4.2 Medycyna regeneracyjna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1600-LekM3PWTMER-J |
Kod Erasmus / ISCED: |
12.1
|
Nazwa przedmiotu: | 4.2 Medycyna regeneracyjna |
Jednostka: | Katedra Urologii i Andrologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0.60 (zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Student(ka) rozpoczynający/a kształcenie z przedmiotu medycyna regeneracyjna powinien/a posiadać zaliczenie z histologii. |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obowiązkowy |
Całkowity nakład pracy studenta: | 1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi: - udział w wykładach (z wykorzystaniem technik kształcenia na odległość): 6 godzin - udział w ćwiczeniach: 6 godzin - konsultacje: 1 godzina - przeprowadzenie zaliczenia: 1 godzina Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 14 godzin, co odpowiada 0,47 punktu ECTS 2. Bilans nakładu pracy studenta: - udział w wykładach (z wykorzystaniem technik kształcenia na odległość): 6 godzin - udział w ćwiczeniach: 6 godzin - konsultacje: 1 godzina - przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie: 3 + 1= 4 godzin Łączny nakład pracy studenta wynosi 17 godzin, co odpowiada 0,57 punktowi ECTS 3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi: - czytanie wskazanej literatury naukowej: 1 godzina - udział w wykładach (z uwzględnieniem wyników badań oraz opracowań naukowych z zakresu medycyny regeneracyjnej): 4 godziny - udział w ćwiczeniach (z uwzględnieniem wyników badań oraz opracowań naukowych z zakresu medycyny regeneracyjnej): 4 godziny - przygotowanie do zaliczenia (z uwzględnieniem opracowań naukowych z zakresu medycyny regeneracyjnej): 3 godziny - konsultacje z uwzględnieniem opracowań naukowych z zakresu medycyny regeneracyjnej): 1 godzina Łączny nakład pracy studenta związany z prowadzonymi badaniami naukowymi wynosi 13 godzin, co odpowiada 0,43 punktu ECTS 4. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania: - przygotowanie do zaliczenia: 3 + 1 = 4 godzin (0,13 punktu ECTS) 5. Bilans nakładu pracy w zakresie zajęć prowadzonych z wykorzystaniem technik kształcenia na odległość: 6 godzin (0,2 punktu ECTS) 6. Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym: - udział w ćwiczeniach: 6 godzin Łączny nakład pracy studenta o charakterze praktycznym wynosi 6 godzin, co odpowiada 0,2 punktu ECTS 7. Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki: nie dotyczy |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1: Omawia podstawowe zagadnienia z zakresu biologii i funkcji komórek macierzystych (A.W5); (B.W19). W2: Posiada wiedzę na temat zastosowania terapii komórkowych w leczeniu wybranych chorób (B.W19); (B.W29); (C.W42). W3: Odtwarza wiedzę na temat zastosowania wytworzonych in vitro tkanek i narządów w leczeniu wybranych chorób (B.W19); (B.W26); (C.W42). W4: Opisuje zasady prowadzenia badań doświadczalnych in vitro i in vivo z zakresu inżynierii tkankowej i medycyny regeneracyjnej służących rozwojowi medycyny (B.W19); (B.W29). |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1: Korzysta z baz badań klinicznych (B.U11). U2: Rozpoznaje własne ograniczenia, dokonuje samooceny deficytów i potrzeb edukacyjnych w zakresie medycyny regeneracyjnej (B.U13). U3: krytycznie analizuje piśmiennictwo medyczne oraz wyciąga wnioski w oparciu o literaturę (B.U13). |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1: Posiada świadomość własnych ograniczeń i potrzeby stałego dokształcania się (K_K07). K2: Posiada nawyk i umiejętność stałego dokształcania się (K_K07). K3: Posiada świadomość potrzeby współpracy z przedstawicielami innych zawodów w zakresie ochrony zdrowia zwłaszcza kierunku biotechnologia medyczna (K_K06). |
Metody dydaktyczne: | Wykłady: • wykład informacyjny z wykorzystaniem techniki i narzędzi edukacyjnych w zakresie zdalnego kształcenia • wykład konwersatoryjny z wykorzystaniem techniki i narzędzi edukacyjnych w zakresie zdalnego kształcenia • dyskusja dydaktyczna z wykorzystaniem techniki i narzędzi edukacyjnych w zakresie zdalnego kształcenia • analiza przypadków z wykorzystaniem techniki i narzędzi edukacyjnych w zakresie zdalnego kształcenia Ćwiczenia: • dyskusja dydaktyczna • analiza przypadków • projektowanie i analiza badań naukowych |
Skrócony opis: |
Celem nauczania jest zapoznanie studentów z dotychczasowymi osiągnięciami, bieżącymi trendami oraz perspektywami wykorzystania metod inżynierii tkankowej w regeneracji tkanek i narządów jak również uświadomienie studentom kierunku lekarskiego, iż medycyna regeneracyjna jest potencjalną nową specjalnością medyczną. Szczególny nacisk położono na zagadnienia kliniczne, jakimi zajmuje się medycyna regeneracyjna. Porównane zostaną metody i wyniki leczenia chorych technikami inżynierii tkankowej z konwencjonalnymi metodami leczenia na podstawie dostępnych baz danych, badań randomizowanych oraz danych EBM. Przeprowadzona zostanie również analiza badań klinicznych z zakresu medycyny regeneracyjnej. |
Pełny opis: |
Wykłady z przedmiotu Medycyna Regeneracja pozwolą na przybliżenie definicji inżynierii tkankowej i medycyny regeneracyjnej. W trakcie prowadzonych zajęć zostaną wytłumaczone zależności filogenetyczne pomiędzy gojeniem a regeneracją, jak również zasady regeneracji indukowanej. Jednym z ważnych tematów, które zostaną omówione są koncepcje regeneracji tkanek przy użyciu komórek namnażanych i hodowanych in vitro oraz biomateriałów, rusztowań i matryc wykorzystywanych w tworzeniu neo-tkanek oraz neo-narządów. Medycyna regeneracyjna to wciąż rozwijająca się dziedzina nauki dlatego jednym z problemów poruszanych podczas wykładów będą niebezpieczeństwa wynikające z przeszczepiania komórek i tkanek oraz przyczyny niepowodzeń w transplantacji wyhodowanych komórek i tkanek. Ważnym elementem regeneracji narządów i tkanek in vitro jest wykorzystanie komórek macierzystych, dlatego zostaną omówione typy komórek macierzystych, z podziałem na komórki występujące naturalnie oraz komórki indukowane. Wykorzystanie niektórych typów komórek macierzystych jest kontrowersyjne dlatego przedstawione zostaną aspekty etyczne dotyczące komórek macierzystych w biologii i medycynie oraz tematy dotyczące klonowania terapeutycznego. Stworzenie produktu metodami inżynierii tkankowej do wykorzystania w praktyce klinicznej wymaga zastosowania Dobrej Praktyki Produkcyjnej (ang. Good Manufacturing Practice, GMP), dlatego przedstawione zostaną przepisy i wymagania jakie trzeba spełnić aby „neo-organ” wyprodukowany w laboratorium mógł być przeszczepiony pacjentowi. Udział studentów w ćwiczeniach będzie polegał na analizie publikacji oraz dostępnych baz danych z zarejestrowanymi badaniami klinicznymi, w których metody inżynierii tkankowej oraz medycyny regeneracyjnej zostały wykorzystane do leczenia pacjentów. Studenci przedstawią wybrane badania kliniczne lub przedkliniczne z danego działu w postaci prezentacji ustnej lub multimedialnej. Po zakończonej prezentacji zostanie przeprowadzona dyskusja, która pozwoli na wyciągnięcie wniosków dotyczących alternatywnych metod leczenia poszczególnych układów z wykorzystaniem wszczepów komórkowych wyprodukowanych w warunkach in vitro. Przeanalizowane zostaną takie elementy jak rodzaj materiału, typ wykorzystanych komórek, wybór odpowiedniego modelu badawczego, dobór grup badanych jak również czas trwania eksperymentu. Pozwoli to wyciągnięcia wniosków dotyczących przyszłości metod medycyny regeneracyjnej w praktyce klinicznej. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Wybrane Zagadnienia z Medycyny Regeneracyjnej i Inżynierii Tkankowej, red. Tomasz Drewa, Bydgoszcz 2007. 2. Principles of Regenerative Medicine 3rd edition. Podręcznik. red. A Atala. Academic Press, 2018. 3. Pokrywczyńska M. Komórki macierzyste w chirurgii plastycznej. Rozdział z „Chirurgia Plastyczna” red. Witmanowski H, Jundziłł A, PZWL Wydawnictwo Lekarskie, Warszawa, 2019. |
Metody i kryteria oceniania: |
Realizacja zadania: prezentacja ustna, multimedialna (0-40 pkt.): W2-W4; U1-U3 Dyskusja dydaktyczna (0-20 pkt.) K1-K3 Zaliczenie na podstawie odpowiedniej liczby punktów (0-60 pkt. >60%) Kolokwium końcowe (0-20 pkt.) Warunkiem zaliczenia kolokwium jest uzyskanie 60% punktów: W1-W4; U1-U3. <12 niezaliczone ≥12 ZALICZONE Przedłużona obserwacja (0 – 10 punktów; > 50%): K1 – K3 Student(ka) otrzyma zaliczenie przedmiotu uzyskując pozytywne wyniki z testu oraz pozytywnej oceny w zakresie kompetencji społecznych, co jest warunkiem przystąpienia do testu końcowego |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2020/21" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 6 godzin
Wykład, 6 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marta Pokrywczyńska | |
Prowadzący grup: | Tomasz Kloskowski, Marta Pokrywczyńska, Marta Rasmus, Kamil Szeliski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie | |
Skrócony opis: |
Celem nauczania jest zapoznanie studentów z dotychczasowymi osiągnięciami, bieżącymi trendami oraz perspektywami wykorzystania metod inżynierii tkankowej w regeneracji tkanek i narządów jak również uświadomienie studentom kierunku lekarskiego, iż medycyna regeneracyjna jest potencjalną nową specjalnością medyczną. Szczególny nacisk położono na zagadnienia kliniczne, jakimi zajmuje się medycyna regeneracyjna. Porównane zostaną metody i wyniki leczenia chorych technikami inżynierii tkankowej z konwencjonalnymi metodami leczenia na podstawie dostępnych baz danych, badań randomizowanych oraz danych EBM. Przeprowadzona zostanie również analiza badań klinicznych z zakresu medycyny regeneracyjnej. |
|
Pełny opis: |
Wykłady z przedmiotu Medycyna Regeneracja pozwolą na przybliżenie definicji inżynierii tkankowej i medycyny regeneracyjnej. W trakcie prowadzonych zajęć zostaną wytłumaczone zależności filogenetyczne pomiędzy gojeniem a regeneracją, jak również zasady regeneracji indukowanej. Jednym z ważnych tematów, które zostaną omówione są koncepcje regeneracji tkanek przy użyciu komórek namnażanych i hodowanych in vitro oraz biomateriałów, rusztowań i matryc wykorzystywanych w tworzeniu neo-tkanek oraz neo-narządów. Medycyna regeneracyjna to wciąż rozwijająca się dziedzina nauki dlatego jednym z problemów poruszanych podczas wykładów będą niebezpieczeństwa wynikające z przeszczepiania komórek i tkanek oraz przyczyny niepowodzeń w transplantacji wyhodowanych komórek i tkanek. Ważnym elementem regeneracji narządów i tkanek in vitro jest wykorzystanie komórek macierzystych, dlatego zostaną omówione typy komórek macierzystych, z podziałem na komórki występujące naturalnie oraz komórki indukowane. Wykorzystanie niektórych typów komórek macierzystych jest kontrowersyjne dlatego przedstawione zostaną aspekty etyczne dotyczące komórek macierzystych w biologii i medycynie oraz tematy dotyczące klonowania terapeutycznego. Stworzenie produktu metodami inżynierii tkankowej do wykorzystania w praktyce klinicznej wymaga zastosowania Dobrej Praktyki Produkcyjnej (ang. Good Manufacturing Practice, GMP), dlatego przedstawione zostaną przepisy i wymagania jakie trzeba spełnić aby „neo-organ” wyprodukowany w laboratorium mógł być przeszczepiony pacjentowi. Udział studentów w ćwiczeniach będzie polegał na analizie publikacji oraz dostępnych baz danych z zarejestrowanymi badaniami klinicznymi, w których metody inżynierii tkankowej oraz medycyny regeneracyjnej zostały wykorzystane do leczenia pacjentów. Studenci przedstawią wybrane badania kliniczne lub przedkliniczne z danego działu w postaci prezentacji ustnej lub multimedialnej. Po zakończonej prezentacji zostanie przeprowadzona dyskusja, która pozwoli na wyciągnięcie wniosków dotyczących alternatywnych metod leczenia poszczególnych układów z wykorzystaniem wszczepów komórkowych wyprodukowanych w warunkach in vitro. Przeanalizowane zostaną takie elementy jak rodzaj materiału, typ wykorzystanych komórek, wybór odpowiedniego modelu badawczego, dobór grup badanych jak również czas trwania eksperymentu. Pozwoli to wyciągnięcia wniosków dotyczących przyszłości metod medycyny regeneracyjnej w praktyce klinicznej. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Wybrane Zagadnienia z Medycyny Regeneracyjnej i Inżynierii Tkankowej, red. Tomasz Drewa, Bydgoszcz 2007. 2. Principles of Regenerative Medicine 3rd edition. Podręcznik. red. A Atala. Academic Press, 2018. 3. Pokrywczyńska M. Komórki macierzyste w chirurgii plastycznej. Rozdział z „Chirurgia Plastyczna” red. Witmanowski H, Jundziłł A, PZWL Wydawnictwo Lekarskie, Warszawa, 2019. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 6 godzin
Wykład, 6 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marta Pokrywczyńska | |
Prowadzący grup: | Tomasz Kloskowski, Marta Pokrywczyńska, Marta Rasmus, Natalia Siedlecka, Kamil Szeliski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.