Przeżycia i zachowania człowieka wobec choroby
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1600-LekM21WYBCWC-J |
Kod Erasmus / ISCED: |
12.1
|
Nazwa przedmiotu: | Przeżycia i zachowania człowieka wobec choroby |
Jednostka: | Katedra Psychiatrii |
Grupy: |
Przedmioty fakultatwne dla 1 semestru 2 roku SJ kierunku lekarskiego |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Student/ka rozpoczynający kształcenie z przedmiotu przeżycia i zachowania człowieka wobec choroby powinien posiadać wiedzę z psychologii i podstaw komunikacji. |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot fakultatywny |
Całkowity nakład pracy studenta: | Bilans nakładu pracy studenta: - udział w ćwiczeniach: 15 godzin - konsultacje: 2 godziny - przygotowanie do ćwiczeń 1,5 godziny - czytanie literatury 2 godziny -przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie pisemne 1,7 godziny +0,3 = 2 godziny Łączny nakład pracy studenta wynosi 22,5 godziny, co odpowiada 0,9 punktu ECTS. 3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi: - czytanie wskazanej literatury naukowej: 1 godzina - udział w ćwiczeniach (z uwzględnieniem wyników opracowań naukowych z zakresu psychiatrii): 9,5 godzin - przygotowanie do zaliczenia (z uwzględnieniem opracowań naukowych z zakresu psychiatrii): 1 godzina - konsultacje (z uwzględnieniem opracowań naukowych z zakresu psychiatrii): 1 godzina Łączny nakład pracy studenta związany z prowadzonymi badaniami naukowymi wynosi 12,5 godziny, co odpowiada 0,5 punktu ECTS. 4. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania: -przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie pisemne): 1,7+ 0,3 = 2 godziny (0,08 ECTS). 5. Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym: - udział w ćwiczeniach (w tym zaliczenie pisemne): 15+ 0,3 godziny = 15,3 godziny Łączny nakład pracy studenta o charakterze praktycznym wynosi 15,3 godziny, co odpowiada 0,61 punktu ECTS. 6. Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki: Nie dotyczy |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1: rozumie znaczenie komunikacji werbalnej i niewerbalnej w procesie komunikowania się z pacjentami oraz pojęcia zaufania w interakcji z pacjentem (D K_W04) W2: zna podstawowe psychologiczne mechanizmy funkcjonowania człowieka w zdrowiu i w chorobie (D K_W07) W3: rozumie rolę rodziny w procesie leczenia (D K_W08) W4: posiada wiedzę o problematyce adaptacji do choroby jako sytuacji trudnej, etapów przystosowania do zagrażających wydarzeń i potrzeb pacjentów, umierania i procesu żałoby rodziny (D K_W09) W5: ma wiedzę na temat roli stresu w etiopatogenezie i przebiegu chorób oraz rozpoznaje mechanizmy radzenia sobie ze stresem (D K_W10) W6: ma wiedzę na temat motywowania pacjentów do prozdrowotnych zachowań i informowania o niepomyślnym rokowaniu (D K_W12) |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1: planuje postępowanie diagnostyczne, terapeutyczne i profilaktyczne w odniesieniu do chorób psychicznych (E K_U16) U2: identyfikuje czynniki ryzyka wystąpienia przemocy, rozpoznaje przemoc i odpowiednio reaguje (D K_U09) U3: przeprowadza rozmowę z pacjentem dorosłym, dzieckiem i rodziną z zastosowaniem techniki aktywnego słuchania i wyrażania empatii, a także rozmawia z pacjentem o jego sytuacji życiowej (D K_U05) U5: proponuje właściwy kierunek leczenia oraz przedstawia inne metody leczenia wobec nieskuteczności lub przeciwwskazań do terapii standardowej (E K_U18) U6: wskazuje właściwe postępowanie lecznicze (E K_U19) |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1: potrafi nawiązać i utrzymać głęboki oraz pełen szacunku kontakt z pacjentem psychiatrycznym, a także okazywać zrozumienie dla różnic światopoglądowych i kulturowych (K_K03) K2: kieruje się dobrem pacjenta psychiatrycznego, stawiając je na pierwszym miejscu (K_K04) K3: potrafi zachować tajemnicę lekarską i zachowuje wszelkie prawa pacjenta leczonego psychiatrycznie (K_K05). K4: podejmuje działania wobec pacjenta psychiatrycznego w oparciu o zasady etyczne, ze świadomością społecznych uwarunkowań i ograniczeń wynikających z choroby (K_K08). K5: propaguje zachowania prozdrowotne wśród pacjentów leczonych psychiatrycznie (K_K09). |
Metody dydaktyczne: | Ćwiczenia: • ćwiczenia kliniczne • analiza przypadków • metody eksponujące: film |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - pogadanka |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Metody dydaktyczne w kształceniu online: | - metody służące prezentacji treści |
Skrócony opis: |
Celem kursu jest dostarczenie podstawowej wiedzy na temat choroby jako traumatycznego wydarzenia w życiu człowieka, jego wpływu na zmianę osobowości człowieka i znaczenia choroby w funkcjonowaniu zawodowym, społecznym i rodzinnym. |
Pełny opis: |
Ćwiczenia mają za zadanie dostarczenie wiedzy w zakresie, czym jest zdrowie psychiczne, a zaburzenia/choroba psychiczna oraz jak traumatycznym przeżyciem jest fakt zachorowania. Kurs ten dostarcza również wiedzy jak choroba wpływa/ zmienia nie tylko osobowość człowieka, ale funkcjonowanie danej osoby w życiu rodzinnym, społecznym i zawodowym. Ponadto, kurs ten obejmuje zagadnienia dotyczące przemocy zarówno psychicznej jak i fizycznej, które mogą rozwinąć się w związku z daną jednostką chorobową, a które mogą przyjąć postać np. wykorzystywania seksualnego, czy zaburzeń seksualnych w relacjach z partnerem. Prezentowane są również metody rozwiązywania problemu przewlekłej choroby, kalectwa w funkcjonowaniu rodzinnym, społecznym i zawodowym. |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1. J. Rymaszewska, D. Dudek. Psychiatria w medycynie- dialogi interdyscyplinarne. Wydawnictwo Medical Education. Warszawa 2017r. Literatura uzupełniająca: 1. P.Gałecki, A. Szulc. Psychiatria. Wydawnictwo: Edra & Urban 2018r. 2. Marek Jarema (red. nauk.) Psychiatria. Podręcznik dla studentów medycyny. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, wyd. 2, Warszawa 2016, 3. Stanisław Pużyński, Jacek Wciórka, Klasyfikacja zaburzeń psychicznych i zaburzeń zachowania w ICD-10, TOM 1 – 2 (Opisy kliniczne i wskazówki diagnostyczne. + Badawcze kryteria diagnostyczne.) Vesalius, wyd. 1, Kraków 2000). |
Metody i kryteria oceniania: |
Ćwiczenia: Zaliczenie ustne – rozmowa z pacjentem (0-30 pkt; ≥60%): W1-W5; U1-U6 Przedłużona obserwacja (>50%): K1- K5 Student(ka) otrzyma zaliczenie przedmiotu uzyskując pozytywne wynik z zaliczenia ustnego. |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.