2.3. Wprowadzenie do procedur klinicznych medycyny ratunkowej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1600-LekM3PLHRAT-J |
Kod Erasmus / ISCED: |
12.1
|
Nazwa przedmiotu: | 2.3. Wprowadzenie do procedur klinicznych medycyny ratunkowej |
Jednostka: | Wydział Lekarski |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0.80 (zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Student(ka) rozpoczynający/a kształcenie z przedmiotu: Wprowadzenie do procedur klinicznych medycyny ratunkowej powinien/na posiadać wiedzę oraz umiejętności praktyczne z zakresu podstaw nauk klinicznych. |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obowiązkowy |
Całkowity nakład pracy studenta: | 1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi: - udział w seminariach z wykorzystaniem technik kształcenia na odległość: 6 godzin - udział w ćwiczeniach: 6 godzin (w warunkach symulacyjnych) - konsultacje: 1 godzina - przeprowadzenie zaliczenia końcowego w ramach modułu (egzamin): 1 godzina Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 14 godzin, co odpowiada 0,63 punktu ECTS 2. Bilans nakładu pracy studenta: - udział w seminariach z wykorzystaniem technik kształcenia na odległość: 6 godzin - udział w ćwiczeniach: 6 godzin (w warunkach symulacyjnych) - konsultacje: 1 godzina - przygotowanie do ćwiczeń i seminariów (w tym czytanie wskazanej literatury): 4 godziny - przygotowanie do egzaminu i egzamin: 6 + 1 = 7 godzin Łączny nakład pracy studenta wynosi 24 godziny, co odpowiada 0,8 punktowi ECTS 3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi: - czytanie wskazanej literatury naukowej: 3 godziny - udział w ćwiczeniach (z uwzględnieniem wyników opracowań naukowych z zakresu medycyny ratunkowej): 2 godziny - udział w seminariach (z uwzględnieniem wyników opracowań naukowych z zakresu medycyny ratunkowej): 5 godzin - przygotowanie do egzaminu (z uwzględnieniem opracowań naukowych z zakresu medycyny ratunkowej): 3 godziny Łączny nakład pracy studenta związany z prowadzonymi badaniami naukowymi wynosi 13 godzin, co odpowiada 0,43 punktu ECTS 4. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania: - przygotowanie do egzaminu i egzamin: 6 + 1 = 7 godzin (0,23 punktu ECTS) 5. Bilans nakładu pracy w zakresie zajęć prowadzonych z wykorzystaniem technik kształcenia na odległość: - udział w seminariach: 6 godzin (0,2 punktu ECTS) Łączny nakładu pracy w zakresie zajęć prowadzonych z wykorzystaniem technik kształcenia na odległość wynosi 6 godzin, co odpowiada 0,2 punktu ECTS 6. Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym: - udział w ćwiczeniach (w tym zaliczenie praktyczne - sprawdzian): 6 godzin - udział w seminariach w postaci warsztatów dydaktycznych: 5 godzin Łączny nakład pracy studenta o charakterze praktycznym wynosi 11 godzin, co odpowiada 0,36 punktu ECTS 7. Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki: nie dotyczy |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1: Opisuje zasady funkcjonowania procedur klinicznych medycyny ratunkowej (E.W39, F.W10) – efekt uczenia się realizowany w obszarze kształcenia na odległość W2: Charakteryzuje system wdrażania diagnostyki w stanach zagrożenia zdrowotnego (E.W7, F.W1) – efekt uczenia się realizowany w obszarze kształcenia na odległość W3: Określa zasady podejmowania specjalistycznych procedur z zakresu medycyny ratunkowej (E.W7, F.W1) – efekt uczenia się realizowany w obszarze kształcenia na odległość oraz w warunkach stacjonarnych. |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1: Wykonuje podstawowe techniki zabiegów medycznych w obszarze procedur klinicznych medycyny ratunkowej (E.U29) – efekt uczenia się realizowany w warunkach stacjonarnych. U2: Właściwie diagnozuje pacjenta w odniesieniu do wybranych stanów zagrożenia zdrowotnego (E.U1, E.U2, E.U3, E.U4, E.U12) – efekt uczenia się realizowany w obszarze kształcenia na odległość oraz w warunkach stacjonarnych. U3: Wykazuje się podstawowymi umiejętnościami z zakresu systemu organizacyjnego medycyny ratunkowej (E.U32, E.U38) – efekt uczenia się realizowany w warunkach stacjonarnych. |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1: Wykazuje postawę odnoszącą się do poczucia odpowiedzialności za jakość klinicznej opieki medycznej (K_K01) – efekt uczenia się realizowany w obszarze kształcenia na odległość oraz w warunkach stacjonarnych. |
Metody dydaktyczne: | Seminarium: • dyskusja dydaktyczna z wykorzystaniem techniki i narzędzi edukacyjnych w zakresie zdalnego kształcenia • studium przypadku z wykorzystaniem techniki i narzędzi edukacyjnych w zakresie zdalnego kształcenia • warsztaty dydaktyczne z wykorzystaniem techniki i narzędzi edukacyjnych w zakresie zdalnego kształcenia Ćwiczenia: • pokaz z instruktażem • metody symulacyjne eksponujące i praktyczne (studium przypadku; pacjent symulowany) • uczenie wspomagane systemami informatycznymi |
Skrócony opis: |
Przedmiot: Wprowadzenie do procedur klinicznych medycyny ratunkowej ma na celu usystematyzowanie wiedzy oraz kształtowanie umiejętności z zakresu podstawowych technik specjalistycznych w wybranych stanach zagrożenia zdrowotnego. |
Pełny opis: |
Seminaria i ćwiczenia ukierunkowane są na naukę kliniczną w zakresie podstawowym w obszarze rozpoznawania różnicowego stanów zagrożenia zdrowia lub życia, jak również podejmowania działań obejmujących procedury medycyny ratunkowej. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: Polska Rada Resuscytacji: Resuscytacja krążeniowo -oddechowa i automatyczna defibrylacja zewnętrzna - podręcznik do kursu. Wydanie wg Wytycznych ERC 2015. Literatura uzupełniająca: 1. Campbell John Emory, Alson Roy Lee: ITLS International Trauma Life Support. Ratownictwo przedszpitalne w urazach. Medycyna Praktyczna, 2017 rok. 2. Kokot Franciszek: Ostre stany zagrożenia życia w chorobach wewnętrznych. PZWL, Warszawa 2015. lub Sosada Krystyn: Ostre stany zagrożenia życia w chorobach wewnętrznych. PZWL, Warszawa 2016. |
Metody i kryteria oceniania: |
Sprawdzian ustny (> 70%): W1 – W3, U2 Sprawdzian praktyczny w warunkach symulacyjnych (system punktacji 0-1, uznanie wykonanej procedury w przypadku właściwej realizacji podjętych działań): W1, U1 – U3 Egzamin w ramach moduł (> 60%): W1 – W3, U2 Przedłużona obserwacja (0 – 10 punktów; > 50%): K1 |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2020/21" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 6 godzin
Seminarium, 6 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Julita Soczywko | |
Prowadzący grup: | Waldemar Ciechanowski, Piotr Kowalski, Bartosz Lisiakiewicz, Jacek Pawlak, Dorota Rutkowska, Julita Soczywko, Zofia Tekień-Jankowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie | |
Skrócony opis: |
Przedmiot: Wprowadzenie do procedur klinicznych medycyny ratunkowej ma na celu usystematyzowanie wiedzy oraz kształtowanie umiejętności z zakresu podstawowych technik specjalistycznych w wybranych stanach zagrożenia zdrowotnego. |
|
Pełny opis: |
Seminaria i ćwiczenia ukierunkowane są na naukę kliniczną w zakresie podstawowym w obszarze rozpoznawania różnicowego stanów zagrożenia zdrowia lub życia, jak również podejmowania działań obejmujących procedury medycyny ratunkowej. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: Polska Rada Resuscytacji: Resuscytacja krążeniowo -oddechowa i automatyczna defibrylacja zewnętrzna - podręcznik do kursu. Wydanie wg Wytycznych ERC 2015. Literatura uzupełniająca: 1. Campbell John Emory, Alson Roy Lee: ITLS International Trauma Life Support. Ratownictwo przedszpitalne w urazach. Medycyna Praktyczna, 2017 rok. 2. Kokot Franciszek: Ostre stany zagrożenia życia w chorobach wewnętrznych. PZWL, Warszawa 2015. lub Sosada Krystyn: Ostre stany zagrożenia życia w chorobach wewnętrznych. PZWL, Warszawa 2016. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.