1.4. Pierwsza pomoc medyczna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1600-LekM11WNMPPM-J |
Kod Erasmus / ISCED: |
12.1
|
Nazwa przedmiotu: | 1.4. Pierwsza pomoc medyczna |
Jednostka: | Wydział Lekarski |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe dla 1 semestru 1 roku SJ kierunku lekarskiego |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Student(ka) rozpoczynający/a kształcenie z przedmiotu pierwsza pomoc medyczna powinien/na posiadać wiedzę z zakresu fizjologii w odniesieniu do układu krążenia, układu oddechowego oraz centralnego układu nerwowego (zakres szkoły średniej). |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obligatoryjny |
Całkowity nakład pracy studenta: | 1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi: - udział w wykładach: 6 godzin - udział w ćwiczeniach: 12 godzin - konsultacje: 0,5 godziny - przeprowadzenie zaliczenia: 0,5 godziny Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 19 godzin, co odpowiada 0,8 punktu ECTS 2. Bilans nakładu pracy studenta: - udział w wykładach: 6 godzin - udział w ćwiczeniach: 12 godzin (12 godzin – Centrum Symulacji Medycznych) - konsultacje: 0,5 godziny - przygotowanie do ćwiczeń (w tym czytanie wskazanej literatury): 5 godziny - przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie: 6 + 0,5 = 6,5 godziny Łączny nakład pracy studenta wynosi 30 godzin, co odpowiada 1,2 punktowi ECTS 3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi: - czytanie wskazanej literatury naukowej: 2,5 godziny - udział w wykładach (z uwzględnieniem wyników badań oraz opracowań naukowych z zakresu pierwszej pomocy): 4 godziny - udział w ćwiczeniach (z uwzględnieniem wyników opracowań naukowych z zakresu pierwszej pomocy): 6 godzin - przygotowanie do zaliczenia (z uwzględnieniem opracowań naukowych z zakresu pierwszej pomocy): 3 godziny - konsultacje z uwzględnieniem opracowań naukowych z zakresu pierwszej pomocy): 0,5 godziny Łączny nakład pracy studenta związany z prowadzonymi badaniami naukowymi wynosi 16 godzin, co odpowiada 0,64 punktu ECTS 4. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania: - przygotowanie do zaliczenia: 6 + 0,5 = 6,5 godziny (0,36 punktu ECTS) 5. Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym: - udział w ćwiczeniach (w tym zaliczenie praktyczne): 12 godzin Łączny nakład pracy studenta o charakterze praktycznym wynosi 12 godzin, co odpowiada 0,48 punktu ECTS 6. Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki: nie dotyczy |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1:Opisuje uwarunkowania prawne ratowania zdrowia i życia w stanach zagrożenia zdrowia lub życia (F K_W7). W2:Charakteryzuje przyczyny nagłego zatrzymania krążenia (F K_W7). W3:Odtwarza algorytm wykonywania podstawowych zabiegów resuscytacyjnych u osób w różnym wieku w stanach zagrożenia zdrowia lub życia (E K_W06, F K_W7). W4:Omawia zagrożenia dla ratującego w czasie udzielania pierwszej pomocy (F K_W7). W5:Wskazuje zasady udzielania pierwszej pomocy w przypadku wystąpienia różnych stanów zagrożenia zdrowotnego (E K_W06, F K_W7). W6:Opisuje zasady użycia defibrylatora automatycznego (F K_W7). W7:Określa zasady postępowania ratunkowego w wypadkach komunikacyjnych (F K_W7). |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1:Zapewnia bezpieczeństwo sobie i osobie ratowanej (F K_U10). U2: Zabezpiecza miejsce wypadku komunikacyjnego (F K_U10). U3:Ocenia zagrożenie zdrowia lub życia w warunkach przedszpitalnych (F K_U10). U4:Rozpoznaje zagrożenie zdrowotne w warunkach przedszpitalnych oraz czynniki ryzyka (F K_U10). U5:Prawidłowo wykonuje podstawowe zabiegi resuscytacyjne u osób w różnym wieku w stanach zagrożenia zdrowotnego zgodnie z algorytmem (F K_U10). U6:Stosuje pierwszą pomoc w przypadku wystąpienia różnych stanów zagrożenia zdrowotnego pochodzenia wewnętrznego, dodatkowo z zastosowaniem wybranego sprzętu w zakresie kwalifikowanej pierwszej pomocy (F K_U10). U7:Stosuje pierwszą pomoc w przypadku wystąpienia różnych stanów zagrożenia zdrowotnego pochodzenia urazowego (F K_U10). U8:Stosuje pierwszą pomoc w przypadku wystąpienia różnych stanów zagrożenia zdrowotnego pochodzenia środowiskowego (F K_U10). |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1:Podejmuje próby rozwiązywania problemów etycznych (K_K02) K2: Wykazuje postawę odnoszącą się do poczucia ratowania ludzkiego życia (K_K02) |
Metody dydaktyczne: | Wykłady: • wykład informacyjny • wykład konwersatoryjny • dyskusja dydaktyczna • analiza przypadków Ćwiczenia: • pokaz z instruktażem • ćwiczenia przedmiotowe • metody symulacyjne (studium przypadku; pacjent symulowany) |
Skrócony opis: |
Przedmiot pierwsza pomoc medyczna ma na celu naukę zespołu czynności ratunkowych wykonywanych w wyniku wystąpienia stanu zagrożenia zdrowotnego oraz zminimalizowania niekorzystnych następstw, zanim możliwe będzie udzielenie specjalistycznej pomocy medycznej. |
Pełny opis: |
Wykład ma za zadanie zdobycie i utrwalenie wiedzy z zakresu udzielania rozszerzonej pierwszej pomocy: przyswojenie podstawowej wiedzy z zakresu postępowania w różnych stanach zagrożenia zdrowia lub życia oraz nabycie i usystematyzowanie wiedzy z zakresu podstawowych czynności resuscytacyjnych. Dodatkowo wykłady obejmują zagadnienia z zakresu stosowania przyrządów w ramach kwalifikowanej pierwszej pomocy. Ćwiczenia poświęcone są nabyciu umiejętności praktycznych z zakresu postępowania w różnych stanach zagrożenia zdrowotnego, w tym pochodzenia wewnętrznego, urazowego i środowiskowego oraz nabycie umiejętności z zakresu podstawowych czynności resuscytacyjnych. Dodatkowo ćwiczenia są poświęcone stosowaniu wybranych przyrządów z zakresu kwalifikowanej pierwszej pomocy. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Jakubaszko J.: Ratownik medyczny. Wydawnictwo Górnicki 2012. 2. Polska Rada Resuscytacji: Resuscytacja krążeniowo -oddechowa i automatyczna defibrylacja zewnętrzna - podręcznik do kursu. Wydanie wg Wytycznych ERC 2015. Literatura uzupełniająca: 1. Chrząszczewska A.: Bandażowanie. PZWL 2002. 2. Eibl – Eibesfeldt K., pod red. E. Sobolewskiej: Opatrunki, Elsevier Urban&Partner 1999. |
Metody i kryteria oceniania: |
Sprawdzian ustny (0 – 16 punktów; > 75%): W1 – W7, U3, U4 Sprawdzian praktyczny (0 – 16 punktów; > 75%): W2, W4, W6, U1 – U8 Kolokwium końcowe (0 – 30 punktów; >56%): W1 – W6, U3, U4, U6. <17 niezaliczone => 17 ZALICZONE Przedłużona obserwacja (0 – 10 punktów; > 50%): K1 – K2 Student(ka) otrzyma zaliczenie przedmiotu uzyskując pozytywne wyniki z sprawdzianów oraz pozytywnej oceny w zakresie kompetencji społecznych, co jest warunkiem przystąpienia do kolokwiom końcowego pisemnego |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.