Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

12.5. Komunikacja medyczna

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1600-LekM22PAZKMD-J
Kod Erasmus / ISCED: 12.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0912) Medycyna Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: 12.5. Komunikacja medyczna
Jednostka: Katedra Kardiochirurgii
Grupy:
Strona przedmiotu: https://komunikacjamedyczna.cm.umk.pl/
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Wiedza w zakresie anatomii i fizjologii człowieka

Zapoznanie się z materialami dydaktycznymi i informacjami przygotowanymi na stronie internetowej jednostki

Rodzaj przedmiotu:

przedmiot obowiązkowy

Całkowity nakład pracy studenta:

15 h

Efekty uczenia się - wiedza:

Student zna i rozumie;

W1 Psychospołeczne uwarunkowania wykonywania zawodu lekarza oraz zasady promocji zdrowia, oparte na dowodach naukowych i przyjętych normach O.W4

W2 zasady i metody komunikacji z pacjentem i jego rodziną, które służą budowaniu empatycznej, opartej na zaufaniu relacji D.W5

W3 znaczenie komunikacji werbalnej i niewerbalnej w procesie komunikowania się z pacjentem oraz pojęcie zaufania w interakcji z pacjentem D.W6

W4 rolę rodziny pacjenta w procesie leczenia D.W10

W5 podstawowe psychologiczne mechanizmy funkcjonowania człowieka w zdrowiu i w chorobie D.W9

Efekty uczenia się - umiejętności:

Student potrafi:

U1 rozpoznać problemy medyczne i określić priorytety w zakresie postępowania lekarskiego O.U1

U2 zaplanować postępowanie diagnostyczne i zinterpretować jego wyniki O.U3

U3 inspirować proces uczenia się innych osób O.U6 obserwacja pracy studenta

U4 komunikować się z pacjentem i jego rodziną w atmosferze zaufania, z uwzględnieniem potrzeb pacjenta O.U7

U5 komunikować się ze współpracownikami w zespole i dzielić się wiedzą O.U8

Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

Student jest gotowy:

K1 nawiązania i utrzymania głębokiego oraz pełnego szacunku kontaktu z pacjentem, a także okazywania zrozumienia dla różnic światopoglądowych i kulturowych O.K1

K2 kierowania się dobrem pacjenta O.K2

K3 dostrzegania i rozpoznawania własnych ograniczeń oraz dokonywania samooceny deficytów i potrzeb edukacyjnych O.K5 o

K4 podejmowania działań wobec pacjenta w oparciu o normy i zasady etyczne, ze świadomością społecznych uwarunkowań i ograniczeń wynikających z choroby O.K4

K5 wdrażania zasad koleżeństwa zawodowego i współpracy w zespole

Metody dydaktyczne:

Burza mózgów, Ćwiczenia , Demonstracja, Dyskusja, , Film dydaktyczny, Symulacja.

Metody dydaktyczne podające:

- wykład konwersatoryjny

Metody dydaktyczne poszukujące:

- ćwiczeniowa
- giełda pomysłów
- obserwacji
- seminaryjna

Metody dydaktyczne w kształceniu online:

- metody odnoszące się do autentycznych lub fikcyjnych sytuacji
- metody oparte na współpracy
- metody rozwijające refleksyjne myślenie
- metody służące prezentacji treści
- metody wymiany i dyskusji

Skrócony opis:

Podstawy komunikacji medycznej

Umiejętność zbierania wywiadu medycznego

Informowanie o ryzyku

Swiadoma zgoda

Pełny opis:

Przekazanie studentowi wiedzy na temat zbierania wywiadu lekarskiego, z uwzględnieniem dokładnego omówienia części biomedycznej oraz umiejętności i technik komunikacyjnych. Kształtowanie i wzmacnianie postawy skoncentrowanej na pacjencie.- Nauka umiejętności efektywnego przekazywania informacji w tym uzyskiwania świadomej zgody i procesu angażowania pacjenta w podejmowaniu decyzji dotyczących zdrowia.Praktyczne zastosowanie umiejętności komunikacyjnych w symulowanych scenariuszach klinicznych.

Literatura:

1. Komunikacja medyczna dla studentów i lekarzy pod red. M. Nowiny-Konopki, W. Feleszki, Ł. Małeckiego. Medycyna Praktyczna. Kraków, 2018.

2. Porozumiewanie się lekarza z pacjentem i jego rodziną pod red. A. Steciwko i J. Barańskiego. Esevier Urban&Partner. Wrocław, 2012.

3. Medycyna narracyjna. Teoria i praktyka. R. Charon, S. DasGupta, N. Hermann, C. Irvine, E. R. Marcus, E. R. Colón, D. Spencer, M. Spiegel. Medycyna Praktyczna. Kraków, 2020.

Metody i kryteria oceniania:

obserwacja pracy studenta

praca pisemna

Praktyki zawodowe:

-

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 8 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Aldona Jankowska
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)