Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

3.1. Biologia komórki

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1600-LekM11KJZBIK-J
Kod Erasmus / ISCED: 12.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0912) Medycyna Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: 3.1. Biologia komórki
Jednostka: Katedra Histologii i Embriologii
Grupy: Przedmioty obowiązkowe dla 1 semestru 1 roku SJ kierunku lekarskiego
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Student rozpoczynający kształcenie z przedmiotu Biologia komórki powinien posiadać podstawową wiedzę biologiczną.

Rodzaj przedmiotu:

przedmiot obowiązkowy

Całkowity nakład pracy studenta:

1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi:

- udział w wykładach: 10 h

- udział w seminariach: 10 h

- konsultacje: 5 h

Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi: 25 h (1 ECTS)

2. Bilans nakładu pracy studenta:

- udział w wykładach: 10 h

- udział w seminariach: 10 h

- konsultacje: 5 h

- przygotowanie do seminariów: 2,5 h

- przygotowanie do egzaminu: 5 h

- czytanie wskazanej literatury: 5 h

Łączny nakład pracy studenta wynosi 37,5h (1,5 ECTS)

3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi:

- czytanie literatury związanej z najnowszymi osiągnięciami w biologii komórki: 5 h

- udział w wykładach (z uwzględnieniem najnowszej literatury) 5 h

- udział w seminariach (z uwzględnieniem najnowszej literatury)

10 h

- konsultacje (z uwzględnieniem najnowszej literatury): 5 h

Łączny nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi wynosi: 25 h (1 ECTS)

4. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania:

- przygotowanie do seminariów: 2,5 h

- przygotowanie do egzaminu: 5 h

Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania wynosi 7,5 h (0,3 ECTS)

5. Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym: udział w seminariach: 10 h (0,4 ECTS)

6. Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki: nie dotyczy

Całkowity nakład pracy studenta 37,5 h - 1,5 ECTS


Efekty uczenia się - wiedza:

W1: opisuje podstawowe struktury komórkowe (AK_W04)

W2: omawia rodzaje komunikacji między komórkami, między komórką a macierzą zewnątrzkomórkową; oraz szlaki przekazywania sygnałów w komórce (BK_W17)


Efekty uczenia się - umiejętności:

U1: Obsługuje mikroskop optyczny w zakresie podstawowym oraz z użyciem immersji (AK_U01)

U2: Rozpoznaje w obrazach z mikroskopu elektronowego struktury komórkowe oraz dokonuje opisu i interpretacji ich budowy (AK_U02)


Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

K1: korzysta z obiektywnych źródeł informacji; K_K01

K2: dostrzega i rozpoznaje własne ograniczenia oraz dokonuje samooceny deficytów i potrzeb edukacyjnych; K_K07


Metody dydaktyczne:

Wykład:

Metody dydaktyczne eksponujące:

- pokaz

Metody dydaktyczne podające:

- wykład informacyjny (konwencjonalny)

Seminaria:

Metody dydaktyczne poszukujące:

-seminaryjna


Skrócony opis:

Przedmiot Biologia komórki ma na celu zapoznanie studenta z podstawową jednostką żywą organizmu. Program wykładów i seminariów obejmuje zagadnienia przedstawiające komórkę jako doskonale zintegrowaną jednostkę struktury i funkcji.

Pełny opis:

Wykłady mają na celu zapoznanie studentów z aktualnym stanem wiedzy z zakresu biologii komórki.

Celem seminariów jest pogłębianie i uzupełnianie wiedzy prezentowanej na wykładach poprzez samodzielne opracowanie zagadnień poruszanych na zajęciach w formie prezentacji oraz aktywny udział w dyskusji nad danym zagadnieniem. W trakcie seminariów student uczy się również rozpoznawania struktur komórkowych na elektronogramach.

Tematy wykładów:

1. Wstęp do cytologii i histologii

2. Błona komórkowa, transport przez błonę

3. Cząsteczki adhezyjne

4. Organella komórkowe (część I)

5. Organella komórkowe (część II)

6. Cytoszkielet

Tematy seminariów:

1. Zapoznanie studentów z regulaminem zajęć dydaktycznych oraz z instrukcją BHP

- Specjalizacja powierzchni błony komórkowej: wici, rzęski, mikrokosmki, stereocilia.

2. Interakcje komórka-komórka oraz komórka-macierz zewnątrzkomórkowa.

- Macierz zewnątrzkomórkowa (charakterystyka, funkcje), budowa błony podstawnej

- Budowa macierzy zewnątrzkomórkowej (glikoproteiny)

- Udział cząsteczek adhezyjnych w procesie zapalnym

- Udział cząsteczek adhezyjnych w procesie nowotworzenia

- Receptory - klasyfikacja w zależności od budowy i sposobu transdukcji sygnału

3. Organella komórkowe

- Budowa i funkcje jąderka

- Proteasomy- budowa i funkcje

- Lizosomy- budowa i funkcje

- Peroksysomy- budowa i funkcje

- Cytoszkielet (zaburzenia w budowie i funkcji)

Literatura:

Literatura podstawowa:

1) Kawiak J., Zabel M. Seminaria z cytofizjologii dla studentów medycyny, weterynarii i biologii. Elsevier Urban&Partner, Wrocław 2014, wyd. II

Literatura uzupełniająca:

1) Sawicki W., Malejczyk J. Histologia. PZWL, Warszawa 2012, wyd. VI

2) Kilarski W. Strukturalne podstawy biologii komórki. PWN, Warszawa 2013

Metody i kryteria oceniania:

Metody oceniania:

Sprawdzenie pisemne wiadomości: Seminaria: W1, W2, K1, K2 (zal, ≥ 56%))

Rozpoznawanie elektronogramów w ramach części praktycznej egzaminu z modułu: (0-10 punktów; ≥56%): U1,U2

Wykłady:

Egzamin pisemny w ramach egzaminu z modułu: (0-100 punktów; ≥56%) W1, W2

Przedłużona obserwacja: K1,K2

Kryteria oceniania:

1.Seminarium: Warunkiem zaliczenia seminariów (zaliczenie bez oceny) jest obecność na zajęciach, przygotowanie prezentacji z wybranych na pierwszych zajęciach zagadnień dotyczących biologii komórki oraz cotygodniowych sprawdzianów obejmujących materiał z zajęć poprzednich.

2. Materiał omawiany na wykładach i seminariach będzie egzekwowany na egzaminie z modułu: Komórka - podstawowa jednostka życia, w którego skład wchodzi omawiany przedmiot. Ponadto wymagane jest praktyczne zaliczenie modułu: Komórka - podstawowa jednostka życia, polegające na rozpoznaniu elektronogramów.

3. Warunkiem dopuszczenia do egzaminu jest uzyskanie zaliczenia ze wszystkich przedmiotów wchodzących w skład modułu „Komórka - podstawowa jednostka życia”

4. Egzamin z modułu odbywa się w sesji zimowej i składa się z dwóch części: praktycznej i teoretycznej.

5. Podstawą zaliczenia części praktycznej jest udzielenie minimum 56% prawidłowych odpowiedzi tj. rozpoznanie 6 elektronogramów. Wynik z egzaminu praktycznego przelicza się na punkty w stosunku 2:1 np. 6 pkt. uzyskanych na egzaminie praktycznym daje 3 pkt. doliczane do wyniku końcowego części teoretycznej egzaminu.

6. Część teoretyczna egzaminu odbywa się w formie testu obejmującego treści programowe wszystkich przedmiotów wchodzących w składu modułu. Test wielokrotnego wyboru obejmuje 100 pytań z pięcioma odpowiedziami, z których tylko jedna jest prawidłowa. Za część teoretyczną można uzyskać maksymalnie 100 pkt., a warunkiem jej zaliczenia jest udzielenie minimum 56 prawidłowych odpowiedzi.

7. Udział procentowy pytań w teście egzaminacyjnym jest wprost proporcjonalny do liczby godzin przypadających na realizację poszczególnych przedmiotów wchodzących w skład modułu „Komórka – podstawowa jednostka życia” i wynosi odpowiednio:

a) Biologia komórki 20 godz. – 24%, tj. 24 pytania

b) Cytofizjologia 20 godz. – 24%, tj. 24 pytania

c) Biologia molekularna 30 godz. – 37%, tj. 37 pytań

d) Podstawy kliniczne autoprzeszczepów 12 godz. – 15%, tj. 15 pytań

8. Końcowy wynik egzaminu stanowi sumę punktów uzyskanych z egzaminu praktycznego i teoretycznego.

9. Kryteria uzyskania oceny pozytywnej z egzaminu w module:

Rodzaj egzaminu Przedmiot Maksymalna liczba punktów do uzyskania Minimalna liczba punktów dla uzyskania oceny pozytywnej Całkowita liczba punktów do uzyskania

Praktyczny Biologia komórki/ Cytofizjologia 5 3 5

Teoretyczny Biologia komórki 24 13 100

Cytofizjologia 24 13

Biologia molekularna 37 21

Podstawy kliniczne autoprzeszczepów 15 9

Warunkiem dopuszczenia studenta do pisemnego egzaminu jest uzyskanie minimalnej liczby punktów z egzaminu praktycznego (punktacja wskazana w tabeli powyżej). W przypadku nie uzyskania minimalnej liczby z egzaminu praktycznego dopuszcza się dwie poprawy obejmujące zakresem całość egzaminu praktycznego. Poprawa jest identyczną metodą weryfikacji efektów kształcenia, jak w pierwszym terminie.

Kryterium otrzymania oceny pozytywnej z egzaminu pisemnego jest uzyskanie minimalnej liczby punktów (z każdej części – punktacja wskazana w tabeli powyżej). W przypadku nie uzyskania minimalnej liczby z egzaminu pisemnego dopuszcza się dodatkowy termin obejmujący zakresem tylko tą część egzaminu, gdzie nie została uzyskana właściwa dla oceny pozytywnej liczba punktów. Poprawa jest identyczną metodą weryfikacji efektów kształcenia, jak w pierwszym terminie.

Oceny są wystawiane według liczby uzyskanych punktów (egzaminu praktyczne i pisemne) zgodnie z poniższą:

% uzyskanych punktów Liczba punktów ocena

92-100 97 – 105 bdb (5)

84-91 88 - 96 db+ (4+)

76-83 80 – 87 db (4)

68-75 71 – 79 dst+ (3+)

56-67 59 – 70 dst (3)

0-55 0 – 58 ndst (2)

Powyższe jednolite kryteria obowiązują na wszystkich zaliczeniach końcowych, w tym również poprawkowych

Egzamin jest podsumowującym sposobem weryfikacji efektów kształcenia i stanowi o końcowym zaliczeniu modułu. Nie uzyskanie minimalnej liczby punktów z jednej części skutkuje brakiem zaliczenia modułu.

Praktyki zawodowe:

Nie dotyczy

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)