4. Moduł: Propedeutyka badań naukowych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1600-LekM21PBN-J |
Kod Erasmus / ISCED: |
12.1
|
Nazwa przedmiotu: | 4. Moduł: Propedeutyka badań naukowych |
Jednostka: | Katedra Medycyny Sądowej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Brak |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obowiązkowy |
Całkowity nakład pracy studenta: | 1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi: - seminaria: 18 h - konsultacje związane z przygotowaniem do ćwiczeń: 2 h - przeprowadzenie zaliczenia: 0 h - Nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 6 h, co odpowiada 0.24 punktom ECTS 2. Bilans nakładu pracy studenta: - seminaria: 18 h - przygotowanie do zajęć: 3 h - czytanie literatury fachowej: 3 h - konsultacje: 2 h - przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie: 4 h - Łączny nakład pracy studenta wynosi 35 h, co odpowiada 1.2 punktom ECTS 3. Nakład pracy studenta związany z prowadzonymi badaniami naukowymi: - czytanie literatury fachowej: 0 h - konsultacje badawczo-naukowe: 0 h - udział w wykładach (z uwzględnieniem metodologii badań naukowych, wyników badań, opracowań): 0h - udział w seminariach (z uwzględnieniem metodologii badań naukowych, wyników badań, opracowań): 0 h - udział w ćwiczeniach objętych aktywnością naukową (z uwzględnieniem metodologii badań naukowych, wyników badań, opracowań): 0 h - przygotowanie do zajęć objętych aktywnością naukową: 0 h - przygotowanie do zaliczenia w zakresie aspektów badawczo-naukowych dla danego przedmiotu: 0 h Łączny nakład pracy studenta związany z prowadzonymi badaniami naukowymi wynosi 0 h, co odpowiada 0 punktom ECTS 4. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania: - przygotowanie do zaliczenia + zaliczenie: 0 + 0 = 0 h (0 punktu ECTS) Łączny nakład pracy studenta związany z przygotowaniem się do uczestnictwa w procesie oceniania wynosi 0 godzin, co odpowiada 0 punktom ECTS 5. Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym: - Udział w ćwiczeniach audytoryjnych: 0h Łączny nakład pracy studenta o charakterze praktycznym wynosi 0 h, co odpowiada 0 punktom ECTS 6. Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki: Nie dotyczy |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1: – Zna zasady prowadzenia badań naukowych w medycynie (B K_W34) |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1: - Potrafi wyróżnić poszczególne typy badań naukowych stosowanych w medycynie i wyjaśnić przycyzny takiego podziału (B K_U13) U2: – Potrafi korzystać z interentowych baz danych piśmiennictwa oraz baz indeksujących czasopisma w zależności od ich wartości naukowej (B K_U11) |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1: – Posiada świadomość ograniczeń swoej wiedzy i świadomośc podnoszenia swoich kompetencji w zakresie stosowania badań naukowych w medycynie (K_K01) |
Metody dydaktyczne: | - wykład informacyjny (konwencjonalny) - klasyczna metoda problemowa – projekt - prezentacja multimedialna. |
Metody dydaktyczne podające: | - wykład informacyjny (konwencjonalny) |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Metody dydaktyczne w kształceniu online: | - metody oparte na współpracy |
Skrócony opis: |
Celem modułu jest zaznajomienie studenta z podstawami naukowymi medycyny opartej na dowodach (EBM) a w szczególności zagadnieniami przygotowywania publikacji prezentujących wyniki badań naukowych w zakresie nauk medycznych oraz oceniania jakości i wiarygodności takich publikacji oraz z zasadami projektowania badań naukowych. |
Pełny opis: |
Publikowanie wyników badań naukowych to podstawowa umiejętność wymagana w dziedzinie medycyny opartej na dowodach (EBM). Celem kursu jest zaznajomienie Studentów z podstawowymi zasadami przygotowywania, publikowania i oceniania merytorycznego prac naukowych. Aby zrealizować ten cel na kolejnych seminariach uczestnicy zapoznają się z: - zasadami prowadzenia badań naukowych w dziedzinie nauk medycznych - zasadami i kryteriami oceniania jakości czasopism naukowych oraz poszczególnych artykułów naukowych - typami publikacji naukowych, kryteriami ich odróżniania od publikacji nienaukowych i klasyfikowania - metodami sprawdzania i korygowania niewiarygodnych danych. W celu osiągnięcia postawionych celów studenci zapoznają się zarówno z zagadnieniami natury teoretycznej jak i wykonują zadania praktyczne, z wykorzystaniem narzędzi takich jak baza danych NCBI, JCR, Index Copernicus czy Retraction Watch. Badania naukowe są podstawą współczesnej medycyny. Ich prawidłowe projektowanie i prowadzenie to kluczowe umiejętności konieczne dla uzyskiwania wysokiej jakości danych z badań podstawowych i klinicznych. Bardzo duży nacisk kładzie się w tym kontekście na prowadzenie badań zgodnie z normami bioetycznymi, tak, aby uwzględnić potrzeby pacjentów. Celem seminarium jest przedstawienie studentom zakresu zagadnień obejmujących projektowanie badań naukowych zgodnie z wymogami bioetyki. Studenci zapoznawani są z klasyfikacją poszczególnych rodzajów badań podstawowych i klinicznych, zasadami doboru pacjentów do grup badanych, regulacjami bioetycznymi dotyczącymi prowadzenia badań naukowych z udziałem pacjentów oraz innymi zagadnieniami powiązanymi z tematem seminarium. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Badania i publikacje w naukach biomedycznych (tom 1 i 2), C. Watała i wsp., wyd. Alfa Medica Press, Bielsko – Biała 2011 Literatura uzupełniająca: 2. Bioetyka. J. Różyńska i wsp. wyd. Wolter Kluwers, Kraków 2013 Literatura uzupełniająca: 1. Podręcznik pisania medycznych prac naukowych. A. Nowakowski i wsp., wyd. Exemplum, Poznań 2010 |
Metody i kryteria oceniania: |
Ustalane niezależnie dla przedmiotów w module |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład
|
|
Koordynatorzy: | Tomasz Grzybowski | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.