Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Specjalność wybrana - Geriatria

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1600-Lek6SP33-J
Kod Erasmus / ISCED: 12.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0912) Medycyna Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Specjalność wybrana - Geriatria
Jednostka: Katedra Geriatrii
Grupy: Specjalność wybrana dla 6 roku NWJ kierunku lekarskiego
Specjalność wybrana dla 6 roku SJ kierunku lekarskiego
Punkty ECTS i inne: 12.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

interna i geriatria

Rodzaj przedmiotu:

przedmiot fakultatywny

Całkowity nakład pracy studenta:

1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi:

- udział w ćwiczeniach:180 godzin

- konsultacje:10 godzin

- przeprowadzenie zaliczenia:3 godziny

Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 193 godzin, co odpowiada 7,72 punktów ECTS

2. Bilans nakładu pracy studenta:

- udział w ćwiczeniach: 180 godzin

- konsultacje: 10 godzin

- przygotowanie do ćwiczeń:20h

- studiowanie wskazanej literatury naukowej:25godzin

-opracowanie przypadków klinicznych:27 godzin

-udział w badaniach naukowych:20 godzin

- przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie:15 + 3 = 18 godzin

Łączny nakład pracy studenta wynosi 300 godzin, co odpowiada 12 punktom ECTS


3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi:

- czytanie wskazanej literatury naukowej:25 godzin

- udział w ćwiczeniach (z uwzględnieniem wyników opracowań naukowych z zakresu geriatrii):65 godzin

- przygotowanie do zaliczenia (z uwzględnieniem opracowań naukowych z zakresu geriatrii):25 godzin

- udział w badaniach naukowych:30 godzin

- konsultacje (z uwzględnieniem opracowań naukowych z zakresu geriatrii):10 godzin

Łączny nakład pracy studenta związany z prowadzonymi badaniami naukowymi wynosi 155 godzin, co odpowiada 6,2 punktów ECTS

4. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania:

- przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie: 15 + 3 = 18 godzin

( 0,72punktów ECTS)


5. Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym:

- udział w ćwiczeniach (w tym zaliczenie praktyczne):183 godziny

Łączny nakład pracy studenta o charakterze praktycznym wynosi 183 godziny, co odpowiada 7,3 punktów ECTS.


6. Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki:

Nie dotyczy



Efekty uczenia się - wiedza:

W1: Opisuje szczegółowo mechanizmy starzenia się organizmu;

(B.W28)

W2: Opisuje szczegółowo znaczenie zdrowia, choroby, niepełnosprawności i starości w relacji do postaw społecznych, konsekwencje społeczne choroby i niepełnosprawności oraz bariery społeczno-kulturowe, zna aktualną koncepcję jakości życia uwarunkowaną stanem zdrowia( D.W03)

W3: Charakteryzuje przebieg oraz objawy procesu starzenia się a także zasady całościowej oceny geriatrycznej i opieki interdyscyplinarnej w odniesieniu do pacjenta w podeszłym wieku(E.W08)

W4: Charakteryzuje szczegółowe odrębności w najczęstszych chorobach występujących u osób starszych oraz zasady postępowania w zespołach geriatrycznych(E. W09)

W5: Przedstawia szczegółowe zasady farmakoterapii chorób w podeszłym wieku (E.W10)

W6: Wymienia i charakteryzuje szczegółowo zagrożenia związane z hospitalizacją ludzi w podeszłym wieku (E.W11)

W7: Charakteryzuje szczegółowe zasady organizacji opieki nad osobą starszą i obciążenia opiekuna osoby starszej(E.W12)

W8: Charakteryzuje szczegółowo pojęcie inwalidztwa i niepełnosprawności (E.W30)


Efekty uczenia się - umiejętności:

U1: Ocenia i opisuje stan somatyczny i psychiczny pacjenta

(E.U13)

U2: Planuje postępowanie diagnostyczne, terapeutyczne i profilaktyczne (E.U16).

U3: Kwalifikuje pacjenta do leczenia domowego i szpitalnego

(E.U20)

U4: Definiuje stany, w których czas dalszego trwania życia, stan funkcjonalny lub preferencje chorego ograniczają postępowanie zgodne z określonymi dla danej choroby wytycznymi (E.U21)

U5: Interpretuje badania laboratoryjne i identyfikuje przyczyny odchyleń ( E.U24)

U6: Ocenia odleżyny i stosuje odpowiednie opatrunki (E.U35)

U7: Prowadzi dokumentację medyczną pacjenta (E.U38)


Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

K1: Nawiązuje i utrzymuje głęboki i pełen szacunku kontakt z chorym (K.K03)

K2: Kieruje się dobrem chorego, stawiając je na pierwszym miejscu. (K.K04)

K3: Okazuje szacunek wobec Pacjenta i zrozumienie dla różnic światopoglądowych, oraz kulturowych (K.K05)

K4: Przestrzega tajemnicy lekarskiej i wszelkich praw pacjenta(m in. Prawa do informacji, do intymności, do świadomej decyzji, do godnej śmierci (K.K06)

K5: Współpracuje z przedstawicielami innych zawodów w zakresie ochrony zdrowia (K.K07)

K6: Posiada nawyk i umiejętności stałego dokształcania się (K.K08)



Metody dydaktyczne:

Ćwiczenia:

• ćwiczenia kliniczne

• metoda przypadku,

• analiza badań naukowych,

• uczenie wspomagane komputerem,

• metody eksponujące: film, pokaz

dyskusja dydaktyczna, drzewo decyzyjne.


Skrócony opis:

Geriatria jest działem medycyny dotyczącą fizjologicznych i patologicznych aspektów starzenia się człowieka oraz problemów klinicznych starszego wieku.

Ćwiczenia mają na celu poszerzenie oraz utrwalenie wiedzy i wybranych umiejętności praktycznych dotyczących postępowania diagnostycznego i terapeutycznego z pacjentami w starszym wieku.

Pełny opis:

Zagadnienia starzenia się i starości doprowadziły do wyodrębnienia dziedziny zwanej gerontologią, która jest nauką interdyscyplinarną o starzeniu się i starości, zajmująca się szerokim zakresem zagadnień, od biologii i genetyki, poprzez medycynę, psychologię, po socjologię i demografię. Gerontologia jest interdyscyplinarną nauką, która zajmuje się starzeniem organizmu człowieka. Bada ona aspekt fizjologiczny tego zjawiska oraz aspekt patologii starzenia.

Starzenie się jest to normalny, długotrwały i nieodwracalny proces fizjologiczny zachodzący w organizmie człowieka. Starość jest końcowym okresem starzenia się, który nieuchronnie kończy się śmiercią. Starość oceniamy w kontekście okresu życiu, jak i również zaawansowania procesów starzenia się człowieka, który w istotnym stopniu ogranicza procesy biologiczne i adaptacyjne. Miarę tego pojęcia jest wiek biologiczny.

Literatura:

Literatura podstawowa:

1. Grodzicki T., Kocemba J., Skalska A. /red./: Geriatria z elementami gerontologii ogólnej. Via Medica, Gdańska 2006.

2. Geriatria: wybrane zagadnienia / red. Krzysztof Galus ; [aut.: Maria Barcikowska et al. Elsevier Urban & Partner, cop. 2010.

Literatura uzupełniająca:

1.Choroby wieku podeszłego / Tomasz Kostka, Małgorzata Koziarska-Rościszewska. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, 2009.

2. Geriatria w przypadkach klinicznych / pod redakcją Barbary Gryglewskiej i Tomasza Grodzickiego. Via Medica, 2015.

3. Muszalik M. Kędziora-Kornatowska K., /red./: Pielęgnowanie pacjentów w starszym wieku. PZWL, Warszawa 2018.

Metody i kryteria oceniania:

1100% frekwencja na zajęciach oraz aktywność.

Ćwiczenia:

Metody oceny wiedzy:

Kryteria oceny: klucz do testu.

Sprawdzian pisemny (0 – 24 punktów; >56%):

W1,W2, W7,W8,U4

Punktacja:

24-22p-b.db.

21-20-db.+

19-18-db.

17-16-dost.+

15-13-dost.

Poniżej 13p-ndst

<13 niezaliczone

 13 ZALICZONE

Metody oceny umiejętności:

1. wykonanie elementów „Całościowej Oceny Geriatrycznej”,

2. badanie przedmiotowe i podmiotowe pacjenta, planowanie badań laboratoryjnych i pracownianych, planowanie leczenia i ocena.

3. uzyskanie pozytywnej oceny z prowadzenia historii choroby.

Sprawdzian praktyczny (0 – 18 punktów; >56%): W3-W6, U1- U3,U5-U7

Punktacja:

18-17p-b.db.

16-15p-db.+

14-13p-db.

12-11p-dost.+

10p-dost.

Poniżej 10p-ndst

<10 niezaliczone

 10 ZALICZONE

Przedłużona obserwacja (0 – 10 punktów; > 50%): K1-K5

Ocena z przedmiotu to średnia z ww.

Praktyki zawodowe:

brak

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2021/22" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 180 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Kornelia Kędziora-Kornatowska
Prowadzący grup: Jadwiga Główczewska, Emilia Główczewska-Siedlecka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)