Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

1.3. Diagnostyka laboratoryjna

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1600-LekM3PMKDIA-J
Kod Erasmus / ISCED: 12.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0912) Medycyna Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: 1.3. Diagnostyka laboratoryjna
Jednostka: Katedra Diagnostyki Laboratoryjnej
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 2.60 (zmienne w czasie) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Student rozpoczynający kształcenie z przedmiotu „Diagnostyka laboratoryjna” powinien posiadać wiedzę z zakresu anatomii, chemii ogólnej, biofizyki, biochemii oraz fizjologii i patofizjologii człowieka zdobytą podczas realizacji przedmiotów w toku studiów.

Rodzaj przedmiotu:

przedmiot obowiązkowy

Całkowity nakład pracy studenta:

1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi:

- udział w wykładach: 20 h

- udział w ćwiczeniach: 20 h

- konsultacje: 1 h

Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 41 h, co odpowiada 1,64 punktu ECTS


2. Bilans nakładu pracy studenta:

- udział w wykładach: 20 h

- udział w ćwiczeniach: 20 h

- przygotowanie do zajęć: 24 h

- przygotowanie do egzaminu: 15 h

- udział w konsultacjach: 1 h

Łączny nakład pracy studenta wynosi 80 h, co odpowiada 3,2 punktu ECTS


3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi:

- czytanie literatury związanej z najnowszymi osiągnięciami w zakresie diagnostyki laboratoryjnej: 15 h

- udział w wykładach (z uwzględnieniem opracowań naukowych zakresie diagnostyki laboratoryjnej): 12 h

- udział w ćwiczeniach (z uwzględnieniem opracowań naukowych z zakresie diagnostyki laboratoryjnej) 12 h

Łączny nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi wynosi: 39 h, co odpowiada 1,56 punktu ECTS


4. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania:

- przygotowanie do zajęć: 24 h

- przygotowanie do egzaminu: 15 h

Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania wynosi 39 h, co odpowiada 1,56 punktu ECTS


5. Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym:

- udział w ćwiczeniach: 20 h, co odpowiada 0,8 punktu ECTS


6. Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki: nie dotyczy



Efekty uczenia się - wiedza:

E.W39. rodzaje materiałów biologicznych wykorzystywanych w diagnostyce laboratoryjnej i zasady pobierania materiału do badań;


E.W40. podstawy teoretyczne i praktyczne diagnostyki laboratoryjnej;


E.W41. możliwości i ograniczenia badań laboratoryjnych w stanach nagłych;


Efekty uczenia się - umiejętności:

E.U24. interpretować wyniki badań laboratoryjnych i identyfikować przyczyny odchyleń od normy;

Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

K_K07. dostrzegania i rozpoznawania własnych ograniczeń oraz dokonywania samooceny deficytów i potrzeb edukacyjnych

Metody dydaktyczne:

Wykład:

-wykład informacyjny wspomagany technikami multimedialnymi,

- dyskusja dydaktyczna

- analiza przypadków klinicznych


Ćwiczenia:

- ćwiczenia przedmiotowe

- pokaz z instruktażem

- interpretacja wyników badań


Seminaria: nie dotyczy


Metody dydaktyczne podające:

- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- wykład problemowy

Metody dydaktyczne poszukujące:

- klasyczna metoda problemowa
- laboratoryjna
- obserwacji
- okrągłego stołu

Metody dydaktyczne w kształceniu online:

- metody rozwijające refleksyjne myślenie

Skrócony opis:

Zajęcia z przedmiotu “Diagnostyka laboratoryjna” na kierunku Lekarskim realizowane są na II roku, w czwartym semestrze. Przedmiot obejmuje 20 godzin wykładów i 20 godzin ćwiczeń.

Przedmiot "Diagnostyka laboratoryjna" na kierunku Lekarskim ujmuje szczegółowo rolę badań laboratoryjnych w rozpoznawaniu, monitorowaniu, rokowaniu i profilaktyce zaburzeń narządowo-układowych oraz wskazuje na dobór badań laboratoryjnych w rutynowej diagnostyce chorób.

Pełny opis:

Wykłady mają za zadanie zapoznać studentów z rolą diagnostyki laboratoryjnej w medycynie. Tematy wykładów ukierunkowane są na najnowsze i obowiązujące wytyczne zakresu chorób układu krążenia, ostrych zespołów wieńcowych, miażdżycy, cukrzycy i jej powikłań, chorób nerek i układu moczowego, metabolicznych chorób kości, chorób układu pokarmowego, układu endokrynologicznego, chorób autoimmunizacyjnych i nowotworowych. Studentom prezentowane będą sposoby laboratoryjnej diagnostyki zaburzeń funkcji wielu układów i narządów wraz z analizą przypadków klinicznych.

Ćwiczenia mają na celu zapoznać studentów z prawidłowym przygotowaniem pacjenta do badań, a także z zasadą pobrania materiału biologicznego oraz interpretacji wyników badań. Dodatkowo ćwiczenia mają za zadanie nauczyć studentów prawidłowego doboru badań laboratoryjnych, a także zapoznać z problemami fazy przedlaboratoryjnej, analitycznej i poanalitycznej w diagnostyce laboratoryjnej.

Literatura:

Literatura podstawowa:

1. „Diagnostyka laboratoryjna” - Solnica B., PZWL

Warszawa 2014.

2. „Choroby wewnętrzne” - Gajewski P., Szczeklik Andrzej

3. „Diagnostyka laboratoryjna: Tom 1 i 2 - Brunzel. N.A., Urban & Partner, Wrocław 2010.

Literatura uzupełniająca:

1.W.G. Guder i wsp: Próbki: od pacjenta do laboratorium. MedPharm Polska, 2012.

2. www.labtestonline.pl

Metody i kryteria oceniania:

Podstawą do zaliczenia przedmiotu jest przestrzeganie zasad ujętych w regulaminie dydaktycznym Katedry Diagnostyki Laboratoryjnej dla kierunku lekarskiego.

Egzamin końcowy teoretyczny: składa się w równym udziale punktowym z pytań dotyczących wiedzy zdobytej podczas wykładów i ćwiczeń.

Egzamin końcowy- test zamknięty obejmujący pełen zakres tematów przedmiotu: wykładów i ćwiczeń.

Minimalny próg zaliczenia: 60% wszystkich prawidłowych odpowiedzi na pytania. Zdobyte punkty przelicza się na oceny według następującej skali:

Procent punktów Ocena

92-100% Bardzo dobry

84-91% Dobry plus

76-83% Dobry

68-75% Dostateczny plus

60-67% Dostateczny

0-59% Niedostateczny

Wejściówki : ≥ 60% (E.W39 –E.W 41, E.U24, K_K07)

Egzamin teoretyczny ≥60% (E.W39 –E.W 41, E.U24, K_K07)

Praktyki zawodowe:

W ramach przedmiotu nie odbywają się praktyki zawodowe

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2020/21" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 20 godzin więcej informacji
Wykład, 20 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Grażyna Odrowąż-Sypniewska
Prowadzący grup: Magdalena Krintus, Magdalena Kuligowska-Prusińska, Sławomir Manysiak, Aneta Mańkowska-Cyl, Lena Nowak-Łoś, Agnieszka Pater, Anna Stefańska, Łukasz Szternel
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie
Skrócony opis:

Zajęcia z przedmiotu “Diagnostyka laboratoryjna” na kierunku Lekarskim realizowane są na II roku, w czwartym semestrze. Przedmiot obejmuje 20 godzin wykładów i 20 godzin ćwiczeń.

Przedmiot "Diagnostyka laboratoryjna" na kierunku Lekarskim ujmuje szczegółowo rolę badań laboratoryjnych w rozpoznawaniu, monitorowaniu, rokowaniu i profilaktyce zaburzeń narządowo-układowych oraz wskazuje na dobór badań laboratoryjnych w rutynowej diagnostyce chorób.

Pełny opis:

Wykłady mają za zadanie zapoznać studentów z rolą diagnostyki laboratoryjnej w medycynie. Tematy wykładów ukierunkowane są na najnowsze i obowiązujące wytyczne zakresu chorób układu krążenia, ostrych zespołów wieńcowych, miażdżycy, cukrzycy i jej powikłań, chorób nerek i układu moczowego, metabolicznych chorób kości, chorób układu pokarmowego, układu endokrynologicznego, chorób autoimmunizacyjnych i nowotworowych. Studentom prezentowane będą sposoby laboratoryjnej diagnostyki zaburzeń funkcji wielu układów i narządów wraz z analizą przypadków klinicznych.

Ćwiczenia mają na celu zapoznać studentów z prawidłowym przygotowaniem pacjenta do badań, a także z zasadą pobrania materiału biologicznego oraz interpretacji wyników badań. Dodatkowo ćwiczenia mają za zadanie nauczyć studentów prawidłowego doboru badań laboratoryjnych, a także zapoznać z problemami fazy przedlaboratoryjnej, analitycznej i poanalitycznej w diagnostyce laboratoryjnej.

Literatura:

Literatura podstawowa:

1. „Diagnostyka laboratoryjna” - Solnica B., PZWL

Warszawa 2014.

2. „Choroby wewnętrzne” - Gajewski P., Szczeklik Andrzej

3. „Diagnostyka laboratoryjna: Tom 1 i 2 - Brunzel. N.A., Urban & Partner, Wrocław 2010.

Literatura uzupełniająca:

1.W.G. Guder i wsp: Próbki: od pacjenta do laboratorium. MedPharm Polska, 2012.

2. www.labtestonline.pl

Uwagi:

Brak.

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2021/22" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 20 godzin więcej informacji
Wykład, 20 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Grażyna Odrowąż-Sypniewska
Prowadzący grup: Katarzyna Bergmann, Magdalena Krintus, Magdalena Kuligowska-Prusińska, Aneta Mańkowska-Cyl, Lena Nowak-Łoś, Grażyna Odrowąż-Sypniewska, Agnieszka Pater, Joanna Siódmiak, Anna Stefańska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie
Skrócony opis:

Zajęcia z przedmiotu “Diagnostyka laboratoryjna” na kierunku Lekarskim realizowane są na II roku, w czwartym semestrze. Przedmiot obejmuje 20 godzin wykładów i 20 godzin ćwiczeń.

Przedmiot "Diagnostyka laboratoryjna" na kierunku Lekarskim ujmuje szczegółowo rolę badań laboratoryjnych w rozpoznawaniu, monitorowaniu, rokowaniu i profilaktyce zaburzeń narządowo-układowych oraz wskazuje na dobór badań laboratoryjnych w rutynowej diagnostyce chorób.

Pełny opis:

Wykłady mają za zadanie zapoznać studentów z rolą diagnostyki laboratoryjnej w medycynie. Tematy wykładów ukierunkowane są na najnowsze i obowiązujące wytyczne zakresu chorób układu krążenia, ostrych zespołów wieńcowych, miażdżycy, cukrzycy i jej powikłań, chorób nerek i układu moczowego, metabolicznych chorób kości, chorób układu pokarmowego, układu endokrynologicznego, chorób autoimmunizacyjnych i nowotworowych. Studentom prezentowane będą sposoby laboratoryjnej diagnostyki zaburzeń funkcji wielu układów i narządów wraz z analizą przypadków klinicznych.

Ćwiczenia mają na celu zapoznać studentów z prawidłowym przygotowaniem pacjenta do badań, a także z zasadą pobrania materiału biologicznego oraz interpretacji wyników badań. Dodatkowo ćwiczenia mają za zadanie nauczyć studentów prawidłowego doboru badań laboratoryjnych, a także zapoznać z problemami fazy przedlaboratoryjnej, analitycznej i poanalitycznej w diagnostyce laboratoryjnej.

Literatura:

Literatura podstawowa:

1. „Diagnostyka laboratoryjna” - Solnica B., PZWL

Warszawa 2014.

2. „Choroby wewnętrzne” - Gajewski P., Szczeklik Andrzej

3. „Diagnostyka laboratoryjna: Tom 1 i 2 - Brunzel. N.A., Urban & Partner, Wrocław 2010.

Literatura uzupełniająca:

1.W.G. Guder i wsp: Próbki: od pacjenta do laboratorium. MedPharm Polska, 2012.

2. www.labtestonline.pl

Uwagi:

Brak.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)