1. Moduł: Fizjologia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1600-LekM21FIZ-J |
Kod Erasmus / ISCED: |
12.1
|
Nazwa przedmiotu: | 1. Moduł: Fizjologia |
Jednostka: | Katedra Fizjologii Człowieka |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Student rozpoczynający kształcenie z przedmiotu Fizjologia powinien posiadać podstawową wiedzę z zakresu anatomii i fizjologii układu krążenia, układu oddechowego, układu nerwowego, układu pokarmowego, wydzielania wewnętrznego oraz fizjologii nerki i krwi na poziomie rozszerzonym oraz chemii na poziomie rozszerzonym. |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obowiązkowy |
Całkowity nakład pracy studenta: | 1.Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi: - udział w wykładach: 45 godzin - udział w ćwiczeniach laboratoryjnych: 44 godziny - konsultacje: 4 godziny - przeprowadzenie zaliczenia: 6 godzin - przeprowadzenie egzaminu: 2 godziny Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 111 godzin, co odpowiada 3,7 punktu ECTS 2. Bilans nakładu pracy studenta: - udział w wykładach: 45 godzin - udział w ćwiczeniach laboratoryjnych: 44 godziny - przygotowanie do ćwiczeń (w tym czytanie wskazanej literatury): 15 godzin - napisanie sprawozdań z ćwiczeń: 5 godzin - konsultacje: 4 godziny - przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie: 20+6=26 godzin - przygotowanie do egzaminu i egzamin: 20+2=22 godziny Łączny nakład pracy studenta wynosi 171 godzin, co odpowiada 5,7 punktu ECTS 3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi: - czytanie wskazanej literatury naukowej: 15 godzin - udział w wykładach ((z uwzględnieniem wyników opracowań naukowych): 28 godziny - udział w ćwiczeniach (z uwzględnieniem wyników opracowań naukowych): 22 godziny - przygotowanie do zaliczenia ((z uwzględnieniem wyników opracowań naukowych): 15 godzin - konsultacje z uwzględnieniem opracowań naukowych: 4 godziny Łączny nakład pracy studenta związany z prowadzonymi badaniami naukowymi wynosi: 84 godzin, co odpowiada 2,8 punktu ECTS 4. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania: - przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie: 20+6=26 godzin - przygotowanie do egzaminu i egzamin: 20+2=22 godziny Łączny nakład pracy związany z przygotowaniem do uczestnictwa w procesie oceniania wynosi 48 godzin, co odpowiada 1,6 punktu ECTS 5. Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym: - udział w ćwiczeniach laboratoryjnych: 44 godziny Łączny nakład pracy studenta o charakterze praktycznym wynosi 44 godziny, co odpowiada 1,46 punktu ECTS 4. Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki: nie dotyczy |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1:Opisuje mechanizmy odpowiedzialne za utrzymanie równowagi wodnej i elektrolitowej w organizmie człowieka (B K_W01). W2:Zna mechanizm wytwarzania kwasu solnego w żołądku, rolę żółci, enzymy biorących udział w trawieniu oraz przebieg wchłaniania produktów trawienia (B K_W18). W3:Zna konsekwencje nieprawidłowego odżywiania, w tym długotrwałego głodowania, przyjmowania zbyt obfitych i kalorycznych posiłków (B K_W19). W4:Zna konsekwencje niedoboru i zbyt wysokiego poziomu witamin i minerałów w organizmie człowieka (B K_W20). W5:Zna sposoby komunikacji między komórkami, a także między komórką a środowiskiem zewnątrzkomórkowym (B K_W21). W6: Wyjaśnia przebieg zjawisk elektrofizjologicznych w układzie nerwowym oraz opisuje wyższe czynności nerwowe, a także fizjologię mięśni prążkowanych, gładkich, zna funkcje krwi (B K_W24). W7:Zna czynność i mechanizmy regulacji wszystkich narządów i układów organizmu człowieka, w tym układu krążenia, oddechowego, pokarmowego, moczowego i powłok skórnych oraz rozumie zależności istniejące między nimi (B K_W25). W8: Zna mechanizm działania hormonów na poziomie komórkowym, wyjaśnia mechanizmy regulujące wydzielanie hormonów oraz opisuje konsekwencje zaburzeń gospodarki hormonalnej (B K_W26.) W9:Zna przebieg i regulację funkcji rozrodczych u kobiet i mężczyzn (B K_W27). W10:Zna podstawowe ilościowe parametry opisujące wydolność poszczególnych układów i narządów, w tym zakres wpływające na wartość tych parametrów (B K_W29). |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1: Określa zintegrowaną odpowiedź organizmu człowieka na wysiłek fizyczny statyczny i dynamiczny, ekspozycję na wysoką i niską temperaturę, utratę krwi i odwodnienie, nagłą pionizację, a także przejście od stanu snu do stanu czuwania (B K_U07). U2:Wykonuje proste testy czynnościowe oceniające organizm człowieka jako układ regulacji stabilnej (testy obciążeniowe, wysiłkowe), interpretuje dane liczbowe dotyczące podstawowych zmiennych fizjologicznych (B K_U08). |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1:Posiada umiejętność działania w warunkach niepewności i stresu (K_K02). K2:Potrafi nawiązać i utrzymać głęboki i pełen szacunku kontakt z chorym (K_K03). K3:Posiada nawyk i umiejętności stałego dokształcania się (K_K08). |
Metody dydaktyczne: | Wykłady: • wykład problemowy z prezentacją multimedialną • wykład informacyjny (konwencjonalny) Ćwiczenia laboratoryjne: • laboratoryjna • obserwacji • ćwiczeniowa • metoda klasyczna problemowa • dyskusji • pokazu |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Skrócony opis: |
Kurs fizjologii człowieka umożliwia Studentowi poznanie podstawowych pojęć i zrozumienie procesów regulujących funkcjonowanie poszczególnych narządów, jak i układów. Pozwala ponadto na zrozumienie zależności zachodzących pomiędzy poszczególnymi elementami organizmu człowieka. |
Pełny opis: |
Wykłady z Fizjologii również na celu przedstawienie i utrwalenie wiedzy z zakresu podstaw fizjologii: przyswojenie podstawowej wiedzy z zakresu fizjologii układu krążenia, wydzielania wewnętrznego, moczowego, pokarmowego oraz równowagi kwasowo-zasadowej. Student zapozna się również z gospodarką wodno – elektrolitową oraz fizjologią nerek oraz mechanizmami regulacji wewnątrznerkowej. Student zdobędzie ponadto wiedze na temat mechanizmów hemostatycznych i skutków zaburzeń hemostazy. Dowie się także o fizjologii i regulacji czynności pokarmowego. Ćwiczenia mają charakter laboratoryjny i są częściowo powiązane z zagadnieniami omawianymi na wykładach. Student zdobędzie także wiedzę o wpływie czynników środowiskowych na funkcjonowanie układu oddechowego oraz znaczenie badania spirometrycznego w ocenie funkcjonowania układu oddechowego. Celem ćwiczeń jest również zapoznanie się z badaniem EKG oraz pomiarem ciśnienia tętniczego, a także zmianami czynnościowymi zachodzącymi w układzie krążenia w wyniku zmiany pozycji ciała. Student zdobędzie wiedzę z fizjologii układu krwiotwórczego oraz o podstawowych parametrach laboratoryjnych krwi. Student zapozna się z mechanizmami filtracji kłębuszkowej, regulacji wewnątrznerkowej, a także mechanizmami działania hormonów wpływających na objętość, stężenie i skład moczu. Zapozna się również z mechanizmem działania buforów oraz gospodarką kwasowo-zasadową, i ich znaczenie w homeostazie ustrojowej. Celem ćwiczeń jest również poznanie mechanizmu działania hormonów oraz konsekwencji zaburzeń gospodarki hormonalnej. Ponadto dowie się o przebiegu i regulacji funkcji rozrodczych u kobiet i mężczyzn. Na zajęciach z fizjologii układu pokarmowego pozna działanie enzymów biorących udział w trawieniu, mechanizm wytwarzania kwasu solnego w żołądku, rolę żółci, a także przebieg wchłaniania produktów trawienia. Ponadto zapozna się z rodzajami przemian metabolicznych. Analiza bilansu energetycznego oraz mechanizmów neurohormonalnych kontroli masy ciała posłuży zrozumieniu zasad prawidłowego żywienia oraz eliminacji błędnych zachowań prowadzących do zaburzeń metabolicznych i tzw. chorób cywilizacyjnych. Na zajęciach seminaryjnych Student pozna podstawy neurofizjologii z elementami patofizjologii oraz wpływ wysiłku fizycznego dynamicznego i statycznego na układ sercowo- naczyniowy. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Tafil- Klawe M., Klawe J. (red.): Wykłady z fizjologii człowieka. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2011. 2. Konturek S. (red.): Fizjologia człowieka. Podręcznik dla studentów medycyny. Elsevier, Urban & Partner, Wrocław 2013. 3. Traczyk W.Z., Trzebski A.: Fizjologia człowieka z elementami fizjologii stosowanej i klinicznej. PZWL, Warszawa 2015. Literatura uzupełniająca: 1. Longstaff A.: Neurobiologia. Krótkie wykłady. PWN, Warszawa 2006. 2. Górski J.: Fizjologiczne podstawy wysiłku fizycznego. PZWL, Warszawa 2011. |
Metody i kryteria oceniania: |
Student otrzyma zaliczenie przedmiotu po uzyskaniu pozytywnych wyników z kolokwiów śródsemestralnych oraz pozytywnej oceny w zakresie kompetencji społecznych. Kolokwium pisemne ( ≥60 %); W1-W10, U1, U2, K1, K3 Wejściówka pisemna ( ≥60 %), W1-W10, U1 U2, K1, K3 Raport z ćwiczeń ( ≥60 %); W1-W4, W6-W10, U1, U2, K1-K3 Przedłużona obserwacja ( ≥60 %); K1-K3 Egzamin ( ≥60 %): W1-W10, U1, U2, K1, K3 |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.