Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

5.5. Urologia i andrologia

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1600-LekM4CNUR-J
Kod Erasmus / ISCED: 12.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0912) Medycyna Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: 5.5. Urologia i andrologia
Jednostka: Katedra Urologii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 2.90 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Student(ka) rozpoczynający/a kształcenie z przedmiotu urologia powinien/na posiadać wiedzę z zakresu anatomii, fizjologii, patofizjologii i histologii oraz patomorfologii układu moczowo-płciowego człowieka.

Rodzaj przedmiotu:

przedmiot obowiązkowy

Całkowity nakład pracy studenta:

Godziny obowiązkowe realizowane z udziałem nauczyciela:

1. - udział w seminariach – 24 godzin

2. - udział w ćwiczeniach – 30 godzin

3. -udział w wykładach- 2 godziny

4. - dodatkowa możliwość konsultacji z osobami prowadzącymi zajęcia – 1 godzin

5. - przeprowadzenie zaliczenia -2 godziny

Nakład pracy związany z udziałem nauczyciela wynosi: 59 godziny, co odpowiada 2.4 punktom ECTS.


Czas poświęcony przez studenta na pracę indywidualną:

1. praca indywidualna studenta – 6 godzin

2. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania:

3. - przygotowanie do zaliczenia -6 godzin

4. - zaliczenie – 2 godziny


Nakład pracy związany z pracą indywidualną wynosi: 14 godziny, co odpowiada 0.5 punktom ECTS.

Łączny nakład pracy studenta: 73 godzin, co odpowiada 2.9 pkt ECTS


Efekty uczenia się - wiedza:

W1: Omawia przyczyny, objawy, zasady diagnozowania i postępowania terapeutycznego w odniesieniu do najczęstszych chorób nerek i dróg moczowych, w tym: ostrych i przewlekłych niewydolności nerek, chorób kłębuszków nerkowych i śródmiąższowych nerek, torbieli nerek, kamicy nerkowej, zakażeń układu moczowego oraz nowotworów układu moczowego, w szczególności raka pęcherza moczowego i raka nerki, nowotworów kory i rdzenia nadnerczy, jąder oraz prącia (E K_W07).

W2: Omawia przyczyny, objawy, zasady diagnozowania i postępowania terapeutycznego w odniesieniu do najczęstszych chorób gruczołu krokowego w szczególności raka oraz łagodnego rozrostu gruczołu krokowego oraz zaburzeń erekcji z uwzględnieniem wiedzy na temat przeciwwskazań oraz działań niepożądanych stosowanych leków oraz przeciwwskazań i powikłań zabiegów (E K_W07).

W3: Omawia przyczyny, objawy, zasady diagnozowania i postępowania terapeutycznego w odniesieniu do zaburzeń wodnoelektrolitowych i kwasowo-zasadowych: stanów odwodnienia, stanów przewodnienia, zaburzeń gospodarki elektrolitowej, kwasicy i

zasadowicy; (E K_W07).

W4: Opisuje przyczyny, objawy, zasady diagnozowania oraz postępowania terapeutycznego w odniesieniu do najczęstszych chorób

wymagających interwencji urologicznej z uwzględnieniem odrębności wieku dziecięcego w tym w szczególności stanów nagłych w urologii (F K_W01).

W5: Omawia zasady bezpieczeństwa okołooperacyjnego, przygotowania pacjenta do operacji, wykonania znieczulenia ogólnego i miejscowego oraz kontrolowanej sedacji (F K_W04).

W6: Omawia leczenie pooperacyjne w tym terapię przeciwbólową i monitorowanie pooperacyjne (F K_W05).


Efekty uczenia się - umiejętności:

U1: Planuje postępowanie diagnostyczne, terapeutyczne i profilaktyczne chorób urologicznych (E K_U16).

U2: Interpretuje badania laboratoryjne i identyfikuje przyczyny ich

odchyleń w chorobach urologicznych (E K_U24).

U3: Potrafi ocenić wskazania i przeciwwskazania do wykonania punkcji nadłonowej i uczestniczy w jej wykonaniu (F K_U23).

U4: Potrafi omówić przebieg zabiegów endoskopowych w urologii oraz asystuje podczas takich zabiegów (diagnostycznych oraz terapeutycznych) (F K_U24).

U5: Omawia cele i przebieg zabiegów otwartych oraz laparoskopowych w urologii ogólnej i onkologicznej oraz asystuje podczas takich zabiegów (F K_U24).

U6: Potrafi omówić cele i przebieg zabiegów z zakresu andrologii oraz z urologicznych z wykorzystaniem ultrasonografii (biopsji prostaty, biopsji nerki, wytworzenia nefrostomii) (F K_U24).



Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

K1: Potrafi nawiązać i utrzymać głęboki i pełen szacunku kontakt z chorym (K_K03).

K2: Potrafi współpracować z przedstawicielami innych zawodów w zakresie ochrony zdrowia (K_K07).

K3: Posiada nawyk i umiejętności stałego dokształcania się (K_K08).


Metody dydaktyczne:

Wykład:

• Informacyjny i problemowy


Seminaria:

● dyskusja dydaktyczna z wykorzystaniem technik nauczania zdalnego


Seminaria praktyczne:

● analiza przypadków

● analiza i interpretacja wyników


Ćwiczenia:

● pokaz z instruktażem

● ćwiczenia przedmiotowe

● metody symulacyjne



Skrócony opis:

Przedmiot urologia ma na celu naukę planowania diagnostyki, rozpoznawania oraz leczenia chorób układu moczowego kobiet i mężczyzn oraz układu płciowego mężczyzn.

Pełny opis:

Wykłady mają na celu zdobycie wiedzy z zakresu rozpoznawania i leczenia chorób urologicznych.

Seminaria mają na celu zdobycie oraz utrwalenie wiedzy na temat planowania diagnostyki, rozpoznawania oraz leczenia chorób urologicznych ze szczególnym uwzględnieniem stanów nagłych, kamicy układu moczowego oraz schorzeń onkologicznych w urologii.

Ćwiczenia poświęcone są nabyciu umiejętności praktycznych z zakresu badania podmiotowego oraz przedmiotowego, umiejętności zaplanowania diagnostyki, rozpoznania oraz zaplanowania leczenia chorób z zakresu urologii oraz andrologii z uwzględnieniem metod endoskopowych oraz laparoskopowych.

Literatura:

Literatura podstawowa:

"Urologia - ilustrowany podręcznik dla studentów i stażystów" red. T. Drewa, K. Juszczak. PZWL, Warszawa 2018, wydanie I.

EAU Guidelines (pocket) https://uroweb.org/guidelines/

Metody i kryteria oceniania:

Jak w części A

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2020/21" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Seminarium, 24 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Tomasz Drewa
Prowadzący grup: Jan Adamowicz, Tomasz Drewa, Kajetan Juszczak, Filip Kowalski, Błażej Kuffel, Adam Ostrowski, Piotr Świniarski, Dominik Tyloch, Janusz Tyloch
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)