Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Psychiatria

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1600-Lek6PSCHP-NJ
Kod Erasmus / ISCED: 12.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0912) Medycyna Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Psychiatria
Jednostka: Katedra Psychiatrii
Grupy: Psychiatria dla 6 roku NWJ kierunku lekarskiego
Punkty ECTS i inne: 4.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Student(ka) rozpoczynający/a kształcenie z przedmiotu psychiatria powinien/na posiadać wiedzę oraz umiejętności praktyczne osiągnięte w trakcie kształcenia w obszarze nauk klinicznych V roku studiów – z zakresu psychiatrii.

Rodzaj przedmiotu:

przedmiot obligatoryjny

Całkowity nakład pracy studenta:

1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi:

- udział w ćwiczeniach: 60 godzin

- przeprowadzenie zaliczenia: 4 godziny

Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi

64 godziny, co odpowiada 2,56 punktu ECTS


2. Bilans nakładu pracy studenta:

- udział w ćwiczeniach: 60 godzin (w warunkach klinicznych oraz w warunkach symulowanych)

- przygotowanie do ćwiczeń (w tym czytanie wskazanej literatury): 20 godzin

- przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie: 16 + 4 =

20 godzin

Łączny nakład pracy studenta wynosi 100 godzin, co odpowiada

4 punktom ECTS


3. Bilans nakładu pracy związany z realizacją efektów uczenia się w warunkach symulacji medycznej (grupa H):

- udział w ćwiczeniach – 6 godzin

Łączny nakład pracy związany z realizacją efektów uczenia się w warunkach symulacji medycznej wynosi 6 godzin, co odpowiada 0,24 punktu ECTS; procent zajęć umożliwiających osiągnięcie efektów uczenia się: 10%


4. Bilans nakładu pracy związany z realizacją efektów uczenia się odnoszących się do komunikacji medycznej:


Efekty uczenia się - wiedza:

Nie dotyczy


Efekty uczenia się - umiejętności:

U1: potrafi zebrać wywiad z dorosłym, w tym osobą starszą, wykorzystując umiejętności dotyczące treści, procesu i percepcji komunikowania się, z uwzględnieniem perspektywy biomedycznej i perspektywy pacjenta (H.U.25)

U2: potrafi zebrać wywiad z dzieckiem i jego opiekunami, wykorzystując umiejętności dotyczące treści, procesu i percepcji komunikowania się, z uwzględnieniem perspektywy biomedycznej i perspektywy pacjenta (H.U.26)

U3: przeprowadza wywiad w sytuacji zagrożenia zdrowia i życia z zastosowaniem schematu SAMPLE (H.U.27)

U4: przeprowadza pełne i ukierunkowane badanie fizykalne dorosłego dostosowane do określonej sytuacji klinicznej (H.U.28)

U5: wykonuje pełne i ukierunkowane badanie fizykalne dziecka od okresu noworodkowego do młodzieńczego dostosowane do określonej sytuacji klinicznej (H.U.29)

U6: potrafi przekazać niepomyślne wiadomości z wykorzystaniem wybranego protokołu (np. SPIKES, EMPATIA, ABCDE), w tym wspierać rodzinę w procesie godnego umierania pacjenta oraz poinformować rodzinę o śmierci pacjenta (H.U.30)

U7: uzyskuje informacje od członków zespołu z poszanowaniem ich zróżnicowanych opinii i specjalistycznych kompetencji, uwzględniać te informacje w planie diagnostyczno-terapeutycznym pacjenta oraz stosować protokoły ATMIST, RSVP/ISBAR (H.U.31)

U8: potrafi przeprowadzić badanie psychiatryczne pacjenta i ocenić jego stan psychiczny (H.U.32)


Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

K1: nawiązuje i potrafi utrzymać głęboki oraz pełen szacunku kontaktu z pacjentem, a także okazuje zrozumienie dla różnic światopoglądowych i kulturowych (K_K01)

K2: kieruje się dobrem pacjenta (K_K02)

K3 pamięta o przestrzeganiu tajemnicy lekarskiej i praw pacjenta: (K_K03)

K4: podejmuje działania wobec pacjenta w oparciu o zasady etyczne, ze świadomością społecznych uwarunkowań i ograniczeń wynikających z choroby (K_K04)

K5: dostrzega i rozpoznaje własne ograniczenia oraz dokonuje samooceny deficytów i potrzeb edukacyjnych (K_K05)

K6: propaguje zachowania prozdrowotne (K_K06)

K7: wdraża zasady koleżeństwa zawodowego oraz właściwe reguły współdziałania w zespole, w tym z przedstawicielami innych zawodów medycznych, także w środowisku wielokulturowym (K_K09)

K8: akceptuje przyjmowanie odpowiedzialności związanej z decyzjami podejmowanymi w ramach działalności zawodowej, w tym w kategoriach bezpieczeństwa własnego i innych osób (K_K11)



Metody dydaktyczne:

Ćwiczenia:

• ćwiczenia kliniczne

• metody symulacyjne eksponujące i praktyczne (w warunkach klinicznych i symulacji medycznej)

• analiza przypadków

• metody eksponujące: film


Metody dydaktyczne podające:

- pogadanka

Metody dydaktyczne poszukujące:

- ćwiczeniowa
- obserwacji
- studium przypadku

Metody dydaktyczne w kształceniu online:

- metody służące prezentacji treści
- metody wymiany i dyskusji

Skrócony opis:

Przedmiot psychiatria ma na celu doskonalenie umiejętności praktycznych w zakresie: właściwego przeprowadzania wywiadu z pacjentem, diagnostyki poszczególnych chorób psychicznych, różnicowania z innymi chorobami psychicznymi i organicznymi oraz wyboru leczenia farmakologicznego i psychoterapii.

Pełny opis:

Ćwiczenia ukierunkowane są na nabycie umiejętności praktycznych w zakresie: oceny stanu psychicznego pacjenta, prawidłowego przeprowadzania wywiadu z pacjentem celem postawienia diagnozy, różnicowania poszczególnych zaburzeń psychicznych i zaburzeń organicznych z wykorzystaniem różnych metod takich jak: neuroobrazowanie, badania laboratoryjne i EEG. Studenci doskonalą umiejętności farmakologicznego leczenia poszczególnych zaburzeń psychicznych, wykorzystania psychoterapii i innych metod leczenia: np. elektrowstrząsów. Studenci praktycznie doskonalą postępowanie w stanach nagłych związanych z zaburzeniami psychicznymi takimi jak: zachowania samobójcze, zachowania agresywne i inne sytuacje zagrażające, ostre zaburzenia psychotyczne, napady paniki i poważne komplikacje psychofarmakoterapii.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

1. P.Gałecki, A. Szulc. Psychiatria.Wydawnictwo: Edra & Urban 2023r.

Literatura uzupełniająca:

1. Marek Jarema (red. nauk.) Psychiatria. Podręcznik dla studentów medycyny. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, wyd. 2, Warszawa 2016,

2. Stanisław Pużyński, Jacek Wciórka, Klasyfikacja zaburzeń psychicznych i zaburzeń zachowania w ICD-10, TOM 1 – 2 (Opisy kliniczne i wskazówki diagnostyczne. + Badawcze kryteria diagnostyczne.) Vesalius, wyd. 1, Kraków 2000).

3. Jacek Wciórka, Stanisław Pużyński, Janusz Rybakowski (red.) Psychiatria. TOM 1 – 3, Elsevier Urban & Partner, wyd. 2, Wrocław 2012.

4. Irena Namysłowska (red.) Psychiatria dzieci i młodzieży. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2012.

5. Mateusz Cybulski, Kornelia Kędziora-Kornatowska, Elżbieta Krajewska-Kułak, Napoleon Waszkiewicz (red.) Psychogeriatria, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2017

Metody i kryteria oceniania:

Ćwiczenia:

PISEMNY TEST WSTĘPNY- 20 pytań testowych- (0-20 pkt; ≥60%, tzn. zaliczenie≥ 12 pkt)

Ćwiczenia:

Sprawdzian praktyczny z ćwiczeń - badanie psychiatryczne (0-30 pkt; ≥60%): U1-U8

Przedłużona obserwacja (>60%): K1- K8

Student(ka) otrzyma zaliczenie przedmiotu uzyskując pozytywny wyniki ze sprawdzianu praktycznego.

Praktyki zawodowe:

Nie dotyczy

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 60 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Wiktor Dróżdż
Prowadzący grup: Katarzyna Czerwińska, Michał Danek, Wiktor Dróżdż, Lech Giziński, Przemysław Grudzka, Daria Jagielska, Agnieszka Kruczek, Magdalena Lewandowska, Katarzyna Milczarczyk, Mikołaj Rak, Katarzyna Ryzner, Anna Szota
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (w trakcie)

Okres: 2024-10-01 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 60 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Wiktor Dróżdż
Prowadzący grup: Michał Danek, Wiktor Dróżdż, Magdalena Lewandowska, Adrianna Maliszewska-Olcha, Katarzyna Milczarczyk, Oskar Okuniewski, Mikołaj Rak, Ewelina Rybak-Szaniawska, Anna Szota, Monika Wróblewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Przedmiot psychiatria ma na celu doskonalenie umiejętności praktycznych w zakresie: właściwego przeprowadzania wywiadu z pacjentem, diagnostyki poszczególnych chorób psychicznych, różnicowania z innymi chorobami psychicznymi i organicznymi oraz wyboru leczenia farmakologicznego i psychoterapii.

Pełny opis:

Ćwiczenia ukierunkowane są na nabycie umiejętności praktycznych w zakresie: oceny stanu psychicznego pacjenta, prawidłowego przeprowadzania wywiadu z pacjentem celem postawienia diagnozy, różnicowania poszczególnych zaburzeń psychicznych i zaburzeń organicznych z wykorzystaniem różnych metod takich jak: neuroobrazowanie, badania laboratoryjne i EEG. Studenci doskonalą umiejętności farmakologicznego leczenia poszczególnych zaburzeń psychicznych, wykorzystania psychoterapii i innych metod leczenia: np. elektrowstrząsów. Studenci praktycznie doskonalą postępowanie w stanach nagłych związanych z zaburzeniami psychicznymi takimi jak: zachowania samobójcze, zachowania agresywne i inne sytuacje zagrażające, ostre zaburzenia psychotyczne, napady paniki i poważne komplikacje psychofarmakoterapii.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

1. P.Gałecki, A. Szulc. Psychiatria.Wydawnictwo: Edra & Urban 2023r.

Literatura uzupełniająca:

1. Marek Jarema (red. nauk.) Psychiatria. Podręcznik dla studentów medycyny. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, wyd. 2, Warszawa 2016,

2. Stanisław Pużyński, Jacek Wciórka, Klasyfikacja zaburzeń psychicznych i zaburzeń zachowania w ICD-10, TOM 1 – 2 (Opisy kliniczne i wskazówki diagnostyczne. + Badawcze kryteria diagnostyczne.) Vesalius, wyd. 1, Kraków 2000).

3. Jacek Wciórka, Stanisław Pużyński, Janusz Rybakowski (red.) Psychiatria. TOM 1 – 3, Elsevier Urban & Partner, wyd. 2, Wrocław 2012.

4. Irena Namysłowska (red.) Psychiatria dzieci i młodzieży. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2012.

5. Mateusz Cybulski, Kornelia Kędziora-Kornatowska, Elżbieta Krajewska-Kułak, Napoleon Waszkiewicz (red.) Psychogeriatria, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2017

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-3 (2024-12-18)