6.2. Odkrycia naukowe i możliwości ich wykorzystania w medycynie
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1600-LekM21ONMW-J |
Kod Erasmus / ISCED: |
12.1
|
Nazwa przedmiotu: | 6.2. Odkrycia naukowe i możliwości ich wykorzystania w medycynie |
Jednostka: | Zakład Podstaw Medycyny Klinicznej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Student(ka) rozpoczynający kształcenie z przedmiotu „Odkrycia naukowe i możliwości ich wykorzystania w medycynie” powinien posiadać wiedzę z zakresu biologii, anatomii i fizjologii na poziomie zajęć realizowanych na pierwszym roku studiów. |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obowiązkowy |
Całkowity nakład pracy studenta: | 1. Godziny realizowane z udziałem nauczycieli: - wykłady on-line przewidziane w planie studiów dla danego przedmiotu (e-learning): 10 godzin - konsultacje indywidualne on-line studenta/słuchacza/ uczestnika kursu: 0,5 godziny - zaliczenie on-line (e-learning): 0,5 godziny Łączny nakład pracy związany z zajęciami realizowanymi z udziałem nauczycieli: 11 godzin. 2. Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta/słuchacza/uczestnika kursu potrzebny do pomyślnego zaliczenia przedmiotu: - zapoznanie się z materiałami dydaktycznymi umieszczonymi na platformie e-learningowej (wykłady on-line): 8 godzin - czytanie wskazanej na platformie e-learningowej literatury: 2 godziny - konsultacje on-line: 0,5 godziny - wykonanie zadań sprawdzających umieszczonych na platformie e-learningowej, utrwalenie i powtórzenie materiału, przygotowanie do zaliczenia, zaliczenie: 4 + 0,5 = 4,5 godziny Łączny czas pracy poświęcony na pracę indywidualną wynosi 15 godzin, co odpowiada 0,5 punktu ECTS. 3. Czas wymagany do przygotowania się do uczestnictwa w zaliczeniu: 4 + 0,5 = 4,5 godziny 4. Czas wymagany do odbycia obowiązkowej (-ych) praktyki (praktyk): nie dotyczy |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1: Zna definicję odkrycia naukowego (B K_W34) W2: Wymienia przykłady odkryć naukowych przełomowych dla rozwoju medycyny (B K_W34) W3: Wyjaśnia rolę odkryć naukowych w rozwoju medycyny (B K_W34) W4: Klasyfikuje badania naukowe jako obserwacyjne, doświadczalne i in vitro (B K_W34) W5: Ocenia krytycznie wyniki odkryć naukowych (B K_W34) W6: Przedstawia wady i zalety odkrycia naukowego (B K_W34) W7: Stosuje wyniki odkryć naukowych w praktyce (B K_W34) W8: Planuje badania naukowe mogące prowadzić do odkryć naukowych i rozwoju medycyny (B K_W34) |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1: Potrafi zinterpretować wyniki badań prospektywnych i retrospektywnych (B K_U13) U2: Potrafi zinterpretować wyniki badań randomizowanych (B K_U13) U2: Wyjaśnia różnice między badaniami randomizowanymi i kliniczno-kontrolnymi (B K_U13) U3: Potrafi zinterpretować wyniki badań eksperymentalnych (B K_U13 U4: Potrafi wyciągnąć wnioski z odkryć naukowych według wiarygodności i jakości dowodów naukowych (B K_U13) U5: Potrafi zaplanować proste badanie naukowe mogące prowadzić do odkrycia naukowego (B K_U13, B K_U14) U6: Potrafi zinterpretować wyniki badania naukowego mogącego prowadzić do odkrycia naukowego (B K_U14) U7: Potrafi wyciągnąć wnioski z badania naukowego mogącego prowadzić do odkrycia naukowego (B K_U14) |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1: Wykazuje nawyk samokształcenia (K_K08) K2: Demonstruje zainteresowanie dla nowych odkryć naukowych mogących służyć rozwojowi medycyny (K_K08) K3: Akceptuje zalecenia praktyczne oparte na odkryciach naukowych (K_K08) K4: Akceptuje potrzebę standardów etycznych w badaniach naukowych mogących prowadzić do odkryć naukowych (K_K08) K5: Współpracuje z członkami zespołu naukowego (K_K08) |
Metody dydaktyczne: | Wykład informacyjny Wykład problemowy Analiza przypadków Uczenie wspomagane komputerem Metody eksponujące: film, pokaz |
Skrócony opis: |
Przedmiot „Odkrycia naukowe i możliwości ich wykorzystania w medycynie” ma na celu przedstawienie roli odkryć naukowych w rozwoju medycyny. |
Pełny opis: |
Wykłady z przedmiotu „Odkrycia naukowe i możliwości ich wykorzystania w medycynie” prowadzone są on-line w formie e-learning. Wykłady przedstawiają definicją odkrycia naukowego oraz na przykładach przełomowych odkryć naukowych w historii medycyny pokazują, jak odkrycia naukowe zmieniały postępowanie w diagnostyce, terapii i zapobieganiu chorób na przestrzeni dziejów. Wykłady mają za zadanie zapoznanie z osiągnięciami laureatów Nagrody Nobla w dziedzinie fizjologii lub medycyny, przyznawanej za dokonanie istotnych odkryć naukowych w tej dziedzinie. Wykłady mają za zadanie nabycie i usystematyzowanie wiedzy na temat prowadzenia badań naukowych, eksperymentalnych oraz klinicznych, obserwacyjnych, prospektywnych i randomizowanych. Wykłady przedstawiają wiedzę z zakresu umiejętności interpretacji wyników odkryć naukowych, ich krytycznej oceny, wyciągnięcia wniosków i zastosowania w praktyce. Na przykładzie rozwoju technik echokardiograficznych, postępów w dziedzinie kardiologii inwazyjnej oraz wyników badań w zakresie leków przeciwkrzepliwych wykłady przedstawiają możliwości zastosowania odkryć naukowych w codziennej praktyce klinicznej. |
Literatura: |
https://www.ancient.eu/Greek_Medicine/ http://iv.iiarjournals.org/content/23/4/507.long https://www.thelancet.com/journals/lancet/article/PIIS0140-6736(11)61240-3/fulltext https://qualitysafety.bmj.com/content/13/3/233 https://www.sciencehistory.org/historical-profile/louis-pasteur https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1045187002500595 https://www.woodlibrarymuseum.org/history-of-anesthesia/ https://khfenner.wordpress.com/2013/03/15/century-of-the-surgeon/ http://www.alfrednobel.org/alfred-nobel-biography/ https://www.nobelprize.org/prizes/medicine/ |
Efekty uczenia się: |
W1: Zna definicję odkrycia naukowego (B K_W34) W2: Wymienia przykłady odkryć naukowych przełomowych dla rozwoju medycyny (B K_W34) W3: Wyjaśnia rolę odkryć naukowych w rozwoju medycyny (B K_W34) W4: Klasyfikuje badania naukowe jako obserwacyjne, doświadczalne i in vitro (B K_W34) W5: Ocenia krytycznie wyniki odkryć naukowych (B K_W34) W6: Przedstawia wady i zalety odkrycia naukowego (B K_W34) W7: Stosuje wyniki odkryć naukowych w praktyce (B K_W34) W8: Planuje badania naukowe mogące prowadzić do odkryć naukowych i rozwoju medycyny (B K_W34) U1: Potrafi zinterpretować wyniki badań prospektywnych i retrospektywnych (B K_U13) U2: Potrafi zinterpretować wyniki badań randomizowanych (B K_U13) U2: Wyjaśnia różnice między badaniami randomizowanymi i kliniczno-kontrolnymi (B K_U13) U3: Potrafi zinterpretować wyniki badań eksperymentalnych (B K_U13 U4: Potrafi wyciągnąć wnioski z odkryć naukowych według wiarygodności i jakości dowodów naukowych (B K_U13) U5: Potrafi zaplanować proste badanie naukowe mogące prowadzić do odkrycia naukowego (B K_U13, B K_U14) U6: Potrafi zinterpretować wyniki badania naukowego mogącego prowadzić do odkrycia naukowego (B K_U14) U7: Potrafi wyciągnąć wnioski z badania naukowego mogącego prowadzić do odkrycia naukowego (B K_U14) K1: Wykazuje nawyk samokształcenia (K_K08) K2: Demonstruje zainteresowanie dla nowych odkryć naukowych mogących służyć rozwojowi medycyny (K_K08) K3: Akceptuje zalecenia praktyczne oparte na odkryciach naukowych (K_K08) K4: Akceptuje potrzebę standardów etycznych w badaniach naukowych mogących prowadzić do odkryć naukowych (K_K08) K5: Współpracuje z członkami zespołu naukowego (K_K08) |
Metody i kryteria oceniania: |
Test zaliczeniowy on-line (0-13 punktów; >56%): W1-W8, U1-U7 <7 - ndst 7-8 - dst 9 – dst+ 10-11 – db 12 – db+ 13 – bdb |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.