1.2. Techniki radiologii
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1600-LekM3PMKRAD-J |
Kod Erasmus / ISCED: |
12.1
|
Nazwa przedmiotu: | 1.2. Techniki radiologii |
Jednostka: | Katedra Radiologii i Diagnostyki Obrazowej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0.70 (zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Student rozpoczynający kształcenie z przedmiotu powinien posiadać wiedzę z fizyki w zakresie szkoły średniej oraz z anatomii i fizjologii człowieka w zakresie odpowiednich przedmiotów nauczanych w czasie studiów. |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obowiązkowy |
Całkowity nakład pracy studenta: | 1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi: - udział w wykładach: 10 godzin - konsultacje: 7godziny - przygotowanie do egzaminu – 1 godzina Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 18 godzin, co odpowiada 0,72 punktu ECTS 2. Bilans nakładu pracy studenta: - - udział w wykładach: 10 godzin - - przygotowanie: 8 godzin - - czytanie wskazanej literatury: 5 godzin - - konsultacje związane z przygotowaniem do zajęć: 1 godz - - przygotowanie do zaliczenia + zaliczenie: 1 + 2 = 4 godziny - Łączny nakład pracy studenta wynosi 28 godzin, co odpowiada 1 punktowi ECTS 3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi: - czytanie wskazanej literatury naukowej: 5 godzin - konsultacje badawczo-naukowe: 3 godz - udział w wykładach i ćwiczeniach (w tym metodyka badań, wyniki badań i opracowania radiologiczne): 2 godz - przygotowanie do zaliczenia (w tym studia naukowe z zakresu radiologii): 1 godz - konsultacje obejmujące badania naukowe z zakresu radiologii 2 godz Łączny nakład pracy studenta związany z prowadzonymi badaniami wynosi 13 godzin, co odpowiada 0,5 punktu ECTS 4. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania: - przygotowanie do zaliczenia + zaliczenie: 1 + 2 = 3 godziny - Czytanie wskazanej literatury: 5 godzin - konsultacja uwzględniająca opracowania naukowe z zakresu radiologii 1 godz - konsultacje naukowo-badawcze: 5 godz Łączny nakład pracy studenta związany z przygotowaniem do udziału w procesie oceny wynosi 14 godzin, co odpowiada 0,5 punktu ECTS 5. Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym: - - udział w wykładach: 10 godzin, - konsultacje radiologiczne: 15 godz Całkowity nakład pracy studenta o charakterze praktycznym wynosi 25 godzin, co odpowiada 1 punktowi ECTS 6. Bilans obciążenia pracą studenta poświęcony na nabywanie kompetencji społecznych w zakresie ćwiczeń. Edukacja afektywna poprzez proces samokształcenia: - przygotowanie do wykładów: 10 godzin, - przygotowanie do zaliczenia: 8 godz. Łączny czas pracy studenta potrzebny do nabycia kompetencji społecznych w zakresie ćwiczeń wynosi 0,7 punktu ECTS. 7. Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki: nie dotyczy |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1: Wykorzystując metody obrazowania diagnostycznego rozpoznaje i przeprowadza diagnostykę różnicową przyczyn wstrząsu (C.W.29). W2: Zna postacie kliniczne najczęstszych schorzeń poszczególnych układów i narządów, chorób metabolicznych i wodno-elektrolitowych, hormonalnych i kwasowo-zasadowych (C.W.34). W3: Student komunikuje się z pacjentem werbalnie i niewerbalnie. Prowadzi właściwą transakcję i ufa (DW.6). W4: Zastosuj podstawy medycyny opartej na faktach (D.W.23). W5: Zna warunki środowiskowe i epidemiologiczne najczęściej występujących chorób (E.W.1) |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1: wywiady z dorosłymi pacjentami (E.U1). U2: Student potrafi ocenić stan ogólny, stan świadomości i świadomości pacjenta (E.U.7) U3: Student umie ocenić i opisać stan somatyczny i psychiczny pacjenta (E.U13). U4: Przy pomocy technik radiologicznych ocenia stany bezpośredniego zagrożenia życia (E.U.14). U5: Ocenia wyniki testów i rozróżnia nieprawidłowe wyniki (EU.24). U6: Potrafi badać sutki, węzły chłonne, tarczycę i jamę brzuszną w aspekcie ostrego brzucha (F.U8). U7: Przeprowadza akcje ratownicze i udziela pierwszej pomocy, USG SZYBKO, TK-trauma (FU10). |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | Student: K1: Ma świadomość swoich ograniczeń. Nawyk ciągłego szkolenia. (K.K1) K2: Potrafi nawiązać i utrzymywać głęboki i pełen szacunku kontakt z chorym K.K3 K3: Kieruje się dobrem pacjenta. K.K4 K4: Okazuje szacunek pacjentowi. Akceptuje światopogląd i różnice kulturowe. (K.K5) K5: Ma nawyk i umiejętności ustawicznego dokształcania K.K8. |
Metody dydaktyczne: | Wykłady: • wykład informacyjny • wykład konwersatoryjny • dyskusja dydaktyczna • analiza przypadków |
Skrócony opis: |
Przedmiot techniki radiologii ma na celu naukę technik radiologii konwencjonalnej, tomografii komputerowej, badania rezonansu magnetycznego, ultrasonografii i radiologii zabiegowej ze szczególnym uwzględnieniem wyboru odpowiednich technik, interpretacji wyników oraz zapewnienia bezpieczeństwa choremu. |
Pełny opis: |
W trakcie wykładów student poznaje techniczne i fizyczne aspekty obrazowania. Zaznajamia się z budową aparatu rentgenowskiego, tomografu komputerowego, rezonansu magnetycznego, aparatu ultrasonograficznego. Uczy się postaw fizycznych radiografii i jej odmian. Poznaje środki kontrastujące stosowane w diagnostyce obrazowej oraz wskazania i przeciwwskazania do ich stosowania. Podczas wykładów przedstawione zostaną systemy informatyczne stosowane w radiologii oraz zasady obrazowania opartego na dowodach (EBR). Wykłady mają na celu przedstawić zasady bezpieczeństwa w obrazowaniu. Student uczy się wpływu promieniowania rentgenowskiego na komórki, tkanki i organizm. Poznaje zasadę ALARA. Umie zastosować techniki indywidualnej i ogólnej ochrony radiologicznej. Poznaje dawki promieniowania w poszczególnych badaniach diagnostycznych. Rozumie bezpieczeństwo badania rezonansu magnetycznego i ultrasonografii. Dodatkowo wykłady poświęcone są podstawowym zasadom i technikom badań radiologicznych. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Podręcznik radiologii- William Hering, Elsevier Urban & Partner, Wrocław, 2014. 2. Wytyczne dla lekarzy kierujących na badania obrazowe, Wydanie siódme, The Royal Collage of Radiologists. 3.Materiały z wykładów. Literatura dodatkowa: 1.Spiralna i wielorzędowa tomografia komputerowa człowieka, Mathias Prokop, Medipage, 2.Podstawy diagnostyki radiologicznej, William Brant, Medipage. |
Metody i kryteria oceniania: |
Sprawdzian ustny (> 75%): W1 – W5, U1- U7. Sprawdzian praktyczny ( > 75%): W1-W5, U1-U7. Kolokwium końcowe (>60%): W1–W6, U1-U7. <60% niezaliczone >/60 % ZALICZONE Przedłużona obserwacja (> 50%): K1 – K5 Student(ka) otrzyma zaliczenie przedmiotu uzyskując pozytywne wyniki z sprawdzianów oraz pozytywnej oceny w zakresie kompetencji społecznych, co jest warunkiem przystąpienia do kolokwiom końcowego pisemnego |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2020/21" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Zbigniew Serafin | |
Prowadzący grup: | Marcin Białecki, Adam Lemanowicz | |
Strona przedmiotu: | https://moodle.umk.pl/WLek/ | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie | |
Skrócony opis: |
Przedmiot techniki radiologii ma na celu naukę technik radiologii konwencjonalnej, tomografii komputerowej, badania rezonansu magnetycznego, ultrasonografii i radiologii zabiegowej ze szczególnym uwzględnieniem wyboru odpowiednich technik, interpretacji wyników oraz zapewnienia bezpieczeństwa choremu. |
|
Pełny opis: |
W trakcie wykładów student poznaje techniczne i fizyczne aspekty obrazowania. Zaznajamia się z budową aparatu rentgenowskiego, tomografu komputerowego, rezonansu magnetycznego, aparatu ultrasonograficznego. Uczy się postaw fizycznych radiografii i jej odmian. Poznaje środki kontrastujące stosowane w diagnostyce obrazowej oraz wskazania i przeciwwskazania do ich stosowania. Podczas wykładów przedstawione zostaną systemy informatyczne stosowane w radiologii oraz zasady obrazowania opartego na dowodach (EBR). Wykłady mają na celu przedstawić zasady bezpieczeństwa w obrazowaniu. Student uczy się wpływu promieniowania rentgenowskiego na komórki, tkanki i organizm. Poznaje zasadę ALARA. Umie zastosować techniki indywidualnej i ogólnej ochrony radiologicznej. Poznaje dawki promieniowania w poszczególnych badaniach diagnostycznych. Rozumie bezpieczeństwo badania rezonansu magnetycznego i ultrasonografii. Dodatkowo wykłady poświęcone są podstawowym zasadom i technikom badań radiologicznych. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Podręcznik radiologii- William Hering, Elsevier Urban & Partner, Wrocław, 2014. 2. Wytyczne dla lekarzy kierujących na badania obrazowe, Wydanie siódme, The Royal Collage of Radiologists. 3.Materiały z wykładów. Literatura dodatkowa: 1.Spiralna i wielorzędowa tomografia komputerowa człowieka, Mathias Prokop, Medipage, 2.Podstawy diagnostyki radiologicznej, William Brant, Medipage. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Zbigniew Serafin | |
Prowadzący grup: | Marcin Białecki, Zbigniew Serafin | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.