10.1. Mikrobiologia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1600-LekM22CZSMIK-J |
Kod Erasmus / ISCED: |
12.1
|
Nazwa przedmiotu: | 10.1. Mikrobiologia |
Jednostka: | Katedra Mikrobiologii |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe dla 2 semestru 2 roku NWJ kierunku lekarskiego Przedmioty obowiązkowe dla 2 semestru 2 roku SJ kierunku lekarskiego |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Do realizacji opisywanego przedmiotu niezbędne jest posiadanie podstawowych wiadomości z zakresu biologii i fizjologii komórki. Student powinien posiadać wiedzę i umiejętności zdobyte w ramach przedmiotów: chemia, biochemia, anatomia, histologia i fizjologia. |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obowiązkowy |
Całkowity nakład pracy studenta: | 1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi: – udział w wykładach z wykorzystaniem technik kształcenia na odległość: 20 godzin – udział w seminariach: z wykorzystaniem technik kształcenia na odległość 20 godzin – udział w ćwiczeniach: z wykorzystaniem technik kształcenia na odległość 10 godzin – udział w konsultacjach naukowo-badawczych: 2 godziny – egzamin (teoretyczny z zagadnieniami praktycznymi): 1 godzina Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 53,0 godziny, co odpowiada 2,12 punktu ECTS 2. Bilans nakładu pracy studenta: – udział w wykładach z wykorzystaniem technik kształcenia na odległość: 20 godzin – udział w seminariach: z wykorzystaniem technik kształcenia na odległość 20 godzin – udział w ćwiczeniach: z wykorzystaniem technik kształcenia na odległość 10 godzin – udział w konsultacjach naukowo-badawczych: 2 godziny – przygotowanie do seminariów (w tym czytanie wybranego piśmiennictwa naukowego): 9 godzin – przygotowanie do ćwiczeń (w tym czytanie wybranego piśmiennictwa naukowego): 5 godziny – przygotowanie do zaliczeń pisemnych: 5 godzin – przygotowanie do egzaminu teoretyczny z zagadnieniami praktycznymi: 15,5+1=16,5 godziny Łączny nakład pracy studenta związany z realizacją przedmiotu wynosi 87,5 godziny, co odpowiada 3,5 punktom ECTS. 3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi – udział w wykładach (z uwzględnieniem wyników badań oraz opracowań naukowych z zakresu mikrobiologii) z wykorzystaniem technik kształcenia na odległość: 6 godziny – udział w seminariach (z uwzględnieniem wyników badań oraz opracowań z zakresu mikrobiologii) z wykorzystaniem technik kształcenia na odległość: 13 godzin – udział w ćwiczeniach (z uwzględnieniem wyników badań oraz opracowań z zakresu mikrobiologii) z wykorzystaniem technik kształcenia na odległość: 6 godzin – przygotowanie do seminariów (czytanie wybranego piśmiennictwa naukowego): 6 godziny – przygotowanie do ćwiczeń (czytanie wybranego piśmiennictwa naukowego): 3 godziny – przygotowanie do egzaminu (z uwzględnieniem opracowań z zakresu mikrobiologii): 10 godzin Łączny nakład pracy studenta związany z prowadzonymi badaniami naukowymi wynosi 44 godziny, co odpowiada 1,76 punktu ECTS 4. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania: – przygotowanie do cząstkowych zaliczeń pisemnych: 5 godzin – przygotowanie do egzaminu i egzamin: 15+1,5=16,5 godziny Łączny nakład pracy studenta związany z przygotowaniem do uczestnictwa w procesie oceniania wynosi 21,5 godzin co odpowiada 0,86 punktu ECTS 5. Bilans nakładu pracy o charakterze praktycznym: – udział w seminariach: 20 godzin udział w ćwiczeniach: 10 godzin Łączny nakład pracy studenta o charakterze praktycznym wynosi 30 godzin co odpowiada 1,2 punktu ECTS 6. Bilans nakładu pracy w zakresie zajęć prowadzonych z wykorzystaniem technik kształcenia na odległość: udział w wykładach: 20 godzin (0,8 punktu ECTS) udział w seminariach: 20 godzin(0,8punktu ECTS) udział w ćwiczeniach: 10 godzin (0,4 punktu ECTS) Łączny nakład pracy w zakresie zajęć prowadzonych z wykorzystaniem technik kształcenia na odległość wynosi 50 godzin, co odpowiada 2 punktom ECTS 7. Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki: – nie dotyczy. |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1: klasyfikuje drobnoustroje na chorobotwórcze i stanowiące mikrobiotę człowieka (CK_W12) W2: opisuje drogi wnikania drobnoustrojów o organizmu człowieka (CK_W14), W3: analizuje patogenezę i epidemiologię najczęstszych bakteryjnych, grzybiczych oraz wirusowych, szpitalnych i pozaszpitalnych zakażeń człowieka (CK_W13, CK_W14) W4: wymienia drogi rozprzestrzeniania zakażeń/zarażeń w środowisku człowieka, przewiduje skutki ich szerzenia się i zna zasady profilaktyki zakażeń (CK_W14, CK_W17) W5: wymienia metody stosowane w diagnostyce mikrobiologicznej (CK_W18) W6: wymienia metody działań przeciwdrobnoustrojowych i podstawowe zasady aseptyki i antyseptyki oraz opisuje wpływ czynników fizycznych i chemicznych na drobnoustroje (CK_W19) W7: przedstawia podział leków przeciwdrobnoustrojowych, wyjaśnia mechanizmy, sposoby i zakresy ich działania oraz metody wykrywania mechanizmów lekooporności (CK_W18) W8: wyjaśnia zasady pobierania, transportu i przechowywania materiału do badań mikrobiologicznych oraz zna wpływ czynników przedlaboratoryjnych na wynik badania mikrobiologicznego (CK_W18) W9: zna zasady interpretacji wyniku badania mikrobiologicznego (CK_W12, CK_W13, CK_W17, CK_W18) |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1: ocenia sytuację kliniczną i/lub epidemiologiczną i proponuje schemat postępowania diagnostycznego z zakresu diagnostyki mikrobiologicznej z uwzględnieniem metod, hodowlanych, serologicznych, biologii molekularnej (CK_U6) U2: przygotowuje preparat mikroskopowy i ocenia go pod mikroskopem (CK_U9) U3: potrafi zaproponować schemat leczenia zakażeń miejscowych, narządowych i układowych oraz interpretuje wynik badania mikrobiologicznego w określonym przypadku klinicznym (CK_U10); U4: objaśnia sposób pobierania materiału, jego transportu i przechowywania w celu wykonania badań mikrobiologicznych oraz wpływ czynników przedlaboratoryjnych na jakość wyniku (CK_U10) U5: potrafi powiązać rodzaj zakażenia z potencjalnymi czynnikami etiologicznymi zakażenia oraz zinterpretować wyniki badań mikrobiologicznych (CK_U11) |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1: ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności oraz wykazuje nawyk dokształcania się (K_K.08) |
Metody dydaktyczne: | Wykład: wykład informacyjny (konwencjonalny) z prezentacją multimedialną wykład problemowy wykład konwersatoryjny Seminaria: uczenie wspomagane z prezentacją multimedialną dyskusja analiza przypadków klinicznych analiza wyników badań mikrobiologicznych Ćwiczenia: metoda obserwacji ćwiczenia praktyczne w formie zdalnej analiza przypadków klinicznych analiza wyników badań mikrobiologicznych metody eksponujące: film, pokaz |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - opowiadanie |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Metody dydaktyczne w kształceniu online: | - metody odnoszące się do autentycznych lub fikcyjnych sytuacji |
Skrócony opis: |
Przedmiot Mikrobiologia obejmuje wykłady, seminaria i ćwiczenia mające na celu zapoznanie studentów z zakażeniami miejscowymi, narządowymi i układowymi, ich etiologią, epidemiologią, patomechanizmem i diagnostyką. W trakcie zajęć studenci zostają zapoznani z: najczęstszymi patogenami człowieka, ich morfologię, właściwościami, chorobotwórczością, a także metodami identyfikacji drobnoustrojów, oceny ich lekowrażliwości i mechanizmami lekooporności, zasadami aseptyki, antyseptyki i zasadami pracy w laboratorium mikrobiologicznym. |
Pełny opis: |
Wykłady z przedmiotu Mikrobiologia mają zapoznać studenta z: morfologią wirusów, bakterii i grzybów, metodami badania drobnoustrojów, immunologią infekcyjną, immunoprofilaktyką, procesami genetycznymi zachodzącymi między drobnoustrojami, charakterystyką antybiotyków, mechanizmami lekooporności drobnoustrojów i metodami ich wykrywania, środkami dezynfekcyjnymi i aseptycznymi, mikrobiotą człowieka, wybranymi wirusami, bakteriami i grzybami chorobotwórczymi i warunkowo chorobotwórczymi dla człowieka, czynnikami etiologicznymi zakażeń człowieka, metodami typowania drobnoustrojów stosowanymi w dochodzeniach epidemiologicznych, zasadami profilaktyki zakażeń. Ćwiczenia są częściowo powiązane z zagadnieniami omawianymi na wykładach i mają na celu: zaznajomienie z metodami hodowli, identyfikacji i oceny lekowrażliwości drobnoustrojów, wypracowanie umiejętności oceny preparatów mikroskopowych, przybliżenie metod wykorzystywanych w diagnostyce mikrobiologicznej, zapoznanie z głównymi grupami drobnoustrojów odpowiedzialnych za kolonizację chorego oraz zakażenia miejscowe, układowe i uogólnione, z zasadami pobierania i transportu materiału do badań mikrobiologicznych, wypracowanie umiejętności interpretacji wyniku badania mikrobiologicznego. Seminaria są częściowo powiązane z tematami realizowanymi na wykładach i podczas ćwiczeń oraz mają na celu omówienie zagadnień nie wdrożonych podczas wykładów i ćwiczeń. Ponadto mają na celu wypracowanie przez studentów umiejętności wiązania rodzaju zakażenia z potencjalnymi czynnikami etiologicznymi zakażenia przez analizę przypadków klinicznych oraz interpretację wyników badań mikrobiologicznych. Ponadto mają na celu wykształcenie poczucia i nawyku samokształcenia i współpracy w zespole. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Murray PR, Rosenthal KS, Pfaller MA (red. wyd. pol. Przondo-Mordarska A, Martirosian G, Szkaradkiewicz A). Mikrobiologia. Edra Urban & Partner, 2016 2. Rekomendacje antybiotykowrażliwości bakterii i wrażliwości grzybów na leki przeciwgrzybicze ze strony ze strony www.korld.edu.pl i www.eucast.org 3. Rekomendacje dotyczące zakażeń układowych ze strony internetowej www.antybiotyki.edu.pl Literatura uzupełniająca: 1. Dzierżanowska D. Zakażenia szpitalne. α-medica press, Bielsko-Biała 2008 2. Heczko PB, Wróblewska M, Pietrzyk A. Mikrobiologia lekarska. PZWL, Warszawa 2014 3. Kayser FH, Bienz KA, Eckert J, Zinkernagel RM. Mikrobiologia lekarska. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2007 |
Metody i kryteria oceniania: |
przestrzeganie zasad ujętych w Regulaminie Dydaktycznym Katedry Mikrobiologii. Egzamin końcowy składa się z części teoretycznej, uwzględniającej pytania z zagadnień praktycznych dotyczących diagnostyki mikrobiologicznej konkretnego przypadku klinicznego (interpretacja wyniku, omówienie mechanizmów lekooporności drobnoustrojów, metod, sposobów pobierania i transportu materiału do badań mikrobiologicznych). Egzamin składa się z 60 pytań: testowych (pytania jednokrotnego wyboru) dotyczących wiedzy zdobytej podczas wykładów (do 50% pytań) oraz seminariów i ćwiczeń. Za każdą prawidłową odpowiedź student uzyskuje jeden punkt. W przypadku zaliczeń pisemnych (testy na wejściówkach i egzaminie) uzyskane punkty przelicza się na oceny według następującej skali: Procent punktów Ocena 92-100% Bardzo dobry 84-91% Dobry plus 76-83% Dobry 68-75% Dostateczny plus 60-67% Dostateczny <60% Niedostateczny Uzyskanie poniżej 36 punktów z egzaminu jest równoznaczne z otrzymaniem oceny niedostatecznej i koniecznością zdawania egzaminu poprawkowego. Egzamin: ≥ 60% (W1, W2, W3, W4, W5, W6, W7, W8, W9, U1, U2, U3, U4, U5, K1) K1) Zaliczenia cząstkowe (wejściówki): ≥ 60% (W1, W2, W3, W4, W5, W6, W7, W8, W9, U1, U2, U3, U4, U5) Raporty/ karty pracy: ≥ 56% (W1, W2, W3, W4, W5, W6, W7, W8, W9, U1, U2, U3, U4, U5, K1) Przedłużona obserwacja/Aktywność (≥ 50% lub 1-3 punktów; 3 punkty = ocena bardzo dobry) (W1, W2, W3, W4, W5, W6, W7, W8, W9, U1, U2, U3, U4, U5, K1) |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.