Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

6.2. Odkrycia naukowe i możliwości ich wykorzystania w medycynie

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1600-LekM21ONMW-J
Kod Erasmus / ISCED: 12.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0912) Medycyna Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: 6.2. Odkrycia naukowe i możliwości ich wykorzystania w medycynie
Jednostka: Zakład Podstaw Medycyny Klinicznej
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Student(ka) rozpoczynający kształcenie z przedmiotu „Odkrycia naukowe i możliwości ich wykorzystania w medycynie” powinien posiadać wiedzę z zakresu biologii, anatomii i fizjologii na poziomie zajęć realizowanych na pierwszym roku studiów.

Rodzaj przedmiotu:

przedmiot obowiązkowy

Całkowity nakład pracy studenta:

1. Godziny realizowane z udziałem nauczycieli:

- wykłady on-line przewidziane w planie studiów dla danego przedmiotu (e-learning): 10 godzin

- konsultacje indywidualne on-line studenta/słuchacza/ uczestnika kursu: 0,5 godziny

- zaliczenie on-line (e-learning): 0,5 godziny

Łączny nakład pracy związany z zajęciami realizowanymi z udziałem nauczycieli: 11 godzin.

2. Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta/słuchacza/uczestnika kursu potrzebny do pomyślnego zaliczenia przedmiotu:

- zapoznanie się z materiałami dydaktycznymi umieszczonymi na platformie e-learningowej (wykłady on-line): 8 godzin

- czytanie wskazanej na platformie e-learningowej literatury: 2 godziny

- konsultacje on-line: 0,5 godziny

- wykonanie zadań sprawdzających umieszczonych na platformie e-learningowej, utrwalenie i powtórzenie materiału, przygotowanie do zaliczenia, zaliczenie: 4 + 0,5 = 4,5 godziny

Łączny czas pracy poświęcony na pracę indywidualną wynosi 15 godzin, co odpowiada 0,5 punktu ECTS.

3. Czas wymagany do przygotowania się do uczestnictwa w zaliczeniu: 4 + 0,5 = 4,5 godziny

4. Czas wymagany do odbycia obowiązkowej (-ych) praktyki (praktyk): nie dotyczy

Efekty uczenia się - wiedza:

W1: Zna definicję odkrycia naukowego (B K_W34)

W2: Wymienia przykłady odkryć naukowych przełomowych dla rozwoju medycyny (B K_W34)

W3: Wyjaśnia rolę odkryć naukowych w rozwoju medycyny (B K_W34)

W4: Klasyfikuje badania naukowe jako obserwacyjne, doświadczalne i in vitro (B K_W34)

W5: Ocenia krytycznie wyniki odkryć naukowych (B K_W34)

W6: Przedstawia wady i zalety odkrycia naukowego (B K_W34)

W7: Stosuje wyniki odkryć naukowych w praktyce (B K_W34)

W8: Planuje badania naukowe mogące prowadzić do odkryć naukowych i rozwoju medycyny (B K_W34)

Efekty uczenia się - umiejętności:

U1: Potrafi zinterpretować wyniki badań prospektywnych i retrospektywnych (B K_U13)

U2: Potrafi zinterpretować wyniki badań randomizowanych (B K_U13)

U2: Wyjaśnia różnice między badaniami randomizowanymi i kliniczno-kontrolnymi (B K_U13)

U3: Potrafi zinterpretować wyniki badań eksperymentalnych (B K_U13

U4: Potrafi wyciągnąć wnioski z odkryć naukowych według wiarygodności i jakości dowodów naukowych (B K_U13)

U5: Potrafi zaplanować proste badanie naukowe mogące prowadzić do odkrycia naukowego (B K_U13, B K_U14)

U6: Potrafi zinterpretować wyniki badania naukowego mogącego prowadzić do odkrycia naukowego (B K_U14)

U7: Potrafi wyciągnąć wnioski z badania naukowego mogącego prowadzić do odkrycia naukowego (B K_U14)

Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

K1: Wykazuje nawyk samokształcenia (K_K08)

K2: Demonstruje zainteresowanie dla nowych odkryć naukowych mogących służyć rozwojowi medycyny (K_K08)

K3: Akceptuje zalecenia praktyczne oparte na odkryciach naukowych (K_K08)

K4: Akceptuje potrzebę standardów etycznych w badaniach naukowych mogących prowadzić do odkryć naukowych (K_K08)

K5: Współpracuje z członkami zespołu naukowego (K_K08)

Metody dydaktyczne:

Wykład informacyjny

Wykład problemowy

Analiza przypadków

Uczenie wspomagane komputerem

Metody eksponujące: film, pokaz

Skrócony opis:

Przedmiot „Odkrycia naukowe i możliwości ich wykorzystania w medycynie” ma na celu przedstawienie roli odkryć naukowych w rozwoju medycyny.

Pełny opis:

Wykłady z przedmiotu „Odkrycia naukowe i możliwości ich wykorzystania w medycynie” prowadzone są on-line w formie e-learning. Wykłady przedstawiają definicją odkrycia naukowego oraz na przykładach przełomowych odkryć naukowych w historii medycyny pokazują, jak odkrycia naukowe zmieniały postępowanie w diagnostyce, terapii i zapobieganiu chorób na przestrzeni dziejów. Wykłady mają za zadanie zapoznanie z osiągnięciami laureatów Nagrody Nobla w dziedzinie fizjologii lub medycyny, przyznawanej za dokonanie istotnych odkryć naukowych w tej dziedzinie. Wykłady mają za zadanie nabycie i usystematyzowanie wiedzy na temat prowadzenia badań naukowych, eksperymentalnych oraz klinicznych, obserwacyjnych, prospektywnych i randomizowanych. Wykłady przedstawiają wiedzę z zakresu umiejętności interpretacji wyników odkryć naukowych, ich krytycznej oceny, wyciągnięcia wniosków i zastosowania w praktyce. Na przykładzie rozwoju technik echokardiograficznych, postępów w dziedzinie kardiologii inwazyjnej oraz wyników badań w zakresie leków przeciwkrzepliwych wykłady przedstawiają możliwości zastosowania odkryć naukowych w codziennej praktyce klinicznej.

Literatura:

https://www.ancient.eu/Greek_Medicine/

http://iv.iiarjournals.org/content/23/4/507.long

https://www.thelancet.com/journals/lancet/article/PIIS0140-6736(11)61240-3/fulltext

https://qualitysafety.bmj.com/content/13/3/233

https://www.sciencehistory.org/historical-profile/louis-pasteur

https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1045187002500595

https://www.woodlibrarymuseum.org/history-of-anesthesia/

https://khfenner.wordpress.com/2013/03/15/century-of-the-surgeon/

http://www.alfrednobel.org/alfred-nobel-biography/

https://www.nobelprize.org/prizes/medicine/

Efekty uczenia się:

W1: Zna definicję odkrycia naukowego (B K_W34)

W2: Wymienia przykłady odkryć naukowych przełomowych dla rozwoju medycyny (B K_W34)

W3: Wyjaśnia rolę odkryć naukowych w rozwoju medycyny (B K_W34)

W4: Klasyfikuje badania naukowe jako obserwacyjne, doświadczalne i in vitro (B K_W34)

W5: Ocenia krytycznie wyniki odkryć naukowych (B K_W34)

W6: Przedstawia wady i zalety odkrycia naukowego (B K_W34)

W7: Stosuje wyniki odkryć naukowych w praktyce (B K_W34)

W8: Planuje badania naukowe mogące prowadzić do odkryć naukowych i rozwoju medycyny (B K_W34)

U1: Potrafi zinterpretować wyniki badań prospektywnych i retrospektywnych (B K_U13)

U2: Potrafi zinterpretować wyniki badań randomizowanych (B K_U13)

U2: Wyjaśnia różnice między badaniami randomizowanymi i kliniczno-kontrolnymi (B K_U13)

U3: Potrafi zinterpretować wyniki badań eksperymentalnych (B K_U13

U4: Potrafi wyciągnąć wnioski z odkryć naukowych według wiarygodności i jakości dowodów naukowych (B K_U13)

U5: Potrafi zaplanować proste badanie naukowe mogące prowadzić do odkrycia naukowego (B K_U13, B K_U14)

U6: Potrafi zinterpretować wyniki badania naukowego mogącego prowadzić do odkrycia naukowego (B K_U14)

U7: Potrafi wyciągnąć wnioski z badania naukowego mogącego prowadzić do odkrycia naukowego (B K_U14)

K1: Wykazuje nawyk samokształcenia (K_K08)

K2: Demonstruje zainteresowanie dla nowych odkryć naukowych mogących służyć rozwojowi medycyny (K_K08)

K3: Akceptuje zalecenia praktyczne oparte na odkryciach naukowych (K_K08)

K4: Akceptuje potrzebę standardów etycznych w badaniach naukowych mogących prowadzić do odkryć naukowych (K_K08)

K5: Współpracuje z członkami zespołu naukowego (K_K08)

Metody i kryteria oceniania:

Test zaliczeniowy on-line (0-13 punktów; >56%): W1-W8, U1-U7

<7 - ndst

7-8 - dst

9 – dst+

10-11 – db

12 – db+

13 – bdb

Praktyki zawodowe:

Nie dotyczy

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)