Specjalność wybrana - Geriatria
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1600-Lek6SP33-J |
Kod Erasmus / ISCED: |
12.1
|
Nazwa przedmiotu: | Specjalność wybrana - Geriatria |
Jednostka: | Katedra Geriatrii |
Grupy: |
Specjalność wybrana dla 6 roku NWJ kierunku lekarskiego Specjalność wybrana dla 6 roku SJ kierunku lekarskiego |
Punkty ECTS i inne: |
12.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | interna i geriatria |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot fakultatywny |
Całkowity nakład pracy studenta: | 1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi: - udział w ćwiczeniach:180 godzin - konsultacje:10 godzin - przeprowadzenie zaliczenia:3 godziny Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 193 godzin, co odpowiada 7,72 punktów ECTS 2. Bilans nakładu pracy studenta: - udział w ćwiczeniach: 180 godzin - konsultacje: 10 godzin - przygotowanie do ćwiczeń:20h - studiowanie wskazanej literatury naukowej:25godzin -opracowanie przypadków klinicznych:27 godzin -udział w badaniach naukowych:20 godzin - przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie:15 + 3 = 18 godzin Łączny nakład pracy studenta wynosi 300 godzin, co odpowiada 12 punktom ECTS 3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi: - czytanie wskazanej literatury naukowej:25 godzin - udział w ćwiczeniach (z uwzględnieniem wyników opracowań naukowych z zakresu geriatrii):65 godzin - przygotowanie do zaliczenia (z uwzględnieniem opracowań naukowych z zakresu geriatrii):25 godzin - udział w badaniach naukowych:30 godzin - konsultacje (z uwzględnieniem opracowań naukowych z zakresu geriatrii):10 godzin Łączny nakład pracy studenta związany z prowadzonymi badaniami naukowymi wynosi 155 godzin, co odpowiada 6,2 punktów ECTS 4. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania: - przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie: 15 + 3 = 18 godzin ( 0,72punktów ECTS) 5. Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym: - udział w ćwiczeniach (w tym zaliczenie praktyczne):183 godziny Łączny nakład pracy studenta o charakterze praktycznym wynosi 183 godziny, co odpowiada 7,3 punktów ECTS. 6. Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki: Nie dotyczy |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1: Opisuje szczegółowo mechanizmy starzenia się organizmu; (B.W28) W2: Opisuje szczegółowo znaczenie zdrowia, choroby, niepełnosprawności i starości w relacji do postaw społecznych, konsekwencje społeczne choroby i niepełnosprawności oraz bariery społeczno-kulturowe, zna aktualną koncepcję jakości życia uwarunkowaną stanem zdrowia( D.W03) W3: Charakteryzuje przebieg oraz objawy procesu starzenia się a także zasady całościowej oceny geriatrycznej i opieki interdyscyplinarnej w odniesieniu do pacjenta w podeszłym wieku(E.W08) W4: Charakteryzuje szczegółowe odrębności w najczęstszych chorobach występujących u osób starszych oraz zasady postępowania w zespołach geriatrycznych(E. W09) W5: Przedstawia szczegółowe zasady farmakoterapii chorób w podeszłym wieku (E.W10) W6: Wymienia i charakteryzuje szczegółowo zagrożenia związane z hospitalizacją ludzi w podeszłym wieku (E.W11) W7: Charakteryzuje szczegółowe zasady organizacji opieki nad osobą starszą i obciążenia opiekuna osoby starszej(E.W12) W8: Charakteryzuje szczegółowo pojęcie inwalidztwa i niepełnosprawności (E.W30) |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1: Ocenia i opisuje stan somatyczny i psychiczny pacjenta (E.U13) U2: Planuje postępowanie diagnostyczne, terapeutyczne i profilaktyczne (E.U16). U3: Kwalifikuje pacjenta do leczenia domowego i szpitalnego (E.U20) U4: Definiuje stany, w których czas dalszego trwania życia, stan funkcjonalny lub preferencje chorego ograniczają postępowanie zgodne z określonymi dla danej choroby wytycznymi (E.U21) U5: Interpretuje badania laboratoryjne i identyfikuje przyczyny odchyleń ( E.U24) U6: Ocenia odleżyny i stosuje odpowiednie opatrunki (E.U35) U7: Prowadzi dokumentację medyczną pacjenta (E.U38) |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1: Nawiązuje i utrzymuje głęboki i pełen szacunku kontakt z chorym (K.K03) K2: Kieruje się dobrem chorego, stawiając je na pierwszym miejscu. (K.K04) K3: Okazuje szacunek wobec Pacjenta i zrozumienie dla różnic światopoglądowych, oraz kulturowych (K.K05) K4: Przestrzega tajemnicy lekarskiej i wszelkich praw pacjenta(m in. Prawa do informacji, do intymności, do świadomej decyzji, do godnej śmierci (K.K06) K5: Współpracuje z przedstawicielami innych zawodów w zakresie ochrony zdrowia (K.K07) K6: Posiada nawyk i umiejętności stałego dokształcania się (K.K08) |
Metody dydaktyczne: | Ćwiczenia: • ćwiczenia kliniczne • metoda przypadku, • analiza badań naukowych, • uczenie wspomagane komputerem, • metody eksponujące: film, pokaz dyskusja dydaktyczna, drzewo decyzyjne. |
Skrócony opis: |
Geriatria jest działem medycyny dotyczącą fizjologicznych i patologicznych aspektów starzenia się człowieka oraz problemów klinicznych starszego wieku. Ćwiczenia mają na celu poszerzenie oraz utrwalenie wiedzy i wybranych umiejętności praktycznych dotyczących postępowania diagnostycznego i terapeutycznego z pacjentami w starszym wieku. |
Pełny opis: |
Zagadnienia starzenia się i starości doprowadziły do wyodrębnienia dziedziny zwanej gerontologią, która jest nauką interdyscyplinarną o starzeniu się i starości, zajmująca się szerokim zakresem zagadnień, od biologii i genetyki, poprzez medycynę, psychologię, po socjologię i demografię. Gerontologia jest interdyscyplinarną nauką, która zajmuje się starzeniem organizmu człowieka. Bada ona aspekt fizjologiczny tego zjawiska oraz aspekt patologii starzenia. Starzenie się jest to normalny, długotrwały i nieodwracalny proces fizjologiczny zachodzący w organizmie człowieka. Starość jest końcowym okresem starzenia się, który nieuchronnie kończy się śmiercią. Starość oceniamy w kontekście okresu życiu, jak i również zaawansowania procesów starzenia się człowieka, który w istotnym stopniu ogranicza procesy biologiczne i adaptacyjne. Miarę tego pojęcia jest wiek biologiczny. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Grodzicki T., Kocemba J., Skalska A. /red./: Geriatria z elementami gerontologii ogólnej. Via Medica, Gdańska 2006. 2. Geriatria: wybrane zagadnienia / red. Krzysztof Galus ; [aut.: Maria Barcikowska et al. Elsevier Urban & Partner, cop. 2010. Literatura uzupełniająca: 1.Choroby wieku podeszłego / Tomasz Kostka, Małgorzata Koziarska-Rościszewska. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, 2009. 2. Geriatria w przypadkach klinicznych / pod redakcją Barbary Gryglewskiej i Tomasza Grodzickiego. Via Medica, 2015. 3. Muszalik M. Kędziora-Kornatowska K., /red./: Pielęgnowanie pacjentów w starszym wieku. PZWL, Warszawa 2018. |
Metody i kryteria oceniania: |
1100% frekwencja na zajęciach oraz aktywność. Ćwiczenia: Metody oceny wiedzy: Kryteria oceny: klucz do testu. Sprawdzian pisemny (0 – 24 punktów; >56%): W1,W2, W7,W8,U4 Punktacja: 24-22p-b.db. 21-20-db.+ 19-18-db. 17-16-dost.+ 15-13-dost. Poniżej 13p-ndst <13 niezaliczone 13 ZALICZONE Metody oceny umiejętności: 1. wykonanie elementów „Całościowej Oceny Geriatrycznej”, 2. badanie przedmiotowe i podmiotowe pacjenta, planowanie badań laboratoryjnych i pracownianych, planowanie leczenia i ocena. 3. uzyskanie pozytywnej oceny z prowadzenia historii choroby. Sprawdzian praktyczny (0 – 18 punktów; >56%): W3-W6, U1- U3,U5-U7 Punktacja: 18-17p-b.db. 16-15p-db.+ 14-13p-db. 12-11p-dost.+ 10p-dost. Poniżej 10p-ndst <10 niezaliczone 10 ZALICZONE Przedłużona obserwacja (0 – 10 punktów; > 50%): K1-K5 Ocena z przedmiotu to średnia z ww. |
Praktyki zawodowe: |
brak |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 180 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Kornelia Kędziora-Kornatowska | |
Prowadzący grup: | Jadwiga Główczewska, Emilia Główczewska-Siedlecka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.