Podstawy diagnostyki parazytologicznej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1600-LekM22WYBPDP-NJ |
Kod Erasmus / ISCED: |
12.1
|
Nazwa przedmiotu: | Podstawy diagnostyki parazytologicznej |
Jednostka: | Katedra Biologii i Biochemii Medycznej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Student rozpoczynający kształcenie z przedmiotu „Zajęcia do wyboru – Podstawy diagnostyki parazytologicznej” powinien posiadać wiedzę z zakresu biologii bezkręgowców na poziomie szkoły średniej (poziom rozszerzony matury z biologii) oraz ugruntowaną wiedzę z zakresu przedmiotu obligatoryjnego „Parazytologia”. |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot fakultatywny |
Całkowity nakład pracy studenta: | Bilans nakładu pracy studenta: 1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi: - udział w wykładach: 0 godzin - udział w ćwiczeniach (z wykorzystaniem technik kształcenia na odległość): 15 godzin - konsultacje: 1 godzina Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 16 godzin, co odpowiada 0,53 punktu ECTS 2. Bilans nakładu pracy studenta: - udział w wykładach: 0 godzin - udział w ćwiczeniach (z wykorzystaniem technik kształcenia na odległość): 15 godzin - konsultacje: 1 godzina - przygotowanie do ćwiczeń (w tym czytanie wskazanej literatury): 11 godziny Łączny nakład pracy studenta wynosi 27 godzin, co odpowiada 0,9 punktu ECTS 3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi: - czytanie wskazanej literatury naukowej: 8 godzin - udział w ćwiczeniach (z uwzględnieniem wyników opracowań naukowych z zakresu diagnostyki parazytologicznej): 8 godziny - konsultacje z uwzględnieniem opracowań naukowych z zakresu parazytologii 0,5 godziny Łączny nakład pracy studenta związany z prowadzonymi badaniami naukowymi wynosi 16,5 godziny, co odpowiada 0,55 punktu ECTS 4. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania: - udział w ćwiczeniach (z wykorzystaniem technik kształcenia na odległość): 15 godzin (0,5 punktu ECTS) - przygotowanie do ćwiczeń (w tym czytanie wskazanej literatury): 11 godzin (0,37 punktu ECTS) 5. Bilans nakładu pracy studenta w zakresie zajęć prowadzonych z wykorzystaniem technik kształcenia na odległość: - udział w ćwiczeniach: 5 godzin (0,33 punktu ECTS) 6. Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym: - udział w ćwiczeniach(z wykorzystaniem technik kształcenia na odległość): 15 godzin Łączny nakład pracy studenta o charakterze praktycznym wynosi 15 godzin, co odpowiada 0,5 punktu ECTS 7. Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki: nie dotyczy |
Efekty uczenia się - wiedza: | Student zna i rozumie: W1: aktualną sytuację epidemiologiczną tropikalnych zarażeń pasożytniczych (C.W13) W2: inwazyjne dla człowieka formy lub stadia rozwojowe wybranych pasożytniczych pierwotniaków, helmintów i stawonogów, z uwzględnieniem geograficznego zasięgu ich występowania (C.W16) W3: podstawowe objawy chorobowe istotne w diagnostyce różnicowej parazytoz (C.W17) W4: podstawy nowoczesnej diagnostyki parazytologicznej (C.W19) |
Efekty uczenia się - umiejętności: | Student potrafi: U1: rozpoznaje najczęściej spotykane pasożyty człowieka w preparatach mikroskopowych (C.U7) U2: różnicuje najczęściej spotykane parazytozy człowieka na podstawie omawianych przypadków klinicznych (C.U7) |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | W zakresie kompetencji społecznych student wykazuje: K1: umiejętność poszukiwania i korzystania z obiektywnych źródeł informacji (K_K01) K2: odpowiedzialność związaną z działalnością zawodową w kategorii bezpieczeństwa własnego i innych osób pod kątem zagrożeń parazytologicznych (K_K02) K3: świadomość własnych ograniczeń i potrzebę ciągłego procesu samokształcenia (K_K07) |
Metody dydaktyczne: | Ćwiczenia: - ćwiczenia praktyczne/ obserwacja mikroskopowa z wykorzystaniem techniki i narzędzi edukacyjnych w zakresie - praca z książką z wykorzystaniem techniki i narzędzi edukacyjnych w zakresie - metoda projektu z wykorzystaniem techniki i narzędzi edukacyjnych w zakresie - dyskusja dydaktyczna z wykorzystaniem techniki i narzędzi edukacyjnych w zakresie - pogadanka z wykorzystaniem techniki i narzędzi edukacyjnych w zakresie - gry dydaktyczne - quiz parazytologiczny z wykorzystaniem techniki i narzędzi edukacyjnych w zakresie |
Skrócony opis: |
Zajęcia z przedmiotu „Zajęcia do wyboru - Podstawy diagnostyki parazytologicznej” realizowane są w drugim semestrze drugiego roku studiów. Przedmiot obejmuje 15 godzin ćwiczeń. Ogólne cele nauczania przedmiotu obejmują rozszerzenie wiedzy z zakresu biologii pasożytów człowieka, objawów i epidemiologii chorób pasożytniczych oraz metod diagnostycznych stosowanych w parazytologii. Przedmiot stanowi uzupełnienie informacji zdobytych w ramach przedmiotu obowiązkowego "Parazytologia". Zasadniczym celem kursu jest przygotowanie studentów do nauki przedmiotów klinicznych oraz profilaktyki, diagnostyki i leczenia chorób pasożytniczych. |
Pełny opis: |
Przedmiot „Zajęcia do wyboru - Podstawy diagnostyki parazytologicznej” koncentruje się na pasożytach o znaczeniu medycznym, które są przyczyną licznych zachorowań i mogą powodować śmierć ludzi na całym świecie. W ramach przedmiotu omawiane są mechanizmy układu pasożyt-żywiciel, diagnostyka, patogeneza oraz epidemiologia i profilaktyka chorób pasożytniczych. Podczas ćwiczeń szczegółowo omawiane są wybrane choroby pasożytnicze w aspekcie aktualnych zagrożeń epidemiologicznych. Przedstawiona zostanie współczesna problematyka wybranych chorób tropikalnych, m.in. malarii, jako istotnego zagrożenia dla zdrowia publicznego. Podczas zajęć praktycznych studenci poznają także techniki wykorzystywane w diagnostyce laboratoryjnej chorób pasożytniczych, jak również metody mające zastosowanie w badaniach naukowych z zakresu parazytologii. W trakcie zajęć studenci wykonują bezpośrednie i trwałe preparaty mikroskopowe (utrwalanie i barwienie). Na przykładzie wybranych przypadków klinicznych studenci dokonują diagnostyki różnicowej wybranych parazytoz w oparciu o wiedzę zdobytą podczas przedmiotu obowiązkowego "Parazytologia", wykorzystując program multimedialny. Samodzielnie identyfikują pasożyty występujące w preparatach pochodzących od pacjentów z inwazjami mieszanymi. Poznają zastosowanie nowoczesnej aparatury wykorzystywanej w diagnostyce parazytologicznej, m.in. cyfrowa analiza i przetwarzanie obrazu, archiwizacja wyników badań diagnostycznych, automatyczny system wykorzystywany do badań parazytologicznych. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Buczek A. Choroby pasożytnicze. Epidemiologia, diagnostyka, objawy. wyd. 4, Wyd. Koliber, Lublin, 2010. 2. Morozińska-Gogol. Parazytologia medyczna. Kompendium. Wyd. I. PZWL, Warszawa, 2016. Literatura uzupełniająca: 1. Kadłubowski R., Kurnatowska A. Zarys parazytologii lekarskiej. Wyd. 7, popr. i uzup. [dodr.], PZWL, Warszawa, 2001. |
Metody i kryteria oceniania: |
1. Sprawozdanie bieżące (wykonane w trakcie ćwiczeń): W1, W2, W3, W4, U1, U2 W celu zaliczenia student musi uzyskać minimum 60% punktów za każde sprawozdanie bieżące. 2. Ukierunkowana obserwacja czynności studenta podczas wykonywania zadań praktycznych: U1, U2 W celu zaliczenia student musi uzyskać minimum 60% punktów za poprawnie wykonaną w trakcie ćwiczeń czynność. 3. Obserwacja przedłużona: K1, K2, K3. W celu zaliczenia student musi uzyskać minimum 50% punktów za poprawnie wykonaną w trakcie ćwiczeń czynność. |
Praktyki zawodowe: |
W ramach przedmiotu nie odbywają się praktyki zawodowe. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.