Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

3.4. Parazytologia w gastroenterologii

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1600-LekM4CPPG-J
Kod Erasmus / ISCED: 12.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0912) Medycyna Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: 3.4. Parazytologia w gastroenterologii
Jednostka: Katedra Biologii i Biochemii Medycznej
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0.20 (zmienne w czasie) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Student rozpoczynający kształcenie z przedmiotu „Parazytologia w gastroenterologii” powinien posiadać wiedzę z zakresu biologii bezkręgowców na poziomie szkoły średniej (poziom rozszerzony matury z biologii) oraz ugruntowaną wiedzę z zakresu przedmiotu obligatoryjnego „Parazytologia”.

Rodzaj przedmiotu:

przedmiot obowiązkowy

Całkowity nakład pracy studenta:

Bilans nakładu pracy studenta:

1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi:

- udział w wykładach: 0 godzin

- udział w ćwiczeniach (z wykorzystaniem technik kształcenia na odległość): 3 godzin

- udział w seminariach: 0 godziny

- konsultacje: 0,5 godziny

- przeprowadzenie zaliczenia: 0,5 godziny

Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 4 godziny, co odpowiada 0,13 punktu ECTS


2. Bilans nakładu pracy studenta:

- udział w wykładach: 0 godzin

- udział w ćwiczeniach (z wykorzystaniem technik kształcenia na odległość): 3 godzin

- udział w seminariach: 0 godziny

- konsultacje: 0,5 godziny

- przygotowanie do ćwiczeń (w tym czytanie wskazanej literatury): 1 godzina

- przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie: 1 + 0,5 = 1,5 godziny

Łączny nakład pracy studenta wynosi 6 godzin, co odpowiada 0,2 punktu ECTS


3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi:

- udział w ćwiczeniach (z uwzględnieniem wyników opracowań naukowych z zakresu parazytologii w gastroenterologii): 2 godziny

- przygotowanie do ćwiczeń (z uwzględnieniem wyników opracowań naukowych z zakresu parazytologii w gastroenterologii): 0,5 godziny

- konsultacje z uwzględnieniem opracowań naukowych z zakresu parazytologii 0,5 godziny

- przygotowanie do zaliczenia (z uwzględnieniem opracowań naukowych z zakresu parazytologii w gastroenterologii): 0,5 godziny

Łączny nakład pracy studenta związany z prowadzonymi badaniami naukowymi wynosi 3,5 godziny, co odpowiada 0,12 punktu ECTS


4. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania:

- przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie: 1 + 0,5 = 1,5 godziny (0,05 punktu ECTS)


5. Bilans nakładu pracy studenta w zakresie zajęć prowadzonych z wykorzystaniem technik kształcenia na odległość:

- 3 godziny (0,1 punktu ECTS)


6. Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym:

- udział w ćwiczeniach: 3 godziny

Łączny nakład pracy studenta o charakterze praktycznym wynosi 3 godziny, co odpowiada 0,1 punktu ECTS


7. Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki: nie dotyczy


Efekty uczenia się - wiedza:

W1: zna inwazyjne dla człowieka formy i stadia rozwojowe wybranych pasożytów układu pokarmowego, z uwzględnieniem geograficznego zasięgu ich występowania (C K_W15)

W2: opisuje zasadę funkcjonowania układu pasożyt - żywiciel oraz opisuje podstawowe objawy chorobowe wywoływane przez pasożyty układu pokarmowego (C K_W16)


Efekty uczenia się - umiejętności:

U1: potrafi rozpoznawać najczęściej spotykane pasożyty układu pokarmowego na podstawie ich budowy, cykli życiowych oraz objawów chorobowych (C K_U7)

Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

K1: rozumie potrzebę nawiązywaniu i utrzymywania kontaktu z pacjentem (K_K03)

Metody dydaktyczne:

- ćwiczenia praktyczne/ obserwacja mikroskopowa z wykorzystaniem techniki i narzędzi edukacyjnych w zakresie zdalnego kształcenia

- praca z książką z wykorzystaniem techniki i narzędzi edukacyjnych w zakresie zdalnego kształcenia

- dyskusja dydaktyczna z wykorzystaniem techniki i narzędzi edukacyjnych w zakresie zdalnego kształcenia


Skrócony opis:

Zajęcia z przedmiotu “Parazytologia w gastroenterologii” realizowane są w VII/VIII semestrze studiów. Przedmiot obejmuje 3 godziny ćwiczeń. Ogólne cele nauczania "Parazytologii w gastroenterologii" obejmują wiedzę z zakresu biologii pasożytów układu pokarmowego, objawów i epidemiologii chorób pasożytniczych oraz metod stosowanych w ich diagnostyce. Zasadniczym celem kursu jest ugruntowanie wiedzy studentów przed realizacją przedmiotów klinicznych.

Pełny opis:

Przedmiot „Parazytologia w gastroenterologii” koncentruje się na pasożytach układu pokarmowego o znaczeniu medycznym, które są przyczyną licznych zachorowań i mogą powodować śmierć ludzi na całym świecie. W ramach przedmiotu omawiane są m.in. diagnostyka, patogeneza oraz epidemiologia i profilaktyka chorób pasożytniczych układu pokarmowego.

TREŚCI KSZTAŁCENIA:

Ćwiczenia:

Inwazje pierwotniaków pasożytniczych: Trichomonas hominis, Trichomonas tenax, Entamoeba histolytica, Entamoeba coli, Entamoeba gingivalis, Giardia lamblia, Balantidium coli - przebieg choroby, objawy, diagnostyka i leczenie.

Inwazje przywr i tasiemców: Fasciola hepatica, Clonorchis sinensis, Diphyllobothrium latum, Taenia saginata, Taenia solium, Echinococcus granulosus, Echinococcus multilocularis, Hymenolepis nana, Hymenolepis diminuta, Dipylidium caninum - przebieg choroby, objawy, diagnostyka i leczenie.

Inwazje nicieni pasożytniczych: Enterobius vermicularis, Ascaris lumbricoides, Trichuris trichiura, Trichinella spiralis- przebieg choroby, objawy, diagnostyka i leczenie

Literatura:

Literatura podstawowa:

1. Buczek A. Choroby pasożytnicze. Epidemiologia, diagnostyka, objawy. wyd. 4, Wyd. Koliber, Lublin, 2010.

2. Morozińska-Gogol. Parazytologia medyczna. Kompendium. Wyd. I. PZWL, Warszawa, 2016.

Literatura uzupełniająca:

1. Kadłubowski R., Kurnatowska A. Zarys parazytologii lekarskiej. Wyd. 7, popr. i uzup. [dodr.], PZWL, Warszawa, 2001.

Metody i kryteria oceniania:

1. Egzamin z modułu (ocena opanowania materiału realizowanego na ćwiczeniach): W1, W2, U1

Punkty uzyskane na zaliczeniu końcowym (w formie testu) przelicza się na oceny według następującej skali:

% uzyskanych punktów Ocena

95≤…..≤100 bdb (5)

88≤…..<95 db+ (4+)

80≤…..<88 db (4)

71≤…..<80 dst+ (3+)

60≤…..<71 dst (3)

0…..<60 ndst (2)

W celu oceny osiągniętych przez studenta efektów uczenia stosuje się następujące kryteria:

Bardzo dobry: student opanował wiedzę z całego materiału i posiadł wiadomości ponadprogramowe, swoją wiedzę przedstawia w sposób logiczny i usystematyzowany, potrafi wykorzystać ją w praktyce.

Dobry plus: student opanował zagadnienia z całego materiału programowego nauczania, w sposób logiczny i spójny przedstawia posiadaną wiedzę.

Dobry: student opanował wiedzę z większości materiału, kierowany przez nauczyciela akademickiego potrafi formułować trafne wnioski, w sposób logiczny przedstawia swoją wiedzę.

Dostateczny plus: student zna podstawowe zagadnienia i opanował minimum programowe, rozumie zadawane mu pytania, w sposób logiczny przedstawia swoją wiedzę.

Dostateczny: student opanował zagadnienia zawarte w programie nauczania, rozumie pytania, ale odpowiada niespójnie w sposób opisowy, myli właściwą terminologię, nie potrafi praktycznie zastosować zdobytej wiedzy.

Niedostateczny: student nie opanował minimum programowego, nie rozumie pytań, udziela odpowiedzi nie na temat, nie posługuje się prawidłowo podstawowym słownictwem.

2. Kolokwium wyjściowe (ocena przygotowania się do prowadzonych ćwiczeń): W1, W2, U1

W celu zaliczenia student musi uzyskać minimum 60% punktów z każdego kolokwium wejściowego.

4. Ukierunkowana obserwacja czynności studenta podczas wykonywania zadań praktycznych: W1, W2, U1, K1

W celu zaliczenia student musi uzyskać minimum 60% punktów za poprawnie wykonaną w trakcie ćwiczeń czynność.

5. Obserwacja przedłużona: K1

W celu zaliczenia student musi uzyskać minimum 50% punktów za poprawnie wykonaną w trakcie ćwiczeń czynność.

Praktyki zawodowe:

W ramach przedmiotu nie odbywają się praktyki zawodowe.

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2020/21" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 3 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Alina Woźniak
Prowadzący grup: Celestyna Mila-Kierzenkowska, Marta Pawłowska, Paweł Sutkowy, Karolina Szewczyk-Golec, Roland Wesołowski, Alina Woźniak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)