Podstawy transfuzjologii
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1600-LekM21WYBTRA-J |
Kod Erasmus / ISCED: |
12.1
|
Nazwa przedmiotu: | Podstawy transfuzjologii |
Jednostka: | Katedra Farmakologii i Terapii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Student powinien posiadać wiedzę z zakresu anatomii, fizjologii i biochemii w odniesieniu do układu krwiotwórczego człowieka. |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot fakultatywny |
Całkowity nakład pracy studenta: | 1. Godziny obowiązkowe realizowane z udziałem nauczyciela: - udział seminariach z wykorzystaniem technik kształcenia na odległość: 5 godzin - udział w ćwiczeniach z wykorzystaniem technik kształcenia na odległość: 5 godzin - konsultacje z osobami prowadzącymi zajęcia w formie on-line: 0,5 godziny - przeprowadzenie zaliczenia w formie on-line : 0,5 godziny Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 11 godzin, co odpowiada 0,44 punktu ECTS. 2. Bilans nakładu pracy studenta: - udział w seminariach z wykorzystaniem technik kształcenia na odległość: 5 godzin - udział w ćwiczeniach z wykorzystaniem technik kształcenia na odległość: 5 godzin - konsultacje w formie on-line: 0,5 godziny - przygotowanie do zaliczenia i przeprowadzenie zaliczenia w formie on-line: 4 godziny + 0,5 godziny = 4,5 godziny Łączny nakład pracy studenta wynosi 15 godzin, co odpowiada 0,6 punktu ECTS. 3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowym: - czytanie wskazanej literatury naukowej: 5 godzin - udział w seminariach z wykorzystaniem technik kształcenia na odległość: 5 godzin - udział w ćwiczeniach z wykorzystaniem technik kształcenia na odległość: 5 godzin - przygotowanie do zaliczenia: 3 godziny - konsultacje w formie on-line: 0,5 godziny Łączny nakład pracy studenta związany z prowadzonymi badaniami naukowymi wynosi 18,5 godziny, co odpowiada 0,74 punktu ECTS 4. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania: - przygotowanie się do zaliczenia: 5 godzin + 0,5 godziny = 5,5 godziny, co stanowi 0,22 punktu ECTS 5. Bilans nakładu pracy w zakresie zajęć prowadzonych z wykorzystaniem technik kształcenia na odległość: - udział w seminariach: 5 godzin (0,2 ECTS) - udział w ćwiczeniach: 5 godzin (0,2 ECTS) - konsultacje: 0,5 godziny (0,02 ECTS) - przygotowanie do zaliczenia i przeprowadzenie zaliczenia: 4 godziny + 0,5 godziny = 4,5 godziny (0,18 ECTS) 6. Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym: - udział w seminariach z wykorzystaniem technik kształcenia na odległość: 5 godzin - udział w ćwiczeniach z wykorzystaniem technik kształcenia na odległość: 5 godzin Łączny nakład pracy studenta o charakterze praktycznym wynosi 5 godzin, co odpowiada 0,2 punktu ECTS 7. Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki – nie dotyczy. |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1: ma wiedzę na temat struktury i funkcji genów odpowiedzialnych za powstawanie antygenów krwinek czerwonych (C.W6) W2: posiada wiedzę na temat budowy i funkcji antygenów krwinek czerwonych, przeciwciał naturalnych, autoprzeciwciał i alloprzeciwciał (C.W21.) W3: potrafi opisać algorytm badań w kierunku wykrycia obecności czynników zakaźnych przenoszonych przez krew (E.W34.) W4: opisuje organizację i uwarunkowania prawne działania Publicznej Służby Krwi w Polsce, potrafi określić zakres i metodykę badań serologicznych (E.W39.) W5: wie jak powinien zostać pobrany, przechowywany i przygotowany materiał do badan serologicznych (E.W39.) W6: zna: - istotne klinicznie układy grupowe składników komórkowych krwi i białek osocza (C.W6) - zasady pobierania krwi i ogólne zasady przygotowania preparatów krwiopochodnych (E.W39.) - zakres badań kwalifikujących do oddania krwi i jej składników (E.W40.) - ogólne zasady stosowania i dobierania krwi i jej składników do przetoczenia. (E.W40.) W7: zna: - mechanizmy allo- i autoimmunizacji (C.W21.) - zasady diagnostyki i profilaktyki konfliktu matczyno-płodowego w zakresie antygenów erytrocytów (E.W.40.) - zasady diagnostyki niedokrwistości autoimmunohemolitycznej. (E.W.40.) |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1: potrafi zinterpretować wyniki badań immunohematologicznych (E.U24.) U2: potrafi prowadzić dokumentację medyczną związaną z toczeniem preparatów krwiopochodnych (E.U38.) U3: potrafi wyjaśnić pacjentowi, dlaczego w niektórych sytuacjach konieczne jest ponowne pobranie próbki do badania lub skierowanie pacjenta do pracowni konsultacyjnej RCKiK lub IHiT. (G.U5.) |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1: wie, że przepisy obowiązujące w placówkach Publicznej Służby Krwi ulegają ciągłym modyfikacjom i rozumie, że konieczne jest stałe aktualizowanie posiadanej wiedzy. Student propaguje wiedzę o krwiodawstwie. (K_K01) K2: potrafi dbać o bezpieczeństwo własne, otoczenia i współpracowników w czasie pracy przy pobieraniu krwi i toczeniu preparatów krwiopochodnych.(K_K02) K3: potrafi współpracować z innymi w celu wykonania badań, weryfikacji wyniku i sporządzania dokumentacji badań. (K_K06) |
Metody dydaktyczne: | Seminaria - dyskusja dydaktyczna z wykorzystaniem techniki i narzędzi edukacyjnych w zakresie zdalnego kształcenia - drzewo decyzyjne z wykorzystaniem techniki i narzędzi edukacyjnych w zakresie zdalnego kształcenia - analiza przypadków z wykorzystaniem techniki i narzędzi edukacyjnych w zakresie zdalnego kształcenia Ćwiczenia - dyskusja dydaktyczna z wykorzystaniem techniki i narzędzi edukacyjnych w zakresie zdalnego kształcenia - ćwiczenia kliniczne z wykorzystaniem techniki i narzędzi edukacyjnych w zakresie zdalnego kształcenia - analiza przypadków z wykorzystaniem techniki i narzędzi edukacyjnych w zakresie zdalnego kształcenia - uczenie wspomagane komputerem, metody eksponujące: film, pokaz z wykorzystaniem techniki i narzędzi edukacyjnych w zakresie zdalnego kształcenia |
Skrócony opis: |
Przedmiot Podstawy transfuzjologii ma na celu przedstawienie podstaw prawnych działania służby krwi, w tym pracowni serologicznych, wprowadzenie do serologii i transfuzjologii, nabycie umiejętności diagnostyki serologicznej grup krwi i wiedzy na temat powikłań poprzetoczeniowych i choroby hemolitycznej płodu i noworodka. |
Pełny opis: |
Podstawowe cele przedmiotu Podstawy transfuzjologii powinny się koncentrować na: 1. zdobyciu podstawowej wiedzy na temat serologii grup krwi i transfuzjologii, 2. nabyciu umiejętności praktycznych wykonywania badań serologicznych przeprowadzanych w pracowni serologii transfuzjologicznej, w tym oznaczania antygenów krwinek czerwonych, wykrywania i oznaczania swoistości alloprzeciwciał odpornościowych, wykrywania autoprzeciwciał, przeprowadzanie próby zgodności. 3. zdobyciu wiedzy teoretycznej i nabycie umiejętności praktycznych w zakresie diagnostyki niedokrwistości immunohemolitycznych, choroby hemolitycznej płodu/noworodka i niepożądanych reakcji poprzetoczeniowych, 4. zdobyciu wiedzy teoretycznej dotyczącej zasad otrzymywania i zastosowania krwi i jej składników oraz produktów krwiopochodnych, 5. poznaniu zasad czuwania nad bezpieczeństwem krwi w tym diagnostyki czynników zakaźnych przenoszonych przez krew oraz zasad stosowanych w krwiodawstwie do inaktywacji patogenów. |
Literatura: |
1. Literatura podstawowa: - Fabijańska-Mitek J, Bochenek-Jantczak D, Grajewska A, Wieczorek K. Badania immunohematologiczne i organizacja krwiolecznictwa – kompendium. Pro Pharmacia Futura, Warszawa 2017 - Korsak J. i Łętowska M. (red.), Transfuzjologia kliniczna, Wyd. alfa-medica Press, Warszawa 2009 - Medyczne zasady pobierania krwi, oddzielania jej składników i wydawania, obowiązujące w jednostkach organizacyjnych publicznej służby krwi. pod red. Magdaleny Łętowskiej. Instytut Hematologii i Transfuzjologii w Warszawie 2014 z późniejszymi zmianami 2. Literatura uzupełniająca: - Fabijańska-Mitek J. [red]: Immunologia krwinek czerwonych. Grupy krwi. Oinpharma, Warszawa 2006 - Fabijańska-Mitek J. [red]: Immunologia krwinek czerwonych. Niedokrwistości immunohemolityczne. Oinpharma, Warszawa 2008 - Daniels G. Human Blood Groups, 3rd Edition. Wiley-Blackwell 2013 |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie końcowe pisemne: (0-10 punktów; > 60 %): W1-W7, U1-U3). Oceny są wystawiane według liczby uzyskanych punktów zgodnie z poniższą tabelą: Minimalny próg procentowy dla uzyskania oceny pozytywnej wynosi 60%. % uzyskanych punktów Ocena 95≤…..≤100 bdb (5) 88≤…..<95 db+ (4+) 80≤…..<88 db (4) 71≤…..<80 dst+ (3+) 60≤…..<71 dst (3) 0…..<60 ndst (2) |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.