Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

3.3. Biologia molekularna

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1600-LekM11KJZBIM-J
Kod Erasmus / ISCED: 12.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0912) Medycyna Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: 3.3. Biologia molekularna
Jednostka: Katedra Biologii i Biochemii Medycznej
Grupy: Przedmioty obowiązkowe dla 1 semestru 1 roku SJ kierunku lekarskiego
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Student rozpoczynający kształcenie z przedmiotu „Biologia molekularna” powinien posiadać wiedzę z zakresu cytologii oraz podstaw biochemii i genetyki na poziomie szkoły średniej (poziom rozszerzony matury z biologii).

Rodzaj przedmiotu:

przedmiot obowiązkowy

Całkowity nakład pracy studenta:

Bilans nakładu pracy studenta:

1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi:

- udział w wykładach: 10 godzin

- udział w ćwiczeniach: 20 godzin

- konsultacje: 1 godzina

- przeprowadzenie zaliczenia: 1 godzina

Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 32 godziny, co odpowiada 1,1 punktu ECTS


2. Bilans nakładu pracy studenta:

- udział w wykładach: 10 godzin

- udział w ćwiczeniach: 20 godzin

- konsultacje: 1 godzina

- przygotowanie do ćwiczeń (w tym czytanie wskazanej literatury): 4 godziny

- przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie: 24 + 1 = 25 godzin

Łączny nakład pracy studenta wynosi 60 godzin, co odpowiada 2 punktom ECTS


3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi:

- czytanie wskazanej literatury naukowej: 2 godziny

- udział w wykładach (z uwzględnieniem wyników badań oraz opracowań naukowych z zakresu biologii molekularnej): 4 godziny

- udział w ćwiczeniach (z uwzględnieniem wyników opracowań naukowych z zakresu biologii molekularnej): 14 godzin

- przygotowanie do zaliczenia (z uwzględnieniem opracowań naukowych z zakresu biologii molekularnej): 15,5 godziny

- konsultacje z uwzględnieniem opracowań naukowych z zakresu biologii molekularnej 0,5 godziny

Łączny nakład pracy studenta związany z prowadzonymi badaniami naukowymi wynosi 36 godzin, co odpowiada 1,2 punktu ECTS


4. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania:

- przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie: 24 + 1 = 25 godzin (0,83 punktu ECTS)


5. Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym:

- udział w ćwiczeniach: 20 godzin


Łączny nakład pracy studenta o charakterze praktycznym wynosi 17 godzin, co odpowiada 0,57 punktu ECTS


6. Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki: nie dotyczy

Efekty uczenia się - wiedza:

W1: opisuje funkcje nukleotydów w komórce, struktury I- i II-rzędowe DNA i RNA oraz strukturę chromatyny (B K_W13)

W2: opisuje funkcje genomu, transkryptomu i proteomu człowieka oraz podstawowe metody stosowane w ich badaniu (B KW_14)

W3: opisuje procesy replikacji, naprawy i rekombinacji DNA, transkrypcji i translacji, oraz degradacji DNA, RNA i białek; opisuje koncepcje regulacji ekspresji genów (B K_W14)

W4: opisuje procesy takie jak: cykl komórkowy, proliferacja, różnicowanie i starzenie się komórek, apoptoza, nekroza oraz ich znaczenie dla funkcjonowania organizmu (B K_W22)

W5: opisuje mechanizmy starzenia się organizmu (B K_W28)

Efekty uczenia się - umiejętności:

U1: posługuje się podstawowymi technikami laboratoryjnymi, takimi jak: elektroforeza kwasów nukleinowych w ramach realizowanego przedmiotu (B K_U09)

U2: planuje i przeprowadza proste badania naukowe oraz interpretuje ich wyniki i wyciąga wnioski (B K_U14)


Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

K1: jest świadomy własnych ograniczeń i konieczności ciągłego procesu samokształcenia (K_K01)

K2: posiada nawyk i umiejętności stałego dokształcania się (K_K08)

Metody dydaktyczne:

Wykłady:

- wykład tradycyjny wspomagany technikami multimedialnymi

- wykład interaktywny

- wykład informacyjny


Ćwiczenia

- ćwiczenia praktyczne/ obserwacja mikroskopowa

- praca z książką

- metoda projektu

- dyskusja dydaktyczna

Skrócony opis:

Zajęcia z przedmiotu “Biologia molekularna” na kierunku Lekarskim realizowane są w pierwszym semestrze. Przedmiot obejmuje 10 godzin wykładu i 20 godzin ćwiczeń. Zasadniczym celem nauczania "Biologii molekularnej" na kierunku Lekarskim jest przygotowanie studentów do nauki przedmiotów klinicznych. Wiedza z zakresu molekularnych podstaw funkcjonowania organizmu człowieka przekazywana studentom podczas wykładów i ćwiczeń jest niezbędna w codziennej praktyce zawodowej. „Biologia molekularna” wraz z innymi naukami podstawowymi stanowi fundament, na którym student powinien budować swoją dalszą wiedzę kliniczną oraz doskonalić umiejętności praktyczne.

Pełny opis:

TREŚCI KSZTAŁCENIA:

Wykłady:

– podziały komórkowe: mitoza, mejoza, amitoza

– podział zmienności; rekombinacje; mutacje genowe; mutacje chromosomowe; aberracje liczbowe chromosomów; czynniki mutagenne; mechanizmy naprawy uszkodzeń DNA; zespoły chorobowe związane z zaburzeniem naprawy DNA

– definicje starzenia; teorie starzenia: zużycia, zatrucia, sieciowania, ograniczonej liczby podziałów komórkowych Hayflicka, katastrofy błędów Orgela, skracania telomerów, mutacji somatycznych, mitochondrialna, wolnorodnikowa Harmana, immunologiczna

– nukleotyd; struktura podwójnej helisy; budowa chromatyny; tworzenie przez DNA struktur superhelikalnych; złożoność i funkcja genomu; genom mitochondrialny; replikacja DNA u Prokaryota; replikacja DNA u Eukaryota; etapy replikacji genomu; enzymy biorące udział w replikacji genomu

– rodzaje i funkcje RNA; kod genetyczny; transkrypcja u Prokaryota; transkrypcja u Eukaryota: transkrypcja przy udziale polimerazy RNA I, transkrypcja przy udziale polimerazy RNA II, transkrypcja przy udziale polimerazy RNA III

– rola poszczególnych rodzajów RNA w translacji: struktura i funkcja mRNA, tRNA, rRNA; inicjacja translacji; elongacja w translacji; terminacja translacji; polisomy; potranslacyjne modyfikacje białek

– apoptoza i nekroza; regulacja cyklu komórkowego; udział cyklin w fazie G1 cyklu komórkowego: szlak sygnałowy pRb, sekwestracja Cip/Kip, szlak sygnałowy p53; inhibitory kinaz zależnych od cyklin; regulacja fazy S cyklu komórkowego; regulacja fazy G2 cyklu komórkowego; udział białek regulujących cykl komórkowy w onkogenezie

– populacja w stanie równowagi - prawo Hardy'ego-Weinberga; mutacje i rekombinacje; przepływ genów; zmniejszanie różnorodności genetycznej - dryf genetyczny; struktura (rozwarstwienie) populacji; selekcja naturalna i jej rodzaje; metody analizy danych populacyjnych; pochodzenie Homo sapiens sapiens; najwcześniejsze migracje z Afryki do Eurazji; czas i szlaki kolonizacji kontynentu amerykańskiego w świetle wyników badań mtDNA; struktura populacji europejskich

Ćwiczenia:

Struktura jądrowego materiału genetycznego.

Analiza DNA i RNA: techniki stosowane w biologii molekularnej.

Przepływ informacji genetycznej.

Zmienność i złożoność materiału genetycznego.

Zastosowanie biologii molekularnej w naukach medycznych.

Literatura:

1. Drewa G., Ferenc T. (red.) Genetyka medyczna. Wyd. Urban&Partner, Wrocław, 2011.

2. Turner P., McLennan A., Bates A., White M. Biologia molekularna – krótkie wykłady. PWN, Warszawa, 2011.

Literatura uzupełniająca:

1. Epstein R.J. Biologia molekularna człowieka. Wyd. CZELEJ, Lublin, 2005.

Metody i kryteria oceniania:

1. EGZAMIN (ocena opanowania materiału realizowanego na wykładach i ćwiczeniach): W1, W2, W3, W4, W5.

Punkty uzyskane na egzaminie pisemnym (w formie testu wyboru lub pytań otwartych) przelicza się na oceny według następującej skali:

Procent punktów - Ocena

92-100% bardzo dobry

84-91% dobry plus

76-83% dobry

68-75% dostateczny plus

56-67% dostateczny

0-55% niedostateczny

W celu oceny osiągniętych przez studenta efektów uczenia stosuje się następujące kryteria:

Bardzo dobry: student opanował wiedzę z całego materiału i posiadł wiadomości ponadprogramowe, swoją wiedzę przedstawia w sposób logiczny i usystematyzowany, potrafi wykorzystać ją w praktyce.

Dobry plus: student opanował zagadnienia z całego materiału programowego nauczania, w sposób logiczny i spójny przedstawia posiadaną wiedzę.

Dobry: student opanował wiedzę z większości materiału, kierowany przez nauczyciela akademickiego potrafi formułować trafne wnioski, w sposób logiczny przedstawia swoją wiedzę.

Dostateczny plus: student zna podstawowe zagadnienia i opanował minimum programowe, rozumie zadawane mu pytania, w sposób logiczny przedstawia swoją wiedzę.

Dostateczny: student opanował zagadnienia zawarte w programie nauczania, rozumie pytania, ale odpowiada niespójnie w sposób opisowy, myli właściwą terminologię, nie potrafi praktycznie zastosować zdobytej wiedzy.

Niedostateczny: student nie opanował minimum programowego, nie rozumie pytań, udziela odpowiedzi nie na temat, nie posługuje się prawidłowo podstawowym słownictwem.

2. Kolokwium wejściowe (ocena przygotowania się do prowadzonych ćwiczeń): W1, W2, W3, W4.

W celu zaliczenia student musi uzyskać minimum 56% punktów z każdego kolokwium wejściowego.

3. Sprawozdanie bieżące (wykonane w trakcie ćwiczeń): W1, W2, W3, W4, U1, U2

W celu zaliczenia student musi uzyskać minimum 56% punktów za każde sprawozdanie bieżące.

4. Raport (do wykonania w domu): W3, W4, U2

W celu zaliczenia student musi uzyskać minimum 56% punktów za poprawne przygotowanie raportu.

5. Ukierunkowana obserwacja czynności studenta podczas wykonywania zadań praktycznych: W3, W4, U1, U2.

W celu zaliczenia student musi uzyskać minimum 56% punktów za poprawnie wykonaną w trakcie ćwiczeń czynność.

6. Obserwacja przedłużona: K1, K2

W celu zaliczenia student musi uzyskać minimum 56% punktów za poprawnie wykonaną w trakcie ćwiczeń czynność.

Praktyki zawodowe:

W ramach przedmiotu nie odbywają się praktyki zawodowe.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)