1.3. Diagnostyka laboratoryjna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1600-LekM3PMKDIA-J |
Kod Erasmus / ISCED: |
12.1
|
Nazwa przedmiotu: | 1.3. Diagnostyka laboratoryjna |
Jednostka: | Katedra Diagnostyki Laboratoryjnej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
2.60 (zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Student rozpoczynający kształcenie z przedmiotu „Diagnostyka laboratoryjna” powinien posiadać wiedzę z zakresu anatomii, chemii ogólnej, biofizyki, biochemii oraz fizjologii i patofizjologii człowieka zdobytą podczas realizacji przedmiotów w toku studiów. |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obowiązkowy |
Całkowity nakład pracy studenta: | 1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi: - udział w wykładach: 20 h - udział w ćwiczeniach: 20 h - konsultacje: 1 h Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 41 h, co odpowiada 1,64 punktu ECTS 2. Bilans nakładu pracy studenta: - udział w wykładach: 20 h - udział w ćwiczeniach: 20 h - przygotowanie do zajęć: 24 h - przygotowanie do egzaminu: 15 h - udział w konsultacjach: 1 h Łączny nakład pracy studenta wynosi 80 h, co odpowiada 3,2 punktu ECTS 3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi: - czytanie literatury związanej z najnowszymi osiągnięciami w zakresie diagnostyki laboratoryjnej: 15 h - udział w wykładach (z uwzględnieniem opracowań naukowych zakresie diagnostyki laboratoryjnej): 12 h - udział w ćwiczeniach (z uwzględnieniem opracowań naukowych z zakresie diagnostyki laboratoryjnej) 12 h Łączny nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi wynosi: 39 h, co odpowiada 1,56 punktu ECTS 4. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania: - przygotowanie do zajęć: 24 h - przygotowanie do egzaminu: 15 h Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania wynosi 39 h, co odpowiada 1,56 punktu ECTS 5. Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym: - udział w ćwiczeniach: 20 h, co odpowiada 0,8 punktu ECTS 6. Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki: nie dotyczy |
Efekty uczenia się - wiedza: | E.W39. rodzaje materiałów biologicznych wykorzystywanych w diagnostyce laboratoryjnej i zasady pobierania materiału do badań; E.W40. podstawy teoretyczne i praktyczne diagnostyki laboratoryjnej; E.W41. możliwości i ograniczenia badań laboratoryjnych w stanach nagłych; |
Efekty uczenia się - umiejętności: | E.U24. interpretować wyniki badań laboratoryjnych i identyfikować przyczyny odchyleń od normy; |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K_K07. dostrzegania i rozpoznawania własnych ograniczeń oraz dokonywania samooceny deficytów i potrzeb edukacyjnych |
Metody dydaktyczne: | Wykład: -wykład informacyjny wspomagany technikami multimedialnymi, - dyskusja dydaktyczna - analiza przypadków klinicznych Ćwiczenia: - ćwiczenia przedmiotowe - pokaz z instruktażem - interpretacja wyników badań Seminaria: nie dotyczy |
Metody dydaktyczne podające: | - wykład informacyjny (konwencjonalny) |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - klasyczna metoda problemowa |
Metody dydaktyczne w kształceniu online: | - metody rozwijające refleksyjne myślenie |
Skrócony opis: |
Zajęcia z przedmiotu “Diagnostyka laboratoryjna” na kierunku Lekarskim realizowane są na II roku, w czwartym semestrze. Przedmiot obejmuje 20 godzin wykładów i 20 godzin ćwiczeń. Przedmiot "Diagnostyka laboratoryjna" na kierunku Lekarskim ujmuje szczegółowo rolę badań laboratoryjnych w rozpoznawaniu, monitorowaniu, rokowaniu i profilaktyce zaburzeń narządowo-układowych oraz wskazuje na dobór badań laboratoryjnych w rutynowej diagnostyce chorób. |
Pełny opis: |
Wykłady mają za zadanie zapoznać studentów z rolą diagnostyki laboratoryjnej w medycynie. Tematy wykładów ukierunkowane są na najnowsze i obowiązujące wytyczne zakresu chorób układu krążenia, ostrych zespołów wieńcowych, miażdżycy, cukrzycy i jej powikłań, chorób nerek i układu moczowego, metabolicznych chorób kości, chorób układu pokarmowego, układu endokrynologicznego, chorób autoimmunizacyjnych i nowotworowych. Studentom prezentowane będą sposoby laboratoryjnej diagnostyki zaburzeń funkcji wielu układów i narządów wraz z analizą przypadków klinicznych. Ćwiczenia mają na celu zapoznać studentów z prawidłowym przygotowaniem pacjenta do badań, a także z zasadą pobrania materiału biologicznego oraz interpretacji wyników badań. Dodatkowo ćwiczenia mają za zadanie nauczyć studentów prawidłowego doboru badań laboratoryjnych, a także zapoznać z problemami fazy przedlaboratoryjnej, analitycznej i poanalitycznej w diagnostyce laboratoryjnej. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. „Diagnostyka laboratoryjna” - Solnica B., PZWL Warszawa 2014. 2. „Choroby wewnętrzne” - Gajewski P., Szczeklik Andrzej 3. „Diagnostyka laboratoryjna: Tom 1 i 2 - Brunzel. N.A., Urban & Partner, Wrocław 2010. Literatura uzupełniająca: 1.W.G. Guder i wsp: Próbki: od pacjenta do laboratorium. MedPharm Polska, 2012. 2. www.labtestonline.pl |
Metody i kryteria oceniania: |
Podstawą do zaliczenia przedmiotu jest przestrzeganie zasad ujętych w regulaminie dydaktycznym Katedry Diagnostyki Laboratoryjnej dla kierunku lekarskiego. Egzamin końcowy teoretyczny: składa się w równym udziale punktowym z pytań dotyczących wiedzy zdobytej podczas wykładów i ćwiczeń. Egzamin końcowy- test zamknięty obejmujący pełen zakres tematów przedmiotu: wykładów i ćwiczeń. Minimalny próg zaliczenia: 60% wszystkich prawidłowych odpowiedzi na pytania. Zdobyte punkty przelicza się na oceny według następującej skali: Procent punktów Ocena 92-100% Bardzo dobry 84-91% Dobry plus 76-83% Dobry 68-75% Dostateczny plus 60-67% Dostateczny 0-59% Niedostateczny Wejściówki : ≥ 60% (E.W39 –E.W 41, E.U24, K_K07) Egzamin teoretyczny ≥60% (E.W39 –E.W 41, E.U24, K_K07) |
Praktyki zawodowe: |
W ramach przedmiotu nie odbywają się praktyki zawodowe |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2020/21" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 20 godzin
Wykład, 20 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Grażyna Odrowąż-Sypniewska | |
Prowadzący grup: | Magdalena Krintus, Magdalena Kuligowska-Prusińska, Sławomir Manysiak, Aneta Mańkowska-Cyl, Lena Nowak-Łoś, Agnieszka Pater, Anna Stefańska, Łukasz Szternel | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie | |
Skrócony opis: |
Zajęcia z przedmiotu “Diagnostyka laboratoryjna” na kierunku Lekarskim realizowane są na II roku, w czwartym semestrze. Przedmiot obejmuje 20 godzin wykładów i 20 godzin ćwiczeń. Przedmiot "Diagnostyka laboratoryjna" na kierunku Lekarskim ujmuje szczegółowo rolę badań laboratoryjnych w rozpoznawaniu, monitorowaniu, rokowaniu i profilaktyce zaburzeń narządowo-układowych oraz wskazuje na dobór badań laboratoryjnych w rutynowej diagnostyce chorób. |
|
Pełny opis: |
Wykłady mają za zadanie zapoznać studentów z rolą diagnostyki laboratoryjnej w medycynie. Tematy wykładów ukierunkowane są na najnowsze i obowiązujące wytyczne zakresu chorób układu krążenia, ostrych zespołów wieńcowych, miażdżycy, cukrzycy i jej powikłań, chorób nerek i układu moczowego, metabolicznych chorób kości, chorób układu pokarmowego, układu endokrynologicznego, chorób autoimmunizacyjnych i nowotworowych. Studentom prezentowane będą sposoby laboratoryjnej diagnostyki zaburzeń funkcji wielu układów i narządów wraz z analizą przypadków klinicznych. Ćwiczenia mają na celu zapoznać studentów z prawidłowym przygotowaniem pacjenta do badań, a także z zasadą pobrania materiału biologicznego oraz interpretacji wyników badań. Dodatkowo ćwiczenia mają za zadanie nauczyć studentów prawidłowego doboru badań laboratoryjnych, a także zapoznać z problemami fazy przedlaboratoryjnej, analitycznej i poanalitycznej w diagnostyce laboratoryjnej. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. „Diagnostyka laboratoryjna” - Solnica B., PZWL Warszawa 2014. 2. „Choroby wewnętrzne” - Gajewski P., Szczeklik Andrzej 3. „Diagnostyka laboratoryjna: Tom 1 i 2 - Brunzel. N.A., Urban & Partner, Wrocław 2010. Literatura uzupełniająca: 1.W.G. Guder i wsp: Próbki: od pacjenta do laboratorium. MedPharm Polska, 2012. 2. www.labtestonline.pl |
|
Uwagi: |
Brak. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 20 godzin
Wykład, 20 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Grażyna Odrowąż-Sypniewska | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Bergmann, Magdalena Krintus, Magdalena Kuligowska-Prusińska, Aneta Mańkowska-Cyl, Lena Nowak-Łoś, Grażyna Odrowąż-Sypniewska, Agnieszka Pater, Joanna Siódmiak, Anna Stefańska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie | |
Skrócony opis: |
Zajęcia z przedmiotu “Diagnostyka laboratoryjna” na kierunku Lekarskim realizowane są na II roku, w czwartym semestrze. Przedmiot obejmuje 20 godzin wykładów i 20 godzin ćwiczeń. Przedmiot "Diagnostyka laboratoryjna" na kierunku Lekarskim ujmuje szczegółowo rolę badań laboratoryjnych w rozpoznawaniu, monitorowaniu, rokowaniu i profilaktyce zaburzeń narządowo-układowych oraz wskazuje na dobór badań laboratoryjnych w rutynowej diagnostyce chorób. |
|
Pełny opis: |
Wykłady mają za zadanie zapoznać studentów z rolą diagnostyki laboratoryjnej w medycynie. Tematy wykładów ukierunkowane są na najnowsze i obowiązujące wytyczne zakresu chorób układu krążenia, ostrych zespołów wieńcowych, miażdżycy, cukrzycy i jej powikłań, chorób nerek i układu moczowego, metabolicznych chorób kości, chorób układu pokarmowego, układu endokrynologicznego, chorób autoimmunizacyjnych i nowotworowych. Studentom prezentowane będą sposoby laboratoryjnej diagnostyki zaburzeń funkcji wielu układów i narządów wraz z analizą przypadków klinicznych. Ćwiczenia mają na celu zapoznać studentów z prawidłowym przygotowaniem pacjenta do badań, a także z zasadą pobrania materiału biologicznego oraz interpretacji wyników badań. Dodatkowo ćwiczenia mają za zadanie nauczyć studentów prawidłowego doboru badań laboratoryjnych, a także zapoznać z problemami fazy przedlaboratoryjnej, analitycznej i poanalitycznej w diagnostyce laboratoryjnej. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. „Diagnostyka laboratoryjna” - Solnica B., PZWL Warszawa 2014. 2. „Choroby wewnętrzne” - Gajewski P., Szczeklik Andrzej 3. „Diagnostyka laboratoryjna: Tom 1 i 2 - Brunzel. N.A., Urban & Partner, Wrocław 2010. Literatura uzupełniająca: 1.W.G. Guder i wsp: Próbki: od pacjenta do laboratorium. MedPharm Polska, 2012. 2. www.labtestonline.pl |
|
Uwagi: |
Brak. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.