12.2. Socjologia medycyny
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1600-LekM22PAZSOC-NJ |
Kod Erasmus / ISCED: |
12.1
|
Nazwa przedmiotu: | 12.2. Socjologia medycyny |
Jednostka: | Pracownia Medycyny Społecznej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | brak |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obowiązkowy |
Całkowity nakład pracy studenta: | 1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: − udział w wykładach 10 godzin − udział w laboratoriach: nie dotyczy − udział w seminariach: nie dotyczy − udział w konsultacjach: 1 godzina − udział w zaliczeniu przedmiotu - 1 godzina Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 13 godzin, co odpowiada 0,52 punktu ECTS. 2. Bilans nakładu pracy studenta: − udział w wykładach 10 godzin − udział w laboratoriach: nie dotyczy − udział w seminariach: nie dotyczy − udział w konsultacjach: 1 godziny − przygotowanie do zaliczenia: 1 godzina − udział w zaliczeniu: 1 godziny Łączny nakład pracy związany z realizacją przedmiotu wynosi 15 godzin, co odpowiada 0,6 punktu ECTC 3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi - przygotowanie do zaliczenia (z uwzględnieniem opracowań naukowych z zakresu socjologii medycyny): 1 godzina - konsultacje z uwzględnieniem opracowań naukowych z zakresu socjologii medycyny): 1 godzina Łączny nakład pracy studenta związany z prowadzonymi badaniami naukowymi wynosi 2 godziny, co odpowiada 0,08 punktu ECTS 4. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania − przygotowanie do zaliczenia 1 godzina − udział w zaliczeniu: 1 godzina Łączny czas studenta związany z przygotowaniem do uczestnictwa w procesie oceniania wynosi 2 godziny co odpowiada 0,08 ECTS 5. Bilans nakładu pracy o charakterze praktyczny − Przygotowanie do zaliczenia: 1 godzina − udział w konsultacjach: 1 godzina Łączny nakład studenta o charakterze praktycznym wynosi 2 godziny, co odpowiada 0,08 ECTS |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1: Zna socjologiczne koncepcje oraz społeczne przyczyny i konsekwencje choroby i niepełnosprawności (D.W1) W2: Wymienia społeczne problemy związane z kulturową różnorodnością zachowań w obrębie problematyki zdrowia i choroby (D.W2) W3: Zna społeczne problemy związane z instytucją szpitala i rozwojem medycyny (D.W7) |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1: Ocenia społeczny system szpitala, modele opieki i postawy społeczne wobec osób chorych, osób niepełnosprawnych i umierających, uwzględniając oczekiwania pacjentów (D.U1) U2: Ocenia procesy społeczne związane z rozwojem medycyny (D.U3) |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1: Jest świadomy osobistej odpowiedzialności za relacje społeczne (K.K3, K.K5) |
Metody dydaktyczne: | Wykład informacyjny, pokaz, prezentacja na platformie Microsoft Teams |
Skrócony opis: |
Celem wykładu jest konfrontacja studenta ze społecznymi przyczynami i konsekwencjami fenomenów takich jak: choroby, niepełnosprawność, narodziny, śmierć i umieranie. Student poznaje także procesy społeczne związane z rozwojem medycyny oraz zaznajamia się z psychospołecznymi problemami pacjenta i jego środowiska społecznego. Założeniem zajęć jest przygotowanie studenta do realizacji humanistycznej idei medycyny w oparciu o profesjonalne przygotowanie na spotkanie z kulturowymi, społecznymi, instytucjonalnymi problemami w praktyce lekarskiej |
Pełny opis: |
Przedmiot przygotowuje studenta do postrzegania i oceny medycyny, zdrowia, choroby i niepełnosprawności z perspektywy socjologicznej. Student uczy się postawy szacunku wobec odmiennych zachowań związanych ze zdrowiem w różnych kulturach i religiach. Poznaje modele opieki szpitalnej i mechanizmy działania sytemu społecznego szpitala (układ ról). Uczy się dostrzegania przejawów dysfunkcjonalności w opiece nad pacjentem w czasie hospitalizacji. Zatrzymuje się nad potrzebami psychospołecznymi pacjentów i ich oczekiwaniami w stosunku do opieki i roli lekarza. Poznaje społeczną sytuację osoby umierającej. Poznaje systemy wsparcia społecznego, w tym zapoznaje się z rodziną pacjenta i problemami, z jakimi się ona boryka jak np. wydolność opiekuńcza rodziny, zadania, przed jakimi staje w obliczu choroby jednego z członków. Zapoznaje się konsekwencjami społecznymi, które wynikają z procesu rozwoju medycyny. Odkrywa wielowymiarowość profesjonalnej wiedzy i praktyki: kulturową, społeczną, środowiskową, komunikacyjną, socjotechniczną oraz prawno-etyczną. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: Ostrowska A., Socjologia medycyny. Podejmowane problemy, kategorie analizy, Wydawnictwo Instytutu Filozofii i Socjologii PAN, Warszawa 2009. Skrzypek M. (red.) Socjologia medycyny w multidyscyplinarnych badaniach humanizujących biomedycynę, Wydawnictwo KUL, Lublin 2013 Literatura uzupełniająca: Gałuszka M. (red.), Zdrowie i choroba w społeczeństwie ryzyka biomedycznego, Łódź: Wydawnictwo UM w Łodzi 2008. Nowakowski M., Medykalizacja i demedykalizacja. Zdrowie i choroba w czasach kapitalizmu zdezorganizowanego, Lublin: Wydawnictwo UMCS 2015. |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie wykładu: Udokumentowany listą obecności udział w wykładach, zaliczenie nieobecności w formie pisemnej Egzamin z modułu: Ocenę końcową stanowi średnią z wszystkich przedmiotów w module. Egzamin z socjologii medycyny na platformie Microsoft Teams w ramach modułu: 15 pytań z zakresu socjologii medycyny (W1-W3, U1-U2, K 1) % uzyskanych punktów z przedmiotu ocena % uzyskanych punktów Liczba punktów ocena 95…<=100 14-15pkt. bdb (5) 88…<95 13pkt. db+ (4+) 80…<88 12pkt. db (4) 71…<80 11pkt. dst+ (3+) 60…<71 10pkt. dst (3) 0…<60 < =9pkt. ndst (2) |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.