1.1. Propedeutyka chorób wewnętrznych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1600-LekM3PMKWEW-J |
Kod Erasmus / ISCED: |
12.1
|
Nazwa przedmiotu: | 1.1. Propedeutyka chorób wewnętrznych |
Jednostka: | Katedra Kardiologii i Chorób Wewnętrznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Znajomość nauk podstawowych w zakresie objętym dotychczas zrealizowanym programem studiów. |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obligatoryjny |
Całkowity nakład pracy studenta: | 1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi: - udział w seminariach: 20 godzin - udział w ćwiczeniach: 40 godzin - e-learning: 10 godzin - konsultacje: 2 godziny - przeprowadzenie zaliczenia: 1 godzina Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 73 godzin, co odpowiada 2,9 punktu ECTS 2. Bilans nakładu pracy studenta: - udział w seminariach: 20 godzin - udział w ćwiczeniach: 40 godzin - wykłady w formie e-learningu: 10 godzin - konsultacje: 2 godziny - przygotowanie do seminariów i wykładów w formie e-learningu (w tym czytanie wskazanej literatury): 15 - przygotowanie do ćwiczeń (w tym czytanie wskazanej literatury): 25 godzin - przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie: 10 + 1 = 11 godzin Łączny nakład pracy studenta wynosi 123 godzin, co odpowiada 4,8 punktów ECTS 3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi: - czytanie wskazanej literatury naukowej: 30 godzin - udział w seminariach (z uwzględnieniem wyników badań oraz opracowań naukowych z zakresu chorób wewnętrznych): 20 godzin - udział w ćwiczeniach (z uwzględnieniem wyników badań oraz opracowań naukowych z zakresu chorób wewnętrznych): 40 godzin - e-learning (z uwzględnieniem wyników badań oraz opracowań naukowych z zakresu chorób wewnętrznych): 10 godzin - konsultacje (z uwzględnieniem opracowań naukowych z zakresu chorób wewnętrznych): 2 godziny Łączny nakład pracy studenta związany z prowadzonymi badaniami naukowymi wynosi 102 godzin, co odpowiada 4 punktom ECTS 4. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania: - przygotowanie do zaliczenia: 10 + 1 = 11 godzin (0,4 punktu ECTS) 5. Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym: - udział w ćwiczeniach (w tym zaliczenie praktyczne): 40 godzin Łączny nakład pracy studenta o charakterze praktycznym wynosi 40 godzin, co odpowiada 1,6 punktu ECTS |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1: Zna podstawowe ilościowe parametry opisujące wydolność poszczególnych układów i narządów, w tym: zakres normy i czynniki demograficzne wpływające na wartość tych parametrów (B K_W29). W2: Zna związek pomiędzy czynnikami zaburzającymi stan równowagi procesów biologicznych a zmianami fizjologicznymi i patofizjologicznymi (B K_W30) W3: Zna możliwości współczesnej telemedycyny jako narzędzia wspomagania pracy lekarza (B K_W33) W4: Wymienia postacie kliniczne najczęstszych chorób poszczególnych układów i narządów, chorób metabolicznych oraz zaburzeń gospodarki wodno-elektrolitowej i kwasowo-zasadowej (C K_W33) W5: Zna uwarunkowania genetyczne, środowiskowe i epidemiologiczne najczęstszych chorób (E K_W01) |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1: Przeprowadza wywiad lekarski z pacjentem dorosłym (E K_U01) U2: Przeprowadza pełne i ukierunkowane badanie fizykalne pacjenta dorosłego (E K_U03) U3: Ocenia stan ogólny, stan przytomności i świadomości pacjenta (E K_U07) U4: Rozpoznaje stany bezpośredniego zagrożenia życia (E K_U14) U5: Potrafi wykonać podstawowe procedury i zabiegi lekarskie, w tym: a) pomiar temperatury ciała, pomiar tętna, nieinwazyjny pomiar ciśnienia tętniczego, b) monitorowanie parametrów życiowych przy pomocy kardiomonitora, pulsoksymetrię, c) badanie spirometryczne, leczenie tlenem, wentylację wspomaganą i zastępczą, d) wprowadzenie rurki ustno–gardłowej, e) wstrzyknięcia dożylne, domięśniowe i podskórne, kaniulację żył obwodowych, pobieranie obwodowej krwi żylnej, pobieranie posiewów krwi, pobieranie krwi tętniczej, pobieranie arterializowanej krwi włośniczkowej, f) pobieranie wymazów z nosa, gardła i skóry, nakłucie jamy opłucnowej, g) cewnikowanie pęcherza moczowego u kobiet i mężczyzn, zgłębnikowanie żołądka, płukanie żołądka, enemę, h) standardowy elektrokardiogram spoczynkowy wraz z interpretacją, kardiowersję elektryczną i defibrylację serca, i) proste testy paskowe i pomiar stężenia glukozy we krwi (E K_U29) U6: Zakłada wkłucie obwodowe (F K_U05) U7: Potrafi zbadać sutki, węzły chłonne, gruczoł tarczowy oraz jamę brzuszną w aspekcie ostrego brzucha, a także wykonać badanie palcem przez odbyt (F K_U06) |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1: Posiada świadomość własnych ograniczeń i umiejętności stałego dokształcania się (K_K01) K2: Potrafi nawiązać i utrzymać głęboki i pełen szacunku kontakt z chorym (K_K03) K3: Kieruje się dobrem chorego, stawiając je na pierwszym miejscu (K_K04) K4: Okazuje szacunek wobec Pacjenta i zrozumienie dla różnic światopoglądowych, oraz kulturowych (K_K05) K5: Przestrzega tajemnicy lekarskiej i wszelkich praw pacjenta m in. prawa do informacji, do intymności, do świadomej decyzji, do godnej śmierci (K_K06) K6: Posiada nawyk i umiejętności stałego dokształcania się (K_K08) |
Metody dydaktyczne: | Seminaria: • wykład konwersatoryjny • wykład problemowy • dyskusja dydaktyczna Ćwiczenia: • analiza przypadków • ćwiczenia kliniczne • dyskusja dydaktyczna • metody symulacyjne E-learning: • wykład informacyjny |
Metody dydaktyczne podające: | - wykład informacyjny (konwencjonalny) |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Metody dydaktyczne w kształceniu online: | - metody odnoszące się do autentycznych lub fikcyjnych sytuacji |
Skrócony opis: |
Przedmiot przygotowuje studentów do zajęć klinicznych z chorób wewnętrznych. |
Pełny opis: |
Zajęcia prowadzone są w formie seminarium, ćwiczeń i wykładów z wykorzystaniem e-learningu. Przedmiot przygotowuje studentów do zajęć klinicznych z chorób wewnętrznych. Podczas zajęć z studenci są zaznajamiani z procesem podejmowania decyzji w praktyce klinicznej. Studenci są nauczani: jak prawidłowo zebrać wywiad, jak wprawnie przeprowadzić badanie przedmiotowe, kiedy zastosować określone badanie diagnostyczne i jak krytycznie ocenić jego wartość, aby połączeniu z danymi uzyskanymi z wywiadu i badania przedmiotowego ustalić prawidłowe rozpoznanie. Podczas zajęć wnikliwie dyskutowane są objawy i odchylenia w badaniu fizykalnym, z uwzględnieniem rozpoznania różnicowego, typowe dla najczęstszych chorób układów: krążenia, oddechowego, pokarmowego, moczowo-płciowego, dokrewnego i krwiotwórczego. Tematyka seminariów obejmuje teoretyczne podstawy badania przedmiotowego. Tematyka wykładów w formie e-learningu obejmuje zagadnienia z zakresu symptomatologii i diagnostyki różnicowej objawów chorobowych. Ćwiczenia prowadzone są przy łóżku chorego. W czasie ćwiczeń studenci zapoznają się z prawidłową techniką przeprowadzania badania podmiotowego i przedmiotowego w zakresie chorób wewnętrznych. Zdobywają praktyczną wiedzę na temat symptomatologii chorób wewnętrznych oraz interpretacji wyników badań diagnostycznych. Asystują w czasie procedur diagnostycznych i zabiegach lekarskich. Studenci jako obserwatorzy uczestniczą w podejmowaniu decyzji klinicznych. Zapoznawani są z prawidłowym prowadzeniem dokumentacji lekarskiej. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Badanie kliniczne Macleod. Red. Douglas G., Nicol F., Robertson C. Elsevier Urban & Partner, 2010. 2. Interna Szczeklika. Red. Gajewski P., Szczeklik A. Medycyna Praktyczna, aktualne wydanie. Literatura uzupełniająca: 1. Diagnostyka różnicowa objawów chorobowych. Red. Kokot F. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, 2007. 2. Diagnostyka internistyczna. Tatoń J. Czech A. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, 2005. |
Metody i kryteria oceniania: |
Sprawdzian praktyczny (0 – 20 punktów; > 75%): U1 – U7 Test końcowy (0 – 40 punktów; >56%): W1 – W5, U3, U4, U6. < 23 niezaliczone >=23 ZALICZONE Przedłużona obserwacja (0 – 10 punktów; > 50%): K1 – K5 Ocena z przedmiotu: średnia arytmetyczna z ocen ze sprawdzianu praktycznego i testu końcowego. Kryteria punktowe dostępne w regulaminie przedmiotu. |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 40 godzin
Seminarium, 20 godzin
Wykład, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Jasiewicz | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.