Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Perspektywy rozwoju diagnostyki obrazowej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1600-LekM3WYBOBR-J
Kod Erasmus / ISCED: 12.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0912) Medycyna Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Perspektywy rozwoju diagnostyki obrazowej
Jednostka: Katedra Radiologii i Diagnostyki Obrazowej
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 1.00 (zmienne w czasie) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Student(ka) rozpoczynający naukę przedmiotu powinien posiadać wiedzę z zakresu fizyki w zakresie szkoły średniej oraz anatomii i fizjologii człowieka w zakresie odpowiednich przedmiotów nauczanych w trakcie studiów. Student ma wiedzę na temat podstawowego oprogramowania, metod transmisji danych na odległość.

Rodzaj przedmiotu:

przedmiot fakultatywny

Całkowity nakład pracy studenta:

1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi:

- udział w seminariach: 5 godzin

- udział w ćwiczeniach: 10 h

- konsultacje: 1 godziny

- przeprowadzenie zaliczenia: 1 godzina

Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi

17 godzin, co odpowiada 0,6 punktu ECTS


2. Bilans nakładu pracy studenta:

- udział w seminariach i ćwiczeniach: 15 godzin

- konsultacje: 3 godziny

- przygotowanie (w tym czytanie wskazanej literatury): 5 godziny

- przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie: 2 + 1 = 3 godziny

Łączny nakład pracy studenta wynosi 26 godzin, co odpowiada

1 punktowi ECTS


3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi:

- czytanie wskazanej literatury naukowej: 5 godziny

- udział w seminariach (z uwzględnieniem wyników badań oraz opracowań naukowych z zakresu perspektyw rozwoju diagnostyki obrazowej): 5 godziny

- przygotowanie do zaliczenia (z uwzględnieniem opracowań naukowych z zakresu perspektyw rozwoju diagnostyki obrazowej): 4 godziny

- konsultacje z uwzględnieniem opracowań naukowych z zakresu ): 1 godziny

Łączny nakład pracy studenta związany z prowadzonymi badaniami naukowymi wynosi 15 godzin, co odpowiada

0,56 punktu ECTS


4. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania:

- przygotowanie do zaliczenia: 3 + 1 = 4 godziny

(0,14 punktu ECTS)

- konsultacje z uwzględnieniem opracowań naukowych z zakresu perspektyw rozwoju diagnostyki obrazowej): 5 godziny

- czytanie wskazanej literatury naukowej: 5 godziny

Łączny nakład pracy studenta wynosi 14 godzin, co odpowiada 0,5 punktu ECTS


5. Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym:

-opracowanie wskazanej literatury (w tym zaliczenie praktyczne): 10 godzin

Łączny nakład pracy studenta o charakterze praktycznym wynosi

10 godzin, co odpowiada 0,35 punktu ECTS


6. Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki:

nie dotyczy



Efekty uczenia się - wiedza:

W1:Zna podstawowe narzędzia informatyczne i biostatystyczne wykorzystywane w medycynie, w tym medyczne bazy danych, arkusze kalkulacyjne i podstawy grafiki komputerowej

W2: Zna możliwości nowoczesnej telemedycyny jako narzędzia wspierającego praktykę radiologiczną (B.W28)

W3: Zna problematykę współcześnie wykorzystywanych badań obrazowych, w szczególności:

1) symptomatologię radiologiczną podstawowych chorób,

2) metody instrumentalne i techniki obrazowe wykorzystywane do wykonywania zabiegów medycznych,

3) wskazania, przeciwwskazania i przygotowanie pacjenta do poszczególnych rodzajów badań obrazowych oraz przeciwwskazania do stosowania środków kontrastujących (F.W10)

W4: Znane są studentowi regulacje prawne dotyczące tajemnicy lekarskiej, prowadzenia dokumentacji medycznej, odpowiedzialności karnej, cywilnej i zawodowej lekarza (G.W11).


Efekty uczenia się - umiejętności:

U1: Potrafi oceniać szkodliwość dawki promieniowania jonizującego i stosować się do zasad ochrony radiologicznej (B.U2)

U2: Wie jak prowadzić dokumentację medyczną pacjenta (E.U38)


Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

K1: Korzysta z obiektywnych źródeł informacji (K.K1)

K2: Kieruje się dobrem pacjenta, stawiając je na pierwszym

miejscu (K.K4)

K3: Dostrzega i rozpoznaje własne ograniczenia oraz dokonywania

samooceny deficytów i potrzeb edukacyjnych (K.K7)


Metody dydaktyczne:

Seminaria

- wykład informacyjny

- wykład problemowy

- analiza przypadków


Ćwiczenia

- dyskusja dydaktyczna

- ćwiczenia praktyczne

- analiza przypadków

- drzewo decyzyjne

- samodzielna obsługa aparatury

- metody eksponujące: pokaz


Metody dydaktyczne eksponujące:

- drama
- pokaz
- wystawa

Metody dydaktyczne podające:

- opowiadanie
- pogadanka
- tekst programowany
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- wykład problemowy

Metody dydaktyczne poszukujące:

- ćwiczeniowa
- doświadczeń
- seminaryjna

Skrócony opis:

Podczas zajęć student poznaje przyszłe perspektywy rozwoju diagnostyki obrazowej. Dowiaduje się o nowych technikach stosowanych w diagnostyce obrazowej.

Zostają studentowi przedstawione nowoczesne metody badań radiologicznych, poznaje wskazania i przeciwskazania do badań.

Poznaje metody diagnostyki medycznej na odległość- teleradiologia.

Uczy się możliwości zastosowania wiedzy i umiejętności z zakresu telemedycyny w radiologii i diagnostyce obrazowej.

Aktualizuje wiedzę na temat systemów teleinformatycznych.

Dokonuje krytycznej analizy zastosowanych metod ICT.

Student poznaje ograniczenia współczesnej diagnostyki obrazowej oraz możliwe ograniczenia w przyszłości.

Pełny opis:

Ćwiczenia mają za zadanie zapoznać studenta z kierunkami rozwoju diagnostyki obrazowej.

Student poznaje nowe metody diagnostyki obrazowej, kierunki ich rozwoju. Zapoznaje się z nowymi technikami badań usg, RTG, TK, MR. Poznaje podstawowe zasady działania telemedycyny. Podczas zajęć student poznaje możliwości oraz ograniczenia telemedycyny. Student poznaje metody diagnostyki obrazowej na odległość. Uczy się korzystać z systemów teleinformatycznych stosowanych w diagnostyce obrazowej. Student poznaje zasady komunikacji kliniczno-radiologicznej, pracy zespołowej. Uczy się sformułować wynik i rozumie jego konsekwencje kliniczne. Korzysta z baz danych, wcześniejszych wyników. Rozumie pojęcie kontroli jakości. Dodatkowo wykłady obejmują zagadnienia z zakresu prawa, przedstawiają zagrożenia jakie niesie z sobą przyszłość diagnostyki obrazowej.

Literatura:

Literatura podstawowa:

1.Materiały z ćwiczeń

Literatura uzupełniająca:

1. Materiały z ćwiczeń

Metody i kryteria oceniania:

Seminaria i ćwiczenia

Kolokwium ustne (0-16 pkt;> 60%): K1 - W4, U1-U2.

Test praktyczny (0 - 16 pkt;> 60%): W1-W4, U1-U2.

Test końcowy (0 - 30 punktów;> 60%): W1 - W4,

U1-U2.

(5.0) -Bardzo dobra

<92 (4.5) -Ponad dobra

<88 (4.0) - dobra

<80 (3.5) - Dość dobra

<71 (3.0) - Dostateczna

0 <60 (2.0) - Niedostateczna

Praktyki zawodowe:

Nie dotyczy

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2020/21" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 10 godzin więcej informacji
Seminarium, 5 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Zbigniew Serafin
Prowadzący grup: Marcin Białecki, Jakub Cieściński, Mateusz Hawrył, Wojciech Kazimierczak, Adam Lemanowicz, Katarzyna Nadolska, Przemysław Ratajczak
Strona przedmiotu: https://moodle.umk.pl/WLek/
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie
Skrócony opis:

Podczas zajęć student poznaje przyszłe perspektywy rozwoju diagnostyki obrazowej. Dowiaduje się o nowych technikach stosowanych w diagnostyce obrazowej.

Zostają studentowi przedstawione nowoczesne metody badań radiologicznych, poznaje wskazania i przeciwskazania do badań.

Poznaje metody diagnostyki medycznej na odległość- teleradiologia.

Uczy się możliwości zastosowania wiedzy i umiejętności z zakresu telemedycyny w radiologii i diagnostyce obrazowej.

Aktualizuje wiedzę na temat systemów teleinformatycznych.

Dokonuje krytycznej analizy zastosowanych metod ICT.

Student poznaje ograniczenia współczesnej diagnostyki obrazowej oraz możliwe ograniczenia w przyszłości.

Pełny opis:

Ćwiczenia mają za zadanie zapoznać studenta z kierunkami rozwoju diagnostyki obrazowej.

Student poznaje nowe metody diagnostyki obrazowej, kierunki ich rozwoju. Zapoznaje się z nowymi technikami badań usg, RTG, TK, MR. Poznaje podstawowe zasady działania telemedycyny. Podczas zajęć student poznaje możliwości oraz ograniczenia telemedycyny. Student poznaje metody diagnostyki obrazowej na odległość. Uczy się korzystać z systemów teleinformatycznych stosowanych w diagnostyce obrazowej. Student poznaje zasady komunikacji kliniczno-radiologicznej, pracy zespołowej. Uczy się sformułować wynik i rozumie jego konsekwencje kliniczne. Korzysta z baz danych, wcześniejszych wyników. Rozumie pojęcie kontroli jakości. Dodatkowo wykłady obejmują zagadnienia z zakresu prawa, przedstawiają zagrożenia jakie niesie z sobą przyszłość diagnostyki obrazowej.

Literatura:

Literatura podstawowa:

1.Materiały z ćwiczeń

Literatura uzupełniająca:

1. Materiały z ćwiczeń

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2021/22" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 10 godzin więcej informacji
Seminarium, 5 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Zbigniew Serafin
Prowadzący grup: Marcin Białecki, Mateusz Durka, Wojciech Kazimierczak, Adam Lemanowicz, Katarzyna Nadolska, Przemysław Ratajczak, Zbigniew Serafin, Justyna Wilamowska, Olaf Wojtowicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie
Skrócony opis:

jw

Pełny opis:

jw

Literatura:

jw

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)