8.2. Patologia (patomorfologia, patofizjologia) narządów zmysłów
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1600-LekM4CNZPAT-J |
Kod Erasmus / ISCED: |
12.1
|
Nazwa przedmiotu: | 8.2. Patologia (patomorfologia, patofizjologia) narządów zmysłów |
Jednostka: | Katedra Patomorfologii Klinicznej |
Grupy: | |
Strona przedmiotu: | https://www.wl.cm.umk.pl/kizpk/ |
Punkty ECTS i inne: |
0.40 (zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Student(ka) rozpoczynający/a kształcenie z przedmiotu patologia narządów zmysłów powinien/na posiadać wiedzę z zakresu anatomii, histologii, genetyki, biochemii, embriologii, fizjologii, wprowadzenia do patologii i patomorfologii na poziomie trzeciego roku studiów medycznych (zgodnie z programem szkolenia kierunku lekarskiego). |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obligatoryjny |
Całkowity nakład pracy studenta: | 1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi: - udział w seminariach w trybie stacjonarnym z wykorzystaniem technik kształcenia na odległość: 6 godzin - konsultacje w trybie stacjonarnym: 3 godziny - przeprowadzenie zaliczenia: 1 godzina Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 10 godzin, co odpowiada 0,33 punktom ECTS 2. Bilans nakładu pracy studenta: - udział w seminariach w trybie stacjonarnym z wykorzystaniem technik kształcenia na odległość: 6 godzin - konsultacje w trybie stacjonarnym: 3 godziny - przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie: 2 + 1 = 3 godziny Łączny nakład pracy studenta wynosi 12 godzin, co odpowiada 0,4 punktom ECTS 3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi: - czytanie wskazanej literatury naukowej: 2 godziny - przygotowanie do zaliczenia (z uwzględnieniem opracowań naukowych z zakresu patologii narządów zmysłów): 5 godzin - konsultacje z uwzględnieniem opracowań naukowych z zakresu patologii narządów zmysłów): 3 godziny Łączny nakład pracy studenta związany z prowadzonymi badaniami naukowymi wynosi 10 godzin, co odpowiada 0,33 punktu ECTS 4. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania: - przygotowanie do zaliczenia: 2 + 1 = 3 godziny (0,1 punktu ECTS) 5. Bilans nakładu pracy w zakresie zajęć prowadzonych z wykorzystaniem technik kształcenia na odległość: -udział w seminariach 3 godziny (0,1 punktu ECTS) Łączny nakładu pracy w zakresie zajęć prowadzonych z wykorzystaniem technik kształcenia na odległość wynosi 3 godziny, co odpowiada 0,1 punktu ECTS 6. Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym: nie dotyczy 7. Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki: nie dotyczy |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1: Stosuje nazewnictwo patomorfologiczne w zakresie chorób narządów zmysłów z uwzględnieniem chorób nowotworowych i nienowotworowych (C.W26) efekt uczenia się realizowany w obszarze kształcenia na odległość oraz w warunkach stacjonarnych W2: Interpretuje przebieg kliniczny i obraz makro- i mikroskopowy procesów chorobowych w wybranych chorobach narządów zmysłów (C.W31). efekt uczenia się realizowany w obszarze kształcenia na odległość oraz w warunkach stacjonarnych W3: Wymienia czynniki chorobotwórcze zewnętrzne i wewnętrzne, modyfikowalne i niemodyfikowalne prowadzące do patologii w zakresie narządów zmysłów (C.W33) efekt uczenia się realizowany w obszarze kształcenia na odległość oraz w warunkach stacjonarnych |
Efekty uczenia się - umiejętności: | nie dotyczy |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1: Ocenia krytycznie źródła informacji medycznej (K_K01) efekt uczenia się realizowany w warunkach stacjonarnych K2: Podejmuje próby rozwiązywania problemów etycznych związanych z diagnostyką patomorfologiczną (K_K02) efekt uczenia się realizowany w warunkach stacjonarnych K3: Wykazuje postawę odnoszącą się do poczucia odpowiedzialności za ludzkie zdrowie i życie oraz stawia dobro pacjenta na pierwszym miejscu (K_K02, K_K04) – efekt uczenia się realizowany w warunkach stacjonarnych K4: Wykazuje postawę odnoszącą się do zrozumienia wagi informacji medycznej uzyskanej podczas badania patomorfologicznego i poczucia odpowiedzialności za tą informację (K_K05). efekt uczenia się realizowany w warunkach stacjonarnych K5: Współpracuje z zespołem specjalistów w celu ustalenia ostatecznej diagnozy (K_K06) efekt uczenia się realizowany w warunkach stacjonarnych K6: Wykazuje nawyk samokształcenia (K_K07) efekt uczenia się realizowany w warunkach stacjonarnych K7: Formułuje wnioski z własnych obserwacji (K_K10) efekt uczenia się realizowany w warunkach stacjonarnych |
Metody dydaktyczne: | Seminaria: • analiza przypadków realizowana w warunkach synchronicznych online z wykorzystaniem techniki i narzędzi edukacyjnych w zakresie zdalnego kształcenia i realizowany w warunkach stacjonarnych • dyskusja dydaktyczna realizowana w warunkach synchronicznych online z wykorzystaniem techniki i narzędzi edukacyjnych w zakresie zdalnego kształcenia i realizowany w warunkach stacjonarnych. |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - seminaryjna |
Metody dydaktyczne w kształceniu online: | - metody służące prezentacji treści |
Skrócony opis: |
Przedmiot patologia (patomorfologia, patofizjologia) narządów zmysłów ma na celu naukę i zrozumienie etiologii, patogenezy, zmian morfologicznych i czynnościowych w procesach chorobowych w zakresie szczegółowej patologii narządowej. Tematyka seminariów poświęcona jest szczegółowej patologii narządów zmysłów. |
Pełny opis: |
Seminaria mają za zadanie zdobycie i utrwalenie szczegółowej wiedzy oraz dyskusję na temat wybranych zagadnień z zakresu patomorfologii: przyswojenie wiedzy i dyskusja na temat: Zapaleń spojówki, innych nienowotworowych chorób spojówki, Guzów nabłonkowych spojówki, Guzów melanocytarnych spojówki, Guzów mezenchymalnych spojówki, Guzów układu limfatycznego spojówki, chorób Rogówki, Zmian zapalnych powiek, Guzów przydatków oka, chorób Gałki ocznej, chorób Gruczołu i przewodu łzowego, chorób soczewki i płynu ciała szklistego, chorób Oczodołu i nerwu wzrokowego, chorób Siatkówki, chorób Błony naczyniowej (tęczówki, naczyniówki i ciałka rzęskowego), rąbka i twardówki; wad wrodzonych ucha, zmian zapalnych, chorób infekcyjnych, autoimmunologiczne i systemowych dotyczących ucha, Guzów ucha zewnętrznego (łagodnych i nienowotworowych), Guzów złośliwych ucha zewnętrznego, Guzów łagodnych i nienowotworowych ucha środkowego i wewnętrznego, Guzów złośliwych ucha środkowego i wewnętrznego; Patologii jamy nosowej, zatok przynosowych i nosogardła: Zmian infekcyjnych, Zmian zapalne, Innych zmian nienowotworowych, Guzów łagodnych, Raka nosogardła, Raka zatok przynosowych, Gruczolakoraka zatok przynosowych, Innych guzów złośliwych; Patologii jamy ustnej i gardła środkowego: Wad wrodzonych, Infekcji, Zmian zapalnych (nieinfekcyjnych), Innych zmian nienowotworowych, Brodawczaków, Zmian potencjalnie złośliwych i dysplazji, Raka płaskonabłonkowego jamy ustnej, Raka płaskonabłonkowego gardła środkowego, Guzów ślinianek, Guzów tkanek miękkich, nerwów i guzów o niepewnym pochodzeniu. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Domagała W.: „Stachury i Domagały PATOLOGIA znaczy słowo o chorobie” (tom 2), PAU, Kraków 2019, wyd.3 (Rozdział Choroby Głowy i Szyi). Literatura uzupełniająca: 1„Patologia Robbinsa” Edra Urban&Partner, Wroclaw 2019 Wydanie 3 (tłumaczenie wydania 10), rozdziały: Choroby Genetyczne i Choroby Dzieci oraz Choroby Przewodu Pokarmowego. 2. Atlas histopatologiczny wirtualny dostępny na serwerze uczelnianym pod adresem: http://www.patologia.cm.umk.pl/atlas |
Metody i kryteria oceniania: |
Przedłużona obserwacja/Aktywność: (0-10 pkt.; > 50%): K1 – K7 realizowana w warunkach stacjonarnych Kolokwium na koniec seminarium (0 – 10 punktów; >=60%), złożone 10 pytań teoretycznych i/lub praktycznych (W1- W3) realizowane w warunkach stacjonarnych oraz w obszarze kształcenia na odległość.: Warunkiem podejścia do kolokwium jest obecność na seminarium oraz uzyskanie pozytywnej oceny przedłużonej obserwacji/Aktywności |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Seminarium, 6 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Dariusz Grzanka | |
Prowadzący grup: | Grażyna Gadomska, Dariusz Grzanka, Jakub Jóźwicki | |
Strona przedmiotu: | https://www.wl.cm.umk.pl/kizpk/ | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie | |
Skrócony opis: |
Przedmiot patologia (patomorfologia, patofizjologia) narządów zmysłów ma na celu naukę i zrozumienie etiologii, patogenezy, zmian morfologicznych i czynnościowych w procesach chorobowych w zakresie szczegółowej patologii narządowej. Tematyka seminariów poświęcona jest szczegółowej patologii narządów zmysłów. |
|
Pełny opis: |
Seminaria mają za zadanie zdobycie i utrwalenie szczegółowej wiedzy oraz dyskusję na temat wybranych zagadnień z zakresu patomorfologii: przyswojenie wiedzy i dyskusja na temat: Zapaleń spojówki, innych nienowotworowych chorób spojówki, Guzów nabłonkowych spojówki, Guzów melanocytarnych spojówki, Guzów mezenchymalnych spojówki, Guzów układu limfatycznego spojówki, chorób Rogówki, Zmian zapalnych powiek, Guzów przydatków oka, chorób Gałki ocznej, chorób Gruczołu i przewodu łzowego, chorób soczewki i płynu ciała szklistego, chorób Oczodołu i nerwu wzrokowego, chorób Siatkówki, chorób Błony naczyniowej (tęczówki, naczyniówki i ciałka rzęskowego), rąbka i twardówki; wad wrodzonych ucha, zmian zapalnych, chorób infekcyjnych, autoimmunologiczne i systemowych dotyczących ucha, Guzów ucha zewnętrznego (łagodnych i nienowotworowych), Guzów złośliwych ucha zewnętrznego, Guzów łagodnych i nienowotworowych ucha środkowego i wewnętrznego, Guzów złośliwych ucha środkowego i wewnętrznego; Patologii jamy nosowej, zatok przynosowych i nosogardła: Zmian infekcyjnych, Zmian zapalne, Innych zmian nienowotworowych, Guzów łagodnych, Raka nosogardła, Raka zatok przynosowych, Gruczolakoraka zatok przynosowych, Innych guzów złośliwych; Patologii jamy ustnej i gardła środkowego: Wad wrodzonych, Infekcji, Zmian zapalnych (nieinfekcyjnych), Innych zmian nienowotworowych, Brodawczaków, Zmian potencjalnie złośliwych i dysplazji, Raka płaskonabłonkowego jamy ustnej, Raka płaskonabłonkowego gardła środkowego, Guzów ślinianek, Guzów tkanek miękkich, nerwów i guzów o niepewnym pochodzeniu. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Domagała W.: „Stachury i Domagały PATOLOGIA znaczy słowo o chorobie” (tom 2), PAU, Kraków 2019, wyd.3 (Rozdział Choroby Głowy i Szyi). Literatura uzupełniająca: 1„Patologia Robbinsa” Edra Urban&Partner, Wroclaw 2019 Wydanie 3 (tłumaczenie wydania 10), rozdziały: Choroby Genetyczne i Choroby Dzieci oraz Choroby Przewodu Pokarmowego. 2. Atlas histopatologiczny wirtualny dostępny na serwerze uczelnianym pod adresem: http://www.patologia.cm.umk.pl/atlas |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Seminarium, 6 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Dariusz Grzanka | |
Prowadzący grup: | Grażyna Gadomska, Dariusz Grzanka, Jakub Jóźwicki | |
Strona przedmiotu: | https://www.wl.cm.umk.pl/kizpk/ | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie | |
Skrócony opis: |
Przedmiot patologia (patomorfologia, patofizjologia) narządów zmysłów ma na celu naukę i zrozumienie etiologii, patogenezy, zmian morfologicznych i czynnościowych w procesach chorobowych w zakresie szczegółowej patologii narządowej. Tematyka seminariów poświęcona jest szczegółowej patologii narządów zmysłów. |
|
Pełny opis: |
Seminaria mają za zadanie zdobycie i utrwalenie szczegółowej wiedzy oraz dyskusję na temat wybranych zagadnień z zakresu patomorfologii: przyswojenie wiedzy i dyskusja na temat: Zapaleń spojówki, innych nienowotworowych chorób spojówki, Guzów nabłonkowych spojówki, Guzów melanocytarnych spojówki, Guzów mezenchymalnych spojówki, Guzów układu limfatycznego spojówki, chorób Rogówki, Zmian zapalnych powiek, Guzów przydatków oka, chorób Gałki ocznej, chorób Gruczołu i przewodu łzowego, chorób soczewki i płynu ciała szklistego, chorób Oczodołu i nerwu wzrokowego, chorób Siatkówki, chorób Błony naczyniowej (tęczówki, naczyniówki i ciałka rzęskowego), rąbka i twardówki; wad wrodzonych ucha, zmian zapalnych, chorób infekcyjnych, autoimmunologiczne i systemowych dotyczących ucha, Guzów ucha zewnętrznego (łagodnych i nienowotworowych), Guzów złośliwych ucha zewnętrznego, Guzów łagodnych i nienowotworowych ucha środkowego i wewnętrznego, Guzów złośliwych ucha środkowego i wewnętrznego; Patologii jamy nosowej, zatok przynosowych i nosogardła: Zmian infekcyjnych, Zmian zapalne, Innych zmian nienowotworowych, Guzów łagodnych, Raka nosogardła, Raka zatok przynosowych, Gruczolakoraka zatok przynosowych, Innych guzów złośliwych; Patologii jamy ustnej i gardła środkowego: Wad wrodzonych, Infekcji, Zmian zapalnych (nieinfekcyjnych), Innych zmian nienowotworowych, Brodawczaków, Zmian potencjalnie złośliwych i dysplazji, Raka płaskonabłonkowego jamy ustnej, Raka płaskonabłonkowego gardła środkowego, Guzów ślinianek, Guzów tkanek miękkich, nerwów i guzów o niepewnym pochodzeniu. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Domagała W.: „Stachury i Domagały PATOLOGIA znaczy słowo o chorobie” (tom 2), PAU, Kraków 2019, wyd.3 (Rozdział Choroby Głowy i Szyi). Literatura uzupełniająca: 1„Patologia Robbinsa” Edra Urban&Partner, Wroclaw 2019 Wydanie 3 (tłumaczenie wydania 10), rozdziały: Choroby Genetyczne i Choroby Dzieci oraz Choroby Przewodu Pokarmowego. 2. Atlas histopatologiczny wirtualny dostępny na serwerze uczelnianym pod adresem: http://www.patologia.cm.umk.pl/atlas |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.