Psychiatria
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1600-Lek6PSCHP-NJ |
Kod Erasmus / ISCED: |
12.1
|
Nazwa przedmiotu: | Psychiatria |
Jednostka: | Katedra Psychiatrii |
Grupy: |
Psychiatria dla 6 roku NWJ kierunku lekarskiego |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Student(ka) rozpoczynający/a kształcenie z przedmiotu psychiatria powinien/na posiadać wiedzę oraz umiejętności praktyczne osiągnięte w trakcie kształcenia w obszarze nauk klinicznych V roku studiów – z zakresu psychiatrii. |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obligatoryjny |
Całkowity nakład pracy studenta: | 1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi: - udział w ćwiczeniach: 60 godzin - przeprowadzenie zaliczenia: 4 godziny Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 64 godziny, co odpowiada 2,56 punktu ECTS 2. Bilans nakładu pracy studenta: - udział w ćwiczeniach: 60 godzin (w warunkach klinicznych oraz w warunkach symulowanych) - przygotowanie do ćwiczeń (w tym czytanie wskazanej literatury): 20 godzin - przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie: 16 + 4 = 20 godzin Łączny nakład pracy studenta wynosi 100 godzin, co odpowiada 4 punktom ECTS 3. Bilans nakładu pracy związany z realizacją efektów uczenia się w warunkach symulacji medycznej (grupa H): - udział w ćwiczeniach – 6 godzin Łączny nakład pracy związany z realizacją efektów uczenia się w warunkach symulacji medycznej wynosi 6 godzin, co odpowiada 0,24 punktu ECTS; procent zajęć umożliwiających osiągnięcie efektów uczenia się: 10% 4. Bilans nakładu pracy związany z realizacją efektów uczenia się odnoszących się do komunikacji medycznej: |
Efekty uczenia się - wiedza: | Nie dotyczy |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1: potrafi zebrać wywiad z dorosłym, w tym osobą starszą, wykorzystując umiejętności dotyczące treści, procesu i percepcji komunikowania się, z uwzględnieniem perspektywy biomedycznej i perspektywy pacjenta (H.U.25) U2: potrafi zebrać wywiad z dzieckiem i jego opiekunami, wykorzystując umiejętności dotyczące treści, procesu i percepcji komunikowania się, z uwzględnieniem perspektywy biomedycznej i perspektywy pacjenta (H.U.26) U3: przeprowadza wywiad w sytuacji zagrożenia zdrowia i życia z zastosowaniem schematu SAMPLE (H.U.27) U4: przeprowadza pełne i ukierunkowane badanie fizykalne dorosłego dostosowane do określonej sytuacji klinicznej (H.U.28) U5: wykonuje pełne i ukierunkowane badanie fizykalne dziecka od okresu noworodkowego do młodzieńczego dostosowane do określonej sytuacji klinicznej (H.U.29) U6: potrafi przekazać niepomyślne wiadomości z wykorzystaniem wybranego protokołu (np. SPIKES, EMPATIA, ABCDE), w tym wspierać rodzinę w procesie godnego umierania pacjenta oraz poinformować rodzinę o śmierci pacjenta (H.U.30) U7: uzyskuje informacje od członków zespołu z poszanowaniem ich zróżnicowanych opinii i specjalistycznych kompetencji, uwzględniać te informacje w planie diagnostyczno-terapeutycznym pacjenta oraz stosować protokoły ATMIST, RSVP/ISBAR (H.U.31) U8: potrafi przeprowadzić badanie psychiatryczne pacjenta i ocenić jego stan psychiczny (H.U.32) |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1: nawiązuje i potrafi utrzymać głęboki oraz pełen szacunku kontaktu z pacjentem, a także okazuje zrozumienie dla różnic światopoglądowych i kulturowych (K_K01) K2: kieruje się dobrem pacjenta (K_K02) K3 pamięta o przestrzeganiu tajemnicy lekarskiej i praw pacjenta: (K_K03) K4: podejmuje działania wobec pacjenta w oparciu o zasady etyczne, ze świadomością społecznych uwarunkowań i ograniczeń wynikających z choroby (K_K04) K5: dostrzega i rozpoznaje własne ograniczenia oraz dokonuje samooceny deficytów i potrzeb edukacyjnych (K_K05) K6: propaguje zachowania prozdrowotne (K_K06) K7: wdraża zasady koleżeństwa zawodowego oraz właściwe reguły współdziałania w zespole, w tym z przedstawicielami innych zawodów medycznych, także w środowisku wielokulturowym (K_K09) K8: akceptuje przyjmowanie odpowiedzialności związanej z decyzjami podejmowanymi w ramach działalności zawodowej, w tym w kategoriach bezpieczeństwa własnego i innych osób (K_K11) |
Metody dydaktyczne: | Ćwiczenia: • ćwiczenia kliniczne • metody symulacyjne eksponujące i praktyczne (w warunkach klinicznych i symulacji medycznej) • analiza przypadków • metody eksponujące: film |
Metody dydaktyczne podające: | - pogadanka |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Metody dydaktyczne w kształceniu online: | - metody służące prezentacji treści |
Skrócony opis: |
Przedmiot psychiatria ma na celu doskonalenie umiejętności praktycznych w zakresie: właściwego przeprowadzania wywiadu z pacjentem, diagnostyki poszczególnych chorób psychicznych, różnicowania z innymi chorobami psychicznymi i organicznymi oraz wyboru leczenia farmakologicznego i psychoterapii. |
Pełny opis: |
Ćwiczenia ukierunkowane są na nabycie umiejętności praktycznych w zakresie: oceny stanu psychicznego pacjenta, prawidłowego przeprowadzania wywiadu z pacjentem celem postawienia diagnozy, różnicowania poszczególnych zaburzeń psychicznych i zaburzeń organicznych z wykorzystaniem różnych metod takich jak: neuroobrazowanie, badania laboratoryjne i EEG. Studenci doskonalą umiejętności farmakologicznego leczenia poszczególnych zaburzeń psychicznych, wykorzystania psychoterapii i innych metod leczenia: np. elektrowstrząsów. Studenci praktycznie doskonalą postępowanie w stanach nagłych związanych z zaburzeniami psychicznymi takimi jak: zachowania samobójcze, zachowania agresywne i inne sytuacje zagrażające, ostre zaburzenia psychotyczne, napady paniki i poważne komplikacje psychofarmakoterapii. |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1. P.Gałecki, A. Szulc. Psychiatria.Wydawnictwo: Edra & Urban 2023r. Literatura uzupełniająca: 1. Marek Jarema (red. nauk.) Psychiatria. Podręcznik dla studentów medycyny. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, wyd. 2, Warszawa 2016, 2. Stanisław Pużyński, Jacek Wciórka, Klasyfikacja zaburzeń psychicznych i zaburzeń zachowania w ICD-10, TOM 1 – 2 (Opisy kliniczne i wskazówki diagnostyczne. + Badawcze kryteria diagnostyczne.) Vesalius, wyd. 1, Kraków 2000). 3. Jacek Wciórka, Stanisław Pużyński, Janusz Rybakowski (red.) Psychiatria. TOM 1 – 3, Elsevier Urban & Partner, wyd. 2, Wrocław 2012. 4. Irena Namysłowska (red.) Psychiatria dzieci i młodzieży. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2012. 5. Mateusz Cybulski, Kornelia Kędziora-Kornatowska, Elżbieta Krajewska-Kułak, Napoleon Waszkiewicz (red.) Psychogeriatria, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2017 |
Metody i kryteria oceniania: |
Ćwiczenia: PISEMNY TEST WSTĘPNY- 20 pytań testowych- (0-20 pkt; ≥60%, tzn. zaliczenie≥ 12 pkt) Ćwiczenia: Sprawdzian praktyczny z ćwiczeń - badanie psychiatryczne (0-30 pkt; ≥60%): U1-U8 Przedłużona obserwacja (>60%): K1- K8 Student(ka) otrzyma zaliczenie przedmiotu uzyskując pozytywny wyniki ze sprawdzianu praktycznego. |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 60 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Wiktor Dróżdż | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Czerwińska, Michał Danek, Wiktor Dróżdż, Lech Giziński, Przemysław Grudzka, Daria Jagielska, Agnieszka Kruczek, Magdalena Lewandowska, Katarzyna Milczarczyk, Mikołaj Rak, Katarzyna Ryzner, Anna Szota | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 60 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Wiktor Dróżdż | |
Prowadzący grup: | Michał Danek, Wiktor Dróżdż, Magdalena Lewandowska, Adrianna Maliszewska-Olcha, Katarzyna Milczarczyk, Oskar Okuniewski, Mikołaj Rak, Ewelina Rybak-Szaniawska, Anna Szota, Monika Wróblewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Przedmiot psychiatria ma na celu doskonalenie umiejętności praktycznych w zakresie: właściwego przeprowadzania wywiadu z pacjentem, diagnostyki poszczególnych chorób psychicznych, różnicowania z innymi chorobami psychicznymi i organicznymi oraz wyboru leczenia farmakologicznego i psychoterapii. |
|
Pełny opis: |
Ćwiczenia ukierunkowane są na nabycie umiejętności praktycznych w zakresie: oceny stanu psychicznego pacjenta, prawidłowego przeprowadzania wywiadu z pacjentem celem postawienia diagnozy, różnicowania poszczególnych zaburzeń psychicznych i zaburzeń organicznych z wykorzystaniem różnych metod takich jak: neuroobrazowanie, badania laboratoryjne i EEG. Studenci doskonalą umiejętności farmakologicznego leczenia poszczególnych zaburzeń psychicznych, wykorzystania psychoterapii i innych metod leczenia: np. elektrowstrząsów. Studenci praktycznie doskonalą postępowanie w stanach nagłych związanych z zaburzeniami psychicznymi takimi jak: zachowania samobójcze, zachowania agresywne i inne sytuacje zagrażające, ostre zaburzenia psychotyczne, napady paniki i poważne komplikacje psychofarmakoterapii. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1. P.Gałecki, A. Szulc. Psychiatria.Wydawnictwo: Edra & Urban 2023r. Literatura uzupełniająca: 1. Marek Jarema (red. nauk.) Psychiatria. Podręcznik dla studentów medycyny. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, wyd. 2, Warszawa 2016, 2. Stanisław Pużyński, Jacek Wciórka, Klasyfikacja zaburzeń psychicznych i zaburzeń zachowania w ICD-10, TOM 1 – 2 (Opisy kliniczne i wskazówki diagnostyczne. + Badawcze kryteria diagnostyczne.) Vesalius, wyd. 1, Kraków 2000). 3. Jacek Wciórka, Stanisław Pużyński, Janusz Rybakowski (red.) Psychiatria. TOM 1 – 3, Elsevier Urban & Partner, wyd. 2, Wrocław 2012. 4. Irena Namysłowska (red.) Psychiatria dzieci i młodzieży. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2012. 5. Mateusz Cybulski, Kornelia Kędziora-Kornatowska, Elżbieta Krajewska-Kułak, Napoleon Waszkiewicz (red.) Psychogeriatria, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2017 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.