPNY- 20 pytań testowych- (0-20 pkt; ≥60%, tzn. zaliczenie≥ 12 pkt) Ćwiczenia: Sprawdzian praktyczny z ćwiczeń - badanie psychiatryczne (0-30 pkt; ≥60%): U1-U8 Przedłużona obserwacja (>60%): K1- K8 Student(ka) otrzyma zaliczenie przedmiotu uzyskując pozytywny wyniki ze sprawdzianu praktycznego. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 60 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Wiktor Dróżdż | |
Prowadzący grup: | Michał Danek, Wiktor Dróżdż, Katarzyna Ebertowska, Dominika Fladrowska, Lech Giziński, Przemysław Grudzka, Marta Kapała-Głusek, Wojciech Kosmowski, Joanna Kula, Magdalena Lewandowska, Adrianna Maliszewska-Olcha, Oskar Okuniewski, Jakub Olcha, Izabela Radajewska, Mikołaj Rak, Anna Szota, Anna Walczak, Paweł Zych | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Celem kursu jest doskonalenie umiejętności praktycznych w zakresie: właściwego przeprowadzania wywiadu z pacjentem, diagnostyki poszczególnych chorób psychicznych, różnicowania z innymi chorobami psychicznymi i organicznymi oraz wyboru leczenia farmakologicznego i psychoterapii. |
|
Pełny opis: |
Ćwiczenia poświęcone są nabyciu umiejętności praktycznych w zakresie: oceny stanu psychicznego pacjenta, prawidłowego przeprowadzania wywiadu z pacjentem celem postawienia diagnozy, różnicowania poszczególnych zaburzeń psychicznych i zaburzeń organicznych z wykorzystaniem różnych metod takich jak: neuroobrazowanie, badania laboratoryjne i EEG. Doskonalenie umiejętności farmakologicznego leczenia poszczególnych zaburzeń psychicznych, wykorzystania psychoterapii i innych metod leczenia: np. elektrowstrząsów. Doskonalenie postępowania w stanach nagłych związanych z zaburzeniami psychicznymi takimi jak: zachowania samobójcze, zachowania agresywne i inne sytuacje zagrażające, ostre zaburzenia psychotyczne, zespoły paniki lękowej i naglące powikłania psychofarmakologii. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1. P.Gałecki, A. Szulc. Psychiatria.Wydawnictwo: Edra & Urban 2018r. Literatura uzupełniająca: 1. Marek Jarema (red. nauk.) Psychiatria. Podręcznik dla studentów medycyny. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, wyd. 2, Warszawa 2016, 2. Stanisław Pużyński, Jacek Wciórka, Klasyfikacja zaburzeń psychicznych i zaburzeń zachowania w ICD-10, TOM 1 – 2 (Opisy kliniczne i wskazówki diagnostyczne. + Badawcze kryteria diagnostyczne.) Vesalius, wyd. 1, Kraków 2000). 3. Jacek Wciórka, Stanisław Pużyński, Janusz Rybakowski (red.) Psychiatria. TOM 1 – 3, Elsevier Urban & Partner, wyd. 2, Wrocław 2012. 4. Irena Namysłowska (red.) Psychiatria dzieci i młodzieży. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2012. 5. Mateusz Cybulski, Kornelia Kędziora-Kornatowska, Elżbieta Krajewska-Kułak, Napoleon Waszkiewicz (red.) Psychogeriatria, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2017 |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 60 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Wiktor Dróżdż | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Czerwińska, Michał Danek, Wiktor Dróżdż, Lech Giziński, Przemysław Grudzka, Daria Jagielska, Mikołaj Kłosowski, Beata Kowalewska, Agnieszka Kruczek, Magdalena Lewandowska, Katarzyna Milczarczyk, Oskar Okuniewski, Izabela Radajewska, Mikołaj Rak, Katarzyna Ryzner, Anna Szota, Monika Wróblewska, Paweł Zych | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 60 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Wiktor Dróżdż | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Czerwińska, Michał Danek, Wiktor Dróżdż, Lech Giziński, Przemysław Grudzka, Daria Jagielska, Małgorzata Kalaczyńska, Wojciech Kosmowski, Agnieszka Kruczek, Magdalena Lewandowska, Adrianna Maliszewska-Olcha, Katarzyna Milczarczyk, Oskar Okuniewski, Izabela Radajewska, Mikołaj Rak, Ewelina Rybak-Szaniawska, Katarzyna Ryzner, Anna Szota, Monika Wróblewska, Paweł Zych | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Przedmiot psychiatria ma na celu doskonalenie umiejętności praktycznych w zakresie: właściwego przeprowadzania wywiadu z pacjentem, diagnostyki poszczególnych chorób psychicznych, różnicowania z innymi chorobami psychicznymi i organicznymi oraz wyboru leczenia farmakologicznego i psychoterapii. |
|
Pełny opis: |
Ćwiczenia ukierunkowane są na nabycie umiejętności praktycznych w zakresie: oceny stanu psychicznego pacjenta, prawidłowego przeprowadzania wywiadu z pacjentem celem postawienia diagnozy, różnicowania poszczególnych zaburzeń psychicznych i zaburzeń organicznych z wykorzystaniem różnych metod takich jak: neuroobrazowanie, badania laboratoryjne i EEG. Studenci doskonalą umiejętności farmakologicznego leczenia poszczególnych zaburzeń psychicznych, wykorzystania psychoterapii i innych metod leczenia: np. elektrowstrząsów. Studenci praktycznie doskonalą postępowanie w stanach nagłych związanych z zaburzeniami psychicznymi takimi jak: zachowania samobójcze, zachowania agresywne i inne sytuacje zagrażające, ostre zaburzenia psychotyczne, napady paniki i poważne komplikacje psychofarmakoterapii. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1. P.Gałecki, A. Szulc. Psychiatria.Wydawnictwo: Edra & Urban 2023r. Literatura uzupełniająca: 1. Marek Jarema (red. nauk.) Psychiatria. Podręcznik dla studentów medycyny. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, wyd. 2, Warszawa 2016, 2. Stanisław Pużyński, Jacek Wciórka, Klasyfikacja zaburzeń psychicznych i zaburzeń zachowania w ICD-10, TOM 1 – 2 (Opisy kliniczne i wskazówki diagnostyczne. + Badawcze kryteria diagnostyczne.) Vesalius, wyd. 1, Kraków 2000). 3. Jacek Wciórka, Stanisław Pużyński, Janusz Rybakowski (red.) Psychiatria. TOM 1 – 3, Elsevier Urban & Partner, wyd. 2, Wrocław 2012. 4. Irena Namysłowska (red.) Psychiatria dzieci i młodzieży. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2012. 5. Mateusz Cybulski, Kornelia Kędziora-Kornatowska, Elżbieta Krajewska-Kułak, Napoleon Waszkiewicz (red.) Psychogeriatria, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2017 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.