Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

7.4. Nefrologia

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1600-LekM4CNMNEF-NJ
Kod Erasmus / ISCED: 12.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0912) Medycyna Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: 7.4. Nefrologia
Jednostka: Katedra Nefrologii, Nadciśnienia Tętniczego i Chorób Wewnętrznych
Grupy:
Strona przedmiotu: https://www.wl.cm.umk.pl/katedra-nefrologii-nadcisnienia-tetniczego-i-chorob-wewnetrznych/
Punkty ECTS i inne: 3.00 (zmienne w czasie) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Student powinien posiadać podstawową wiedzę z zakresu anatomii, fizjologii, patofizjologii i patomorfologii nerek i dróg moczowych.

Student powinien posiadać wiedzę i umiejętności w zakresie przeprowadzania wywiadu i badania przedmiotowego.

Student powinien posiadać podstawową wiedzę w zakresie farmakologii.

Rodzaj przedmiotu:

przedmiot obowiązkowy

Całkowity nakład pracy studenta:

1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi:

- udział w seminariach z wykorzystanie technik kształcenia na odległość: 28

- udział w ćwiczeniach: 14

- konsultacje 0,5 godziny

- przeprowadzenie zaliczenia 1 godzina

Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 43,5 godziny, co odpowiada 1,74 punktom ECTS (43,5/25)


2. Bilans nakładu pracy studenta:

-udział w seminariach: 28

- udział w ćwiczeniach: 14 godzin

- konsultacje: 0,5 godziny

- przygotowanie do ćwiczeń i seminariów (w tym czytanie wskazanej literatury): 21 godzin

- przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie: 5 + 1 = 6 godzin

Łączny nakład pracy studenta wynosi 69,5 godziny, co odpowiada 2,78 punktu ECTS


3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi

- czytanie wskazanej literatury naukowej: 5 godzin

- udział w seminariach (z uwzględnieniem wyników opracowań naukowych z zakresu nefrologii): 8 godzin

- udział w ćwiczeniach (z uwzględnieniem wyników opracowań naukowych z zakresu nefrologii): 7 godzin

- przygotowanie do zaliczenia (z uwzględnieniem opracowań naukowych z zakresu nefrologii): 1 godzina

- konsultacje z uwzględnieniem opracowań naukowych z zakresu transplantologii): 0,5 godziny

Łączny nakład pracy studenta związany z prowadzonymi badaniami naukowymi wynosi 21,5 godziny, co odpowiada

0,86 punktu ECTS


4. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania:

- przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie: 26+ 1 = 27 godziny, co odpowiada 1,08 punktu ECTS (27/25)


5. Łączny nakład pracy studenta o charakterze praktycznym – udział w ćwiczeniach (w tym zaliczenie praktyczne) wynosi 14 godzin, co odpowiada 0,56 punktu ECTS (14/25)


6. Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki: nie dotyczy


Efekty uczenia się - wiedza:

W1. Wymienia przyczyny najczęstszych zespołów w nefrologii i nadciśnieniu tętniczym (E.W1)

W2. Wyjaśnia patogenezę i symptomatologię chorób układu moczowego i nadciśnienia tętniczego (E.W7)

W3. Wyjaśnia przyczyny zaburzeń wodno-elektrolitowych i kwasowo-zasadowych (E.W7)

W4. Wymienia metody diagnostyczne stosowane w diagnostyce chorób układu moczowego i nadciśnienia tętniczego (E.W40)

W5. Planuje postępowanie diagnostyczno-terapeutyczne w chorobach układu moczowego, nadciśnieniu tętniczym oraz zaburzeniach wodno-elektrolitowych i kwasowo-zasadowych (E.W7)


Efekty uczenia się - umiejętności:

U1. Potrafi przeprowadzić wywiad chorobowy pacjenta z chorobami układu moczowego, nadciśnieniem tętniczym (E.U1)

U2. Potrafi przeprowadzić celowane badanie fizykalne pacjenta z chorobami dróg moczowych i nadciśnieniem tętniczym (E.U3)

U3. Potrafi przeprowadzić diagnostykę różnicową chorób układu moczowego i nadciśnienia tętniczego (E.U12)

U4. Potrafi rozpoznawać i leczyć stany zagrożenia życia w przebiegu ostrego uszkodzenia nerek, przewlekłej choroby nerek, zaburzeń wodno-elektrolitowych i kwasowo-zasadowych (E.U14)

U5. Potrafi zaplanować badania diagnostyczne (w tym biopsję nerki) oraz leczenie i postępowanie profilaktyczne w najczęstszych chorobach układu moczowego i nadciśnieniu tętniczym (E.U16)

U6. Potrafi podać wskazania do dializy (E.U16)

U7. Potrafi dostosować dawki leków w zależności od filtracji kłębuszkowej u osób z chorobami układu moczowego (E.U17)

U8: Potrafi wykonać nieinwazyjny pomiar ciśnienia krwi (E.U29)

U9. Potrafi napisać opis przypadku pacjenta z chorobą nefrologiczną (E.U38)

U10. Potrafi interpretować zmiany w EKG w przebiegu hiperkaliemii (E.U14)

U11. Potrafi ocenić bilans płynów u pacjenta z ostrą lub przewlekłą niewydolnością nerek i zespołem nerczycowym (E.U3)

U12. Potrafi opisać skutki uboczne głównych grup leków stosowanych w leczeniu nadciśnienia tętniczego oraz interakcje między nimi (E.U17)


Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

K1. Zna zasady pracy w zespole (D.W18)

K2. Przestrzega wzorców etycznych w działaniach zawodowych (D.U13)

K3. Wykazuje odpowiedzialność za podnoszenie własnych kwalifikacji i przekazywanie wiedzy innym (D.U16)



Metody dydaktyczne:

Seminarium:

- prezentacja

- dyskusja problemowa

- sesja pytań i odpowiedzi

Ćwiczenia:

- studium przypadku

- obserwacja

- pokaz z instruktarzem badania podmiotowego i przedmiotowego

- przypadek symulowany

Skrócony opis:

Przedmiot nefrologia ma na celu przygotowanie studenta w zakresie podstaw diagnostyki i leczenia pierwotnych oraz wtórnych chorób nerek, nadciśnienia tętniczego, zaburzeń gospodarki wodno-elektrolitowej i kwasowo-zasadowej oraz leczenia nerkozastępczego hemodializami i dializą otrzewnową.

Pełny opis:

Opis przedmiotu: Zajęcia z nefrologii prowadzone są w formie seminariów i ćwiczeń. Celem seminariów jest zapoznanie studentów z problematyką epidemiologii, patofizjologii oraz diagnostyki i farmakoterapii zespołów chorobowych w nefrologii takich jak: ostre uszkodzenie nerek, przewlekła choroba nerek, pierwotnych i wtórnych kłębuszkowych zapaleń nerek, a także cewkowo-śródmiąższowych zapaleń nerek, kamicy nerkowej oraz powikłań tych jednostek chorobowych. Program nauczania obejmuje również diagnostykę i leczenie nadciśnienia tętniczego oraz podstawowych zaburzeń gospodarki wodno-elektrolitowej i kwasowo-zasadowej. Ćwiczenia poświęcone są na doskonalenie umiejętności praktycznych internistycznego badania podmiotowego i przedmiotowego pacjenta, ze szczególnym zwróceniem uwagi na objawy ogólnoustrojowe występujące w przebiegu chorób nerek, w tym ocenę bilansu wodnego organizmu, prawidłowy pomiar ciśnienia tętniczego oraz interpretację badań dodatkowych - laboratoryjnych i obrazowych. W trakcie ćwiczeń omawiane są również problemy rozpoznawania, diagnostyki różnicowej i leczenia: zespołu nerczycowego i nefrytycznego, ostrego uszkodzenia nerek, przewlekłej choroby nerek i nadciśnienia tętniczego. Studenci uczą się interpretować wyniki badań dodatkowych w odniesieniu do wymienionych jednostek chorobowych. Asystują w czasie procedur diagnostycznych i leczniczych, takich jak biopsja nerki, implantacja cewnika do hemodializ do żył centralnych. W czasie ćwiczeń prezentowane są i omawiane techniki dializoterapii (hemodializa, dializa otrzewnowa) oraz dostępy naczyniowe dla potrzeb leczenia nerkozastępczego (cewnik czasowy i tunelizowany). Studenci zapoznawani są z problematyką leczenia nerkozastępczego ze wskazań pilnych i przewlekłych oraz z oceną adekwatności dializoterapii.

Tematy seminariów:

1. Podstawy diagnostyki nefrologicznej – ocena filtracji kłębuszkowej

2. Białkomocz, zespół nerczycowy i zespół nefrytyczny, biopsja nerki

3. Wielotorbielowate zwyrodnienie nerek

4. Niedokrwistość nerkopochodna

5. Podstawy diagnostyki nefrologicznej – objawy chorób nerek, badanie ogólne moczu

6. Nadciśnienie tętnicze – zasady rozpoznawania

7. Leki hipotensyjne i zasady leczenia nadciśnienia tętniczego

8. Nadciśnienie tętnicze naczyniowo-nerkowe

9. Ostre i gwałtownie postępujące kłębuszkowe zapalenia nerek

10. Przewlekłe kłębuszkowe zapalenia nerek

11. Nefrotoksyczność leków

12. Rzadkie choroby nerek (HUS, mikroangiopatia zakrzepowa, amyloidoza)

13. Bilans płynów i zaburzenia gospodarki wodnej

14. Zaburzenia gospodarki sodowej (hipo- i hipernatremia)

15. Zaburzenia gospodarki potasowej (hipo- i hiperkalemia)

16. Zaburzenia gospodarki kwasowo-zasadowej

17. Krwiomocz – przyczyny, diagnostyka

18. Kamica układu moczowego

19. Ostre uszkodzenie nerek

20. Dializa otrzewnowa

21. Zakażenia układu moczowego – przyczyny, diagnostyka, leczenie

22. Nefropatie śródmiąższowe

23. Nefropatia cukrzycowa

24. Przewlekła choroba nerek (PChN)

25. Hemodializa

26. Dostęp naczyniowy w hemodializie

27. Zaburzenia gospodarki wapniowo-fosforanowej w PChN

28. Zasady kwalifikacji chorych do przeszczepienia nerki

Tematy ćwiczeń obejmują następujące zagadnienia:

1. Pacjent z ostrym uszkodzeniem nerek.

2. Pacjent z przewlekłą chorobą nerek.

3. Pacjent z zespołem nerczycowym/nefrytycznym.

4.Pacjent leczony nerkozastępczo hemodializą lub dializą otrzewnową.

5. Pacjent z zakażeniem układu moczowego.

6. Pacjent z nadciśnieniem tętniczym.

7. Pacjent z zaburzeniami wodno-elektrolitowymi i kwasowo-zasadowymi.

Literatura:

Interna Szczeklika - wydanie 2022

Metody i kryteria oceniania:

Kolokwium końcowe w formie testowej (0–15 punktów; ≥60%): W1–W3, U2-U6.

<9 pkt - NIEZALICZONE 9 pkt i więcej - ZALICZONE

Przedłużona obserwacja w czasie ćwiczeń (0-1 punktów; gdzie 0 pkt – niezaliczone, a 1 pkt – zaliczone): U1, U2, U5, U7, U8, K1–K3

Praktyki zawodowe:

Nie dotyczy.

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2021/22" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 14 godzin więcej informacji
Seminarium, 28 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Paweł Stróżecki
Prowadzący grup: Rafał Bednarski, Andrzej Brymora, Rafał Donderski, Mariusz Flisiński, Anna Kardymowicz, Jacek Manitius, Paweł Stróżecki, Beata Sulikowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 14 godzin więcej informacji
Seminarium, 28 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Paweł Stróżecki
Prowadzący grup: Rafał Bednarski, Andrzej Brymora, Rafał Donderski, Mariusz Flisiński, Anna Kardymowicz, Paweł Stróżecki, Beata Sulikowska
Strona przedmiotu: https://www.wl.cm.umk.pl/katedra-nefrologii-nadcisnienia-tetniczego-i-chorob-wewnetrznych/
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie
Skrócony opis:

Przedmiot nefrologia ma na celu przygotowanie studenta w zakresie podstaw diagnostyki i leczenia pierwotnych oraz wtórnych chorób nerek, nadciśnienia tętniczego, zaburzeń gospodarki wodno-elektrolitowej i kwasowo-zasadowej oraz leczenia nerkozastępczego hemodializami i dializą otrzewnową.

Pełny opis:

Zajęcia z nefrologii prowadzone są w formie seminariów i ćwiczeń. Celem seminariów jest zapoznanie studentów z problematyką epidemiologii, patofizjologii oraz diagnostyki i farmakoterapii zespołów chorobowych w nefrologii takich jak: ostre uszkodzenie nerek, przewlekła choroba nerek, pierwotnych i wtórnych kłębuszkowych zapaleń nerek, a także cewkowo-śródmiąższowych zapaleń nerek, kamicy nerkowej oraz powikłań tych jednostek chorobowych. Program nauczania obejmuje również diagnostykę i leczenie nadciśnienia tętniczego oraz podstawowych zaburzeń gospodarki wodno-elektrolitowej i kwasowo-zasadowej. Ćwiczenia poświęcone są na doskonalenie umiejętności praktycznych internistycznego badania podmiotowego i przedmiotowego pacjenta, ze szczególnym zwróceniem uwagi na objawy ogólnoustrojowe występujące w przebiegu chorób nerek, w tym ocenę bilansu wodnego organizmu, prawidłowy pomiar ciśnienia tętniczego oraz interpretację badań dodatkowych - laboratoryjnych i obrazowych. W trakcie ćwiczeń omawiane są również problemy rozpoznawania, diagnostyki różnicowej i leczenia: zespołu nerczycowego i nefrytycznego, ostrego uszkodzenia nerek, przewlekłej choroby nerek i nadciśnienia tętniczego. Studenci uczą się interpretować wyniki badań dodatkowych w odniesieniu do wymienionych jednostek chorobowych. Asystują w czasie procedur diagnostycznych i leczniczych, takich jak biopsja nerki, implantacja cewnika do hemodializ do żył centralnych. W czasie ćwiczeń prezentowane są i omawiane techniki dializoterapii (hemodializa, dializa otrzewnowa) oraz dostępy naczyniowe dla potrzeb leczenia nerkozastępczego (cewnik czasowy i tunelizowany). Studenci zapoznawani są z problematyką leczenia nerkozastępczego ze wskazań pilnych i przewlekłych oraz z oceną adekwatności dializoterapii.

Tematy seminariów:

1. Podstawy diagnostyki nefrologicznej – ocena filtracji kłębuszkowej

2. Białkomocz, zespół nerczycowy i zespół nefrytyczny, biopsja nerki

3. Wielotorbielowate zwyrodnienie nerek

4. Niedokrwistość nerkopochodna

5. Podstawy diagnostyki nefrologicznej – objawy chorób nerek, badanie ogólne moczu

6. Nadciśnienie tętnicze – zasady rozpoznawania

7. Leki hipotensyjne i zasady leczenia nadciśnienia tętniczego

8. Nadciśnienie tętnicze naczyniowo-nerkowe

9. Ostre i gwałtownie postępujące kłębuszkowe zapalenia nerek

10. Przewlekłe kłębuszkowe zapalenia nerek

11. Nefrotoksyczność leków

12. Rzadkie choroby nerek (HUS, mikroangiopatia zakrzepowa, amyloidoza)

13. Bilans płynów i zaburzenia gospodarki wodnej

14. Zaburzenia gospodarki sodowej (hipo- i hipernatremia)

15. Zaburzenia gospodarki potasowej (hipo- i hiperkalemia)

16. Zaburzenia gospodarki kwasowo-zasadowej

17. Krwiomocz – przyczyny, diagnostyka

18. Kamica układu moczowego

19. Ostre uszkodzenie nerek

20. Dializa otrzewnowa

21. Zakażenia układu moczowego – przyczyny, diagnostyka, leczenie

22. Nefropatie śródmiąższowe

23. Nefropatia cukrzycowa

24. Przewlekła choroba nerek (PChN)

25. Hemodializa

26. Dostęp naczyniowy w hemodializie

27. Zaburzenia gospodarki wapniowo-fosforanowej w PChN

28. Zasady kwalifikacji chorych do przeszczepienia nerki

Tematy ćwiczeń obejmują następujące zagadnienia:

1. Pacjent z ostrym uszkodzeniem nerek.

2. Pacjent z przewlekłą chorobą nerek.

3. Pacjent z zespołem nerczycowym/nefrytycznym.

4.Pacjent leczony nerkozastępczo hemodializą lub dializą otrzewnową.

5. Pacjent z zakażeniem układu moczowego.

6. Pacjent z nadciśnieniem tętniczym.

7. Pacjent z zaburzeniami wodno-elektrolitowymi i kwasowo-zasadowymi.

Literatura:

Interna Szczeklika - wydanie 2022

Uwagi:

-

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)