3.3. Biologia molekularna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1600-LekM11KJZBIM-J |
Kod Erasmus / ISCED: |
12.1
|
Nazwa przedmiotu: | 3.3. Biologia molekularna |
Jednostka: | Katedra Biologii i Biochemii Medycznej |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe dla 1 semestru 1 roku SJ kierunku lekarskiego |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Student rozpoczynający kształcenie z przedmiotu „Biologia molekularna” powinien posiadać wiedzę z zakresu cytologii oraz podstaw biochemii i genetyki na poziomie szkoły średniej (poziom rozszerzony matury z biologii). |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obowiązkowy |
Całkowity nakład pracy studenta: | Bilans nakładu pracy studenta: 1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi: - udział w wykładach: 10 godzin - udział w ćwiczeniach: 20 godzin - konsultacje: 1 godzina - przeprowadzenie zaliczenia: 1 godzina Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 32 godziny, co odpowiada 1,1 punktu ECTS 2. Bilans nakładu pracy studenta: - udział w wykładach: 10 godzin - udział w ćwiczeniach: 20 godzin - konsultacje: 1 godzina - przygotowanie do ćwiczeń (w tym czytanie wskazanej literatury): 4 godziny - przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie: 24 + 1 = 25 godzin Łączny nakład pracy studenta wynosi 60 godzin, co odpowiada 2 punktom ECTS 3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi: - czytanie wskazanej literatury naukowej: 2 godziny - udział w wykładach (z uwzględnieniem wyników badań oraz opracowań naukowych z zakresu biologii molekularnej): 4 godziny - udział w ćwiczeniach (z uwzględnieniem wyników opracowań naukowych z zakresu biologii molekularnej): 14 godzin - przygotowanie do zaliczenia (z uwzględnieniem opracowań naukowych z zakresu biologii molekularnej): 15,5 godziny - konsultacje z uwzględnieniem opracowań naukowych z zakresu biologii molekularnej 0,5 godziny Łączny nakład pracy studenta związany z prowadzonymi badaniami naukowymi wynosi 36 godzin, co odpowiada 1,2 punktu ECTS 4. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania: - przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie: 24 + 1 = 25 godzin (0,83 punktu ECTS) 5. Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym: - udział w ćwiczeniach: 20 godzin Łączny nakład pracy studenta o charakterze praktycznym wynosi 17 godzin, co odpowiada 0,57 punktu ECTS 6. Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki: nie dotyczy |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1: opisuje funkcje nukleotydów w komórce, struktury I- i II-rzędowe DNA i RNA oraz strukturę chromatyny (B K_W13) W2: opisuje funkcje genomu, transkryptomu i proteomu człowieka oraz podstawowe metody stosowane w ich badaniu (B KW_14) W3: opisuje procesy replikacji, naprawy i rekombinacji DNA, transkrypcji i translacji, oraz degradacji DNA, RNA i białek; opisuje koncepcje regulacji ekspresji genów (B K_W14) W4: opisuje procesy takie jak: cykl komórkowy, proliferacja, różnicowanie i starzenie się komórek, apoptoza, nekroza oraz ich znaczenie dla funkcjonowania organizmu (B K_W22) W5: opisuje mechanizmy starzenia się organizmu (B K_W28) |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1: posługuje się podstawowymi technikami laboratoryjnymi, takimi jak: elektroforeza kwasów nukleinowych w ramach realizowanego przedmiotu (B K_U09) U2: planuje i przeprowadza proste badania naukowe oraz interpretuje ich wyniki i wyciąga wnioski (B K_U14) |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1: jest świadomy własnych ograniczeń i konieczności ciągłego procesu samokształcenia (K_K01) K2: posiada nawyk i umiejętności stałego dokształcania się (K_K08) |
Metody dydaktyczne: | Wykłady: - wykład tradycyjny wspomagany technikami multimedialnymi - wykład interaktywny - wykład informacyjny Ćwiczenia - ćwiczenia praktyczne/ obserwacja mikroskopowa - praca z książką - metoda projektu - dyskusja dydaktyczna |
Skrócony opis: |
Zajęcia z przedmiotu “Biologia molekularna” na kierunku Lekarskim realizowane są w pierwszym semestrze. Przedmiot obejmuje 10 godzin wykładu i 20 godzin ćwiczeń. Zasadniczym celem nauczania "Biologii molekularnej" na kierunku Lekarskim jest przygotowanie studentów do nauki przedmiotów klinicznych. Wiedza z zakresu molekularnych podstaw funkcjonowania organizmu człowieka przekazywana studentom podczas wykładów i ćwiczeń jest niezbędna w codziennej praktyce zawodowej. „Biologia molekularna” wraz z innymi naukami podstawowymi stanowi fundament, na którym student powinien budować swoją dalszą wiedzę kliniczną oraz doskonalić umiejętności praktyczne. |
Pełny opis: |
TREŚCI KSZTAŁCENIA: Wykłady: – podziały komórkowe: mitoza, mejoza, amitoza – podział zmienności; rekombinacje; mutacje genowe; mutacje chromosomowe; aberracje liczbowe chromosomów; czynniki mutagenne; mechanizmy naprawy uszkodzeń DNA; zespoły chorobowe związane z zaburzeniem naprawy DNA – definicje starzenia; teorie starzenia: zużycia, zatrucia, sieciowania, ograniczonej liczby podziałów komórkowych Hayflicka, katastrofy błędów Orgela, skracania telomerów, mutacji somatycznych, mitochondrialna, wolnorodnikowa Harmana, immunologiczna – nukleotyd; struktura podwójnej helisy; budowa chromatyny; tworzenie przez DNA struktur superhelikalnych; złożoność i funkcja genomu; genom mitochondrialny; replikacja DNA u Prokaryota; replikacja DNA u Eukaryota; etapy replikacji genomu; enzymy biorące udział w replikacji genomu – rodzaje i funkcje RNA; kod genetyczny; transkrypcja u Prokaryota; transkrypcja u Eukaryota: transkrypcja przy udziale polimerazy RNA I, transkrypcja przy udziale polimerazy RNA II, transkrypcja przy udziale polimerazy RNA III – rola poszczególnych rodzajów RNA w translacji: struktura i funkcja mRNA, tRNA, rRNA; inicjacja translacji; elongacja w translacji; terminacja translacji; polisomy; potranslacyjne modyfikacje białek – apoptoza i nekroza; regulacja cyklu komórkowego; udział cyklin w fazie G1 cyklu komórkowego: szlak sygnałowy pRb, sekwestracja Cip/Kip, szlak sygnałowy p53; inhibitory kinaz zależnych od cyklin; regulacja fazy S cyklu komórkowego; regulacja fazy G2 cyklu komórkowego; udział białek regulujących cykl komórkowy w onkogenezie – populacja w stanie równowagi - prawo Hardy'ego-Weinberga; mutacje i rekombinacje; przepływ genów; zmniejszanie różnorodności genetycznej - dryf genetyczny; struktura (rozwarstwienie) populacji; selekcja naturalna i jej rodzaje; metody analizy danych populacyjnych; pochodzenie Homo sapiens sapiens; najwcześniejsze migracje z Afryki do Eurazji; czas i szlaki kolonizacji kontynentu amerykańskiego w świetle wyników badań mtDNA; struktura populacji europejskich Ćwiczenia: Struktura jądrowego materiału genetycznego. Analiza DNA i RNA: techniki stosowane w biologii molekularnej. Przepływ informacji genetycznej. Zmienność i złożoność materiału genetycznego. Zastosowanie biologii molekularnej w naukach medycznych. |
Literatura: |
1. Drewa G., Ferenc T. (red.) Genetyka medyczna. Wyd. Urban&Partner, Wrocław, 2011. 2. Turner P., McLennan A., Bates A., White M. Biologia molekularna – krótkie wykłady. PWN, Warszawa, 2011. Literatura uzupełniająca: 1. Epstein R.J. Biologia molekularna człowieka. Wyd. CZELEJ, Lublin, 2005. |
Metody i kryteria oceniania: |
1. EGZAMIN (ocena opanowania materiału realizowanego na wykładach i ćwiczeniach): W1, W2, W3, W4, W5. Punkty uzyskane na egzaminie pisemnym (w formie testu wyboru lub pytań otwartych) przelicza się na oceny według następującej skali: Procent punktów - Ocena 92-100% bardzo dobry 84-91% dobry plus 76-83% dobry 68-75% dostateczny plus 56-67% dostateczny 0-55% niedostateczny W celu oceny osiągniętych przez studenta efektów uczenia stosuje się następujące kryteria: Bardzo dobry: student opanował wiedzę z całego materiału i posiadł wiadomości ponadprogramowe, swoją wiedzę przedstawia w sposób logiczny i usystematyzowany, potrafi wykorzystać ją w praktyce. Dobry plus: student opanował zagadnienia z całego materiału programowego nauczania, w sposób logiczny i spójny przedstawia posiadaną wiedzę. Dobry: student opanował wiedzę z większości materiału, kierowany przez nauczyciela akademickiego potrafi formułować trafne wnioski, w sposób logiczny przedstawia swoją wiedzę. Dostateczny plus: student zna podstawowe zagadnienia i opanował minimum programowe, rozumie zadawane mu pytania, w sposób logiczny przedstawia swoją wiedzę. Dostateczny: student opanował zagadnienia zawarte w programie nauczania, rozumie pytania, ale odpowiada niespójnie w sposób opisowy, myli właściwą terminologię, nie potrafi praktycznie zastosować zdobytej wiedzy. Niedostateczny: student nie opanował minimum programowego, nie rozumie pytań, udziela odpowiedzi nie na temat, nie posługuje się prawidłowo podstawowym słownictwem. 2. Kolokwium wejściowe (ocena przygotowania się do prowadzonych ćwiczeń): W1, W2, W3, W4. W celu zaliczenia student musi uzyskać minimum 56% punktów z każdego kolokwium wejściowego. 3. Sprawozdanie bieżące (wykonane w trakcie ćwiczeń): W1, W2, W3, W4, U1, U2 W celu zaliczenia student musi uzyskać minimum 56% punktów za każde sprawozdanie bieżące. 4. Raport (do wykonania w domu): W3, W4, U2 W celu zaliczenia student musi uzyskać minimum 56% punktów za poprawne przygotowanie raportu. 5. Ukierunkowana obserwacja czynności studenta podczas wykonywania zadań praktycznych: W3, W4, U1, U2. W celu zaliczenia student musi uzyskać minimum 56% punktów za poprawnie wykonaną w trakcie ćwiczeń czynność. 6. Obserwacja przedłużona: K1, K2 W celu zaliczenia student musi uzyskać minimum 56% punktów za poprawnie wykonaną w trakcie ćwiczeń czynność. |
Praktyki zawodowe: |
W ramach przedmiotu nie odbywają się praktyki zawodowe. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.