11.2. Patomorfologia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1600-LekM22PATPAM-J |
Kod Erasmus / ISCED: |
12.1
|
Nazwa przedmiotu: | 11.2. Patomorfologia |
Jednostka: | Katedra Patomorfologii Klinicznej |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe dla 2 semestru 2 roku SJ kierunku lekarskiego |
Strona przedmiotu: | http://patologia.cm.umk.pl/studenci.html |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Student(ka) rozpoczynający/a kształcenie z przedmiotu patomorfologia powinien/na posiadać wiedzę z zakresu anatomii, histologii, genetyki, biochemii, embriologii, fizjologii i wprowadzenia do patologii na poziomie drugiego roku studiów medycznych (zgodnie z programem szkolenia kierunku lekarskiego). |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obowiązkowy |
Całkowity nakład pracy studenta: | 1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi: - udział w wykładach z wykorzystaniem technik kształcenia na odległość: 30 godzin - udział w seminariach z wykorzystaniem technik kształcenia na odległość: 15 godzin (15 godzin z 30 wyodrębnione na kształcenie asynchroniczne, gdzie metody i techniki kształcenia na odległość są wykorzystywane pomocniczo) - udział w ćwiczeniach: 30 godzin (15 godzin w trybie stacjonarnym i 15 godzin w trybie synchronicznym, gdzie metody i techniki kształcenia na odległość są wykorzystywane pomocniczo). - konsultacje w trybie stacjonarnym: 6 godzin - konsultacje z wykorzystaniem technik kształcenia na odległość: 9 godzin - przeprowadzenie zaliczenia: 3 godziny Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 93 godziny, co odpowiada 3,1 punktom ECTS 2. Bilans nakładu pracy studenta: - udział w wykładach z wykorzystaniem technik kształcenia na odległość: 30 godzin (w trybie synchronicznym) - udział w seminariach z wykorzystaniem technik kształcenia na odległość: 15 godzin (15 godzin z 30 wyodrębnione na kształcenie asynchroniczne, gdzie metody i techniki kształcenia na odległość są wykorzystywane pomocniczo) - udział w ćwiczeniach: 30 godzin (15 godzin w trybie stacjonarnym i 15 godzin w trybie synchronicznym, gdzie metody i techniki kształcenia na odległość są wykorzystywane pomocniczo). - konsultacje w trybie stacjonarnym: 6 godzin - konsultacje z wykorzystaniem technik kształcenia na odległość: 9 godzin - przygotowanie do ćwiczeń (w tym czytanie wskazanej literatury, opracowanie zadań): 30 godzin - przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie: 57 + 3 = 60 godzin Łączny nakład pracy studenta wynosi 180 godzin, co odpowiada 6 punktom ECTS 3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi: - czytanie wskazanej literatury naukowej: 8 godzin - udział w wykładach (z uwzględnieniem wyników badań oraz opracowań naukowych z zakresu patomorfologii): 30 godzin - udział w ćwiczeniach (z uwzględnieniem wyników opracowań naukowych z zakresu patomorfologii): 30 godzin - przygotowanie do zaliczenia (z uwzględnieniem opracowań naukowych z zakresu patomorfologii): 57 godzin - konsultacje z uwzględnieniem opracowań naukowych z zakresu patomorfologii): 6 godzin Łączny nakład pracy studenta związany z prowadzonymi badaniami naukowymi wynosi 131 godzin, co odpowiada 4,37 punktu ECTS 4. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania: - przygotowanie do zaliczenia: 60 + 3 = 63 godzin (2,1 punktu ECTS) 5. Bilans nakładu pracy w zakresie zajęć prowadzonych z wykorzystaniem technik kształcenia na odległość: - udział w wykładach: 30 godzin (1 punkt ECTS) - udział w seminariach: 30 godzin (1 punkt ECTS) - udział w zajęciach o charakterze praktycznym w aspekcie pomocniczym realizacji ćwiczeń: 15 godzin (0,5 punktu ECTS) - udział w konsultacjach: 9 godzin (0,3 punktu ECTS) Łączny nakładu pracy w zakresie zajęć prowadzonych z wykorzystaniem technik kształcenia na odległość wynosi 84 godzin, co odpowiada 2,8 punktu ECTS 6. Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym: - udział w ćwiczeniach (w tym zaliczenie praktyczne): 15 + 15 + 1 = 31 godzin Łączny nakład pracy studenta o charakterze praktycznym wynosi 16 godzin, co odpowiada 0,54 punktu ECTS 7. Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki: nie dotyczy |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1: Rozróżnia etapy cyklu komórkowego, uszkodzenia i naprawy tkanek, procesy adaptacyjne, zwyrodnieniowe, starzenia się komórek, apoptozy i nekrozy, w odniesieniu do obrazu morfologicznego i klinicznego wybranych chorób (B.W18, B.W23, C.W27, C.W28, C.W29, C.W47, C.W48, C.W50) – efekt uczenia się realizowany w obszarze kształcenia na odległość W2: Rozróżnia rolę komórek macierzystych w procesach gojenia i procesach nowotworowych (B.W19) – efekt uczenia się realizowany w obszarze kształcenia na odległość W3: Uzasadnia związek między czynnikami patologicznymi i obrazem morfologicznym wybranych chorób (B.W25, C.W30, C.W32, C.W33, C.W34, C.W45) – efekt uczenia się realizowany w obszarze kształcenia na odległość oraz w warunkach stacjonarnych W4: Klasyfikuje podstawowe choroby wieku dziecięcego i wyjaśnia ich patogenezę (C.W27, C.W9, E.W3, E.W6, E.W37, F.W1) – efekt uczenia się realizowany w obszarze kształcenia na odległość W5: Wnioskuje patogenezę choroby w oparciu o epidemiologię zarażeń czynnikami patogennymi (C.W13, E.W1, E.W23) – efekt uczenia się realizowany w obszarze kształcenia na odległość oraz w warunkach stacjonarnych W6: Wymienia typy reakcji nadwrażliwości oraz rozróżnia typy chorób z niedoboru odporności (C.W23, E.W34) – efekt uczenia się realizowany w obszarze kształcenia na odległość W7: Analizuje biologię wybranych nowotworów ze szczególnym uwzględnieniem zagadnienia nadzoru immunologicznego (C.W24, C.W41, C.W42, E.W24, E.W25) – efekt uczenia się realizowany w obszarze kształcenia na odległość W8: Posługuje się fachowym nazewnictwem patomorfologicznym (C.W26) – efekt uczenia się realizowany w obszarze kształcenia na odległość oraz w warunkach stacjonarnych W9: Interpretuje prawa pacjenta w odniesieniu do unikatowej dokumentacji medycznej jaką jest ciało człowieka po śmierci oraz utrwalona ludzka tkanka pobrana przyżyciowo (D.W17, G.W5, G.W11) – efekt uczenia się realizowany w obszarze kształcenia na odległość oraz w warunkach stacjonarnych W10: Klasyfikuje podstawowe choroby układu krążenia, choroby tkanki łącznej, choroby z nadwrażliwości i choroby układu krwiotwórczego osób dorosłych (E.W7) – efekt uczenia się realizowany w obszarze kształcenia na odległość W11: Opisuje zagadnienia z zakresu szczegółowej patologii narządowej, obrazy makro- i mikroskopowe oraz przebieg kliniczny zmian patomorfologicznych w poszczególnych narządach (C.W31, C.W34) – efekt uczenia się realizowany w obszarze kształcenia na odległość |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1: Analizuje obraz mikroskopowy z mikroskopu świetlnego, w tym przy użyciu mikroskopu świetlnego i na tej podstawie rozróżnia wybrane obrazy i choroby (A.U1, A.U2, C.U9) – efekt uczenia się realizowany w obszarze kształcenia na odległość oraz w warunkach stacjonarnych U2: Analizuje wyniki badań immunohistochemicznych w wybranych jednostkach chorobowych (C.U8) – efekt uczenia się realizowany w obszarze kształcenia na odległość oraz w warunkach stacjonarnych U3: Formułuje wnioski co do rozpoznania choroby na podstawie całości obrazu klinicznego (danych klinicznych, badań radiologicznych, laboratoryjnych i badania patomorfologicznego) (C.U11) - efekt uczenia się realizowany w obszarze kształcenia na odległość oraz w warunkach stacjonarnych U4: Analizuje patomechanizm wybranych chorób, w tym wstrząsu, i opisuje zmiany w funkcjonowaniu organizmu oraz odpowiedź immunologiczną organizmu pacjenta (C.U12, C.U20). efekt uczenia się realizowany w obszarze kształcenia na odległość oraz w warunkach stacjonarnych U5: Planuje patomorfologiczną diagnostykę różnicową wybranych chorób dorosłych i dzieci (E.U12) efekt uczenia się realizowany w obszarze kształcenia na odległość oraz w warunkach stacjonarnych U6: Tworzy skierowanie na wybrane badania patomorfologiczne: histopatologiczne i sekcyjne, tworzy raport synoptyczny w wybranych jednostkach chorobowych oraz raport sekcji zwłok (E.U38) efekt uczenia się realizowany w obszarze kształcenia na odległość oraz w warunkach stacjonarnych |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1: Ocenia krytycznie źródła informacji medycznej (K_K01) – efekt uczenia się realizowany w obszarze kształcenia na odległość oraz w warunkach stacjonarnych K2: Podejmuje próby rozwiązywania problemów etycznych związanych z diagnostyką patomorfologiczną (K_K02) – efekt uczenia się realizowany w obszarze kształcenia na odległość oraz w warunkach stacjonarnych K3: Wykazuje postawę odnoszącą się do poczucia odpowiedzialności za ludzkie zdrowie i życie oraz stawia dobro pacjenta na pierwszym miejscu (K_K02, K_K04) – efekt uczenia się realizowany w warunkach stacjonarnych K4: Wykazuje postawę odnoszącą się do zrozumienia wagi informacji medycznej uzyskanej podczas badania patomorfologicznego i poczucia odpowiedzialności za tą informację (K_K05). efekt uczenia się realizowany w warunkach stacjonarnych K4: Współpracuje z zespołem specjalistów w celu ustalenia ostatecznej diagnozy (K_K06) efekt uczenia się realizowany w warunkach stacjonarnych K5: Wykazuje nawyk samokształcenia (K_K07) efekt uczenia się realizowany w warunkach stacjonarnych K6: Formułuje wnioski z własnych obserwacji (K_K10) efekt uczenia się realizowany w warunkach stacjonarnych |
Metody dydaktyczne: | Wykłady: • wykład informacyjny realizowany w warunkach synchronicznych online z wykorzystaniem techniki i narzędzi edukacyjnych w zakresie zdalnego kształcenia, Seminaria: • analiza przypadków realizowana w warunkach synchronicznych i asynchronicznych online z wykorzystaniem techniki i narzędzi edukacyjnych w zakresie zdalnego kształcenia, • dyskusja dydaktyczna realizowana w warunkach synchronicznych online z wykorzystaniem techniki i narzędzi edukacyjnych w zakresie zdalnego kształcenia Ćwiczenia: • pokaz z instruktażem; realizowany w warunkach stacjonarnych, synchronicznych online z wykorzystaniem techniki i narzędzi edukacyjnych w zakresie zdalnego kształcenia • ćwiczenia przedmiotowe; realizowane w warunkach stacjonarnych, synchronicznych i asynchronicznych online z wykorzystaniem techniki i narzędzi edukacyjnych w zakresie zdalnego kształcenia • metody symulacyjne (studium przypadku; przypadek symulowany); realizowany w warunkach synchronicznych online z wykorzystaniem techniki i narzędzi edukacyjnych w zakresie zdalnego kształcenia • dyskusja dydaktyczna realizowana w warunkach stacjonarnych i synchronicznych online z wykorzystaniem techniki i narzędzi edukacyjnych w zakresie zdalnego kształcenia. • ćwiczenia laboratoryjne realizowane w warunkach stacjonarnych |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - wykład informacyjny (konwencjonalny) |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Metody dydaktyczne w kształceniu online: | - metody ewaluacyjne |
Skrócony opis: |
Przedmiot Patomorfologia ma na celu naukę i zrozumienie etiologii, patogenezy, zmian morfologicznych i czynnościowych w procesach chorobowych w zakresie szczegółowej patologii narządowej. Tematyka wykładów poświęcona jest wprowadzeniu do patologii narządowej, seminaria i ćwiczenia mikroskopowe mają na celu rozszerzenie wiedzy i dyskusję na tematy poruszone wstępnie na wykładach oraz ćwiczenia laboratoryjne poświęcone są technice przygotowania i opracowania preparatów histopatologicznych oraz technikom z zakresu patologii szczegółowej i biologii molekularnej stosowanej w pracowniach patomorfologii. |
Pełny opis: |
Wykłady mają za zadanie zdobycie i utrwalenie wiedzy z zakresu patomorfologii: przyswojenie podstawowej wiedzy z zakresu: Chłoniaków, Patologii przewodu pokarmowego, Patologii układu moczowego, Patologii żeńskiego układu płciowego, Patologii męskiego układu płciowego, Dermatopatologii, Nowotworów OUN oraz Patomorfologii w codziennej praktyce na przykładzie przypadków klinicznych. Seminaria mają za zadanie zdobycie i utrwalenie szczegółowej wiedzy oraz dyskusję na temat wybranych zagadnień z zakresu patomorfologii: przyswojenie wiedzy i dyskusja na temat: Patologii wątroby, dróg żółciowych i trzustki, Patologii przewodu pokarmowego, Układu rozrodczego męskiego, Patologii układu sercowo naczyniowego, Patologii układu rozrodczego żeńskiego, Biologii molekularnej, Patologii układu oddechowego, Patologii układu dokrewnego, Ośrodkowego układu nerwowego, Cytologii Ginekologicznej, Patologii układu moczowego, Hematopatologii, Patologii sutka i skóry, Markerów immunohistochemicznych stosowanych w diagnostyce chorób. Ćwiczenia poświęcone są nabyciu umiejętności praktycznych z zakresu patologii narządowej: Pobierania materiału tkankowego do badania patomorfologicznego, Analizy badania sekcji zwłok, Ćwiczeń laboratoryjnych. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1„Patologia Robbinsa” Edra Urban&Partner, Wroclaw 2019 Wydanie 3 (tłumaczenie wydania 10) 2. „Sekcja zwłok. Technika z uwzględnieniem metodyki sądowo-lekarskiej i wskazówek diagnostycznych.” Edmund Chróścielewski, Stefan Raszeja. Wydawnictwo PZWL, Warszawa 1990. Wydanie IV Literatura uzupełniająca: 1. Domagała W.: „Stachury i Domagały PATOLOGIA znaczy słowo o chorobie” (tom 1), PAU, Kraków 2016, wyd.3 2. Domagała W.: „Stachury i Domagały PATOLOGIA znaczy słowo o chorobie” (tom 2), PAU, Kraków 2019, wyd.3 (Zagadnienia dotyczace Patologii narządowej ze szczególnym uwzględnieniem zmian morfologicznych). 3. „Medycyna sądowa” Vincent J. Di Maio, Dominick Di Maio. Wydanie 1 polskie pod red. Barbary Świątek i Zygmunta Przybylskiego, Wrocław 2003. 4. Atlas histopatologiczny wirtualny dostępny na serwerze uczelnianym pod adresem: http://www.patologia.cm.umk.pl/atlas |
Metody i kryteria oceniania: |
Dwa kolokwia (każde po 0 - 40 punktów), każde złożone z dwóch części: 1. Teoretycznej (0-30 punktów): W1 – W11 stosowanej w obszarze kształcenia na odległość 2. Praktycznej (0-10 punktów): W3, W11, U1 – U5 –stosowanej w obszarze kształcenia na odległość Wykładówka (0 – 40 punktów): W1 – W11 - stosowany w obszarze kształcenia na odległość. Przedłużona obserwacja/Aktywność: (0-10 pkt.; > 50%): K1 – K6 - stosowany w obszarze kształcenia na odległość oraz w warunkach stacjonarnych Egzamin (0 – 60 punktów), złożony z dwóch części: 1. Teoretycznej (0 - 40 punktów): W1-W11 stosowanej w obszarze kształcenia na odległość 2. Praktycznej (0 – 20 punktów): W3, W11, U1-U5 stosowanej w obszarze kształcenia na odległość Warunkiem dopuszczenia do egzaminu jest uzyskanie sumarycznego pozytywnego wyniku z kolokwiów i wykładówki (na poziomie przynajmniej 60%,). Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest uzyskanie pozytywnego wyniku z egzaminu (na poziomie przynajmniej 60%,). |
Praktyki zawodowe: |
Not applicable |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.