Specjalność wybrana - Choroby wewnętrzne
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1600-Lek6SPO11-J |
Kod Erasmus / ISCED: |
12.1
|
Nazwa przedmiotu: | Specjalność wybrana - Choroby wewnętrzne |
Jednostka: | Wydział Lekarski |
Grupy: |
Specjalność wybrana dla 6 roku SJ kierunku lekarskiego |
Punkty ECTS i inne: |
12.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Student posiada wiedzę i umiejętności w zakresie przeprowadzenia wywiadu lekarskiego i badania fizykalnego w chorobach wewnętrznych. Student posiada wiedzę w zakresie: kardiologii, endokrynologii i diabetologii, gastroenterologii, hematologii, alergologii i nefrologii wymaganą programem nauczania tych przedmiotów realizowanych na IV roku kierunku lekarskiego. |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obowiązkowy |
Całkowity nakład pracy studenta: | Ćwiczenia - 180 godzin, 12 punktów ECTS. |
Efekty uczenia się - wiedza: | B.W24. podstawowe ilościowe parametry opisujące wydolność poszczególnych układów i narządów, w tym zakresy norm i czynniki demograficzne wpływające na wartość tych parametrów P7S_WG B.W25. związek między czynnikami zaburzającymi stan równowagi procesów biologicznych a zmianami fizjologicznymi i patofizjologicznymi C.W33. czynniki chorobotwórcze zewnętrzne i wewnętrzne, modyfikowalne i niemodyfikowalne C.W34. postacie kliniczne najczęstszych chorób poszczególnych układów i narządów, chorób metabolicznych oraz zaburzeń gospodarki wodno-elektrolitowej, hormonalnej i kwasowo-zasadowej C.W35. poszczególne grupy środków leczniczych C.W37. wpływ procesów chorobowych na metabolizm i eliminację leków C.W38. podstawowe zasady farmakoterapii D.W10. rolę rodziny pacjenta w procesie leczenia D.W17. prawa pacjenta D.W18. zasady pracy w zespole E.W1. uwarunkowania środowiskowe i epidemiologiczne najczęstszych chorób E.W7. przyczyny, objawy, zasady diagnozowania i postępowania terapeutycznego w odniesieniu do najczęstszych chorób wewnętrznych występujących u osób dorosłych oraz ich powikłań: 1) chorób układu krążenia, w tym choroby niedokrwiennej serca, wad serca, chorób wsierdzia, mięśnia serca, osierdzia, niewydolności serca (ostrej i przewlekłej), chorób naczyń tętniczych i żylnych, nadciśnienia tętniczego – pierwotnego i wtórnego, nadciśnienia płucnego, 2) chorób układu oddechowego, w tym chorób dróg oddechowych, przewlekłej obturacyjnej choroby płuc, astmy oskrzelowej, rozstrzenia oskrzeli, mukowiscydozy, zakażeń układu oddechowego, chorób śródmiąższowych płuc, opłucnej, śródpiersia, obturacyjnego i centralnego bezdechu sennego, niewydolności oddechowej (ostrej i przewlekłej), nowotworów układu oddechowego, 3) chorób układu pokarmowego, w tym chorób jamy ustnej, przełyku, żołądka i dwunastnicy, jelit, trzustki, wątroby, dróg żółciowych i pęcherzyka żółciowego, 4) chorób układu wydzielania wewnętrznego, w tym chorób podwzgórza i przysadki, tarczycy, przytarczyc, kory i rdzenia nadnerczy, jajników i jąder oraz guzów neuroendokrynnych, zespołów wielogruczołowych, różnych typów cukrzycy i zespołu metabolicznego – hipoglikemii, otyłości, dyslipidemii, 5) chorób nerek i dróg moczowych, w tym ostrych i przewlekłych niewydolności nerek, chorób kłębuszków nerkowych i śródmiąższowych nerek, torbieli nerek, kamicy nerkowej, zakażeń układu moczowego, nowotworów układu moczowego, w szczególności pęcherza moczowego i nerki, 6) chorób układu krwiotwórczego, w tym aplazji szpiku, niedokrwistości, granulocytopenii i agranulocytozy, małopłytkowości, białaczek ostrych, nowotworów mieloproliferacyjnych i mielodysplastyczno-mieloproliferacyjnych, zespołów mielodysplastycznych, nowotworów z dojrzałych limfocytów B i T, skaz krwotocznych, trombofilii, stanów bezpośredniego zagrożenia życia w hematologii, zaburzeń krwi w chorobach innych narządów 7) chorób reumatycznych, w tym chorób układowych tkanki łącznej, układowych zapaleń naczyń, zapaleń stawów z zajęciem kręgosłupa, chorób metabolicznych kości, w szczególności osteoporozy i choroby zwyrodnieniowej stawów, dny moczanowej, 8) chorób alergicznych, w tym anafilaksji i wstrząsu anafilaktycznego oraz obrzęku naczynioruchowego, 9) zaburzeń wodno-elektrolitowych i kwasowo-zasadowych: stanów odwodnienia, stanów przewodnienia, zaburzeń gospodarki elektrolitowej, kwasicy i zasadowicy F.W10. problematykę współcześnie wykorzystywanych badań obrazowych, w szczególności: 1) symptomatologię radiologiczną podstawowych chorób, 2) metody instrumentalne i techniki obrazowe wykorzystywane do wykonywania zabiegów medycznych, 3) wskazania, przeciwwskazania i przygotowanie pacjenta do poszczególnych rodzajów badań obrazowych oraz przeciwwskazania do stosowania środków kontrastujących |
Efekty uczenia się - umiejętności: | B.U10. korzystać z baz danych, w tym internetowych, i wyszukiwać potrzebne informacje za pomocą dostępnych narzędzi C.U11. powiązać obrazy uszkodzeń tkankowych i narządowych z objawami klinicznymi choroby, wywiadem i wynikami oznaczeń laboratoryjnych C.U12. analizować zjawiska odczynowe, obronne i przystosowawcze oraz zaburzenia regulacji wywoływane przez czynnik etiologiczny C.U14. dobierać leki w odpowiednich dawkach w celu korygowania zjawisk patologicznych w ustroju i w poszczególnych narządach D.U1. uwzględniać w procesie postępowania terapeutycznego subiektywne potrzeby i oczekiwania pacjenta wynikające z uwarunkowań społeczno-kulturowych D.U4. budować atmosferę zaufania podczas całego procesu diagnostycznego i leczenia D.U5. przeprowadzać rozmowę z pacjentem dorosłym, dzieckiem i rodziną z zastosowaniem techniki aktywnego słuchania i wyrażania empatii oraz rozmawiać z pacjentem o jego sytuacji życiowej D.U6. informować pacjenta o celu, przebiegu i ewentualnym ryzyku proponowanych działań diagnostycznych lub terapeutycznych oraz uzyskać jego świadomą zgodę na podjęcie tych działań D.U8. przekazać pacjentowi i jego rodzinie informacje o niekorzystnym rokowaniu D.U12. komunikować się ze współpracownikami, udzielając informacji zwrotnej i wsparcia D.U13. przestrzegać wzorców etycznych w działaniach zawodowych D.U15. przestrzegać praw pacjenta E.U1. przeprowadzać wywiad lekarski z pacjentem dorosłym E.U12. przeprowadzać diagnostykę różnicową najczęstszych chorób osób dorosłych i dzieci E.U13. oceniać i opisywać stan somatyczny oraz psychiczny pacjenta E.U14. rozpoznawać stany bezpośredniego zagrożenia życia E.U15. rozpoznawać stan po spożyciu alkoholu, narkotyków i innych używek E.U16. planować postępowanie diagnostyczne, terapeutyczne i profilaktyczne E.U24. interpretować wyniki badań laboratoryjnych i identyfikować przyczyny odchyleń od normy E.U29. wykonywać podstawowe procedury i zabiegi medyczne w tym: 1) pomiar temperatury ciała (powierzchownej oraz głębokiej), pomiar tętna, nieinwazyjny pomiar ciśnienia tętniczego, 2) monitorowanie parametrów życiowych przy pomocy kardiomonitora, pulsoksymetrię, 3) badanie spirometryczne, leczenie tlenem, wentylację wspomaganą i zastępczą, 4) wprowadzenie rurki ustno-gardłowej, 5) wstrzyknięcia dożylne, domięśniowe i podskórne, kaniulację żył obwodowych, pobieranie obwodowej krwi żylnej, pobieranie krwi na posiew, pobieranie krwi tętniczej, pobieranie arterializowanej krwi włośniczkowej, 6) pobieranie wymazów z nosa, gardła i skóry, 7) cewnikowanie pęcherza moczowego u kobiet i mężczyzn, zgłębnikowanie żołądka, płukanie żołądka, enemę, 8) standardowy elektrokardiogram spoczynkowy wraz z interpretacją, kardiowersję elektryczną i defibrylację serca, 9) proste testy paskowe i pomiar stężenia glukozy we krwi E.U30. asystować przy przeprowadzaniu następujących procedur i zabiegów medycznych: 1) przetaczaniu preparatów krwi i krwiopochodnych, 2) drenażu jamy opłucnowej, 3) nakłuciu worka osierdziowego, 4) nakłuciu jamy otrzewnowej, 5) nakłuciu lędźwiowym, 6) biopsji cienkoigłowej, 7) testach naskórkowych, 8) próbach śródskórnych i skaryfikacyjnych oraz interpretować ich wyniki |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K_K01 korzystania z obiektywnych źródeł informacji K_K02 przyjęcia odpowiedzialności związanej z decyzjami podejmowanymi w ramach działalności zawodowej, w tym w kategoriach bezpieczeństwa własnego i innych osób K_K03 nawiązywania i utrzymywania głębokiego oraz pełnego szacunku kontaktu z pacjentem, a także okazywania zrozumienia dla różnic światopoglądowych i kulturowych K_K04 kierowania się dobrem pacjenta, stawiając je na pierwszym miejscu K_K05 przestrzegania tajemnicy lekarskiej i wszelkich praw pacjenta K_K06 wdrażania zasad koleżeństwa zawodowego i współpracy w zespole specjalistów, w tym z przedstawicielami innych zawodów medycznych, także w środowisku wielokulturowym i wielonarodowościowym K_K07 dostrzegania i rozpoznawania własnych ograniczeń oraz dokonywania samooceny deficytów i potrzeb edukacyjnych K_K08 podejmowania działań wobec pacjenta w oparciu o zasady etyczne, ze świadomością społecznych uwarunkowań i ograniczeń wynikających z choroby |
Metody dydaktyczne: | Ćwiczenia: - studium przypadku - obserwacja - pokaz z instruktażem badania podmiotowego i przedmiotowego - przypadek symulowany - udział w procedurach medycznych stosowanych w chorobach wewnętrznych - opis - opowiadanie - ćwiczeniowa - obserwacji - studium przypadku |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studenta zainteresowanego chorobami wewnętrznymi z profilem pacjentów w Klinice Nefrologii, Nadciśnienia Tętniczego i Chorób Wewnętrznych oraz zasadami postępowania diagnostycznego i terapeutycznego w chorobach wewnętrznych. |
Pełny opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studenta zainteresowanego chorobami wewnętrznymi z profilem pacjentów w Klinice Nefrologii, Nadciśnienia Tętniczego i Chorób Wewnętrznych oraz zasadami postępowania diagnostycznego i terapeutycznego w chorobach wewnętrznych. W czasie realizacji przedmiotu student: - uczestniczy w porannej odprawie zespołu lekarskiego - bierze udział w wizycie u chorych hospitalizowanych w Klinice - przeprowadza wywiad i badania przedmiotowo pacjenta - bierze udział jako obserwator w procedurach diagnostycznych i terapeutycznych - bierze udział w prowadzeniu dokumentacji medycznej |
Literatura: |
Interna Szczeklika - wydanie najnowsze. |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie ustne na ocenę: % uzyskanych punktów Ocena 92≤…..≤100 Bardzo dobry(5) 88≤…..<92 Dobry plus(4+) 80≤…..<88 Dobry(4) 71≤…..<80 Dostateczny plus(3+) 60≤…..<71 Dostateczny (3) 0…..<60 Niedostateczny(2) |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 180 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Michał Wiciński | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 180 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Michał Wiciński | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 180 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Michał Wiciński | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.