Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

2.3. Wprowadzenie do procedur klinicznych medycyny ratunkowej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1600-LekM3PLHRAT-J
Kod Erasmus / ISCED: 12.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0912) Medycyna Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: 2.3. Wprowadzenie do procedur klinicznych medycyny ratunkowej
Jednostka: Wydział Lekarski
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0.80 (zmienne w czasie) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Student(ka) rozpoczynający/a kształcenie z przedmiotu: Wprowadzenie do procedur klinicznych medycyny ratunkowej powinien/na posiadać wiedzę oraz umiejętności praktyczne z zakresu podstaw nauk klinicznych.

Rodzaj przedmiotu:

przedmiot obowiązkowy

Całkowity nakład pracy studenta:

1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi:

- udział w seminariach z wykorzystaniem technik kształcenia na odległość: 6 godzin

- udział w ćwiczeniach: 6 godzin (w warunkach symulacyjnych)

- konsultacje: 1 godzina

- przeprowadzenie zaliczenia końcowego w ramach modułu (egzamin): 1 godzina

Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi

14 godzin, co odpowiada 0,63 punktu ECTS


2. Bilans nakładu pracy studenta:

- udział w seminariach z wykorzystaniem technik kształcenia na odległość: 6 godzin

- udział w ćwiczeniach: 6 godzin (w warunkach symulacyjnych)

- konsultacje: 1 godzina

- przygotowanie do ćwiczeń i seminariów (w tym czytanie wskazanej literatury): 4 godziny

- przygotowanie do egzaminu i egzamin: 6 + 1 =

7 godzin

Łączny nakład pracy studenta wynosi 24 godziny, co odpowiada

0,8 punktowi ECTS


3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi:

- czytanie wskazanej literatury naukowej: 3 godziny

- udział w ćwiczeniach (z uwzględnieniem wyników opracowań naukowych z zakresu medycyny ratunkowej): 2 godziny

- udział w seminariach (z uwzględnieniem wyników opracowań naukowych z zakresu medycyny ratunkowej): 5 godzin

- przygotowanie do egzaminu (z uwzględnieniem opracowań naukowych z zakresu medycyny ratunkowej): 3 godziny

Łączny nakład pracy studenta związany z prowadzonymi badaniami naukowymi wynosi 13 godzin, co odpowiada

0,43 punktu ECTS


4. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa

w procesie oceniania:

- przygotowanie do egzaminu i egzamin: 6 + 1 = 7 godzin (0,23 punktu ECTS)


5. Bilans nakładu pracy w zakresie zajęć prowadzonych

z wykorzystaniem technik kształcenia na odległość:

- udział w seminariach: 6 godzin (0,2 punktu ECTS)


Łączny nakładu pracy w zakresie zajęć prowadzonych

z wykorzystaniem technik kształcenia na odległość wynosi 6 godzin, co odpowiada 0,2 punktu ECTS


6. Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym:

- udział w ćwiczeniach (w tym zaliczenie praktyczne - sprawdzian): 6 godzin

- udział w seminariach w postaci warsztatów dydaktycznych: 5 godzin

Łączny nakład pracy studenta o charakterze praktycznym wynosi

11 godzin, co odpowiada 0,36 punktu ECTS


7. Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki:

nie dotyczy


Efekty uczenia się - wiedza:

W1: Opisuje zasady funkcjonowania procedur klinicznych medycyny ratunkowej (E.W39, F.W10) – efekt uczenia się realizowany w obszarze kształcenia na odległość

W2: Charakteryzuje system wdrażania diagnostyki w stanach zagrożenia zdrowotnego (E.W7, F.W1) – efekt uczenia się realizowany w obszarze kształcenia na odległość

W3: Określa zasady podejmowania specjalistycznych procedur z zakresu medycyny ratunkowej (E.W7, F.W1) – efekt uczenia się realizowany w obszarze kształcenia na odległość oraz w warunkach stacjonarnych.


Efekty uczenia się - umiejętności:

U1: Wykonuje podstawowe techniki zabiegów medycznych w obszarze procedur klinicznych medycyny ratunkowej (E.U29) – efekt uczenia się realizowany w warunkach stacjonarnych.

U2: Właściwie diagnozuje pacjenta w odniesieniu do wybranych stanów zagrożenia zdrowotnego (E.U1, E.U2, E.U3, E.U4, E.U12) – efekt uczenia się realizowany w obszarze kształcenia na odległość oraz w warunkach stacjonarnych.

U3: Wykazuje się podstawowymi umiejętnościami z zakresu systemu organizacyjnego medycyny ratunkowej (E.U32, E.U38) – efekt uczenia się realizowany w warunkach stacjonarnych.


Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

K1: Wykazuje postawę odnoszącą się do poczucia odpowiedzialności za jakość klinicznej opieki medycznej (K_K01) – efekt uczenia się realizowany w obszarze kształcenia na odległość oraz w warunkach stacjonarnych.

Metody dydaktyczne:

Seminarium:

• dyskusja dydaktyczna z wykorzystaniem techniki i narzędzi edukacyjnych w zakresie zdalnego kształcenia

• studium przypadku z wykorzystaniem techniki i narzędzi edukacyjnych w zakresie zdalnego kształcenia

• warsztaty dydaktyczne z wykorzystaniem techniki i narzędzi edukacyjnych w zakresie zdalnego kształcenia

Ćwiczenia:

• pokaz z instruktażem

• metody symulacyjne eksponujące i praktyczne (studium przypadku; pacjent symulowany)

• uczenie wspomagane systemami informatycznymi


Skrócony opis:

Przedmiot: Wprowadzenie do procedur klinicznych medycyny ratunkowej ma na celu usystematyzowanie wiedzy oraz kształtowanie umiejętności z zakresu podstawowych technik specjalistycznych w wybranych stanach zagrożenia zdrowotnego.

Pełny opis:

Seminaria i ćwiczenia ukierunkowane są na naukę kliniczną w zakresie podstawowym w obszarze rozpoznawania różnicowego stanów zagrożenia zdrowia lub życia, jak również podejmowania działań obejmujących procedury medycyny ratunkowej.

Literatura:

Literatura podstawowa:

Polska Rada Resuscytacji: Resuscytacja krążeniowo

-oddechowa i automatyczna defibrylacja zewnętrzna

- podręcznik do kursu. Wydanie wg Wytycznych ERC 2015.

Literatura uzupełniająca:

1. Campbell John Emory, Alson Roy Lee: ITLS International Trauma Life Support. Ratownictwo przedszpitalne w urazach. Medycyna Praktyczna, 2017 rok.

2. Kokot Franciszek: Ostre stany zagrożenia życia w chorobach wewnętrznych. PZWL, Warszawa 2015.

lub

Sosada Krystyn: Ostre stany zagrożenia życia w chorobach wewnętrznych. PZWL, Warszawa 2016.

Metody i kryteria oceniania:

Sprawdzian ustny (> 70%): W1 – W3, U2

Sprawdzian praktyczny w warunkach symulacyjnych (system punktacji 0-1, uznanie wykonanej procedury w przypadku właściwej realizacji podjętych działań): W1, U1 – U3

Egzamin w ramach moduł (> 60%): W1 – W3, U2

Przedłużona obserwacja (0 – 10 punktów; > 50%): K1

Praktyki zawodowe:

Nie dotyczy

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2020/21" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 6 godzin więcej informacji
Seminarium, 6 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Julita Soczywko
Prowadzący grup: Waldemar Ciechanowski, Piotr Kowalski, Bartosz Lisiakiewicz, Jacek Pawlak, Dorota Rutkowska, Julita Soczywko, Zofia Tekień-Jankowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie
Skrócony opis:

Przedmiot: Wprowadzenie do procedur klinicznych medycyny ratunkowej ma na celu usystematyzowanie wiedzy oraz kształtowanie umiejętności z zakresu podstawowych technik specjalistycznych w wybranych stanach zagrożenia zdrowotnego.

Pełny opis:

Seminaria i ćwiczenia ukierunkowane są na naukę kliniczną w zakresie podstawowym w obszarze rozpoznawania różnicowego stanów zagrożenia zdrowia lub życia, jak również podejmowania działań obejmujących procedury medycyny ratunkowej.

Literatura:

Literatura podstawowa:

Polska Rada Resuscytacji: Resuscytacja krążeniowo

-oddechowa i automatyczna defibrylacja zewnętrzna

- podręcznik do kursu. Wydanie wg Wytycznych ERC 2015.

Literatura uzupełniająca:

1. Campbell John Emory, Alson Roy Lee: ITLS International Trauma Life Support. Ratownictwo przedszpitalne w urazach. Medycyna Praktyczna, 2017 rok.

2. Kokot Franciszek: Ostre stany zagrożenia życia w chorobach wewnętrznych. PZWL, Warszawa 2015.

lub

Sosada Krystyn: Ostre stany zagrożenia życia w chorobach wewnętrznych. PZWL, Warszawa 2016.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)