Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

1.2. Techniki radiologii

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1600-LekM3PMKRAD-J
Kod Erasmus / ISCED: 12.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0912) Medycyna Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: 1.2. Techniki radiologii
Jednostka: Katedra Radiologii i Diagnostyki Obrazowej
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0.70 (zmienne w czasie) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Student rozpoczynający kształcenie z przedmiotu powinien posiadać wiedzę z fizyki w zakresie szkoły średniej oraz z anatomii i fizjologii człowieka w zakresie odpowiednich przedmiotów nauczanych w czasie studiów.

Rodzaj przedmiotu:

przedmiot obowiązkowy

Całkowity nakład pracy studenta:

1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi:

- udział w wykładach: 10 godzin

- konsultacje: 7godziny

- przygotowanie do egzaminu – 1 godzina

Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi

bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi

18 godzin, co odpowiada 0,72 punktu ECTS


2. Bilans nakładu pracy studenta:

- - udział w wykładach: 10 godzin

- - przygotowanie: 8 godzin

- - czytanie wskazanej literatury: 5 godzin

- - konsultacje związane z przygotowaniem do zajęć: 1 godz

- - przygotowanie do zaliczenia + zaliczenie: 1 + 2 = 4 godziny

- Łączny nakład pracy studenta wynosi 28 godzin, co odpowiada 1 punktowi ECTS


3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi:

- czytanie wskazanej literatury naukowej: 5 godzin

- konsultacje badawczo-naukowe: 3 godz

- udział w wykładach i ćwiczeniach (w tym metodyka badań, wyniki badań i opracowania radiologiczne): 2 godz

- przygotowanie do zaliczenia (w tym studia naukowe z zakresu radiologii): 1 godz

- konsultacje obejmujące badania naukowe z zakresu radiologii 2 godz

Łączny nakład pracy studenta związany z prowadzonymi badaniami wynosi 13 godzin, co odpowiada 0,5 punktu ECTS


4. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania:

- przygotowanie do zaliczenia + zaliczenie: 1 + 2 = 3 godziny

- Czytanie wskazanej literatury: 5 godzin

- konsultacja uwzględniająca opracowania naukowe z zakresu radiologii 1 godz

- konsultacje naukowo-badawcze: 5 godz

Łączny nakład pracy studenta związany z przygotowaniem do udziału w procesie oceny wynosi 14 godzin, co odpowiada 0,5 punktu ECTS


5. Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym:

- - udział w wykładach: 10 godzin, - konsultacje radiologiczne: 15 godz Całkowity nakład pracy studenta o charakterze praktycznym wynosi 25 godzin, co odpowiada 1 punktowi ECTS

6. Bilans obciążenia pracą studenta poświęcony na nabywanie kompetencji społecznych w zakresie ćwiczeń. Edukacja afektywna poprzez proces samokształcenia: - przygotowanie do wykładów: 10 godzin, - przygotowanie do zaliczenia: 8 godz. Łączny czas pracy studenta potrzebny do nabycia kompetencji społecznych w zakresie ćwiczeń wynosi 0,7 punktu ECTS.



7. Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki:

nie dotyczy


Efekty uczenia się - wiedza:

W1: Wykorzystując metody obrazowania diagnostycznego rozpoznaje i przeprowadza diagnostykę różnicową przyczyn wstrząsu (C.W.29).

W2: Zna postacie kliniczne najczęstszych schorzeń poszczególnych układów i narządów, chorób metabolicznych i wodno-elektrolitowych, hormonalnych i kwasowo-zasadowych (C.W.34).

W3: Student komunikuje się z pacjentem werbalnie i niewerbalnie. Prowadzi właściwą transakcję i ufa (DW.6).

W4: Zastosuj podstawy medycyny opartej na faktach (D.W.23).

W5: Zna warunki środowiskowe i epidemiologiczne najczęściej występujących chorób (E.W.1)


Efekty uczenia się - umiejętności:

U1: wywiady z dorosłymi pacjentami (E.U1).

U2: Student potrafi ocenić stan ogólny, stan świadomości i świadomości pacjenta (E.U.7)

U3: Student umie ocenić i opisać stan somatyczny i psychiczny pacjenta (E.U13).

U4: Przy pomocy technik radiologicznych ocenia stany bezpośredniego zagrożenia życia (E.U.14).

U5: Ocenia wyniki testów i rozróżnia nieprawidłowe wyniki (EU.24).

U6: Potrafi badać sutki, węzły chłonne, tarczycę i jamę brzuszną w aspekcie ostrego brzucha (F.U8).

U7: Przeprowadza akcje ratownicze i udziela pierwszej pomocy, USG SZYBKO, TK-trauma (FU10).


Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

Student:

K1: Ma świadomość swoich ograniczeń. Nawyk ciągłego szkolenia. (K.K1)

K2: Potrafi nawiązać i utrzymywać głęboki i pełen szacunku kontakt z chorym K.K3

K3: Kieruje się dobrem pacjenta. K.K4

K4: Okazuje szacunek pacjentowi. Akceptuje światopogląd i różnice kulturowe. (K.K5)

K5: Ma nawyk i umiejętności ustawicznego dokształcania K.K8.


Metody dydaktyczne:

Wykłady:

• wykład informacyjny

• wykład konwersatoryjny

• dyskusja dydaktyczna

• analiza przypadków

Skrócony opis:

Przedmiot techniki radiologii ma na celu naukę technik radiologii konwencjonalnej, tomografii komputerowej, badania rezonansu magnetycznego, ultrasonografii i radiologii zabiegowej ze szczególnym uwzględnieniem wyboru odpowiednich technik, interpretacji wyników oraz zapewnienia bezpieczeństwa choremu.

Pełny opis:

W trakcie wykładów student poznaje techniczne i fizyczne aspekty obrazowania. Zaznajamia się z budową aparatu rentgenowskiego, tomografu komputerowego, rezonansu magnetycznego, aparatu ultrasonograficznego. Uczy się postaw fizycznych radiografii i jej odmian. Poznaje środki kontrastujące stosowane w diagnostyce obrazowej oraz wskazania i przeciwwskazania do ich stosowania. Podczas wykładów przedstawione zostaną systemy informatyczne stosowane w radiologii oraz zasady obrazowania opartego na dowodach (EBR). Wykłady mają na celu przedstawić zasady bezpieczeństwa w obrazowaniu. Student uczy się wpływu promieniowania rentgenowskiego na komórki, tkanki i organizm. Poznaje zasadę ALARA. Umie zastosować techniki indywidualnej i ogólnej ochrony radiologicznej. Poznaje dawki promieniowania w poszczególnych badaniach diagnostycznych. Rozumie bezpieczeństwo badania rezonansu magnetycznego i ultrasonografii. Dodatkowo wykłady poświęcone są podstawowym zasadom i technikom badań radiologicznych.

Literatura:

Literatura podstawowa:

1. Podręcznik radiologii- William Hering, Elsevier Urban &

Partner, Wrocław, 2014.

2. Wytyczne dla lekarzy kierujących na badania obrazowe, Wydanie siódme, The Royal Collage of Radiologists.

3.Materiały z wykładów.

Literatura dodatkowa:

1.Spiralna i wielorzędowa tomografia komputerowa człowieka, Mathias Prokop, Medipage,

2.Podstawy diagnostyki radiologicznej, William Brant, Medipage.

Metody i kryteria oceniania:

Sprawdzian ustny (> 75%): W1 – W5, U1- U7.

Sprawdzian praktyczny ( > 75%): W1-W5, U1-U7.

Kolokwium końcowe (>60%): W1–W6,

U1-U7.

<60% niezaliczone

>/60 % ZALICZONE

Przedłużona obserwacja (> 50%): K1 – K5

Student(ka) otrzyma zaliczenie przedmiotu uzyskując pozytywne wyniki z sprawdzianów oraz pozytywnej oceny w zakresie kompetencji społecznych, co jest warunkiem przystąpienia do kolokwiom końcowego pisemnego

Praktyki zawodowe:

Nie dotyczy

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2020/21" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Zbigniew Serafin
Prowadzący grup: Marcin Białecki, Adam Lemanowicz
Strona przedmiotu: https://moodle.umk.pl/WLek/
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie
Skrócony opis:

Przedmiot techniki radiologii ma na celu naukę technik radiologii konwencjonalnej, tomografii komputerowej, badania rezonansu magnetycznego, ultrasonografii i radiologii zabiegowej ze szczególnym uwzględnieniem wyboru odpowiednich technik, interpretacji wyników oraz zapewnienia bezpieczeństwa choremu.

Pełny opis:

W trakcie wykładów student poznaje techniczne i fizyczne aspekty obrazowania. Zaznajamia się z budową aparatu rentgenowskiego, tomografu komputerowego, rezonansu magnetycznego, aparatu ultrasonograficznego. Uczy się postaw fizycznych radiografii i jej odmian. Poznaje środki kontrastujące stosowane w diagnostyce obrazowej oraz wskazania i przeciwwskazania do ich stosowania. Podczas wykładów przedstawione zostaną systemy informatyczne stosowane w radiologii oraz zasady obrazowania opartego na dowodach (EBR). Wykłady mają na celu przedstawić zasady bezpieczeństwa w obrazowaniu. Student uczy się wpływu promieniowania rentgenowskiego na komórki, tkanki i organizm. Poznaje zasadę ALARA. Umie zastosować techniki indywidualnej i ogólnej ochrony radiologicznej. Poznaje dawki promieniowania w poszczególnych badaniach diagnostycznych. Rozumie bezpieczeństwo badania rezonansu magnetycznego i ultrasonografii. Dodatkowo wykłady poświęcone są podstawowym zasadom i technikom badań radiologicznych.

Literatura:

Literatura podstawowa:

1. Podręcznik radiologii- William Hering, Elsevier Urban &

Partner, Wrocław, 2014.

2. Wytyczne dla lekarzy kierujących na badania obrazowe, Wydanie siódme, The Royal Collage of Radiologists.

3.Materiały z wykładów.

Literatura dodatkowa:

1.Spiralna i wielorzędowa tomografia komputerowa człowieka, Mathias Prokop, Medipage,

2.Podstawy diagnostyki radiologicznej, William Brant, Medipage.

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2021/22" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Zbigniew Serafin
Prowadzący grup: Marcin Białecki, Zbigniew Serafin
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)