Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

1.1. Propedeutyka chorób wewnętrznych

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1600-LekM3PMKWEW-J
Kod Erasmus / ISCED: 12.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0912) Medycyna Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: 1.1. Propedeutyka chorób wewnętrznych
Jednostka: Katedra Kardiologii i Chorób Wewnętrznych
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Znajomość nauk podstawowych w zakresie objętym dotychczas zrealizowanym programem studiów.

Rodzaj przedmiotu:

przedmiot obligatoryjny

Całkowity nakład pracy studenta:

1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi:

- udział w seminariach: 20 godzin

- udział w ćwiczeniach: 40 godzin

- e-learning: 10 godzin

- konsultacje: 2 godziny

- przeprowadzenie zaliczenia: 1 godzina

Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi

73 godzin, co odpowiada 2,9 punktu ECTS


2. Bilans nakładu pracy studenta:

- udział w seminariach: 20 godzin

- udział w ćwiczeniach: 40 godzin

- wykłady w formie e-learningu: 10 godzin

- konsultacje: 2 godziny

- przygotowanie do seminariów i wykładów w formie e-learningu (w tym czytanie wskazanej literatury): 15

- przygotowanie do ćwiczeń (w tym czytanie wskazanej literatury): 25 godzin

- przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie: 10 + 1 = 11 godzin

Łączny nakład pracy studenta wynosi 123 godzin, co odpowiada

4,8 punktów ECTS


3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi:

- czytanie wskazanej literatury naukowej: 30 godzin

- udział w seminariach (z uwzględnieniem wyników badań oraz opracowań naukowych z zakresu chorób wewnętrznych): 20 godzin

- udział w ćwiczeniach (z uwzględnieniem wyników badań oraz opracowań naukowych z zakresu chorób wewnętrznych): 40 godzin

- e-learning (z uwzględnieniem wyników badań oraz opracowań naukowych z zakresu chorób wewnętrznych): 10 godzin

- konsultacje (z uwzględnieniem opracowań naukowych z zakresu chorób wewnętrznych): 2 godziny

Łączny nakład pracy studenta związany z prowadzonymi badaniami naukowymi wynosi 102 godzin, co odpowiada

4 punktom ECTS


4. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania:

- przygotowanie do zaliczenia: 10 + 1 = 11 godzin

(0,4 punktu ECTS)


5. Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym:

- udział w ćwiczeniach (w tym zaliczenie praktyczne): 40 godzin

Łączny nakład pracy studenta o charakterze praktycznym wynosi

40 godzin, co odpowiada 1,6 punktu ECTS



Efekty uczenia się - wiedza:

W1: Zna podstawowe ilościowe parametry opisujące wydolność poszczególnych układów i narządów, w tym: zakres normy i czynniki demograficzne wpływające na wartość tych parametrów (B K_W29).

W2: Zna związek pomiędzy czynnikami zaburzającymi stan równowagi procesów biologicznych a zmianami fizjologicznymi i patofizjologicznymi (B K_W30)

W3: Zna możliwości współczesnej telemedycyny jako narzędzia wspomagania pracy lekarza (B K_W33)

W4: Wymienia postacie kliniczne najczęstszych chorób poszczególnych układów i narządów, chorób metabolicznych oraz zaburzeń gospodarki wodno-elektrolitowej i kwasowo-zasadowej (C K_W33)

W5: Zna uwarunkowania genetyczne, środowiskowe i epidemiologiczne najczęstszych chorób (E K_W01)


Efekty uczenia się - umiejętności:

U1: Przeprowadza wywiad lekarski z pacjentem dorosłym (E K_U01)

U2: Przeprowadza pełne i ukierunkowane badanie fizykalne pacjenta dorosłego (E K_U03)

U3: Ocenia stan ogólny, stan przytomności i świadomości pacjenta (E K_U07)

U4: Rozpoznaje stany bezpośredniego zagrożenia życia (E K_U14)

U5: Potrafi wykonać podstawowe procedury i zabiegi lekarskie, w tym:

a) pomiar temperatury ciała, pomiar tętna, nieinwazyjny pomiar ciśnienia tętniczego,

b) monitorowanie parametrów życiowych przy pomocy kardiomonitora, pulsoksymetrię,

c) badanie spirometryczne, leczenie tlenem, wentylację wspomaganą i zastępczą,

d) wprowadzenie rurki ustno–gardłowej,

e) wstrzyknięcia dożylne, domięśniowe i podskórne, kaniulację żył obwodowych, pobieranie obwodowej krwi żylnej, pobieranie posiewów krwi, pobieranie krwi tętniczej, pobieranie arterializowanej krwi włośniczkowej,

f) pobieranie wymazów z nosa, gardła i skóry, nakłucie jamy opłucnowej,

g) cewnikowanie pęcherza moczowego u kobiet i mężczyzn, zgłębnikowanie żołądka, płukanie żołądka, enemę,

h) standardowy elektrokardiogram spoczynkowy wraz z interpretacją, kardiowersję elektryczną i defibrylację serca,

i) proste testy paskowe i pomiar stężenia glukozy we krwi (E K_U29)

U6: Zakłada wkłucie obwodowe (F K_U05)

U7: Potrafi zbadać sutki, węzły chłonne, gruczoł tarczowy oraz jamę brzuszną w aspekcie ostrego brzucha, a także wykonać badanie palcem przez odbyt (F K_U06)



Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

K1: Posiada świadomość własnych ograniczeń i umiejętności stałego dokształcania się (K_K01)

K2: Potrafi nawiązać i utrzymać głęboki i pełen szacunku kontakt z chorym (K_K03)

K3: Kieruje się dobrem chorego, stawiając je na pierwszym miejscu (K_K04)

K4: Okazuje szacunek wobec Pacjenta i zrozumienie dla różnic światopoglądowych, oraz kulturowych (K_K05)

K5: Przestrzega tajemnicy lekarskiej i wszelkich praw pacjenta m in. prawa do informacji, do intymności, do świadomej decyzji, do godnej śmierci (K_K06)

K6: Posiada nawyk i umiejętności stałego dokształcania się (K_K08)


Metody dydaktyczne:

Seminaria:

• wykład konwersatoryjny

• wykład problemowy

• dyskusja dydaktyczna

Ćwiczenia:

• analiza przypadków

• ćwiczenia kliniczne

• dyskusja dydaktyczna

• metody symulacyjne

E-learning:

• wykład informacyjny


Metody dydaktyczne podające:

- wykład informacyjny (konwencjonalny)

Metody dydaktyczne poszukujące:

- ćwiczeniowa
- seminaryjna

Metody dydaktyczne w kształceniu online:

- metody odnoszące się do autentycznych lub fikcyjnych sytuacji
- metody służące prezentacji treści
- metody wymiany i dyskusji

Skrócony opis:

Przedmiot przygotowuje studentów do zajęć klinicznych z chorób wewnętrznych.

Pełny opis:

Zajęcia prowadzone są w formie seminarium, ćwiczeń i wykładów z wykorzystaniem e-learningu.

Przedmiot przygotowuje studentów do zajęć klinicznych z chorób wewnętrznych. Podczas zajęć z studenci są zaznajamiani z procesem podejmowania decyzji w praktyce klinicznej. Studenci są nauczani: jak prawidłowo zebrać wywiad, jak wprawnie przeprowadzić badanie przedmiotowe, kiedy zastosować określone badanie diagnostyczne i jak krytycznie ocenić jego wartość, aby połączeniu z danymi uzyskanymi z wywiadu i badania przedmiotowego ustalić prawidłowe rozpoznanie. Podczas zajęć wnikliwie dyskutowane są objawy i odchylenia w badaniu fizykalnym, z uwzględnieniem rozpoznania różnicowego, typowe dla najczęstszych chorób układów: krążenia, oddechowego, pokarmowego, moczowo-płciowego, dokrewnego i krwiotwórczego.

Tematyka seminariów obejmuje teoretyczne podstawy badania przedmiotowego.

Tematyka wykładów w formie e-learningu obejmuje zagadnienia z zakresu symptomatologii i diagnostyki różnicowej objawów chorobowych.

Ćwiczenia prowadzone są przy łóżku chorego.

W czasie ćwiczeń studenci zapoznają się z prawidłową techniką przeprowadzania badania podmiotowego i przedmiotowego w zakresie chorób wewnętrznych. Zdobywają praktyczną wiedzę na temat symptomatologii chorób wewnętrznych oraz interpretacji wyników badań diagnostycznych. Asystują w czasie procedur diagnostycznych i zabiegach lekarskich. Studenci jako obserwatorzy uczestniczą w podejmowaniu decyzji klinicznych. Zapoznawani są z prawidłowym prowadzeniem dokumentacji lekarskiej.

Literatura:

Literatura podstawowa:

1. Badanie kliniczne Macleod. Red. Douglas G., Nicol F., Robertson C. Elsevier Urban & Partner, 2010.

2. Interna Szczeklika. Red. Gajewski P., Szczeklik A. Medycyna Praktyczna, aktualne wydanie.

Literatura uzupełniająca:

1. Diagnostyka różnicowa objawów chorobowych. Red. Kokot F. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, 2007.

2. Diagnostyka internistyczna. Tatoń J. Czech A. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, 2005.

Metody i kryteria oceniania:

Sprawdzian praktyczny (0 – 20 punktów; > 75%): U1 – U7

Test końcowy (0 – 40 punktów; >56%): W1 – W5,

U3, U4, U6.

< 23 niezaliczone

>=23 ZALICZONE

Przedłużona obserwacja (0 – 10 punktów; > 50%): K1 – K5

Ocena z przedmiotu: średnia arytmetyczna z ocen ze sprawdzianu praktycznego i testu końcowego.

Kryteria punktowe dostępne w regulaminie przedmiotu.

Praktyki zawodowe:

nie dotyczy

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 40 godzin więcej informacji
Seminarium, 20 godzin więcej informacji
Wykład, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Małgorzata Jasiewicz
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-7 (2025-03-24)