Selected Speciality - Endocrinology
General data
Course ID: | 1600-Lek6SP30-J |
Erasmus code / ISCED: |
12.1
|
Course title: | Selected Speciality - Endocrinology |
Name in Polish: | Specjalność wybrana - Endokrynologia |
Organizational unit: | Department of Endocrinology and Diabetology |
Course groups: |
(in Polish) Specjalność wybrana dla 6 roku NWJ kierunku lekarskiego (in Polish) Specjalność wybrana dla 6 roku SJ kierunku lekarskiego |
ECTS credit allocation (and other scores): |
12.00
|
Language: | Polish |
Prerequisites: | (in Polish) Studenci powinni być zaznajomieni z anatomią i fizjologią układu hormonalnego. |
Type of course: | (in Polish) przedmiot fakultatywny |
Total student workload: | (in Polish) 1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi: udział w ćwiczeniach: 90 godzin konsultacje: 2 godziny przeprowadzenie zaliczenia: 1 godzina Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 93 godzin, co odpowiada 5,2 punktu ECTS 2. Bilans nakładu pracy studenta: konsultacje: 2 godziny przygotowanie do ćwiczeń (w tym czytanie wskazanej literatury): 22 godziny przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie: 5 + 1,0= 6 godzin Łączny nakład pracy studenta wynosi 120 godzin, co odpowiada 6,8 punktom ECTS 3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi: czytanie wskazanej literatury naukowej: 10 godzin udział w ćwiczeniach (z uwzględnieniem wyników opracowań naukowych z zakresu endokrynologii): 90 godzin przygotowanie do zaliczenia (z uwzględnieniem opracowań naukowych z zakresu endokrynologii): 3 godziny konsultacje z uwzględnieniem opracowań naukowych z zakresu endokrynologii): 1 godzina Łączny nakład pracy studenta związany z prowadzonymi badaniami naukowymi wynosi 104 godziny, co odpowiada 5,9 punktu ECTS 4. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania: przygotowanie do zaliczenia: 5 + 1,0 = 6 godzin (0,34 punktu ECTS) 5. Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym: udział w ćwiczeniach: 90 godzin Łączny nakład pracy studenta o charakterze praktycznym wynosi 90 godzin, co odpowiada 5,6 punktu ECTS |
Learning outcomes - knowledge: | (in Polish) W1: Zna uwarunkowania środowiskowe i epidemiologiczne najczęstszych chorób (E K_W01). W2: zna i rozumie przyczyny, objawy, zasady diagnozowania i postępowania terapeutycznego w odniesieniu do najczęstszych chorób wewnętrznych występujących u osób dorosłych, oraz ich powikłań) a) chorób układu krążenia, w tym: choroby niedokrwiennej serca, wad serca, chorób wsierdzia, mięśnia serca, osierdzia, niewydolności serca (ostrej i przewlekłej), chorób naczyń tętniczych i żylnych, nadciśnienia tętniczego: pierwotnego i wtórnego, nadciśnienia płucnego, b) chorób układu oddechowego, w tym: chorób dróg oddechowych, przewlekłej obturacyjnej choroby płuc, astmy oskrzelowej, rozstrzenia oskrzeli, mukowiscydozy, zakażeń układu oddechowego, chorób śródmiąższowych płuc, opłucnej, śródpiersia, obturacyjnego i centralnego bezdechu sennego, niewydolności oddechowej (ostrej i przewlekłej), nowotworów układu oddechowego; c) chorób układu pokarmowego, w tym: chorób, jamy ustnej, przełyku, żołądka i dwunastnicy, jelit, trzustki, wątroby, dróg żółciowych i pęcherzyka żółciowego, d) chorób układu wydzielania wewnętrznego, w tym: chorób podwzgórza i przysadki, tarczycy, przytarczyc, kory i rdzenia nadnerczy, chorób jajników i jąder, guzów neuroendokrynnych, zespołów wielogruczołowych, różnych typów cukrzycy i zespołu metabolicznego: hipoglikemii, otyłości, dyslipidemii, e) chorób nerek i dróg moczowych, w tym: ostrych i przewlekłych niewydolności nerek, chorób kłębuszków nerkowych i śródmiąższowych nerek, torbieli nerek, kamicy nerkowej, zakażeń układu moczowego, nowotworów układu moczowego, w szczególności raka pęcherza moczowego i raka nerki, f) chorób układu krwiotwórczego, w tym: aplazji szpiku, niedokrwistości, granulocytopenii i agranulocytozy, małopłytkowości, białaczek ostrych, nowotworów mieloproliferacyjnych i mielodysplastyczno-mieloproliferacyjnych, zespołów mielodysplastycznych, nowotworów z dojrzałych limfocytów B i T, skaz krwotocznych, trombofilii, stanów bezpośredniego zagrożenia życia w hematologii, zaburzeń krwi w chorobach innych narządów; g) chorób reumatycznych, w tym: chorób układowych tkanki łącznej, układowych zapaleń naczyń, zapaleń stawów z zajęciem kręgosłupa, chorób metabolicznych kości, w szczególności osteoporozy i choroby zwyrodnieniowej stawów, dny moczanowej h) chorób alergicznych, w tym: anafilaksji i wstrząsu anafilaktycznego, obrzęku naczynioruchowego, i) zaburzeń wodno-elektrolitowych i kwasowo-zasadowych: stanów odwodnienia, stanów przewodnienia, zaburzeń gospodarki elektrolitowej, kwasicy i zasadowicy (E K_W07). W3: Zna i rozumie przyczyny, objawy, zasady diagnozowania i postępowania terapeutycznego oraz profilaktycznego w najczęstszych chorobach bakteryjnych, wirusowych, pasożytniczych i grzybicach, w tym zakażeniach pneumokokowych, wirusowym zapaleniu wątroby, nabytym niedoborze odporności AIDS, sepsie i zakażeniach szpitalnych (E K_W32). |
Learning outcomes - skills: | (in Polish) U1: Przeprowadza wywiad lekarski z pacjentem dorosłym (E K_U01). U2: Przeprowadza pełne i ukierunkowane badanie fizykalne pacjenta dorosłego (E K_U03). U3: Ocenia i opisuje stan somatyczny i psychiczny pacjenta (E K_U13). U4: Rozpoznaje stany bezpośredniego zagrożenia życia (E K_U14). U5: Rozpoznaje stan po spożyciu alkoholu, narkotyków i innych używek (E K_U15). U6: Planuje postępowanie diagnostyczne, terapeutyczne i profilaktyczne (E K_U16). U7: Kwalifikuje pacjenta do leczenia domowego i szpitalnego (E K_U20). U8: Interpretuje badania laboratoryjne i identyfikuje przyczyny odchyleń (E K_U24). U9: Potrafi wykonać podstawowe procedury i zabiegi lekarskie, w tym: a) pomiar temperatury ciała, pomiar tętna, nieinwazyjny pomiar ciśnienia tętniczego, b) monitorowanie parametrów życiowych przy pomocy kardiomonitora, pulsoksymetrię, c) badanie spirometryczne, leczenie tlenem, wentylację wspomaganą i zastępczą, d) wprowadzenie rurki ustno–gardłowej, e) wstrzyknięcia dożylne, domięśniowe i podskórne, kaniulację żył obwodowych, pobieranie obwodowej krwi żylnej, pobieranie posiewów krwi, pobieranie krwi tętniczej, pobieranie arterializowanej krwi włośniczkowej, f) pobieranie wymazów z nosa, gardła i skóry, nakłucie jamy opłucnowej, g) cewnikowanie pęcherza moczowego u kobiet i mężczyzn, zgłębnikowanie żołądka, płukanie żołądka, enemę, h) standardowy elektrokardiogram spoczynkowy wraz z interpretacją, kardiowersję elektryczną i defibrylację serca, i) proste testy paskowe i pomiar stężenia glukozy we krwi (E K_U29). U10: Asystuje przy przeprowadzeniu następujących procedur i zabiegów lekarskich: a) przetaczaniu preparatów krwi i krwiopochodnych, b) drenażu jamy opłucnowej, c) nakłuciu worka osierdziowego, d) nakłuciu jamy otrzewnowej, e) nakłuciu lędźwiowym, f) biopsji cienkoigłowej, g) testach naskórkowych, h) próbach śródskórnych i skaryfikacyjnych, oraz interpretuje ich wyniki (E K_U30). U11: Planuje konsultacje specjalistyczne (E K_U32). U12: Monitoruje stan chorego zatrutego substancjami chemicznymi lub lekami (E K_U34). U13: Rozpoznaje agonię pacjenta i stwierdza jego zgon (E K_U37). U14: Potrafi prowadzić dokumentację medyczną pacjenta (E K_U38). |
Learning outcomes - social competencies: | (in Polish) K1: Kieruje się dobrem chorego, stawiając je na pierwszym miejscu (K_K04). K2: Okazuje szacunek wobec Pacjenta i zrozumienie dla różnic światopoglądowych, oraz kulturowych (K_K05). K3: Przestrzega tajemnicy lekarskiej i wszelkich praw pacjenta (m in. Prawa do informacji, do intymności, do świadomej decyzji, do godnej śmierci (K_K06). |
Teaching methods: | (in Polish) praca pod nadzorem opiekuna udział w pracy zespołu udział w szkoleniach organizowanych w Klinice |
Expository teaching methods: | - informative (conventional) lecture |
Exploratory teaching methods: | - practical |
Online teaching methods: | - exchange and discussion methods |
Short description: |
(in Polish) Przedmiot nauczanie praktyczne- endokrynologia ma na celu pogłębienie umiejętności zawodowych z wykorzystaniem wiedzy zdobytej w trakcie ćwiczeń. |
Full description: |
(in Polish) Celem nauczania praktycznego w zakresie endokrynologii jest uzupełnienie wiadomości o organizacji Kliniki Endokrynologii i Diabetologii oraz powiązaniu organizacyjnym Kliniki z lecznictwem otwartym, doskonalenie umiejętności badania podmiotowego i fizykalnego, zapoznanie się z zasadami udzielania pierwszej pomocy, resuscytacji i reanimacji, pogłębienie umiejętności rozpoznawania i różnicowania podstawowych jednostek chorobowych ze szczególnym uwzględnieniem przypadków ostrych, zapoznanie się z zasadami interpretacji wyników badań laboratoryjnych, radiologicznych i patomorfologicznych, udział w obchodach lekarskich. Student powinien aktywnie uczestniczyć w działalności jednostki. Powinien rozwinąć umiejętności pracy grupowej oraz organizowania stanowisk pracy zgodnie z zasadami prawnymi i etycznymi. |
Bibliography: |
(in Polish) 1. Interna Szczeklika- Podręcznik chorób wewnętrznych; red. Gajewski P.; wyd. Medycyna Praktyczna (aktualne wydanie) 2. Interna Szczeklika- mały podręcznik; red. Gajewski P.; wyd. Medycyna Praktyczna (aktualne wydanie) Literatura uzupełniająca: Czasopisma- Medycyna Praktyczna, Medycyna Po Dyplomie |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Sprawdzian praktyczny (0-20 punktów; ≥60%): W2, W3, U1-U14. Sprawdzian ustny (0-20 punktów; ≥60%): W1-W3, U6, U8. Odsetek liczby punktów: >90%- bdb; 86-90%- db+; 81-86%- db; 76-80%- dst+; 60-75%- dst; <60% ndst. Przedłużona obserwacja (0-10 punktów; >50%): K1-K3. Student(ka) otrzyma zaliczenie przedmiotu uzyskując pozytywne wyniki z sprawdzianów oraz pozytywnej oceny w zakresie kompetencji społecznych. |
Classes in period "Academic Year 2020/21" (past)
Time span: | 2020-10-01 - 2021-09-30 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR |
Type of class: |
Tutorial, 180 hours
|
|
Coordinators: | Roman Junik | |
Group instructors: | Marcin Gierach, Roman Junik, Anna Kamińska | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: | Grading | |
Short description: |
(in Polish) Przedmiot nauczanie praktyczne- endokrynologia ma na celu pogłębienie umiejętności zawodowych z wykorzystaniem wiedzy zdobytej w trakcie ćwiczeń. |
|
Full description: |
(in Polish) Celem nauczania praktycznego w zakresie endokrynologii jest uzupełnienie wiadomości o organizacji Kliniki Endokrynologii i Diabetologii oraz powiązaniu organizacyjnym Kliniki z lecznictwem otwartym, doskonalenie umiejętności badania podmiotowego i fizykalnego, zapoznanie się z zasadami udzielania pierwszej pomocy, resuscytacji i reanimacji, pogłębienie umiejętności rozpoznawania i różnicowania podstawowych jednostek chorobowych ze szczególnym uwzględnieniem przypadków ostrych, zapoznanie się z zasadami interpretacji wyników badań laboratoryjnych, radiologicznych i patomorfologicznych, udział w obchodach lekarskich. Student powinien aktywnie uczestniczyć w działalności jednostki. Powinien rozwinąć umiejętności pracy grupowej oraz organizowania stanowisk pracy zgodnie z zasadami prawnymi i etycznymi. |
|
Bibliography: |
(in Polish) 1. Interna Szczeklika- Podręcznik chorób wewnętrznych; red. Gajewski P.; wyd. Medycyna Praktyczna (aktualne wydanie) 2. Interna Szczeklika- mały podręcznik; red. Gajewski P.; wyd. Medycyna Praktyczna (aktualne wydanie) Literatura uzupełniająca: Czasopisma- Medycyna Praktyczna, Medycyna Po Dyplomie |
Classes in period "Academic Year 2022/23" (past)
Time span: | 2022-10-01 - 2023-09-30 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR |
Type of class: |
Tutorial, 180 hours
|
|
Coordinators: | Roman Junik | |
Group instructors: | Anna Kamińska, Katarzyna Reślińska, Zofia Ruprecht, Szymon Suwała, Małgorzata Szafrańska | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: | Grading | |
Short description: |
(in Polish) Przedmiot nauczanie praktyczne- endokrynologia ma na celu pogłębienie umiejętności zawodowych z wykorzystaniem wiedzy zdobytej w trakcie ćwiczeń. |
|
Full description: |
(in Polish) Celem nauczania praktycznego w zakresie endokrynologii jest uzupełnienie wiadomości o organizacji Kliniki Endokrynologii i Diabetologii oraz powiązaniu organizacyjnym Kliniki z lecznictwem otwartym, doskonalenie umiejętności badania podmiotowego i fizykalnego, zapoznanie się z zasadami udzielania pierwszej pomocy, resuscytacji i reanimacji, pogłębienie umiejętności rozpoznawania i różnicowania podstawowych jednostek chorobowych ze szczególnym uwzględnieniem przypadków ostrych, zapoznanie się z zasadami interpretacji wyników badań laboratoryjnych, radiologicznych i patomorfologicznych, udział w obchodach lekarskich. Student powinien aktywnie uczestniczyć w działalności jednostki. Powinien rozwinąć umiejętności pracy grupowej oraz organizowania stanowisk pracy zgodnie z zasadami prawnymi i etycznymi. |
|
Bibliography: |
(in Polish) 1. Interna Szczeklika- Podręcznik chorób wewnętrznych; red. Gajewski P.; wyd. Medycyna Praktyczna (aktualne wydanie) 2. Interna Szczeklika- mały podręcznik; red. Gajewski P.; wyd. Medycyna Praktyczna (aktualne wydanie) Literatura uzupełniająca: Czasopisma- Medycyna Praktyczna, Medycyna Po Dyplomie |
Classes in period "Academic Year 2023/24" (in progress)
Time span: | 2023-10-01 - 2024-09-30 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR |
Type of class: |
Tutorial, 180 hours
|
|
Coordinators: | Roman Junik | |
Group instructors: | Anna Kamińska, Katarzyna Reślińska, Zofia Ruprecht | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: | Grading |
Copyright by Nicolaus Copernicus University in Torun.