Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

12.2. Socjologia medycyny

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1600-LekM22PAZSOC-NJ
Kod Erasmus / ISCED: 12.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0912) Medycyna Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: 12.2. Socjologia medycyny
Jednostka: Pracownia Medycyny Społecznej
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

brak

Rodzaj przedmiotu:

przedmiot obowiązkowy

Całkowity nakład pracy studenta:

1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela:

− udział w wykładach 10 godzin

− udział w laboratoriach: nie dotyczy

− udział w seminariach: nie dotyczy

− udział w konsultacjach: 1 godzina

− udział w zaliczeniu przedmiotu - 1 godzina


Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 13 godzin, co odpowiada 0,52 punktu ECTS.


2. Bilans nakładu pracy studenta:

− udział w wykładach 10 godzin

− udział w laboratoriach: nie dotyczy

− udział w seminariach: nie dotyczy

− udział w konsultacjach: 1 godziny

− przygotowanie do zaliczenia: 1 godzina

− udział w zaliczeniu: 1 godziny


Łączny nakład pracy związany z realizacją przedmiotu wynosi 15 godzin, co odpowiada 0,6 punktu ECTC


3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi

- przygotowanie do zaliczenia (z uwzględnieniem opracowań

naukowych z zakresu socjologii medycyny): 1 godzina

- konsultacje z uwzględnieniem opracowań naukowych z

zakresu socjologii medycyny): 1 godzina


Łączny nakład pracy studenta związany z prowadzonymi

badaniami naukowymi wynosi 2 godziny, co odpowiada

0,08 punktu ECTS


4. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania

− przygotowanie do zaliczenia 1 godzina

− udział w zaliczeniu: 1 godzina

Łączny czas studenta związany z przygotowaniem do uczestnictwa w procesie oceniania wynosi 2 godziny co odpowiada 0,08 ECTS


5. Bilans nakładu pracy o charakterze praktyczny

− Przygotowanie do zaliczenia: 1 godzina

− udział w konsultacjach: 1 godzina

Łączny nakład studenta o charakterze praktycznym wynosi 2 godziny, co odpowiada 0,08 ECTS


Efekty uczenia się - wiedza:

W1: Zna socjologiczne koncepcje oraz społeczne przyczyny i konsekwencje choroby i niepełnosprawności (D.W1)

W2: Wymienia społeczne problemy związane z kulturową różnorodnością zachowań w obrębie problematyki zdrowia i choroby (D.W2)

W3: Zna społeczne problemy związane z instytucją szpitala i rozwojem medycyny (D.W7)


Efekty uczenia się - umiejętności:

U1: Ocenia społeczny system szpitala, modele opieki i postawy społeczne wobec osób chorych, osób niepełnosprawnych i umierających, uwzględniając oczekiwania pacjentów (D.U1)

U2: Ocenia procesy społeczne związane z rozwojem medycyny (D.U3)


Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

K1: Jest świadomy osobistej odpowiedzialności za relacje społeczne (K.K3, K.K5)

Metody dydaktyczne:

Wykład informacyjny, pokaz, prezentacja na platformie Microsoft Teams

Skrócony opis:

Celem wykładu jest konfrontacja studenta ze społecznymi przyczynami i konsekwencjami fenomenów takich jak: choroby, niepełnosprawność, narodziny, śmierć i umieranie. Student poznaje także procesy społeczne związane z rozwojem medycyny oraz zaznajamia się z psychospołecznymi problemami pacjenta i jego środowiska społecznego. Założeniem zajęć jest przygotowanie studenta do realizacji humanistycznej idei medycyny w oparciu o profesjonalne przygotowanie na spotkanie z kulturowymi, społecznymi, instytucjonalnymi problemami w praktyce lekarskiej

Pełny opis:

Przedmiot przygotowuje studenta do postrzegania i oceny medycyny, zdrowia, choroby i niepełnosprawności z perspektywy socjologicznej. Student uczy się postawy szacunku wobec odmiennych zachowań związanych ze zdrowiem w różnych kulturach i religiach. Poznaje modele opieki szpitalnej i mechanizmy działania sytemu społecznego szpitala (układ ról). Uczy się dostrzegania przejawów dysfunkcjonalności w opiece nad pacjentem w czasie hospitalizacji. Zatrzymuje się nad potrzebami psychospołecznymi pacjentów i ich oczekiwaniami w stosunku do opieki i roli lekarza. Poznaje społeczną sytuację osoby umierającej. Poznaje systemy wsparcia społecznego, w tym zapoznaje się z rodziną pacjenta i problemami, z jakimi się ona boryka jak np. wydolność opiekuńcza rodziny, zadania, przed jakimi staje w obliczu choroby jednego z członków. Zapoznaje się konsekwencjami społecznymi, które wynikają z procesu rozwoju medycyny. Odkrywa wielowymiarowość profesjonalnej wiedzy i praktyki: kulturową, społeczną, środowiskową, komunikacyjną, socjotechniczną oraz prawno-etyczną.

Literatura:

Literatura podstawowa:

Ostrowska A., Socjologia medycyny. Podejmowane problemy, kategorie analizy, Wydawnictwo Instytutu Filozofii i Socjologii PAN, Warszawa 2009.

Skrzypek M. (red.) Socjologia medycyny w multidyscyplinarnych badaniach humanizujących biomedycynę, Wydawnictwo KUL, Lublin 2013

Literatura uzupełniająca:

Gałuszka M. (red.), Zdrowie i choroba w społeczeństwie ryzyka biomedycznego, Łódź: Wydawnictwo UM w Łodzi 2008.

Nowakowski M., Medykalizacja i demedykalizacja. Zdrowie i choroba w czasach kapitalizmu zdezorganizowanego, Lublin: Wydawnictwo UMCS 2015.

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie wykładu: Udokumentowany listą obecności udział w wykładach, zaliczenie nieobecności w formie pisemnej

Egzamin z modułu:

Ocenę końcową stanowi średnią z wszystkich przedmiotów w module.

Egzamin z socjologii medycyny na platformie Microsoft Teams w ramach modułu: 15 pytań z zakresu socjologii medycyny (W1-W3, U1-U2, K 1)

% uzyskanych punktów z przedmiotu ocena

% uzyskanych punktów Liczba punktów ocena

95…<=100 14-15pkt. bdb (5)

88…<95 13pkt. db+ (4+)

80…<88 12pkt. db (4)

71…<80 11pkt. dst+ (3+)

60…<71 10pkt. dst (3)

0…<60 < =9pkt. ndst (2)

Praktyki zawodowe:

nie dotyczy

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)