7.4. Nefrologia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1600-LekM4CNMNEF-NJ |
Kod Erasmus / ISCED: |
12.1
|
Nazwa przedmiotu: | 7.4. Nefrologia |
Jednostka: | Katedra Nefrologii, Nadciśnienia Tętniczego i Chorób Wewnętrznych |
Grupy: | |
Strona przedmiotu: | https://www.wl.cm.umk.pl/katedra-nefrologii-nadcisnienia-tetniczego-i-chorob-wewnetrznych/ |
Punkty ECTS i inne: |
3.00 (zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Student powinien posiadać podstawową wiedzę z zakresu anatomii, fizjologii, patofizjologii i patomorfologii nerek i dróg moczowych. Student powinien posiadać wiedzę i umiejętności w zakresie przeprowadzania wywiadu i badania przedmiotowego. Student powinien posiadać podstawową wiedzę w zakresie farmakologii. |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obowiązkowy |
Całkowity nakład pracy studenta: | 1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi: - udział w seminariach z wykorzystanie technik kształcenia na odległość: 28 - udział w ćwiczeniach: 14 - konsultacje 0,5 godziny - przeprowadzenie zaliczenia 1 godzina Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 43,5 godziny, co odpowiada 1,74 punktom ECTS (43,5/25) 2. Bilans nakładu pracy studenta: -udział w seminariach: 28 - udział w ćwiczeniach: 14 godzin - konsultacje: 0,5 godziny - przygotowanie do ćwiczeń i seminariów (w tym czytanie wskazanej literatury): 21 godzin - przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie: 5 + 1 = 6 godzin Łączny nakład pracy studenta wynosi 69,5 godziny, co odpowiada 2,78 punktu ECTS 3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi - czytanie wskazanej literatury naukowej: 5 godzin - udział w seminariach (z uwzględnieniem wyników opracowań naukowych z zakresu nefrologii): 8 godzin - udział w ćwiczeniach (z uwzględnieniem wyników opracowań naukowych z zakresu nefrologii): 7 godzin - przygotowanie do zaliczenia (z uwzględnieniem opracowań naukowych z zakresu nefrologii): 1 godzina - konsultacje z uwzględnieniem opracowań naukowych z zakresu transplantologii): 0,5 godziny Łączny nakład pracy studenta związany z prowadzonymi badaniami naukowymi wynosi 21,5 godziny, co odpowiada 0,86 punktu ECTS 4. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania: - przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie: 26+ 1 = 27 godziny, co odpowiada 1,08 punktu ECTS (27/25) 5. Łączny nakład pracy studenta o charakterze praktycznym – udział w ćwiczeniach (w tym zaliczenie praktyczne) wynosi 14 godzin, co odpowiada 0,56 punktu ECTS (14/25) 6. Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki: nie dotyczy |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1. Wymienia przyczyny najczęstszych zespołów w nefrologii i nadciśnieniu tętniczym (E.W1) W2. Wyjaśnia patogenezę i symptomatologię chorób układu moczowego i nadciśnienia tętniczego (E.W7) W3. Wyjaśnia przyczyny zaburzeń wodno-elektrolitowych i kwasowo-zasadowych (E.W7) W4. Wymienia metody diagnostyczne stosowane w diagnostyce chorób układu moczowego i nadciśnienia tętniczego (E.W40) W5. Planuje postępowanie diagnostyczno-terapeutyczne w chorobach układu moczowego, nadciśnieniu tętniczym oraz zaburzeniach wodno-elektrolitowych i kwasowo-zasadowych (E.W7) |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1. Potrafi przeprowadzić wywiad chorobowy pacjenta z chorobami układu moczowego, nadciśnieniem tętniczym (E.U1) U2. Potrafi przeprowadzić celowane badanie fizykalne pacjenta z chorobami dróg moczowych i nadciśnieniem tętniczym (E.U3) U3. Potrafi przeprowadzić diagnostykę różnicową chorób układu moczowego i nadciśnienia tętniczego (E.U12) U4. Potrafi rozpoznawać i leczyć stany zagrożenia życia w przebiegu ostrego uszkodzenia nerek, przewlekłej choroby nerek, zaburzeń wodno-elektrolitowych i kwasowo-zasadowych (E.U14) U5. Potrafi zaplanować badania diagnostyczne (w tym biopsję nerki) oraz leczenie i postępowanie profilaktyczne w najczęstszych chorobach układu moczowego i nadciśnieniu tętniczym (E.U16) U6. Potrafi podać wskazania do dializy (E.U16) U7. Potrafi dostosować dawki leków w zależności od filtracji kłębuszkowej u osób z chorobami układu moczowego (E.U17) U8: Potrafi wykonać nieinwazyjny pomiar ciśnienia krwi (E.U29) U9. Potrafi napisać opis przypadku pacjenta z chorobą nefrologiczną (E.U38) U10. Potrafi interpretować zmiany w EKG w przebiegu hiperkaliemii (E.U14) U11. Potrafi ocenić bilans płynów u pacjenta z ostrą lub przewlekłą niewydolnością nerek i zespołem nerczycowym (E.U3) U12. Potrafi opisać skutki uboczne głównych grup leków stosowanych w leczeniu nadciśnienia tętniczego oraz interakcje między nimi (E.U17) |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1. Zna zasady pracy w zespole (D.W18) K2. Przestrzega wzorców etycznych w działaniach zawodowych (D.U13) K3. Wykazuje odpowiedzialność za podnoszenie własnych kwalifikacji i przekazywanie wiedzy innym (D.U16) |
Metody dydaktyczne: | Seminarium: - prezentacja - dyskusja problemowa - sesja pytań i odpowiedzi Ćwiczenia: - studium przypadku - obserwacja - pokaz z instruktarzem badania podmiotowego i przedmiotowego - przypadek symulowany |
Skrócony opis: |
Przedmiot nefrologia ma na celu przygotowanie studenta w zakresie podstaw diagnostyki i leczenia pierwotnych oraz wtórnych chorób nerek, nadciśnienia tętniczego, zaburzeń gospodarki wodno-elektrolitowej i kwasowo-zasadowej oraz leczenia nerkozastępczego hemodializami i dializą otrzewnową. |
Pełny opis: |
Opis przedmiotu: Zajęcia z nefrologii prowadzone są w formie seminariów i ćwiczeń. Celem seminariów jest zapoznanie studentów z problematyką epidemiologii, patofizjologii oraz diagnostyki i farmakoterapii zespołów chorobowych w nefrologii takich jak: ostre uszkodzenie nerek, przewlekła choroba nerek, pierwotnych i wtórnych kłębuszkowych zapaleń nerek, a także cewkowo-śródmiąższowych zapaleń nerek, kamicy nerkowej oraz powikłań tych jednostek chorobowych. Program nauczania obejmuje również diagnostykę i leczenie nadciśnienia tętniczego oraz podstawowych zaburzeń gospodarki wodno-elektrolitowej i kwasowo-zasadowej. Ćwiczenia poświęcone są na doskonalenie umiejętności praktycznych internistycznego badania podmiotowego i przedmiotowego pacjenta, ze szczególnym zwróceniem uwagi na objawy ogólnoustrojowe występujące w przebiegu chorób nerek, w tym ocenę bilansu wodnego organizmu, prawidłowy pomiar ciśnienia tętniczego oraz interpretację badań dodatkowych - laboratoryjnych i obrazowych. W trakcie ćwiczeń omawiane są również problemy rozpoznawania, diagnostyki różnicowej i leczenia: zespołu nerczycowego i nefrytycznego, ostrego uszkodzenia nerek, przewlekłej choroby nerek i nadciśnienia tętniczego. Studenci uczą się interpretować wyniki badań dodatkowych w odniesieniu do wymienionych jednostek chorobowych. Asystują w czasie procedur diagnostycznych i leczniczych, takich jak biopsja nerki, implantacja cewnika do hemodializ do żył centralnych. W czasie ćwiczeń prezentowane są i omawiane techniki dializoterapii (hemodializa, dializa otrzewnowa) oraz dostępy naczyniowe dla potrzeb leczenia nerkozastępczego (cewnik czasowy i tunelizowany). Studenci zapoznawani są z problematyką leczenia nerkozastępczego ze wskazań pilnych i przewlekłych oraz z oceną adekwatności dializoterapii. Tematy seminariów: 1. Podstawy diagnostyki nefrologicznej – ocena filtracji kłębuszkowej 2. Białkomocz, zespół nerczycowy i zespół nefrytyczny, biopsja nerki 3. Wielotorbielowate zwyrodnienie nerek 4. Niedokrwistość nerkopochodna 5. Podstawy diagnostyki nefrologicznej – objawy chorób nerek, badanie ogólne moczu 6. Nadciśnienie tętnicze – zasady rozpoznawania 7. Leki hipotensyjne i zasady leczenia nadciśnienia tętniczego 8. Nadciśnienie tętnicze naczyniowo-nerkowe 9. Ostre i gwałtownie postępujące kłębuszkowe zapalenia nerek 10. Przewlekłe kłębuszkowe zapalenia nerek 11. Nefrotoksyczność leków 12. Rzadkie choroby nerek (HUS, mikroangiopatia zakrzepowa, amyloidoza) 13. Bilans płynów i zaburzenia gospodarki wodnej 14. Zaburzenia gospodarki sodowej (hipo- i hipernatremia) 15. Zaburzenia gospodarki potasowej (hipo- i hiperkalemia) 16. Zaburzenia gospodarki kwasowo-zasadowej 17. Krwiomocz – przyczyny, diagnostyka 18. Kamica układu moczowego 19. Ostre uszkodzenie nerek 20. Dializa otrzewnowa 21. Zakażenia układu moczowego – przyczyny, diagnostyka, leczenie 22. Nefropatie śródmiąższowe 23. Nefropatia cukrzycowa 24. Przewlekła choroba nerek (PChN) 25. Hemodializa 26. Dostęp naczyniowy w hemodializie 27. Zaburzenia gospodarki wapniowo-fosforanowej w PChN 28. Zasady kwalifikacji chorych do przeszczepienia nerki Tematy ćwiczeń obejmują następujące zagadnienia: 1. Pacjent z ostrym uszkodzeniem nerek. 2. Pacjent z przewlekłą chorobą nerek. 3. Pacjent z zespołem nerczycowym/nefrytycznym. 4.Pacjent leczony nerkozastępczo hemodializą lub dializą otrzewnową. 5. Pacjent z zakażeniem układu moczowego. 6. Pacjent z nadciśnieniem tętniczym. 7. Pacjent z zaburzeniami wodno-elektrolitowymi i kwasowo-zasadowymi. |
Literatura: |
Interna Szczeklika - wydanie 2022 |
Metody i kryteria oceniania: |
Kolokwium końcowe w formie testowej (0–15 punktów; ≥60%): W1–W3, U2-U6. <9 pkt - NIEZALICZONE 9 pkt i więcej - ZALICZONE Przedłużona obserwacja w czasie ćwiczeń (0-1 punktów; gdzie 0 pkt – niezaliczone, a 1 pkt – zaliczone): U1, U2, U5, U7, U8, K1–K3 |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 14 godzin
Seminarium, 28 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Paweł Stróżecki | |
Prowadzący grup: | Rafał Bednarski, Andrzej Brymora, Rafał Donderski, Mariusz Flisiński, Anna Kardymowicz, Jacek Manitius, Paweł Stróżecki, Beata Sulikowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 14 godzin
Seminarium, 28 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Paweł Stróżecki | |
Prowadzący grup: | Rafał Bednarski, Andrzej Brymora, Rafał Donderski, Mariusz Flisiński, Anna Kardymowicz, Paweł Stróżecki, Beata Sulikowska | |
Strona przedmiotu: | https://www.wl.cm.umk.pl/katedra-nefrologii-nadcisnienia-tetniczego-i-chorob-wewnetrznych/ | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie | |
Skrócony opis: |
Przedmiot nefrologia ma na celu przygotowanie studenta w zakresie podstaw diagnostyki i leczenia pierwotnych oraz wtórnych chorób nerek, nadciśnienia tętniczego, zaburzeń gospodarki wodno-elektrolitowej i kwasowo-zasadowej oraz leczenia nerkozastępczego hemodializami i dializą otrzewnową. |
|
Pełny opis: |
Zajęcia z nefrologii prowadzone są w formie seminariów i ćwiczeń. Celem seminariów jest zapoznanie studentów z problematyką epidemiologii, patofizjologii oraz diagnostyki i farmakoterapii zespołów chorobowych w nefrologii takich jak: ostre uszkodzenie nerek, przewlekła choroba nerek, pierwotnych i wtórnych kłębuszkowych zapaleń nerek, a także cewkowo-śródmiąższowych zapaleń nerek, kamicy nerkowej oraz powikłań tych jednostek chorobowych. Program nauczania obejmuje również diagnostykę i leczenie nadciśnienia tętniczego oraz podstawowych zaburzeń gospodarki wodno-elektrolitowej i kwasowo-zasadowej. Ćwiczenia poświęcone są na doskonalenie umiejętności praktycznych internistycznego badania podmiotowego i przedmiotowego pacjenta, ze szczególnym zwróceniem uwagi na objawy ogólnoustrojowe występujące w przebiegu chorób nerek, w tym ocenę bilansu wodnego organizmu, prawidłowy pomiar ciśnienia tętniczego oraz interpretację badań dodatkowych - laboratoryjnych i obrazowych. W trakcie ćwiczeń omawiane są również problemy rozpoznawania, diagnostyki różnicowej i leczenia: zespołu nerczycowego i nefrytycznego, ostrego uszkodzenia nerek, przewlekłej choroby nerek i nadciśnienia tętniczego. Studenci uczą się interpretować wyniki badań dodatkowych w odniesieniu do wymienionych jednostek chorobowych. Asystują w czasie procedur diagnostycznych i leczniczych, takich jak biopsja nerki, implantacja cewnika do hemodializ do żył centralnych. W czasie ćwiczeń prezentowane są i omawiane techniki dializoterapii (hemodializa, dializa otrzewnowa) oraz dostępy naczyniowe dla potrzeb leczenia nerkozastępczego (cewnik czasowy i tunelizowany). Studenci zapoznawani są z problematyką leczenia nerkozastępczego ze wskazań pilnych i przewlekłych oraz z oceną adekwatności dializoterapii. Tematy seminariów: 1. Podstawy diagnostyki nefrologicznej – ocena filtracji kłębuszkowej 2. Białkomocz, zespół nerczycowy i zespół nefrytyczny, biopsja nerki 3. Wielotorbielowate zwyrodnienie nerek 4. Niedokrwistość nerkopochodna 5. Podstawy diagnostyki nefrologicznej – objawy chorób nerek, badanie ogólne moczu 6. Nadciśnienie tętnicze – zasady rozpoznawania 7. Leki hipotensyjne i zasady leczenia nadciśnienia tętniczego 8. Nadciśnienie tętnicze naczyniowo-nerkowe 9. Ostre i gwałtownie postępujące kłębuszkowe zapalenia nerek 10. Przewlekłe kłębuszkowe zapalenia nerek 11. Nefrotoksyczność leków 12. Rzadkie choroby nerek (HUS, mikroangiopatia zakrzepowa, amyloidoza) 13. Bilans płynów i zaburzenia gospodarki wodnej 14. Zaburzenia gospodarki sodowej (hipo- i hipernatremia) 15. Zaburzenia gospodarki potasowej (hipo- i hiperkalemia) 16. Zaburzenia gospodarki kwasowo-zasadowej 17. Krwiomocz – przyczyny, diagnostyka 18. Kamica układu moczowego 19. Ostre uszkodzenie nerek 20. Dializa otrzewnowa 21. Zakażenia układu moczowego – przyczyny, diagnostyka, leczenie 22. Nefropatie śródmiąższowe 23. Nefropatia cukrzycowa 24. Przewlekła choroba nerek (PChN) 25. Hemodializa 26. Dostęp naczyniowy w hemodializie 27. Zaburzenia gospodarki wapniowo-fosforanowej w PChN 28. Zasady kwalifikacji chorych do przeszczepienia nerki Tematy ćwiczeń obejmują następujące zagadnienia: 1. Pacjent z ostrym uszkodzeniem nerek. 2. Pacjent z przewlekłą chorobą nerek. 3. Pacjent z zespołem nerczycowym/nefrytycznym. 4.Pacjent leczony nerkozastępczo hemodializą lub dializą otrzewnową. 5. Pacjent z zakażeniem układu moczowego. 6. Pacjent z nadciśnieniem tętniczym. 7. Pacjent z zaburzeniami wodno-elektrolitowymi i kwasowo-zasadowymi. |
|
Literatura: |
Interna Szczeklika - wydanie 2022 |
|
Uwagi: |
- |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.