Psychiatria
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1600-Lek6PSCHP-J |
Kod Erasmus / ISCED: |
12.1
|
Nazwa przedmiotu: | Psychiatria |
Jednostka: | Katedra Psychiatrii |
Grupy: |
Psychiatria dla 6 roku SJ kierunku lekarskiego |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Zaliczenie przedmiotów na I-V roku studiów |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obowiązkowy |
Całkowity nakład pracy studenta: | 1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi: - udział w ćwiczeniach: 60 godzin - przeprowadzenie zaliczenia praktycznego: 4 godziny Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 64 godziny, co odpowiada 2,56 punktu ECTS 2. Bilans nakładu pracy studenta: - udział w ćwiczeniach: 60 godzin - przygotowanie do ćwiczeń: 6 godzin - czytanie literatury: 34 godziny - przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie (praktyczne): 6 + 4 = 10 godzin Łączny nakład pracy studenta wynosi 110 godzin, co odpowiada 4,4 punktom ECTS. 3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi: - czytanie wskazanej literatury naukowej: 14 godzin - udział w ćwiczeniach (z uwzględnieniem wyników opracowań naukowych z zakresu psychiatrii): 40 godzin - przygotowanie do zaliczenia (z uwzględnieniem opracowań naukowych z zakresu psychiatrii): 3 godziny Łączny nakład pracy studenta związany z prowadzonymi badaniami naukowymi wynosi 57 godzin, co odpowiada 2,28 punktu ECTS. 4. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania: - przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie (praktyczne 6 + 4 = 10 godzin, co odpowiada 0,7 ECTS. 5. Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym: - udział w ćwiczeniach (w tym zaliczenie praktyczne): 60+4=64 godziny Łączny nakład pracy studenta o charakterze praktycznym wynosi 64 godziny, co odpowiada 2,56 punktu ECTS. 6. Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki: Nie dotyczy |
Efekty uczenia się - wiedza: | E.W1. zna uwarunkowania środowiskowe i epidemiologiczne najczęstszych chorób; E.W15. zna podstawowe koncepcje patogenezy zaburzeń psychicznych; E.W16. zna symptomatologię ogólną zaburzeń psychicznych oraz zasady ich klasyfikacji według głównych systemów klasyfikacyjnych; E.W17. zna objawy, zasady diagnozowania i postępowania terapeutycznego w najczęstszych chorobach psychicznych, w tym: a) schizofrenii, b) zaburzeniach afektywnych i adaptacyjnych, c) zaburzeniach odżywiania, d) zaburzeniach związanych z przyjmowaniem substancji psychoaktywnych; E.W18. zna zasady diagnostyki i postępowania w stanach nagłych psychiatrii; E.W19. zna specyfikę zaburzeń psychicznych i ich leczenia u dzieci, młodzieży oraz w okresie starości; E.W20. zna objawy zaburzeń psychicznych w przebiegu chorób somatycznych, ich wpływ na przebieg choroby podstawowej i rokowanie oraz zasady ich leczenia; E.W21. posiada wiedzę na temat seksualności człowieka i podstawowych zaburzeń z nią związanych; E.W22. zna przepisy dotyczące ochrony zdrowia psychicznego, ze szczególnym uwzględnieniem zasad przyjęcia do szpitala psychiatrycznego; |
Efekty uczenia się - umiejętności: | E.U1. przeprowadza wywiad lekarski z pacjentem dorosłym; E.U5. przeprowadza badanie psychiatryczne; E.U13. ocenia i opisuje stan somatyczny i psychiczny pacjenta; E.U15. rozpoznaje stan po spożyciu alkoholu, narkotyków i innych używek; E.U16. planuje postępowanie diagnostyczne, terapeutyczne i profilaktyczne; E.U17. przeprowadza analizę ewentualnych działań niepożądanych poszczególnych leków oraz interakcji między nimi; E.U18. proponuje indywidualizację obowiązujących wytycznych terapeutycznych oraz inne metody leczenia wobec nieskuteczności albo przeciwwskazań do terapii standardowej; E.U19. rozpoznaje objawy lekozależności i proponuje postępowanie lecznicze; E.U20. kwalifikuje pacjenta do leczenia domowego i szpitalnego; E.U32. planuje konsultacje specjalistyczne; E.U33. wdraża podstawowe postępowanie lecznicze w ostrych zatruciach; E.U34. monitoruje stan chorego zatrutego substancjami chemicznymi lub lekami; E.U38. prowadzi dokumentację medyczną pacjenta. |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K01 – posiada świadomość własnych ograniczeń i umiejętność stałego dokształcania się K02 – posiada umiejętność działania w warunkach niepewności, a czasem i stresu K03 – potrafi nawiązać i utrzymać głęboki i pełen szacunku kontakt z chorym K05 – stawia dobro pacjenta na pierwszy miejscu K06 – okazuje szacunek wobec pacjenta i zrozumienie dla różnic światopoglądowych, oraz kulturowych K07 – przestrzega tajemnicy lekarskiej i wszelkich praw pacjenta (m.in. prawa do informacji, do intymności, do świadomej decyzji, do godnej śmierci) K08 – potrafi współpracować z przedstawicielami innych zawodów w zakresie ochrony zdrowia |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - pogadanka |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Metody dydaktyczne w kształceniu online: | - metody służące prezentacji treści |
Skrócony opis: |
Celem praktyk jest pogłębienie umiejętności zawodowych z wykorzystaniem wiedzy zdobytej w trakcie wykładów i ćwiczeń. |
Pełny opis: |
Celem praktyki w Oddziale Psychiatrii jest pogłębienie umiejętności zawodowych z wykorzystaniem wiedzy zdobytej w trakcie wykładów i ćwiczeń. Student powinien aktywnie uczestniczyć w działalności jednostki, w której realizuje praktykę. Powinien rozwijać umiejętności pracy grupowej oraz organizowania stanowisk pracy zgodnie z zasadami prawnymi i etycznymi. |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1. P.Gałecki, A. Szulc. Psychiatria.Wydawnictwo: Edra & Urban 2018r. Literatura uzupełniająca: 1. Marek Jarema (red. nauk.) Psychiatria. Podręcznik dla studentów medycyny. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, wyd. 2, Warszawa 2016, 2. Stanisław Pużyński, Jacek Wciórka, Klasyfikacja zaburzeń psychicznych i zaburzeń zachowania w ICD-10, TOM 1 – 2 (Opisy kliniczne i wskazówki diagnostyczne. + Badawcze kryteria diagnostyczne.) Vesalius, wyd. 1, Kraków 2000). 3. Jacek Wciórka, Stanisław Pużyński, Janusz Rybakowski (red.) Psychiatria. TOM 1 – 3, Elsevier Urban & Partner, wyd. 2, Wrocław 2012. 4. Irena Namysłowska (red.) Psychiatria dzieci i młodzieży. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2012. 5. Mateusz Cybulski, Kornelia Kędziora-Kornatowska, Elżbieta Krajewska-Kułak, Napoleon Waszkiewicz (red.) Psychogeriatria, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2017 |
Efekty uczenia się: |
E.W1. zna uwarunkowania środowiskowe i epidemiologiczne najczęstszych chorób; E.W15. zna podstawowe koncepcje patogenezy zaburzeń psychicznych; E.W16. zna symptomatologię ogólną zaburzeń psychicznych oraz zasady ich klasyfikacji według głównych systemów klasyfikacyjnych; E.W17. zna objawy, zasady diagnozowania i postępowania terapeutycznego w najczęstszych chorobach psychicznych, w tym: a) schizofrenii, b) zaburzeniach afektywnych i adaptacyjnych, c) zaburzeniach odżywiania, d) zaburzeniach związanych z przyjmowaniem substancji psychoaktywnych; E.W18. zna zasady diagnostyki i postępowania w stanach nagłych psychiatrii; E.W19. zna specyfikę zaburzeń psychicznych i ich leczenia u dzieci, młodzieży oraz w okresie starości; E.W20. zna objawy zaburzeń psychicznych w przebiegu chorób somatycznych, ich wpływ na przebieg choroby podstawowej i rokowanie oraz zasady ich leczenia; E.W21. posiada wiedzę na temat seksualności człowieka i podstawowych zaburzeń z nią związanych; E.W22. zna przepisy dotyczące ochrony zdrowia psychicznego, ze szczególnym uwzględnieniem zasad przyjęcia do szpitala psychiatrycznego; E.U1. przeprowadza wywiad lekarski z pacjentem dorosłym; E.U5. przeprowadza badanie psychiatryczne; E.U13. ocenia i opisuje stan somatyczny i psychiczny pacjenta; E.U15. rozpoznaje stan po spożyciu alkoholu, narkotyków i innych używek; E.U16. planuje postępowanie diagnostyczne, terapeutyczne i profilaktyczne; E.U17. przeprowadza analizę ewentualnych działań niepożądanych poszczególnych leków oraz interakcji między nimi; E.U18. proponuje indywidualizację obowiązujących wytycznych terapeutycznych oraz inne metody leczenia wobec nieskuteczności albo przeciwwskazań do terapii standardowej; E.U19. rozpoznaje objawy lekozależności i proponuje postępowanie lecznicze; E.U20. kwalifikuje pacjenta do leczenia domowego i szpitalnego; E.U32. planuje konsultacje specjalistyczne; E.U33. wdraża podstawowe postępowanie lecznicze w ostrych zatruciach; E.U34. monitoruje stan chorego zatrutego substancjami chemicznymi lub lekami; E.U38. prowadzi dokumentację medyczną pacjenta. K01 – posiada świadomość własnych ograniczeń i umiejętność stałego dokształcania się K02 – posiada umiejętność działania w warunkach niepewności, a czasem i stresu K03 – potrafi nawiązać i utrzymać głęboki i pełen szacunku kontakt z chorym K05 – stawia dobro pacjenta na pierwszy miejscu K06 – okazuje szacunek wobec pacjenta i zrozumienie dla różnic światopoglądowych, oraz kulturowych K07 – przestrzega tajemnicy lekarskiej i wszelkich praw pacjenta (m.in. prawa do informacji, do intymności, do świadomej decyzji, do godnej śmierci) K08 – potrafi współpracować z przedstawicielami innych zawodów w zakresie ochrony zdrowia |
Metody i kryteria oceniania: |
Ćwiczenia: Sprawdzian praktyczny z ćwiczeń - badanie psychiatryczne (0-30 pkt; ≥56%): W1-W9; U1-U9 Przedłużona obserwacja (>50%): K1- K5 |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2020/21" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 60 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Aleksander Araszkiewicz | |
Prowadzący grup: | Aleksander Araszkiewicz, Maurycy Araszkiewicz, Michał Danek, Małgorzata Dąbkowska, Mirosław Dąbkowski, Wiktor Dróżdż, Lech Giziński, Przemysław Grudzka, Daria Jagielska, Anna Kobierecka-Dziamska, Wojciech Kosmowski, Beata Kowalewska, Edyta Kruszyńska, Sonia Łazarz, Katarzyna Pasgreta, Izabela Radajewska, Jakub Sempowicz, Agnieszka Szałkowska, Sara Tomczak, Anna Walczak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Celem kursu jest doskonalenie umiejętności praktycznych w zakresie: właściwego przeprowadzania wywiadu z pacjentem, diagnostyki poszczególnych chorób psychicznych, różnicowania z innymi chorobami psychicznymi i organicznymi oraz wyboru leczenia farmakologicznego i psychoterapii. |
|
Pełny opis: |
Ćwiczenia poświęcone są nabyciu umiejętności praktycznych w zakresie: oceny stanu psychicznego pacjenta, prawidłowego przeprowadzania wywiadu z pacjentem celem postawienia diagnozy, różnicowania poszczególnych zaburzeń psychicznych i zaburzeń organicznych z wykorzystaniem różnych metod takich jak: neuroobrazowanie, badania laboratoryjne i EEG. Doskonalenie umiejętności farmakologicznego leczenia poszczególnych zaburzeń psychicznych, wykorzystania psychoterapii i innych metod leczenia: np. elektrowstrząsów. Doskonalenie postępowania w stanach nagłych związanych z zaburzeniami psychicznymi takimi jak: zachowania samobójcze, zachowania agresywne i inne sytuacje zagrażające, ostre zaburzenia psychotyczne, zespoły paniki lękowej i naglące powikłania psychofarmakologii. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1. P.Gałecki, A. Szulc. Psychiatria.Wydawnictwo: Edra & Urban 2018r. Literatura uzupełniająca: 1. Marek Jarema (red. nauk.) Psychiatria. Podręcznik dla studentów medycyny. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, wyd. 2, Warszawa 2016, 2. Stanisław Pużyński, Jacek Wciórka, Klasyfikacja zaburzeń psychicznych i zaburzeń zachowania w ICD-10, TOM 1 – 2 (Opisy kliniczne i wskazówki diagnostyczne. + Badawcze kryteria diagnostyczne.) Vesalius, wyd. 1, Kraków 2000). 3. Jacek Wciórka, Stanisław Pużyński, Janusz Rybakowski (red.) Psychiatria. TOM 1 – 3, Elsevier Urban & Partner, wyd. 2, Wrocław 2012. 4. Irena Namysłowska (red.) Psychiatria dzieci i młodzieży. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2012. 5. Mateusz Cybulski, Kornelia Kędziora-Kornatowska, Elżbieta Krajewska-Kułak, Napoleon Waszkiewicz (red.) Psychogeriatria, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2017 |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 60 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Wiktor Dróżdż | |
Prowadzący grup: | Aleksander Araszkiewicz, Maurycy Araszkiewicz, Michał Danek, Wiktor Dróżdż, Dominika Fladrowska, Lech Giziński, Przemysław Grudzka, Daria Jagielska, Natalia Kolesińska, Wojciech Kosmowski, Edyta Kruszyńska, Magdalena Lewandowska, Magdalena Liberacka-Dwojak, Sonia Łazarz, Beata Łęgowicz, Izabela Radajewska, Mikołaj Rak, Ewelina Rybak-Szaniawska, Jakub Sempowicz, Natalia Stańko, Agnieszka Szałkowska, Anna Szota, Anna Walczak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Celem kursu jest doskonalenie umiejętności praktycznych w zakresie: właściwego przeprowadzania wywiadu z pacjentem, diagnostyki poszczególnych chorób psychicznych, różnicowania z innymi chorobami psychicznymi i organicznymi oraz wyboru leczenia farmakologicznego i psychoterapii. |
|
Pełny opis: |
Ćwiczenia poświęcone są nabyciu umiejętności praktycznych w zakresie: oceny stanu psychicznego pacjenta, prawidłowego przeprowadzania wywiadu z pacjentem celem postawienia diagnozy, różnicowania poszczególnych zaburzeń psychicznych i zaburzeń organicznych z wykorzystaniem różnych metod takich jak: neuroobrazowanie, badania laboratoryjne i EEG. Doskonalenie umiejętności farmakologicznego leczenia poszczególnych zaburzeń psychicznych, wykorzystania psychoterapii i innych metod leczenia: np. elektrowstrząsów. Doskonalenie postępowania w stanach nagłych związanych z zaburzeniami psychicznymi takimi jak: zachowania samobójcze, zachowania agresywne i inne sytuacje zagrażające, ostre zaburzenia psychotyczne, zespoły paniki lękowej i naglące powikłania psychofarmakologii. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1. P.Gałecki, A. Szulc. Psychiatria.Wydawnictwo: Edra & Urban 2018r. Literatura uzupełniająca: 1. Marek Jarema (red. nauk.) Psychiatria. Podręcznik dla studentów medycyny. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, wyd. 2, Warszawa 2016, 2. Stanisław Pużyński, Jacek Wciórka, Klasyfikacja zaburzeń psychicznych i zaburzeń zachowania w ICD-10, TOM 1 – 2 (Opisy kliniczne i wskazówki diagnostyczne. + Badawcze kryteria diagnostyczne.) Vesalius, wyd. 1, Kraków 2000). 3. Jacek Wciórka, Stanisław Pużyński, Janusz Rybakowski (red.) Psychiatria. TOM 1 – 3, Elsevier Urban & Partner, wyd. 2, Wrocław 2012. 4. Irena Namysłowska (red.) Psychiatria dzieci i młodzieży. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2012. 5. Mateusz Cybulski, Kornelia Kędziora-Kornatowska, Elżbieta Krajewska-Kułak, Napoleon Waszkiewicz (red.) Psychogeriatria, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2017 |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 60 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Wiktor Dróżdż | |
Prowadzący grup: | Michał Danek, Wiktor Dróżdż, Katarzyna Ebertowska, Dominika Fladrowska, Lech Giziński, Przemysław Grudzka, Marta Kapała-Głusek, Wojciech Kosmowski, Joanna Kula, Magdalena Lewandowska, Adrianna Maliszewska-Olcha, Oskar Okuniewski, Jakub Olcha, Izabela Radajewska, Mikołaj Rak, Anna Szota, Anna Walczak, Paweł Zych | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Celem kursu jest doskonalenie umiejętności praktycznych w zakresie: właściwego przeprowadzania wywiadu z pacjentem, diagnostyki poszczególnych chorób psychicznych, różnicowania z innymi chorobami psychicznymi i organicznymi oraz wyboru leczenia farmakologicznego i psychoterapii. |
|
Pełny opis: |
Ćwiczenia poświęcone są nabyciu umiejętności praktycznych w zakresie: oceny stanu psychicznego pacjenta, prawidłowego przeprowadzania wywiadu z pacjentem celem postawienia diagnozy, różnicowania poszczególnych zaburzeń psychicznych i zaburzeń organicznych z wykorzystaniem różnych metod takich jak: neuroobrazowanie, badania laboratoryjne i EEG. Doskonalenie umiejętności farmakologicznego leczenia poszczególnych zaburzeń psychicznych, wykorzystania psychoterapii i innych metod leczenia: np. elektrowstrząsów. Doskonalenie postępowania w stanach nagłych związanych z zaburzeniami psychicznymi takimi jak: zachowania samobójcze, zachowania agresywne i inne sytuacje zagrażające, ostre zaburzenia psychotyczne, zespoły paniki lękowej i naglące powikłania psychofarmakologii. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1. P.Gałecki, A. Szulc. Psychiatria.Wydawnictwo: Edra & Urban 2018r. Literatura uzupełniająca: 1. Marek Jarema (red. nauk.) Psychiatria. Podręcznik dla studentów medycyny. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, wyd. 2, Warszawa 2016, 2. Stanisław Pużyński, Jacek Wciórka, Klasyfikacja zaburzeń psychicznych i zaburzeń zachowania w ICD-10, TOM 1 – 2 (Opisy kliniczne i wskazówki diagnostyczne. + Badawcze kryteria diagnostyczne.) Vesalius, wyd. 1, Kraków 2000). 3. Jacek Wciórka, Stanisław Pużyński, Janusz Rybakowski (red.) Psychiatria. TOM 1 – 3, Elsevier Urban & Partner, wyd. 2, Wrocław 2012. 4. Irena Namysłowska (red.) Psychiatria dzieci i młodzieży. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2012. 5. Mateusz Cybulski, Kornelia Kędziora-Kornatowska, Elżbieta Krajewska-Kułak, Napoleon Waszkiewicz (red.) Psychogeriatria, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2017 |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 60 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Wiktor Dróżdż | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Czerwińska, Michał Danek, Wiktor Dróżdż, Lech Giziński, Przemysław Grudzka, Daria Jagielska, Katarzyna Juszczak, Mikołaj Kłosowski, Beata Kowalewska, Agnieszka Kruczek, Magdalena Lewandowska, Katarzyna Milczarczyk, Oskar Okuniewski, Izabela Radajewska, Mikołaj Rak, Anna Szota, Monika Wróblewska, Paweł Zych | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.