Psychologia stresu
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1600-LekM22WYBPSY-J |
Kod Erasmus / ISCED: |
12.1
|
Nazwa przedmiotu: | Psychologia stresu |
Jednostka: | Katedra Psychiatrii |
Grupy: |
Przedmioty fakultatywne dla 2 semestru 2 roku NWJ kierunku lekarskiego Przedmioty fakultatywne dla 2 semestru 2 roku SJ kierunku lekarskiego |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Student/ka rozpoczynający kształcenie z przedmiotu psychiatria powinien posiadać wiedzę z psychologii i podstaw komunikacji. |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot fakultatywny |
Całkowity nakład pracy studenta: | Bilans nakładu pracy studenta: - udział w ćwiczeniach: 10 godzin - konsultacje: 1 godziny - przygotowanie do ćwiczeń 1 godzina - czytanie literatury 1 godzina -przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie praktyczne 1+ 1= 2 godziny Łączny nakład pracy studenta wynosi 15 godzin, co odpowiada 0,6 punktu ECTS. 3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi: - czytanie wskazanej literatury naukowej: 0,5 godziny - udział w ćwiczeniach (z uwzględnieniem wyników opracowań naukowych z zakresu psychiatrii): 6 godzin - przygotowanie do zaliczenia (z uwzględnieniem opracowań naukowych z zakresu psychiatrii): 1godzina - konsultacje (z uwzględnieniem opracowań naukowych z zakresu psychiatrii): 0,5 godziny Łączny nakład pracy studenta związany z prowadzonymi badaniami naukowymi wynosi 8 godzin, co odpowiada 0,32 punktu ECTS. 4. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania: -przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie praktyczne 1+1=2 godziny (0,08 ECTS). 5. Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym: - udział w ćwiczeniach (w tym zaliczenie praktyczne): 6+1=7 godzin Łączny nakład pracy studenta o charakterze praktycznym wynosi 7 godzin, co odpowiada 0,28 punktu ECTS. 6. Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki: Nie dotyczy |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1: prezentuje podstawowe koncepcje patogenezy zaburzeń psychicznych, takich jak: zaburzenia stresowe pourazowe PTSD; zaburzenia adaptacyjne; ostra reakcja na stres; reakcja żałoby; zmiana osobowości po katastrofach (E K_W15) W2: prezentuje symptomatologię ogólną ww. zaburzeń psychicznych oraz zasady ich klasyfikacji według psychiatrycznych systemów klasyfikacyjnych (E K_W16) W3: opisuje objawy, zasady diagnozowania i postępowania terapeutycznego w najczęstszych chorobach psychicznych, w tym: a). w zaburzeniach adaptacyjnych, b). stresowych pourazowych (E K_W17) W4: potrafi zgodnie z zasadami diagnostyki przeprowadzić właściwe postępowanie w stanach nagłych w psychiatrii, np.. ostra reakcja na stres i po próbach samobójczych (E K_W18) W5: umie nazwać objawy ww. zaburzeń psychicznych w przebiegu chorób somatycznych oraz określić ich wpływ na przebieg choroby podstawowej, rokowanie oraz zasady leczenia (E K_W20) W6: potrafi zastosować w praktyce lekarskiej przepisy dotyczące ochrony zdrowia psychicznego ze szczególnym uwzględnieniem zasad przyjęcia do szpitala psychiatrycznego (E K_W22) |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1: przeprowadza badanie psychiatryczne zgodnie z algorytmem (E K_U05) U2; potrafi ocenić stan ogólny, stan przytomności i świadomości pacjenta (E K_U07) U3: poddaje ocenie stan somatyczny i psychiczny pacjenta (K_U13) U4: planuje postępowanie diagnostyczne (badania laboratoryjne, neuroobrazowanie), terapeutyczne i profilaktyczne w odniesieniu do chorób psychicznych, sytuacji stresowych (E K_U16) U5: poddaje analizie ewentualne działania niepożądane leków stosowanych w psychiatrii oraz interakcji między nimi (E K_U17) U6: proponuje właściwy kierunek leczenia oraz przedstawia inne metody leczenia wobec nieskuteczności lub przeciwwskazań do terapii standardowej (E K_U18) U7: rozpoznaje objawy lekozależności (E K_U19) U8: wskazuje właściwe postępowanie lecznicze (E K_U19) U9: decyduje o rodzaju leczenia pacjenta (leczenie domowe i szpitalne) (E K_U20) |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1: potrafi nawiązać i utrzymać głęboki oraz pełen szacunku kontakt z pacjentem psychiatrycznym, a także okazywać zrozumienie dla różnic światopoglądowych i kulturowych (K_K03) K2: kieruje się dobrem pacjenta psychiatrycznego, stawiając je na pierwszym miejscu (K_K04) K3: potrafi zachować tajemnicę lekarską i zachowuje wszelkie prawa pacjenta leczonego psychiatrycznie (K_K05). K4: podejmuje działania wobec pacjenta psychiatrycznego w oparciu o zasady etyczne, ze świadomością społecznych uwarunkowań i ograniczeń wynikających z choroby (K_K08). K5: propaguje zachowania prozdrowotne wśród pacjentów leczonych psychiatrycznie (K_K09). |
Metody dydaktyczne: | Ćwiczenia: • ćwiczenia kliniczne • analiza przypadków • metody eksponujące: film |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - pogadanka |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Skrócony opis: |
Celem kursu jest dostarczenie wiedzy na temat zaburzeń psychicznych będących rezultatem działania silnego stresu, właściwego przeprowadzania wywiadu z pacjentem pobudzonym i będącym pod wpływem działania stresu o różnym nasileniu oraz możliwości leczenia farmakologicznego i psychoterapii. |
Pełny opis: |
Ćwiczenia poświęcone są nabyciu umiejętności praktycznych w zakresie: oceny stanu psychicznego pacjenta będącego pod wpływem działania stresu o różnym nasileniu, prawidłowego przeprowadzania wywiadu z pacjentem celem postawienia diagnozy i zróżnicowania z innymi zaburzeniami psychicznymi. Ponadto, ćwiczenia te służą nabyciu umiejętności praktycznych w pomocy i leczeniu pacjentów, na których działa silny stres jak również możliwości wsparcia pacjentów i nauczenia radzenia sobie w kolejnych sytuacjach stresowych. |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1. Hans Selye „Stres życia”.PZWL,1963r. Literatura uzupełniająca: 1. P.Gałecki, A. Szulc. Psychiatria. Wydawnictwo: Edra & Urban 2018r 2. Marek Jarema (red. nauk.) Psychiatria. Podręcznik dla studentów medycyny. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, wyd. 2, Warszawa 2016, 3. Stanisław Pużyński, Jacek Wciórka, Klasyfikacja zaburzeń psychicznych i zaburzeń zachowania w ICD-10, TOM 1 – 2 (Opisy kliniczne i wskazówki diagnostyczne. + Badawcze kryteria diagnostyczne.) Vesalius, wyd. 1, Kraków 2000). |
Metody i kryteria oceniania: |
Sprawdzian praktyczny - badanie psychologiczne (0-30 pkt; ≥60%): W1-W6; U1-U9 Przedłużona obserwacja (>50%): K1-K5 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.