Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

3. Moduł: Komórka - podstawowa jednostka życia

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1600-LekM11KJZ-J
Kod Erasmus / ISCED: 12.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0912) Medycyna Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: 3. Moduł: Komórka - podstawowa jednostka życia
Jednostka: Katedra Histologii i Embriologii
Grupy: Przedmioty obowiązkowe dla 1 semestru 1 roku SJ kierunku lekarskiego
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Student rozpoczynający kształcenie z Modułu: Komórka- podstawowa jednostka życia powinien posiadać podstawową wiedzę biologiczną.

Rodzaj przedmiotu:

przedmiot obowiązkowy

Całkowity nakład pracy studenta:

Przedmiot: Biologia komórki


1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi:

- udział w wykładach: 10 h

- udział w seminariach: 10 h

- konsultacje: 5 h

Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi: 25 h (1 ECTS)

2. Bilans nakładu pracy studenta:

- udział w wykładach: 10 h

- udział w seminariach: 10 h

- konsultacje: 5 h

- przygotowanie do seminariów: 7,5 h

- czytanie wskazanej literatury: 5 h

Łączny nakład pracy studenta wynosi 37,5h (1,5 ECTS)

3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi:

- czytanie literatury związanej z najnowszymi osiągnięciami w dziedzinie histologii: 5 h

- udział w wykładach (z uwzględnieniem najnowszej literatury) 5 h

- udział w seminariach (z uwzględnieniem najnowszej literatury)

10 h

- konsultacje (z uwzględnieniem najnowszej literatury): 5 h

Łączny nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi wynosi: 25 h (1 ECTS)

4. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania:

- przygotowanie do seminarium: 1h (0,04 ECTS)

5. Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym: udział w seminariach: 10 h (0,4 ECTS)

6. Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki: nie dotyczy

Całkowity nakład pracy studenta 37,5 h- 1,5 ECTS


Przedmiot: Cytofizjologia

1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi:

- udział w wykładach: 10 h

- udział w seminariach: 10 h

- konsultacje: 5 h

Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi: 25 h (1 ECTS)

2. Bilans nakładu pracy studenta:

- udział w wykładach: 10 h

- udział w seminariach: 10 h

- konsultacje: 5 h

- przygotowanie do seminariów: 5,5 h

- przygotowanie do zaliczenia praktycznego: 2 h

- czytanie wskazanej literatury: 5 h

Łączny nakład pracy studenta wynosi 37,5 h ( 1,5 ECTS)

3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi:

- czytanie literatury związanej z najnowszymi osiągnięciami w dziedzinie histologii: 5 h

- udział w wykładach (z uwzględnieniem najnowszej literatury) 5 h

- udział w seminariach (z uwzględnieniem najnowszej literatury)

10 h

- konsultacje (z uwzględnieniem najnowszej literatury): 5 h

Łączny nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi wynosi: 25 h (1 ECTS)

4. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania:

- przygotowanie do zaliczenia praktycznego: 2 h (0,08 ECTS)

5. Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym:

- udział w seminariach: 10 h (0,4 ECTS)

6. Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki: nie dotyczy

Całkowity nakład pracy studenta 37,5 h- 1,5 ECTS


Efekty uczenia się - wiedza:

Przedmiot Biologia komórki:

W1: opisuje podstawowe struktury komórkowe (AK_W04)

W2: omawia rodzaje komunikacji między komórkami, między komórką a macierzą zewnątrzkomórkową; oraz szlaki przekazywania sygnałów w komórce (BK_W21)


Przedmiot Cytofizjologia:

W1: opisuje podstawowe struktury komórkowe (AK_W04)

W2: omawia rodzaje komunikacji między komórkami, między komórką a macierzą zewnątrzkomórkową; oraz szlaki przekazywania sygnałów w komórce (BK_W21)

W3: opisuje procesy takie jak: cykl komórkowy, proliferacja, różnicowanie i starzenie się komórek oraz rodzaje śmierci komórki (BK_W22)

W4: omawia w podstawowym zakresie zagadnienia związane z komórkami macierzystymi (BK_W23)


Efekty uczenia się - umiejętności:

Przedmiot Biologia komórki:

U1: Obsługuje mikroskop optyczny w zakresie podstawowym oraz z użyciem immersji (AK_U01)

U2: Rozpoznaje w obrazach z mikroskopu elektronowego struktury komórkowe oraz dokonuje opisu i interpretacji ich budowy (AK_U02)


Przedmiot Cytofizjologia:

U1: Obsługuje mikroskop optyczny w zakresie podstawowym oraz z użyciem immersji (AK_U01)

U2: Rozpoznaje na obrazach z mikroskopu elektronowego struktury komórkowe oraz dokonuje opisu i interpretacji ich budowy (AK_U02)


Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

Przedmiot Biologia komórki:K1: Posiada świadomość własnych ograniczeń i umiejętność stałego dokształcania się (K_K01)

K2:Posiada nawyk i umiejętność stałego dokształcania się (K_K08)


Przedmiot Cytofizjologia:

K1: Posiada świadomość własnych ograniczeń i umiejętność stałego dokształcania się (K_K01)

K2:Posiada nawyk i umiejętność stałego dokształcania się (K_K08)


Metody dydaktyczne:

Przedmiot Biologia komórki:

Wykład:

Metody dydaktyczne eksponujące:

- pokaz

Metody dydaktyczne podające:

- wykład informacyjny (konwencjonalny)

Seminaria:

Metody dydaktyczne poszukujące:

-seminaryjna



Przedmiot Cytofizjologia:

Wykład:

Metody dydaktyczne eksponujące:

- pokaz

Metody dydaktyczne podające:

- wykład informacyjny (konwencjonalny)

Seminaria:

Metody dydaktyczne poszukujące:

-seminaryjna


Skrócony opis:

Moduł Komórka- podstawowa jednostka życia ma na celu zapoznanie studenta z podstawową jednostką żywą organizmu. Program wykładów i seminariów obejmuje zagadnienia przedstawiające komórkę jako doskonale zintegrowaną jednostkę struktury i funkcji oraz zapozna studentów z podstawowymi technikami stosowanymi w badaniach na poziomie komórkowym.

Pełny opis:

Wykłady mają na celu zapoznanie studentów z aktualnym stanem wiedzy z zakresu biologii komórki i cytofizjologii.

Celem seminariów jest pogłębianie i uzupełnianie wiedzy prezentowanej na wykładach poprzez samodzielne opracowanie zagadnień poruszanych na seminariach w formie prezentacji oraz aktywny udział w dyskusji nad danym zagadnieniem. W trakcie seminariów student uczy się również rozpoznawania struktur i procesów komórkowych na elektronogramach.

Przedmiot: Biologia komórki

Tematy wykładów:

1) Wstęp do cytologii i histologii

2) Błona komórkowa, transport przez błonę

3) Cząsteczki adhezyjne

4) Organella komórkowe (część I)

5) Organella komórkowe (część II)

6) Cytoszkielet

Tematy seminariów:

1) Zapoznanie studentów z regulaminem zajęć dydaktycznych oraz z instrukcją BHP

- Specjalizacja powierzchni błony komórkowej: wici, rzęski, mikrokosmki, stereocilia.

2) Interakcje komórka-komórka oraz komórka-macierz zewnątrzkomórkowa.

- Macierz zewnatrzkomórkowa (charakterystyka, funkcje), budowa błony podstawnej

- Budowa macierzy zewnątrzkomórkowej (glikoproteiny)

- Udział cząsteczek adhezyjnych w procesie zapalnym

- Udział cząsteczek adhezyjnych w procesie nowotworzenia

- Receptory - klasyfikacja w zależności od budowy i sposobu transdukcji sygnału

3) Organella komórkowe

- Budowa i funkcje jąderka

- Proteasomy- budowa i funkcje

- Lizosomy- budowa i funkcje

- Peroksysomy- budowa i funkcje

- Cytoszkielet (zaburzenia w budowie i funkcji)

Przedmiot: Cytofizjologia

Tematy wykładów:

1) Cykl komórkowy

2) Wzrost, różnicowanie i starzenie się komórek

3) Rodzaje śmierci komórki

4) Przedziały wewnątrzkomórkowe

5) Komórki macierzyste. Patologia komórki

Tematy seminariów:

1)Postawowe techniki w rutynowych badaniach z zakresu cytofizjologii i histologii. Dodatkowe zagadnienia dotyczące śmierci komórki.

- Charakterystyka podstawowych technik z zakresu cytofizjologii i histologii

- Metody wykrywania apoptozy

- Pseudoreceptorowy, sfingomielinowo-ceramidowy oraz indukowany stresem szlak apoptozy

- Inne rodzaje śmierci na poziomie komórkowym (katastrofa mitotyczna, autofagia, entoza)

2) Hodowla komórek in vitro. Cykl komórkowy

- Podstawowe zagadnienia dotyczące hodowli komórek in vitro. Klasyfikacja hodowli. Podstawowe wyposażenie pracowni hodowli komórek i tkanek.

- Cykl komórkowy i jego regulacja (dodatkowe zagadnienia)

- Cykl komórkowy, a wirusy

- Czynniki wzrostu i różnicowania (cytokiny)

- Choroby proliferacyjne

3) Połączenia międzykomórkowe

- Połączenia zamykające

- Połączenia przylegające

- Połączenia jonowo-metaboliczne

- Szlaki przekazywania sygnałów w komórce

- Praktyczne zaliczenie z modułu Komórka - podstawowa jednostka życia

Literatura:

Literatura podstawowa:

1) Kawiak J., Zabel M. Seminaria z cytofizjologii dla studentów medycyny, weterynarii i biologii. Elsevier Urban&Partner, Wrocław 2014, wyd. II

Literatura uzupełniająca:

1) Sawicki W., Malejczyk J. Histologia. PZWL, Warszawa 2012, wyd. VI

2) Kilarski W. Strukturalne podstawy biologii komórki. PWN, Warszawa 2013

Metody i kryteria oceniania:

Biologia komórki:

Metody oceniania:

Sprawdzenie ustne wiadomości: Seminaria: W1, W2, K1, K2 (zal, nzal)

Wykłady:

Egzamin pisemny: (0-50 punktów; ≥56%) W1, W2

Przedłużona obserwacja: K1,K2

Kryteria oceniania:

Seminarium:

Warunkiem zaliczenia seminariów (zaliczenie bez oceny) jest osiągnięcie właściwych efektów kształcenia oraz przygotowanie prezentacji z wybranych na pierwszych zajęciach zagadnień dotyczących biologii komórki. Materiał omawiany na wykładach i seminariach będzie egzekwowany na egzaminie z Modułu: Komórka - podstawowa jednostka życia, w którego skład wchodzi omawiany przedmiot. Ponadto wymagane jest praktyczne zaliczenie Modułu: Komórka - podstawowa jednostka życia, polegające na rozpoznaniu elektronogramów.

Wykład:

Warunkiem przystąpienia na egzaminu końcowego z Modułu: Komórka - podstawowa jednostka życia, jest osiągnięcie właściwych efektów kształcenia, zaliczenie seminarium oraz uzyskanie pozytywnego rezultatu z praktycznego zaliczenia seminariów.

Egzamin składa się z części: teoretycznej, która ma formę testu jednokrotnego wyboru w liczbie 50 pytań.

Przeliczenia procentowe poprawnych odpowiedzi na skalę ocen przedstawiają się następująco:

% uzyskanych punktów ocena

92-100% bardzo dobry

84-91% dobry plus

76-83% dobry

68-75% dostateczny plus

56-67% dostateczny

0-55% niedostateczny

Cytofizjologia:

Metody oceniania:

Sprawdzenie ustne wiadomości: Seminaria: W1, W2, W3, W4, K1, K2 (zal, nzal)

Praktyczne zaliczenie przedmiotu: (0-10 punktów; ≥60%): U1,U2

Wykłady:

Egzamin pisemny: (0-50 punktów; ≥ 56%) W1, W2, W3, W4

Przedłużona obserwacja: K1,K2

Kryteria oceniania:

Seminarium:

Warunkiem zaliczenia seminariów (zaliczenie bez oceny) jest osiągnięcie właściwych efektów kształcenia oraz przygotowanie prezentacji z wybranych na pierwszych zajęciach zagadnień dotyczących cytofizjologii. Materiał omawiany na wykładach i seminariach będzie egzekwowany na egzaminie z Modułu: Komórka - podstawowa jednostka życia, w którego skład wchodzi omawiany przedmiot. Ponadto wymagane jest praktyczne zaliczenie Modułu: Komórka - podstawowa jednostka życia, w którego skład wchodzi omawiany przedmiot. polegające na rozpoznaniu elektronogramów.

Wykład:

Warunkiem przystąpienia na egzaminu końcowego z Modułu: Komórka - podstawowa jednostka życia jest osiągnięcie właściwych efektów kształcenia, zaliczenie seminarium oraz uzyskanie pozytywnego rezultatu z praktycznego zaliczenia seminariów.

Egzamin składa się z części: teoretycznej, która ma formę testu jednokrotnego wyboru w liczbie 50 pytań.

Przeliczenia procentowe poprawnych odpowiedzi na skalę ocen przedstawiają się następująco:

% uzyskanych punktów ocena

92-100% bardzo dobry

84-91% dobry plus

76-83% dobry

68-75% dostateczny plus

56-67% dostateczny

0-55% niedostateczny

Praktyki zawodowe:

nie dotyczy

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Koordynatorzy: Alina Grzanka
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Koordynatorzy: Alina Grzanka
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)