Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

4. Moduł: Propedeutyka badań naukowych

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1600-LekM21PBN-J
Kod Erasmus / ISCED: 12.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0912) Medycyna Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: 4. Moduł: Propedeutyka badań naukowych
Jednostka: Katedra Medycyny Sądowej
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Brak

Rodzaj przedmiotu:

przedmiot obowiązkowy

Całkowity nakład pracy studenta:

1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi:

- seminaria: 18 h

- konsultacje związane z przygotowaniem do ćwiczeń: 2 h

- przeprowadzenie zaliczenia: 0 h

- Nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 6 h, co odpowiada 0.24 punktom ECTS


2. Bilans nakładu pracy studenta:

- seminaria: 18 h

- przygotowanie do zajęć: 3 h

- czytanie literatury fachowej: 3 h

- konsultacje: 2 h

- przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie: 4 h

- Łączny nakład pracy studenta wynosi 35 h, co odpowiada 1.2 punktom ECTS


3. Nakład pracy studenta związany z prowadzonymi badaniami naukowymi:

- czytanie literatury fachowej: 0 h

- konsultacje badawczo-naukowe: 0 h

- udział w wykładach (z uwzględnieniem metodologii badań naukowych, wyników badań, opracowań): 0h

- udział w seminariach (z uwzględnieniem metodologii badań naukowych, wyników badań, opracowań): 0 h

- udział w ćwiczeniach objętych aktywnością naukową

(z uwzględnieniem metodologii badań naukowych, wyników badań, opracowań): 0 h

- przygotowanie do zajęć objętych aktywnością naukową: 0 h

- przygotowanie do zaliczenia w zakresie aspektów badawczo-naukowych dla danego przedmiotu: 0 h

Łączny nakład pracy studenta związany z prowadzonymi badaniami naukowymi wynosi 0 h, co odpowiada 0 punktom ECTS


4. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania:

- przygotowanie do zaliczenia + zaliczenie: 0 + 0 = 0 h (0 punktu ECTS)

Łączny nakład pracy studenta związany z przygotowaniem się do uczestnictwa w procesie oceniania wynosi 0 godzin, co odpowiada 0 punktom ECTS


5. Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym:

- Udział w ćwiczeniach audytoryjnych: 0h

Łączny nakład pracy studenta o charakterze praktycznym wynosi 0 h, co odpowiada 0 punktom ECTS


6. Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki:

Nie dotyczy


Efekty uczenia się - wiedza:

W1: – Zna zasady prowadzenia badań naukowych w medycynie (B K_W34)


Efekty uczenia się - umiejętności:

U1: - Potrafi wyróżnić poszczególne typy badań naukowych stosowanych w medycynie i wyjaśnić przycyzny takiego podziału (B K_U13)

U2: – Potrafi korzystać z interentowych baz danych piśmiennictwa oraz baz indeksujących czasopisma w zależności od ich wartości naukowej (B K_U11)

Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

K1: – Posiada świadomość ograniczeń swoej wiedzy i świadomośc podnoszenia swoich kompetencji w zakresie stosowania badań naukowych w medycynie (K_K01)

Metody dydaktyczne:

- wykład informacyjny (konwencjonalny)

- klasyczna metoda problemowa – projekt

- prezentacja multimedialna.

Metody dydaktyczne podające:

- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- wykład konwersatoryjny

Metody dydaktyczne poszukujące:

- ćwiczeniowa
- projektu

Metody dydaktyczne w kształceniu online:

- metody oparte na współpracy
- metody służące prezentacji treści
- metody wymiany i dyskusji

Skrócony opis:

Celem modułu jest zaznajomienie studenta z podstawami naukowymi medycyny opartej na dowodach (EBM) a w szczególności zagadnieniami przygotowywania publikacji prezentujących wyniki badań naukowych w zakresie nauk medycznych oraz oceniania jakości i wiarygodności takich publikacji oraz z zasadami projektowania badań naukowych.

Pełny opis:

Publikowanie wyników badań naukowych to podstawowa umiejętność wymagana w dziedzinie medycyny opartej na dowodach (EBM). Celem kursu jest zaznajomienie Studentów z podstawowymi zasadami przygotowywania, publikowania i oceniania merytorycznego prac naukowych. Aby zrealizować ten cel na kolejnych seminariach uczestnicy zapoznają się z:

- zasadami prowadzenia badań naukowych w dziedzinie nauk medycznych

- zasadami i kryteriami oceniania jakości czasopism naukowych oraz poszczególnych artykułów naukowych

- typami publikacji naukowych, kryteriami ich odróżniania od publikacji nienaukowych i klasyfikowania

- metodami sprawdzania i korygowania niewiarygodnych danych.

W celu osiągnięcia postawionych celów studenci zapoznają się zarówno z zagadnieniami natury teoretycznej jak i wykonują zadania praktyczne, z wykorzystaniem narzędzi takich jak baza danych NCBI, JCR, Index Copernicus czy Retraction Watch.

Badania naukowe są podstawą współczesnej medycyny. Ich prawidłowe projektowanie i prowadzenie to kluczowe umiejętności konieczne dla uzyskiwania wysokiej jakości danych z badań podstawowych i klinicznych. Bardzo duży nacisk kładzie się w tym kontekście na prowadzenie badań zgodnie z normami bioetycznymi, tak, aby uwzględnić potrzeby pacjentów.

Celem seminarium jest przedstawienie studentom zakresu zagadnień obejmujących projektowanie badań naukowych zgodnie z wymogami bioetyki.

Studenci zapoznawani są z klasyfikacją poszczególnych rodzajów badań podstawowych i klinicznych, zasadami doboru pacjentów do grup badanych, regulacjami bioetycznymi dotyczącymi prowadzenia badań naukowych z udziałem pacjentów oraz innymi zagadnieniami powiązanymi z tematem seminarium.

Literatura:

Literatura podstawowa:

1. Badania i publikacje w naukach biomedycznych (tom 1 i 2), C. Watała i wsp., wyd. Alfa Medica Press, Bielsko – Biała 2011

Literatura uzupełniająca:

2. Bioetyka. J. Różyńska i wsp. wyd. Wolter Kluwers, Kraków 2013

Literatura uzupełniająca:

1. Podręcznik pisania medycznych prac naukowych. A. Nowakowski i wsp., wyd. Exemplum, Poznań 2010

Metody i kryteria oceniania:

Ustalane niezależnie dla przedmiotów w module

Praktyki zawodowe:

Nie dotyczy

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Koordynatorzy: Tomasz Grzybowski
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)