3.1. Biologia komórki
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1600-LekM11KJZBIK-J |
Kod Erasmus / ISCED: |
12.1
|
Nazwa przedmiotu: | 3.1. Biologia komórki |
Jednostka: | Katedra Histologii i Embriologii |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe dla 1 semestru 1 roku SJ kierunku lekarskiego |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Student rozpoczynający kształcenie z przedmiotu Biologia komórki powinien posiadać podstawową wiedzę biologiczną. |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obowiązkowy |
Całkowity nakład pracy studenta: | 1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi: - udział w wykładach: 10 h - udział w seminariach: 10 h - konsultacje: 5 h Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi: 25 h (1 ECTS) 2. Bilans nakładu pracy studenta: - udział w wykładach: 10 h - udział w seminariach: 10 h - konsultacje: 5 h - przygotowanie do seminariów: 2,5 h - przygotowanie do egzaminu: 5 h - czytanie wskazanej literatury: 5 h Łączny nakład pracy studenta wynosi 37,5h (1,5 ECTS) 3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi: - czytanie literatury związanej z najnowszymi osiągnięciami w biologii komórki: 5 h - udział w wykładach (z uwzględnieniem najnowszej literatury) 5 h - udział w seminariach (z uwzględnieniem najnowszej literatury) 10 h - konsultacje (z uwzględnieniem najnowszej literatury): 5 h Łączny nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi wynosi: 25 h (1 ECTS) 4. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania: - przygotowanie do seminariów: 2,5 h - przygotowanie do egzaminu: 5 h Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania wynosi 7,5 h (0,3 ECTS) 5. Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym: udział w seminariach: 10 h (0,4 ECTS) 6. Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki: nie dotyczy Całkowity nakład pracy studenta 37,5 h - 1,5 ECTS |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1: opisuje podstawowe struktury komórkowe (AK_W04) W2: omawia rodzaje komunikacji między komórkami, między komórką a macierzą zewnątrzkomórkową; oraz szlaki przekazywania sygnałów w komórce (BK_W17) |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1: Obsługuje mikroskop optyczny w zakresie podstawowym oraz z użyciem immersji (AK_U01) U2: Rozpoznaje w obrazach z mikroskopu elektronowego struktury komórkowe oraz dokonuje opisu i interpretacji ich budowy (AK_U02) |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1: korzysta z obiektywnych źródeł informacji; K_K01 K2: dostrzega i rozpoznaje własne ograniczenia oraz dokonuje samooceny deficytów i potrzeb edukacyjnych; K_K07 |
Metody dydaktyczne: | Wykład: Metody dydaktyczne eksponujące: - pokaz Metody dydaktyczne podające: - wykład informacyjny (konwencjonalny) Seminaria: Metody dydaktyczne poszukujące: -seminaryjna |
Skrócony opis: |
Przedmiot Biologia komórki ma na celu zapoznanie studenta z podstawową jednostką żywą organizmu. Program wykładów i seminariów obejmuje zagadnienia przedstawiające komórkę jako doskonale zintegrowaną jednostkę struktury i funkcji. |
Pełny opis: |
Wykłady mają na celu zapoznanie studentów z aktualnym stanem wiedzy z zakresu biologii komórki. Celem seminariów jest pogłębianie i uzupełnianie wiedzy prezentowanej na wykładach poprzez samodzielne opracowanie zagadnień poruszanych na zajęciach w formie prezentacji oraz aktywny udział w dyskusji nad danym zagadnieniem. W trakcie seminariów student uczy się również rozpoznawania struktur komórkowych na elektronogramach. Tematy wykładów: 1. Wstęp do cytologii i histologii 2. Błona komórkowa, transport przez błonę 3. Cząsteczki adhezyjne 4. Organella komórkowe (część I) 5. Organella komórkowe (część II) 6. Cytoszkielet Tematy seminariów: 1. Zapoznanie studentów z regulaminem zajęć dydaktycznych oraz z instrukcją BHP - Specjalizacja powierzchni błony komórkowej: wici, rzęski, mikrokosmki, stereocilia. 2. Interakcje komórka-komórka oraz komórka-macierz zewnątrzkomórkowa. - Macierz zewnątrzkomórkowa (charakterystyka, funkcje), budowa błony podstawnej - Budowa macierzy zewnątrzkomórkowej (glikoproteiny) - Udział cząsteczek adhezyjnych w procesie zapalnym - Udział cząsteczek adhezyjnych w procesie nowotworzenia - Receptory - klasyfikacja w zależności od budowy i sposobu transdukcji sygnału 3. Organella komórkowe - Budowa i funkcje jąderka - Proteasomy- budowa i funkcje - Lizosomy- budowa i funkcje - Peroksysomy- budowa i funkcje - Cytoszkielet (zaburzenia w budowie i funkcji) |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1) Kawiak J., Zabel M. Seminaria z cytofizjologii dla studentów medycyny, weterynarii i biologii. Elsevier Urban&Partner, Wrocław 2014, wyd. II Literatura uzupełniająca: 1) Sawicki W., Malejczyk J. Histologia. PZWL, Warszawa 2012, wyd. VI 2) Kilarski W. Strukturalne podstawy biologii komórki. PWN, Warszawa 2013 |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody oceniania: Sprawdzenie pisemne wiadomości: Seminaria: W1, W2, K1, K2 (zal, ≥ 56%)) Rozpoznawanie elektronogramów w ramach części praktycznej egzaminu z modułu: (0-10 punktów; ≥56%): U1,U2 Wykłady: Egzamin pisemny w ramach egzaminu z modułu: (0-100 punktów; ≥56%) W1, W2 Przedłużona obserwacja: K1,K2 Kryteria oceniania: 1.Seminarium: Warunkiem zaliczenia seminariów (zaliczenie bez oceny) jest obecność na zajęciach, przygotowanie prezentacji z wybranych na pierwszych zajęciach zagadnień dotyczących biologii komórki oraz cotygodniowych sprawdzianów obejmujących materiał z zajęć poprzednich. 2. Materiał omawiany na wykładach i seminariach będzie egzekwowany na egzaminie z modułu: Komórka - podstawowa jednostka życia, w którego skład wchodzi omawiany przedmiot. Ponadto wymagane jest praktyczne zaliczenie modułu: Komórka - podstawowa jednostka życia, polegające na rozpoznaniu elektronogramów. 3. Warunkiem dopuszczenia do egzaminu jest uzyskanie zaliczenia ze wszystkich przedmiotów wchodzących w skład modułu „Komórka - podstawowa jednostka życia” 4. Egzamin z modułu odbywa się w sesji zimowej i składa się z dwóch części: praktycznej i teoretycznej. 5. Podstawą zaliczenia części praktycznej jest udzielenie minimum 56% prawidłowych odpowiedzi tj. rozpoznanie 6 elektronogramów. Wynik z egzaminu praktycznego przelicza się na punkty w stosunku 2:1 np. 6 pkt. uzyskanych na egzaminie praktycznym daje 3 pkt. doliczane do wyniku końcowego części teoretycznej egzaminu. 6. Część teoretyczna egzaminu odbywa się w formie testu obejmującego treści programowe wszystkich przedmiotów wchodzących w składu modułu. Test wielokrotnego wyboru obejmuje 100 pytań z pięcioma odpowiedziami, z których tylko jedna jest prawidłowa. Za część teoretyczną można uzyskać maksymalnie 100 pkt., a warunkiem jej zaliczenia jest udzielenie minimum 56 prawidłowych odpowiedzi. 7. Udział procentowy pytań w teście egzaminacyjnym jest wprost proporcjonalny do liczby godzin przypadających na realizację poszczególnych przedmiotów wchodzących w skład modułu „Komórka – podstawowa jednostka życia” i wynosi odpowiednio: a) Biologia komórki 20 godz. – 24%, tj. 24 pytania b) Cytofizjologia 20 godz. – 24%, tj. 24 pytania c) Biologia molekularna 30 godz. – 37%, tj. 37 pytań d) Podstawy kliniczne autoprzeszczepów 12 godz. – 15%, tj. 15 pytań 8. Końcowy wynik egzaminu stanowi sumę punktów uzyskanych z egzaminu praktycznego i teoretycznego. 9. Kryteria uzyskania oceny pozytywnej z egzaminu w module: Rodzaj egzaminu Przedmiot Maksymalna liczba punktów do uzyskania Minimalna liczba punktów dla uzyskania oceny pozytywnej Całkowita liczba punktów do uzyskania Praktyczny Biologia komórki/ Cytofizjologia 5 3 5 Teoretyczny Biologia komórki 24 13 100 Cytofizjologia 24 13 Biologia molekularna 37 21 Podstawy kliniczne autoprzeszczepów 15 9 Warunkiem dopuszczenia studenta do pisemnego egzaminu jest uzyskanie minimalnej liczby punktów z egzaminu praktycznego (punktacja wskazana w tabeli powyżej). W przypadku nie uzyskania minimalnej liczby z egzaminu praktycznego dopuszcza się dwie poprawy obejmujące zakresem całość egzaminu praktycznego. Poprawa jest identyczną metodą weryfikacji efektów kształcenia, jak w pierwszym terminie. Kryterium otrzymania oceny pozytywnej z egzaminu pisemnego jest uzyskanie minimalnej liczby punktów (z każdej części – punktacja wskazana w tabeli powyżej). W przypadku nie uzyskania minimalnej liczby z egzaminu pisemnego dopuszcza się dodatkowy termin obejmujący zakresem tylko tą część egzaminu, gdzie nie została uzyskana właściwa dla oceny pozytywnej liczba punktów. Poprawa jest identyczną metodą weryfikacji efektów kształcenia, jak w pierwszym terminie. Oceny są wystawiane według liczby uzyskanych punktów (egzaminu praktyczne i pisemne) zgodnie z poniższą: % uzyskanych punktów Liczba punktów ocena 92-100 97 – 105 bdb (5) 84-91 88 - 96 db+ (4+) 76-83 80 – 87 db (4) 68-75 71 – 79 dst+ (3+) 56-67 59 – 70 dst (3) 0-55 0 – 58 ndst (2) Powyższe jednolite kryteria obowiązują na wszystkich zaliczeniach końcowych, w tym również poprawkowych Egzamin jest podsumowującym sposobem weryfikacji efektów kształcenia i stanowi o końcowym zaliczeniu modułu. Nie uzyskanie minimalnej liczby punktów z jednej części skutkuje brakiem zaliczenia modułu. |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.