Psychiatria
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1600-Lek6PSCHP-NJ |
Kod Erasmus / ISCED: |
12.1
|
Nazwa przedmiotu: | Psychiatria |
Jednostka: | Katedra Psychiatrii |
Grupy: |
Psychiatria dla 6 roku NWJ kierunku lekarskiego |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Zaliczenie kursów: Wybrane choroby psychiczne i uzależnienia jako choroby cywilizacyjne na III roku |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obowiązkowy |
Całkowity nakład pracy studenta: | 1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi: - udział w ćwiczeniach: 60 godzin - przeprowadzenie zaliczenia praktycznego: 4 godziny Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 64 godziny, co odpowiada 2,56 punktu ECTS 2. Bilans nakładu pracy studenta: - udział w ćwiczeniach: 60 godzin - przygotowanie do ćwiczeń: 6 godzin - czytanie literatury: 34 godziny - przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie (praktyczne): 6 + 4 = 10 godzin Łączny nakład pracy studenta wynosi 110 godzin, co odpowiada 4,4 punktom ECTS. 3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi: - czytanie wskazanej literatury naukowej: 14 godzin - udział w ćwiczeniach (z uwzględnieniem wyników opracowań naukowych z zakresu psychiatrii): 40 godzin - przygotowanie do zaliczenia (z uwzględnieniem opracowań naukowych z zakresu psychiatrii): 3 godziny Łączny nakład pracy studenta związany z prowadzonymi badaniami naukowymi wynosi 57 godzin, co odpowiada 2,28 punktu ECTS. 4. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania: - przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie (praktyczne 6 + 4 = 10 godzin, co odpowiada 0,7 ECTS. 5. Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym: - udział w ćwiczeniach (w tym zaliczenie praktyczne): 60+4=64 godziny Łączny nakład pracy studenta o charakterze praktycznym wynosi 64 godziny, co odpowiada 2,56 punktu ECTS. 6. Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki: Nie dotyczy |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1: omawia zagadnienia: dziecka maltretowanego i wykorzystywania seksualnego, upośledzenia umysłowego, zaburzeń zachowania: psychoz, uzależnień, zaburzeń odżywiania u dzieci (E K_W04) W2: prezentuje podstawowe koncepcje patogenezy zaburzeń psychicznych (E K_W15) W3: prezentuje symptomatologię ogólną zaburzeń psychicznych oraz zasady ich klasyfikacji według psychiatrycznych systemów klasyfikacyjnych (E K_W16) W4: opisuje objawy, zasady diagnozowania i postępowania terapeutycznego w najczęstszych chorobach psychicznych, w tym: a) schizofrenii, b) zaburzeniach afektywnych i adaptacyjnych, c) zaburzeniach odżywiania, d) zaburzeniach związanych z przyjmowaniem substancji psychoaktywnych (E K_W17) W5: potrafi zgodnie z zasadami diagnostyki przeprowadzić właściwe postępowanie w stanach nagłych w psychiatrii, po próbach samobójczych (E K_W18) W6: charakteryzuje zaburzenia psychiczne u dzieci, młodzieży oraz w okresie starości i umie właściwie je leczyć (E K_W19) W7: umie nazwać objawy zaburzeń psychicznych w przebiegu chorób somatycznych oraz określić ich wpływ na przebieg choroby podstawowej, rokowanie oraz zasady leczenia (E K_W20) W8: prezentuje wiedzę na temat seksualności człowieka i podstawowych zaburzeń z nią związanych (E K_W21) W9: potrafi zastosować w praktyce lekarskiej przepisy dotyczące ochrony zdrowia psychicznego ze szczególnym uwzględnieniem zasad przyjęcia do szpitala psychiatrycznego (E K_W22) |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1: przeprowadza badanie psychiatryczne zgodnie z algorytmem (E K_U05) U2; poddaje ocenie stan ogólny, stan przytomności i świadomości pacjenta (E K_U07) U3: poddaje ocenie stan somatyczny i psychiczny pacjenta (K_U13) U4: planuje postępowanie diagnostyczne (badania laboratoryjne, neuroobrazowanie), terapeutyczne i profilaktyczne w odniesieniu do chorób psychicznych (E K_U16) U5: poddaje analizie ewentualne działania niepożądane leków stosowanych w psychiatrii oraz interakcji między nimi (E K_U17) U6: proponuje właściwy kierunek leczenia oraz przedstawia inne metody leczenia wobec nieskuteczności lub przeciwwskazań do terapii standardowej (E K_U18) U7: rozpoznaje objawy lekozależności (E K_U19) U8: wskazuje właściwe postępowanie lecznicze (E K_U19) U9: decyduje o rodzaju leczenia pacjenta (leczenie domowe i szpitalne) (E K_U20) |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1: potrafi nawiązać i utrzymać głęboki oraz pełen szacunku kontakt z pacjentem psychiatrycznym, a także okazywać zrozumienie dla różnic światopoglądowych i kulturowych (K_K03) K2: kieruje się dobrem pacjenta psychiatrycznego, stawiając je na pierwszym miejscu (K_K04) K3: potrafi zachować tajemnicę lekarską i zachowuje wszelkie prawa pacjenta leczonego psychiatrycznie (K_K05). K4: podejmuje działania wobec pacjenta psychiatrycznego w oparciu o zasady etyczne, ze świadomością społecznych uwarunkowań i ograniczeń wynikających z choroby (K_K08). K5: propaguje zachowania prozdrowotne wśród pacjentów leczonych psychiatrycznie (K_K09). |
Metody dydaktyczne: | Ćwiczenia: • ćwiczenia kliniczne • analiza przypadków • metody eksponujące: film |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - pogadanka |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Metody dydaktyczne w kształceniu online: | - metody służące prezentacji treści |
Skrócony opis: |
Celem kursu jest doskonalenie umiejętności praktycznych w zakresie: właściwego przeprowadzania wywiadu z pacjentem, diagnostyki poszczególnych chorób psychicznych, różnicowania z innymi chorobami psychicznymi i organicznymi oraz wyboru leczenia farmakologicznego i psychoterapii. |
Pełny opis: |
Ćwiczenia poświęcone są nabyciu umiejętności praktycznych w zakresie: oceny stanu psychicznego pacjenta, prawidłowego przeprowadzania wywiadu z pacjentem celem postawienia diagnozy, różnicowania poszczególnych zaburzeń psychicznych i zaburzeń organicznych z wykorzystaniem różnych metod takich jak: neuroobrazowanie, badania laboratoryjne i EEG. Doskonalenie umiejętności farmakologicznego leczenia poszczególnych zaburzeń psychicznych, wykorzystania psychoterapii i innych metod leczenia: np. elektrowstrząsów. Doskonalenie postępowania w stanach nagłych związanych z zaburzeniami psychicznymi takimi jak: zachowania samobójcze, zachowania agresywne i inne sytuacje zagrażające, ostre zaburzenia psychotyczne, zespoły paniki lękowej i naglące powikłania psychofarmakologii. |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1. P.Gałecki, A. Szulc. Psychiatria.Wydawnictwo: Edra & Urban 2018r. Literatura uzupełniająca: 1. Marek Jarema (red. nauk.) Psychiatria. Podręcznik dla studentów medycyny. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, wyd. 2, Warszawa 2016, 2. Stanisław Pużyński, Jacek Wciórka, Klasyfikacja zaburzeń psychicznych i zaburzeń zachowania w ICD-10, TOM 1 – 2 (Opisy kliniczne i wskazówki diagnostyczne. + Badawcze kryteria diagnostyczne.) Vesalius, wyd. 1, Kraków 2000). 3. Jacek Wciórka, Stanisław Pużyński, Janusz Rybakowski (red.) Psychiatria. TOM 1 – 3, Elsevier Urban & Partner, wyd. 2, Wrocław 2012. 4. Irena Namysłowska (red.) Psychiatria dzieci i młodzieży. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2012. 5. Mateusz Cybulski, Kornelia Kędziora-Kornatowska, Elżbieta Krajewska-Kułak, Napoleon Waszkiewicz (red.) Psychogeriatria, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2017 |
Metody i kryteria oceniania: |
Ćwiczenia: Sprawdzian praktyczny z ćwiczeń - badanie psychiatryczne (0-30 pkt; ≥60%): W1-W9; U1-U9 Przedłużona obserwacja (>60%): K1- K5 Student(ka) otrzyma zaliczenie przedmiotu uzyskując pozytywny wyniki ze sprawdzianu praktycznego. |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 60 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Wiktor Dróżdż | |
Prowadzący grup: | Michał Danek, Dominika Fladrowska, Lech Giziński, Daria Jagielska, Izabela Radajewska, Anna Szota | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Celem kursu jest doskonalenie umiejętności praktycznych w zakresie: właściwego przeprowadzania wywiadu z pacjentem, diagnostyki poszczególnych chorób psychicznych, różnicowania z innymi chorobami psychicznymi i organicznymi oraz wyboru leczenia farmakologicznego i psychoterapii. |
|
Pełny opis: |
Ćwiczenia poświęcone są nabyciu umiejętności praktycznych w zakresie: oceny stanu psychicznego pacjenta, prawidłowego przeprowadzania wywiadu z pacjentem celem postawienia diagnozy, różnicowania poszczególnych zaburzeń psychicznych i zaburzeń organicznych z wykorzystaniem różnych metod takich jak: neuroobrazowanie, badania laboratoryjne i EEG. Doskonalenie umiejętności farmakologicznego leczenia poszczególnych zaburzeń psychicznych, wykorzystania psychoterapii i innych metod leczenia: np. elektrowstrząsów. Doskonalenie postępowania w stanach nagłych związanych z zaburzeniami psychicznymi takimi jak: zachowania samobójcze, zachowania agresywne i inne sytuacje zagrażające, ostre zaburzenia psychotyczne, zespoły paniki lękowej i naglące powikłania psychofarmakologii. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1. P.Gałecki, A. Szulc. Psychiatria.Wydawnictwo: Edra & Urban 2018r. Literatura uzupełniająca: 1. Marek Jarema (red. nauk.) Psychiatria. Podręcznik dla studentów medycyny. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, wyd. 2, Warszawa 2016, 2. Stanisław Pużyński, Jacek Wciórka, Klasyfikacja zaburzeń psychicznych i zaburzeń zachowania w ICD-10, TOM 1 – 2 (Opisy kliniczne i wskazówki diagnostyczne. + Badawcze kryteria diagnostyczne.) Vesalius, wyd. 1, Kraków 2000). 3. Jacek Wciórka, Stanisław Pużyński, Janusz Rybakowski (red.) Psychiatria. TOM 1 – 3, Elsevier Urban & Partner, wyd. 2, Wrocław 2012. 4. Irena Namysłowska (red.) Psychiatria dzieci i młodzieży. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2012. 5. Mateusz Cybulski, Kornelia Kędziora-Kornatowska, Elżbieta Krajewska-Kułak, Napoleon Waszkiewicz (red.) Psychogeriatria, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2017 |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 60 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Wiktor Dróżdż | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Czerwińska, Michał Danek, Wiktor Dróżdż, Lech Giziński, Przemysław Grudzka, Daria Jagielska, Katarzyna Juszczak, Agnieszka Kruczek, Magdalena Lewandowska, Izabela Radajewska, Mikołaj Rak, Anna Szota | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.