1.2. Immunologia i immunodiagnostyka
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1600-LekM22IMMN-J |
Kod Erasmus / ISCED: |
12.1
|
Nazwa przedmiotu: | 1.2. Immunologia i immunodiagnostyka |
Jednostka: | Katedra Immunologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Podstawowe zagadnienia z zakresu biologii, biologii komórki, chemii, genetyki. |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obowiązkowy |
Całkowity nakład pracy studenta: | 1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi: - udział w wykładach: 15 godzin - udział w laboratoriach: 15 godzin - udział w seminariach: 10 godzin - udział w konsultacjach: 2 godziny - udział w konsultacjach naukowo-badawczych: 1 godzina - kolokwium zaliczeniowe: 1 godzina Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 44 godziny, co odpowiada 1,46 ECTS. 2. Bilans nakładu pracy studenta: - udział w wykładach: 15 godzin - udział w laboratoriach: 15 godzin - udział w seminariach: 10 godzin - udział w konsultacjach: 2 godziny - udział w konsultacjach naukowo-badawczych: 1 godzina - czytanie wskazanego piśmiennictwa : 5 godzin - przygotowanie do ćwiczeń : 5 godzin - przygotowanie do seminariów : 5 godzin - przygotowywanie się do referatów: 2,5 godziny - przygotowanie do kolokwium i udział w kolokwium: : 6+ 1 = 7 godzin Łączny nakład pracy studenta związany z realizacją przedmiotu wynosi 67,5 godziny co odpowiada 2,25 ECTS 3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi: - czytanie wskazanej literatury naukowej: 5 godzin - konsultacje badawczo-naukowe: 1 godzina - udział w wykładach ( z uwzględnieniem wyników badań oraz opracowań naukowych z dziedziny immunologii): 12 godzin - udział w ćwiczeniach, obejmujących metodologię badań naukowych :4 godziny - udział w seminariach, obejmujących opracowania naukowe: 4 godziny - przygotowanie do seminariów i ćwiczeń objętych działalnością naukową: 5 godzin - przygotowanie do zaliczenia przedmiotu w zakresie aspektów badawczo-naukowych: 7 godzin Nakład pracy studenta, związany z prowadzonymi badaniami naukowymi w dziedzinie immunologii wynosi : 38 godzin, co stanowi 1,26 ECTS 4. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania: – przygotowanie się do wejściówek na seminariach: 3 godziny - przygotowanie się do wejściówek na ćwiczeniach: 3 godziny - przygotowanie się do referatów: 2,5 godziny - przygotowanie się do kolokwium zaliczeniowego i udział w kolokwium : 7 + 1= 8 godzin Nakład pracy studenta związany z przygotowaniem się do uczestnictwa w procesie oceniania wynosi 16,5 godziny, co stanowi 0,55 punktów ECTS 5. Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki: - nie dotyczy |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1: Omawia rozwój i budowę układu odpornościowego w zakresie wszystkich jego składowych tj. komórek odpornościowych, tkanek i narządów (z uwzględnieniem podziału na narządy centralne i obwodowe) – C K_W20 W2: Określa podział mechanizmów obronnych na wrodzone i nabyte. Rozróżnia poszczególne elementy układu odpornościowego ze względu na ich działanie swoiste i nieswoiste – C K_W20 W3: Opisuje typy odpowiedzi immunologicznej: komórkową i humoralną. Opisuje reakcje komórkowe i humoralne wraz z białkami z komórkami , które biorą w nich udział. - C K_W20 W4: Opisuje mechanizmy obronne układu odpornościowego w różnych typach infekcji (wirusowa, bakteryjna, pasożytnicza, grzybicza) - C K_W20 W5: Charakteryzuje i klasyfikuje niedobory odporności : pierwotne i wtórne -C K_W22 W6: Omawia immunologiczne metody rozpoznawania niedoborów odporności -C K_W22 W7: Opisuje mechanizmy immunologiczne wszystkich typów nadwrażliwości (typ I,II,III,IV) - C K_W22 W8: Omawia przykłady chorób z nadwrażliwości- C K_W22 W9: Określa istotę immunomodulacji - C K_W22 W10: Omawia podstawy immunologii szczepień ochronnych, budowę i rodzaje szczepionek klasycznych, obowiązujący kalendarz szczepień - C K_W22 W11: Charakteryzuje działanie immunostymulacji nieswoistej; immunostymulatory naturalne i syntetyczne; przykłady - C K_W22 W12: Opisuje budowę i rozumie znaczenie głównego układu zgodności tkankowej (MHC/HLA) . Omawia znaczenie polimorfizmu układu C K_W21 W13: Omawia podstawy immunologii transplantacyjnej; rodzaje przeszczepów, immunogenność poszczególnych przeszczepów, określa antygeny odpowiedzialne za odrzucenie przeszczepu –C K_W24 W14: Omawia rodzaje i wyjaśnia patomechanizm odrzucenia przeszczepu: nadostrego, ostrego przyspieszonego, ostrego i przewlekłe C K_W24 W15: Omawia zasady doboru dawca-biorca na przykładzie wybranych przeszczepów narządowych oraz przeszczepów krwiotwórczych- C K_W24 |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1: Potrafi dobrać właściwe badania immunodiagnostyczne, niezbędne w ocenie funkcjonowania układu odpornościowego w warunkach zdrowia i choroby -C K_U08 U2: Potrafi samodzielnie zaplanować i wykonać podstawowe techniki immunodiagnostyczne, oparte o reakcję antygen-przeciwciało, jak metoda immunoenzymatyczna ELISA oraz prawidłowo zinterpretować wynik badania- C K_U08 U3: Wykonuje izolację komórek odpornościowych z krwi obwodowej i fenotypownie komórek odpornościowych metodą cytometrii przepływowej- C K_U08 |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1: Dostrzega potrzebę stałego dokształcania się -K_K08 K2: Posiada nawyk samokształcenia i aktualizacji posiadanej wiedzy K_K08 |
Metody dydaktyczne: | Wykłady: -metody podające: wykład informacyjny, wykład problemowy z prezentacją multimedialną - wykład konwersatoryjny Ćwiczenia: - metody: ćwiczeniowa, laboratoryjna, klasyczna problemowa, pokazu (zaplanowanie i wykonanie podstawowych metod immunodiagnostycznych, odczyt i prawidłowa interpretacja wyniku) Seminaria: - metoda dyskusji okrągłego stołu, rozmowa podparta prezentacja multimedialną, analiza i interpretacja wyników- praca w podgrupach |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z budową i funkcjami układu odpornościowego człowieka ze szczególnym uwzględnieniem molekularnych mechanizmów odpowiedzi immunologicznej. Studenci poznają prawidłowe funkcjonowanie mechanizmów obronnych, a także wybrane zagadnienia z immunopatologii. Nabywają wiedzę na temat wykorzystania znajomości mechanizmów obronnych w medycynie (np. immunodiagnostyka, transplantologia) oraz w badaniach naukowych . |
Pełny opis: |
W ramach wykładów z przedmiotu Immunologia studenci poznają dokładną strukturę i funkcje centralnego i obwodowego układu odpornościowego człowieka. Nabywają wiedzę o mechanizmach obronnych wrodzonych i nabytych, typach odpowiedzi immunologicznej (humoralny, komórkowy). Studenci poznają elementy składowe mechanizmów wrodzonych i adaptacyjnych. Poznają wszystkie typy reakcji nadwrażliwości wraz z przykładami klinicznymi. Treścią wykładów są też niedobory immunologiczne i ich klasyfikacja, mechanizmy tolerancji immunologicznej i ich znaczenie dla prawidłowego funkcjonowania układu odpornościowego. Ćwiczenia poświęcone są budowie i klasyfikacji antygenów , przeciwciał i cytokin. Studenci zapoznają się ze szczegółową budową i funkcjami wszystkich komórek odpornościowych. Poznają mechanizmy cytotoksyczne, uczą się podstawowych metod oceny odpowiedzi humoralnej i komórkowej ustroju, w tym technik immunoezymatycznych, immunofluorescencyjnych , metod izolacji komórek odpornościowych i technik hodowli tkankowych oraz zostają zapoznani z podstawami cytometrii przepływowej i jej zastosowaniem w szerokim zakresie - w badaniach diagnostycznych i naukowych. Seminaria poświęcone są zagadnieniom z immunologii transplantacyjnej (wraz z charakterystyką układu MHC), podstawom powstawania odporności poszczepiennej (wraz z zagadnieniem pamięci immunologicznej) , klasyfikacji niedoborów odporności. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Immunologia, J.Gołąb, M.Jakóbisiak, W.Lasek, T.Stokłosa; PWN Warszawa 2017 2. Immunologia, K.Bryniarski; Edra Urban&PartnerWrocław 2017 3. Immunologia -funkcje i zaburzenia układu immunologicznego , Abul K. Abbas, red. J.Żeromski; Edra Urban&PartnerWrocław 2017 Literatura uzupełniająca: 1.Immunologia kliniczna , M.Kowalski; Mediton 2000 2. Immunologia ,Ivan Roitt, Jonathan Brostoff; PZWL, Warszawa 200 3. Immunochemia w biologii medycznej, pod red. Iwony Kątnik- Prastowskiej; PWN Warszawa 2009 |
Metody i kryteria oceniania: |
Podstawy zaliczenia przedmiotu Immunologia zostały dokładnie opisane w Regulaminie Dydaktycznym Katedry Immunologii. Wykłady: - weryfikacja w ramach końcowego kolokwium zaliczeniowego z całości przedmiotu; do zaliczenia wymagane jest minimum 60% poprawnych odpowiedzi (W1, W2, W3, W4, K1, K2) Seminaria: - wejściówki na seminariach (punktowane: 1-10pkt) -wejściówka napisana na 60% pkt- zal -wejściówka napisana poniżej 60%: -1pkt ( odejmowany z punktacji kolokwium końcowego) - przedłużona obserwacja /aktywność na zajęciach: (puntowana 0-1 pkt) - referaty przygotowywane na seminaria ( punktowane 0-1 pkt) ( W5 - W15, K1, K2) Ćwiczenia: - wejściówki na ćwiczeniach (punktowane: 1-10pkt) -wejściówka napisana na minimum 60% pkt- zal -wejściówka napisana poniżej 60%: -1pkt ( odejmowany z punktacji kolokwium końcowego) -obserwacja ciągła /aktywność na zajęciach: (punktowana 0-1 pkt) (W6, W8, U1- U3, K1, K2) Prezentacje /referaty: ( W5- W15, U1, K1, K2) Kolokwium końcowe zaliczeniowe: Test jednokrotnego wyboru, 25-30 pytań, materiał z wykładów, seminariów i ćwiczeń. (W1-W17, U1-U3) W celu uzyskania zaliczenia przedmiotu należy uzyskać minimum 60% pkt z testu końcowego. W punktacji kolokwium końcowego zostaną uwzględnione wszystkie punkty ujemne i dodatnie, uzyskane podczas ćwiczeń i seminariów. |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.