Perspektywy rozwoju diagnostyki obrazowej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1600-LekM3WYBOBR-J |
Kod Erasmus / ISCED: |
12.1
|
Nazwa przedmiotu: | Perspektywy rozwoju diagnostyki obrazowej |
Jednostka: | Katedra Radiologii i Diagnostyki Obrazowej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
1.00 (zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Student(ka) rozpoczynający naukę przedmiotu powinien posiadać wiedzę z zakresu fizyki w zakresie szkoły średniej oraz anatomii i fizjologii człowieka w zakresie odpowiednich przedmiotów nauczanych w trakcie studiów. Student ma wiedzę na temat podstawowego oprogramowania, metod transmisji danych na odległość. |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot fakultatywny |
Całkowity nakład pracy studenta: | 1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi: - udział w seminariach: 5 godzin - udział w ćwiczeniach: 10 h - konsultacje: 1 godziny - przeprowadzenie zaliczenia: 1 godzina Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 17 godzin, co odpowiada 0,6 punktu ECTS 2. Bilans nakładu pracy studenta: - udział w seminariach i ćwiczeniach: 15 godzin - konsultacje: 3 godziny - przygotowanie (w tym czytanie wskazanej literatury): 5 godziny - przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie: 2 + 1 = 3 godziny Łączny nakład pracy studenta wynosi 26 godzin, co odpowiada 1 punktowi ECTS 3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi: - czytanie wskazanej literatury naukowej: 5 godziny - udział w seminariach (z uwzględnieniem wyników badań oraz opracowań naukowych z zakresu perspektyw rozwoju diagnostyki obrazowej): 5 godziny - przygotowanie do zaliczenia (z uwzględnieniem opracowań naukowych z zakresu perspektyw rozwoju diagnostyki obrazowej): 4 godziny - konsultacje z uwzględnieniem opracowań naukowych z zakresu ): 1 godziny Łączny nakład pracy studenta związany z prowadzonymi badaniami naukowymi wynosi 15 godzin, co odpowiada 0,56 punktu ECTS 4. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania: - przygotowanie do zaliczenia: 3 + 1 = 4 godziny (0,14 punktu ECTS) - konsultacje z uwzględnieniem opracowań naukowych z zakresu perspektyw rozwoju diagnostyki obrazowej): 5 godziny - czytanie wskazanej literatury naukowej: 5 godziny Łączny nakład pracy studenta wynosi 14 godzin, co odpowiada 0,5 punktu ECTS 5. Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym: -opracowanie wskazanej literatury (w tym zaliczenie praktyczne): 10 godzin Łączny nakład pracy studenta o charakterze praktycznym wynosi 10 godzin, co odpowiada 0,35 punktu ECTS 6. Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki: nie dotyczy |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1:Zna podstawowe narzędzia informatyczne i biostatystyczne wykorzystywane w medycynie, w tym medyczne bazy danych, arkusze kalkulacyjne i podstawy grafiki komputerowej W2: Zna możliwości nowoczesnej telemedycyny jako narzędzia wspierającego praktykę radiologiczną (B.W28) W3: Zna problematykę współcześnie wykorzystywanych badań obrazowych, w szczególności: 1) symptomatologię radiologiczną podstawowych chorób, 2) metody instrumentalne i techniki obrazowe wykorzystywane do wykonywania zabiegów medycznych, 3) wskazania, przeciwwskazania i przygotowanie pacjenta do poszczególnych rodzajów badań obrazowych oraz przeciwwskazania do stosowania środków kontrastujących (F.W10) W4: Znane są studentowi regulacje prawne dotyczące tajemnicy lekarskiej, prowadzenia dokumentacji medycznej, odpowiedzialności karnej, cywilnej i zawodowej lekarza (G.W11). |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1: Potrafi oceniać szkodliwość dawki promieniowania jonizującego i stosować się do zasad ochrony radiologicznej (B.U2) U2: Wie jak prowadzić dokumentację medyczną pacjenta (E.U38) |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1: Korzysta z obiektywnych źródeł informacji (K.K1) K2: Kieruje się dobrem pacjenta, stawiając je na pierwszym miejscu (K.K4) K3: Dostrzega i rozpoznaje własne ograniczenia oraz dokonywania samooceny deficytów i potrzeb edukacyjnych (K.K7) |
Metody dydaktyczne: | Seminaria - wykład informacyjny - wykład problemowy - analiza przypadków Ćwiczenia - dyskusja dydaktyczna - ćwiczenia praktyczne - analiza przypadków - drzewo decyzyjne - samodzielna obsługa aparatury - metody eksponujące: pokaz |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - drama |
Metody dydaktyczne podające: | - opowiadanie |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Skrócony opis: |
Podczas zajęć student poznaje przyszłe perspektywy rozwoju diagnostyki obrazowej. Dowiaduje się o nowych technikach stosowanych w diagnostyce obrazowej. Zostają studentowi przedstawione nowoczesne metody badań radiologicznych, poznaje wskazania i przeciwskazania do badań. Poznaje metody diagnostyki medycznej na odległość- teleradiologia. Uczy się możliwości zastosowania wiedzy i umiejętności z zakresu telemedycyny w radiologii i diagnostyce obrazowej. Aktualizuje wiedzę na temat systemów teleinformatycznych. Dokonuje krytycznej analizy zastosowanych metod ICT. Student poznaje ograniczenia współczesnej diagnostyki obrazowej oraz możliwe ograniczenia w przyszłości. |
Pełny opis: |
Ćwiczenia mają za zadanie zapoznać studenta z kierunkami rozwoju diagnostyki obrazowej. Student poznaje nowe metody diagnostyki obrazowej, kierunki ich rozwoju. Zapoznaje się z nowymi technikami badań usg, RTG, TK, MR. Poznaje podstawowe zasady działania telemedycyny. Podczas zajęć student poznaje możliwości oraz ograniczenia telemedycyny. Student poznaje metody diagnostyki obrazowej na odległość. Uczy się korzystać z systemów teleinformatycznych stosowanych w diagnostyce obrazowej. Student poznaje zasady komunikacji kliniczno-radiologicznej, pracy zespołowej. Uczy się sformułować wynik i rozumie jego konsekwencje kliniczne. Korzysta z baz danych, wcześniejszych wyników. Rozumie pojęcie kontroli jakości. Dodatkowo wykłady obejmują zagadnienia z zakresu prawa, przedstawiają zagrożenia jakie niesie z sobą przyszłość diagnostyki obrazowej. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1.Materiały z ćwiczeń Literatura uzupełniająca: 1. Materiały z ćwiczeń |
Metody i kryteria oceniania: |
Seminaria i ćwiczenia Kolokwium ustne (0-16 pkt;> 60%): K1 - W4, U1-U2. Test praktyczny (0 - 16 pkt;> 60%): W1-W4, U1-U2. Test końcowy (0 - 30 punktów;> 60%): W1 - W4, U1-U2. (5.0) -Bardzo dobra <92 (4.5) -Ponad dobra <88 (4.0) - dobra <80 (3.5) - Dość dobra <71 (3.0) - Dostateczna 0 <60 (2.0) - Niedostateczna |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2020/21" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 10 godzin
Seminarium, 5 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Zbigniew Serafin | |
Prowadzący grup: | Marcin Białecki, Jakub Cieściński, Mateusz Hawrył, Wojciech Kazimierczak, Adam Lemanowicz, Katarzyna Nadolska, Przemysław Ratajczak | |
Strona przedmiotu: | https://moodle.umk.pl/WLek/ | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie | |
Skrócony opis: |
Podczas zajęć student poznaje przyszłe perspektywy rozwoju diagnostyki obrazowej. Dowiaduje się o nowych technikach stosowanych w diagnostyce obrazowej. Zostają studentowi przedstawione nowoczesne metody badań radiologicznych, poznaje wskazania i przeciwskazania do badań. Poznaje metody diagnostyki medycznej na odległość- teleradiologia. Uczy się możliwości zastosowania wiedzy i umiejętności z zakresu telemedycyny w radiologii i diagnostyce obrazowej. Aktualizuje wiedzę na temat systemów teleinformatycznych. Dokonuje krytycznej analizy zastosowanych metod ICT. Student poznaje ograniczenia współczesnej diagnostyki obrazowej oraz możliwe ograniczenia w przyszłości. |
|
Pełny opis: |
Ćwiczenia mają za zadanie zapoznać studenta z kierunkami rozwoju diagnostyki obrazowej. Student poznaje nowe metody diagnostyki obrazowej, kierunki ich rozwoju. Zapoznaje się z nowymi technikami badań usg, RTG, TK, MR. Poznaje podstawowe zasady działania telemedycyny. Podczas zajęć student poznaje możliwości oraz ograniczenia telemedycyny. Student poznaje metody diagnostyki obrazowej na odległość. Uczy się korzystać z systemów teleinformatycznych stosowanych w diagnostyce obrazowej. Student poznaje zasady komunikacji kliniczno-radiologicznej, pracy zespołowej. Uczy się sformułować wynik i rozumie jego konsekwencje kliniczne. Korzysta z baz danych, wcześniejszych wyników. Rozumie pojęcie kontroli jakości. Dodatkowo wykłady obejmują zagadnienia z zakresu prawa, przedstawiają zagrożenia jakie niesie z sobą przyszłość diagnostyki obrazowej. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1.Materiały z ćwiczeń Literatura uzupełniająca: 1. Materiały z ćwiczeń |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 10 godzin
Seminarium, 5 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Zbigniew Serafin | |
Prowadzący grup: | Marcin Białecki, Mateusz Durka, Wojciech Kazimierczak, Adam Lemanowicz, Katarzyna Nadolska, Przemysław Ratajczak, Zbigniew Serafin, Justyna Wilamowska, Olaf Wojtowicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie | |
Skrócony opis: |
jw |
|
Pełny opis: |
jw |
|
Literatura: |
jw |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.