3.1. Historia medycyny
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1600-LekM21KOMHIS-J |
Kod Erasmus / ISCED: |
12.1
|
Nazwa przedmiotu: | 3.1. Historia medycyny |
Jednostka: | Pracownia Medycyny Społecznej |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe dla 1 semestru 2 roku SJ kierunku lekarskiego |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | brak |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obowiązkowy |
Całkowity nakład pracy studenta: | 1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: udział w wykładach: 20 godzin udział w laboratoriach: nie dotyczy udział w seminariach: nie dotyczy udział w konsultacjach: 1 godzina udział w egzaminie z modułu: 1 godzina Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 22 godzin, co odpowiada punktu 0,88 ECTS. 2. Bilans nakładu pracy studenta: udział w wykładach: 20 godzin udział w laboratoriach: nie dotyczy udział w seminariach: nie dotyczy udział w konsultacjach: 1 godzina obejrzenie filmu dokumentalnego i przygotowanie recenzji- 3 godz. czytanie wybranego piśmiennictwa: 2 godziny przygotowanie do egzaminu i egzamin: 3+1= 4 godziny Łączny nakład pracy związany z realizacją przedmiotu wynosi 30 godzin, co odpowiada punktowi 1,2 ECTS 3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi czytanie wybranego piśmiennictwa: 2 godziny Łączny nakład pracy związany z badaniami wynosi 2 godziny, co odpowiada punktowi 0,08 ECTS 4. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania przygotowanie do egzaminu i egzamin: 4 godziny czytanie wybranego piśmiennictwa: 2 godziny Łączny czas studenta związany z przygotowaniem do uczestnictwa w procesie oceniania wynosi 6 godzin co odpowiada 0,24 punktu ECTS 5. Bilans nakładu pracy o charakterze praktyczny przygotowanie do kolokwium (w zakresie praktycznym): 4 godziny udział w konsultacjach (w zakresie praktycznym): 2 godziny czytanie wybranego piśmiennictwa (w zakresie praktycznym): 1 godzina Łączny nakład studenta o charakterze praktycznym wynosi 7 godzin, co odpowiada 0,28 punktu ECTS 6. Bilans nakładu pracy studenta poświęcony zdobywaniu kompetencji społecznych w zakresie seminariów oraz ćwiczeń. Kształcenie w dziedzinie afektywnej przez proces samokształcenia: nie dotyczy 7. Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki: nie dotyczy |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1: Poznaje historię myśli medycznej i modele chorobowe w czasach prehistorycznych, starożytności i średniowieczu D.W20. W2: Zna cechy medycyny nowożytnej i historyczne postacie ze świata medycyny D.W21. W3: Zna etapy rozwoju wybranych dziedzin medycyny i historię zawodu lekarza D.W22. |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1: Ocenia zachodzące współcześnie procesy w medycynie i życiu społecznym świetle historii medycyny |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1: Posiada świadomość własnych ograniczeń i świadomość konieczności samodoskonalenia zawodowego zważywszy na wiedzę dotyczącą rozwoju myśli medycznej K.K1. |
Metody dydaktyczne: | Wykład informacyjny z wykorzystaniem techniki i narzędzi edukacyjnych w zakresie zdalnego kształcenia, konwersatoryjny z wykorzystaniem techniki i narzędzi edukacyjnych w zakresie zdalnego kształcenia, studium przypadku z wykorzystaniem techniki i narzędzi edukacyjnych w zakresie zdalnego kształcenia |
Skrócony opis: |
Celem wykładu jest zapoznanie studenta z rozwojem myśli medycznej na przestrzeni dziejów na świecie i w Polsce, poznanie najistotniejszych odkryć medycznych i znanych postaci w historii medycyny. Wykład zapoznaje studenta z historią wybranych chorób, wybranego sprzętu medycznego oraz historią szpitalnictwa w Polsce i na świecie. Omawia najważniejszych aspekty historii nauczania medycyny w Polsce i na świecie. |
Pełny opis: |
Student uczy się postawy szacunku wobec rozwoju myśli medycznej. Przedmiot przygotowuje studenta do postrzegania i oceny współczesnych osiągnięć medycyny w perspektywie jej dotychczasowego rozwoju. Odkrywa historie wybitnych postaci w świecie medycznym, Poznaje etapy walki z chorobą i modele chorobowe. Student obserwuje rozwój szpitalnictwa i opieki nad pacjentem z różnymi chorobami. Poznaje historyczne uwarunkowania tej opieki. Uczy się analizować wytyczne wynikające z przysięgi Hipokratesa. Zapoznaje się z odkryciami wybranych dziedzin medycyny na przestrzeni dziejów. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: Brzeziński T. (red.), Historia medycyny, Wydawnictwo lekarskie PZWL, Warszawa 2000. Szumowski W., Historia medycyny filozoficznie ujęta, Wydawnictwo Antyk Marek Derewiecki, Kęty 2008. Literatura uzupełniająca Paul G., 50 faktów z historii medycyny, Oficyna Wydawnicza Alma-press, Warszawa 2018. Rooney A., Fascynująca medycyna. Od starożytnych szamanów do cudów współczesnej medycyny, Wydawnictwo Bellona, Warszawa 2013. |
Metody i kryteria oceniania: |
Historia medycyny: Zaliczenie bez oceny- kryterium: zachowanie prawidłowej konstrukcji recenzji określonego przez wykładowcę filmu dokumentalnego oraz zawarcie własnej oceny i wniosków(minimum pięciu)- wymagane 60% punktów. Egzamin na zaliczenie modułu: 15 pytań z Historii medycyny oraz 15 pytań z Filozofii z elementami filozofii medycyny, ocenę końcową stanowi średnia ocen z obu przedmiotów, Liczba punktów i ocena z modułu 95…<=100 14-15 pkt. bdb (5) 88…<95 13 pkt. db+ (4+) 80…<88 12 pkt. db (4) 71…<80 11 pkt. dst+ (3+) 60…<71 10 pkt. dst (3) 0…<60 < =9 pkt. ndst (2) |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.