Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

3.7. Chirurgia przewodu pokarmowego z elementami onkologii

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1600-LekM4CPCP-J
Kod Erasmus / ISCED: 12.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0912) Medycyna Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: 3.7. Chirurgia przewodu pokarmowego z elementami onkologii
Jednostka: Katedra Chirurgii Ogólnej, Gastroenterologicznej i Onkologicznej
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 3.30 (zmienne w czasie) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Wymagania wstępne 1. Znajomość anatomii , fizjologii i patofizjologii człowieka.

2. Znajomość patofizjologii

3. Umiejętność wykonania badania lekarskiego ze szczególnym uwzględnieniem specyfiki chorób chirurgicznych

4. Wiedza z zakresu propedeutyki chirurgii


Rodzaj przedmiotu:

przedmiot obowiązkowy

Całkowity nakład pracy studenta:

Nakład pracy studenta:

1. z udziałem nauczycieli akademickich:

- wykłady 20 godzin

- seminaria 10 godzin

- ćwiczenia 30 godzin

Całkowity nakład: 60 godzin = 2,4 ECTS


2. Bilans nakładu pracy studenta:

-wykłady 20 godzin

-seminaria 10 godzin

-ćwiczenia 30 godzin

- przygotowanie ćwiczeń i seminariów – 13 godzin

-przygotowanie do zaliczenia (+zaliczenie) -5 godzin (+2)= 7 godzin

Całkowity nakład: 80 godzin = 3,2 ECTS

33. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi:

- czytanie literatury związanej z najnowszymi osiągnięciami w zakresie chirurgii: 15 h

- udział w wykładach (z uwzględnieniem opracowań naukowych z zakresu chirurgii): 5 h

- udział w ćwiczeniach (z uwzględnieniem opracowań naukowych z zakresu chirurgii) 20 h

- udział w seminariach (z uwzględnieniem opracowań naukowych z zakresu chirurgii) 10 h


Łączny nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi wynosi: 50 h, co odpowiada 2 punktu ECTS



4. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania:

- przygotowanie ćwiczeń i seminariów – 23 godzin

-przygotowanie do zaliczenia (+zaliczenie) -15 godziny (+2)= 17 godzin

Łączny nakład pracy studenta związany z przygotowaniem się do uczestnictwa w procesie oceniania wynosi 40 godzin, co odpowiada 1,6 punktom ECTS

5.Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym:

- udział w ćwiczeniach: 35 godzin

Łączny nakład pracy studenta o charakterze praktycznym wynosi 35 godzin, co odpowiada 1,4 punktu ECTS

6.Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki:

nie dotyczy


Efekty uczenia się - wiedza:

W1 zna podstawy wczesnej wykrywalności nowotworów i zasady badań przesiewowych w onkologii; E K_W24

W2. zna i rozumie przyczyny, objawy, zasady diagnozowania oraz postępowania terapeutycznego w odniesieniu do najczęstszych chorób wymagających interwencji chirurgicznej, z uwzględnieniem odrębności wieku dziecięcego w tym w szczególności:

a) ostrych i przewlekłych chorób jamy brzusznej, F K_W01

W3 zna zasady bezpieczeństwa okołooperacyjnego, przygotowania pacjenta do operacji, wykonania znieczulenia ogólnego i miejscowego oraz kontrolowanej sedacji; F K_W04

W4: zna leczenie pooperacyjne z terapią przeciwbólową i monitorowaniem pooperacyjnym F K_W05


Efekty uczenia się - umiejętności:

U1 asystuje przy typowym zabiegu operacyjnym, potrafi przygotować pole operacyjne i znieczulić miejscowo okolicę operowaną; F K_U01

U2. posługuje się podstawowymi narzędziami chirurgicznymi; stosowanymi w chirurgii ogólnej F K_U02

U3 stosuje się do zasad aseptyki i antyseptyki; . F K_U03

U4. potrafi zaopatrzyć prostą ranę, założyć i zmienić jałowy opatrunek chirurgiczny; F K_U04


Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

K1: Odpowiednio komunikuje się z pacjentami z różnych grup wiekowych (K_K03)

K2 Posiada nawyk i umiejętności stałego dokształcania się; K_K07


Metody dydaktyczne:

Wykłady:

- wykład informacyjny

- wykład problemowy

- analiza przypadków


Seminaria:

- dyskusja dydaktyczna

- drzewo decyzyjne

- projektowanie i analiza badań naukowych

- uczenie wspomagane komputerem

- metody eksponujące: film, pokaz


Ćwiczenia

- dyskusja dydaktyczna

- ćwiczenia kliniczne

- analiza przypadków

- drzewo decyzyjne

- projektowanie i analiza badań naukowych

- uczenie wspomagane komputerem

- metody eksponujące: film, pokaz

- metody symulacyjne (studium przypadku; pacjent symulowany


Metody dydaktyczne eksponujące:

- pokaz

Metody dydaktyczne podające:

- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- wykład problemowy

Metody dydaktyczne poszukujące:

- studium przypadku

Metody dydaktyczne w kształceniu online:

- metody wymiany i dyskusji

Skrócony opis:

Należy opisać założenia i cele przedmiotu.

(do 1.000 znaków)

Pełny opis:

W trakcie zająć student dzięki codziennej, bezpośredniej pracy z pacjentem chirurgicznym w małych grupach (2-3 osobowe), także na bloku operacyjnym i w ambulatorium oraz codziennym seminariom poświęconym wybranym zagadnieniom chirurgicznym a także cotygodniowym spotkaniom naukowym w klinice powinien nabyć następujące kompetencje:

1. Zdobycie umiejętności pracy zespołowej, prowadzenia dokumentacji lekarskiej, zdobywania wiedzy z chirurgii

2. Utrwalenie i pogłębienie wiedzy i umiejętności praktycznych nabytych w zakresie propedeutyki chirurgii na III roku

3. Zapoznanie się z zasadami diagnostyki i leczenia najczęstszych chorób chirurgicznych

4. Poznanie i praktyczne stosowanie zasad planowania postępowania diagnostyczno – terapeutycznego w chorobach chirurgicznych

5. Nabycie wiedzy i umiejętności praktycznych dotyczących specyfiki prowadzenia pacjentów oddziału chirurgicznego

6. Zapoznanie się z perspektywami rozwoju nowoczesnych technik chirurgicznych

Po zakończeniu zajęć student powinien wykazać się wiedzą w zakresie:

1. Diagnostyki i leczenia chirurgicznych chorób przełyku

2. Diagnostyki i leczenia chorób żołądka i dwunastnicy

3. Diagnostyki i leczenia chirurgicznych chorób jelit

4. Diagnostyki i leczenia chirurgicznych chorób wątroby i dróg żółciowych

5. Rozpoznawania i leczenia nadciśnienia wrotnego

6. Podstawowych chorób koloproktologicznych

7. Epidemiologii i następstw otyłości, kwalifikacji do operacyjnego leczenia otyłości, rodzajów operacji bariatrycznych

8. Podstawowych zasad chirurgii onkologicznej

9. Kwalifikacji do różnych rodzajów leczenia żywieniowego i znajomością powikłań tej metody leczenia

Po zakończeniu zajęć student powinien wykazać się umiejętnościami w zakresie:

1. Oceny stopnia odżywienia

2. Zlecania leków i prowadzenia chorego w okresie okołooperacyjnym

3. Planowania postępowania diagnostyczno – terapeutycznego w chorobach

chirurgicznych przewodu pokarmowego i układu dokrewnego

4. Prowadzenia obserwacji lekarskich i dokumentacji medycznej chorych chirurgicznych

5. Zgłębnikowania żołądka, zasad zakładania sondy Sengstakena –Blakemore’a

6. Zakładania cewnika do pęcherza moczowego

7. Usuwania drenów, sączków i szwów chirurgicznych

Literatura:

Podstawowa:

1. Noszczyk W. (red.) Chirurgia t.1 i 2 Wydawnictwo Lekarskie PZWL 2009 r. lub później

2. Kulig J. i Nowak W. (red.): Ostry brzuch, Warszawa 2007, Wydawnictwo Lekarskie PZWL

Uzupełniająca:

3. Fibak J. (red.) Chirurgia. Podręcznik dla studentów. Wydawnictwo Lekarskie PZWL 2014

4. Noszczyk W. (red.): Chirurgia. Repetytorium, Warszawa 2009, WydawnictwoLekarskie PZWL

5. James Garden O., Andrew Bradbury W., Forsythe J., Parks Chirurgia. Podręcznik dla studentów, red. I wydania polskiego: T. Popiela, Wrocław 2009,Wydawnictwo Elsevier Urban & Partner

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie na ocenę.

Praktyki zawodowe:

Nie dotyczy

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2020/21" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Seminarium, 10 godzin więcej informacji
Wykład, 20 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Marek Jackowski
Prowadzący grup: Łukasz Bereziak, Marek Jackowski, Mateusz Jagielski, Wojciech Kupczyk, Aleksandra Mojkowska, Jacek Piątkowski, Jacek Szeliga
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)