Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

2.4. Kardiologia

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1600-LekM4CSNKAR-NJ
Kod Erasmus / ISCED: 12.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0912) Medycyna Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: 2.4. Kardiologia
Jednostka: Katedra Kardiologii i Chorób Wewnętrznych
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 2.80 (zmienne w czasie) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Znajomość anatomii, fizjologii i patofizjologii układu sercowo-naczyniowego (zaliczenie przedmiotów –Anatomia i fizjologia układu sercowo-naczyniowego oraz Patologia układu sercowo-naczyniowego)

Umiejętność badania podmiotowego i przedmiotowego (Podstawy medycy klinicznej).

Znajomość farmakologii podstawowych leków stosowanych w kardiologii .


Rodzaj przedmiotu:

przedmiot obowiązkowy

Całkowity nakład pracy studenta:

1. Całkowity nakład pracy z udziałem nauczyciela akademickiego:

Udział w ćwiczeniach – 22 godziny

Udział w seminariach – 16 godzin

Udział w wykładzie – 6 godzin

Konsultacje – 2 godziny

Zaliczenie praktyczne – 1 godzina

Egzamin testowy – 1,5 godziny

Egzamin praktyczny – 1,5 godziny

Suma godzin – 50 godzin – 2 punkty ECTS


2. Czas przeznaczony na pracę indywidualną studenta:

Udział w ćwiczeniach – 22 godziny

Udział w seminariach – 16 godzin

Udział w wykładach – 6 godzin

Konsultacje – 2 godziny

Przygotowanie do ćwiczeń – 10 godzin

Przygotowanie do zaliczenia – 10 godziny

Zaliczenie praktyczne – 1 godzina

Egzamin testowy – 1,5 godziny

Egzamin praktyczny – 1,5 godziny


Łączny czas przeznaczony przez studenta na osiągnięcie zamierzonych celów dydaktycznych – 70 godzin, co odpowiada 2,8 punktu ECTS.



Efekty uczenia się - wiedza:

W01 – student zna uwarunkowania środowiskowe i epidemiologiczne najczęstszych chorób układu sercowo-naczyniowego (choroby niedokrwiennej serca, niewydolności serca, wad serca nabytych, choroby zakrzepowo-zatorowej, najczęstszych zaburzeń rytmu serca - migotania przedsionków i zaburzeń rytmu zagrażających życiu, infekcyjnego zapalenia wsierdzia) (EK_W01)


W02 – student zna i rozumie przyczyny i obawy najczęstszych schorzeń układu sercowo-naczyniowego (choroby niedokrwiennej serca, niewydolności serca, wad serca nabytych, choroby zakrzepowo-zatorowej, najczęstszych zaburzeń rytmu serca - migotania przedsionków i zaburzeń rytmu zagrażających życiu, infekcyjnego zapalenia wsierdzia), potrafi różnicować objawy, podjąć działania w procesie diagnostyczno-terapeutyczny w tych schorzeniach (EK_W07)


W03 - student zna normy podstawowych badań laboratoryjnych wykorzystywanych w diagnozowaniu i leczeniu schorzeń układu sercowo-naczyniowego (BK_W29; BK_W30)




Efekty uczenia się - umiejętności:


U01 – student potrafi zebrać wywiad od pacjenta oraz od rodziny (EK_U01)


U02 - student potrafi zbadać pacjenta i zinterpretować stwierdzone w badaniu przedmiotowym nieprawidłowości (EK_U03; EK_U13; EK_U14)


U03 - student potrafi wykonać samodzielnie i zinterpretować badanie EKG w podstawowym zakresie (BK_U10; EK_U29)


U04 - student potrafi interpretować wyniki badań laboratoryjnych wykorzystywanych w diagnostyce i terapii schorzeń układu sercowo-naczyniowego takich jak morfologia krwi, jonogram, poziom kreatyniny, lipidogram, stężenie troponin, BNP, D-dimerów) (EK_U24)


U05 – student potrafi ocenić stan ogólny pacjenta, potrafi ocenić stan przytomności i świadomości, oraz stan zagrożenia życia – migotanie komór, częstoskurcz komorowy, bradyarytmia, rozkojarzenie elektryczno-mechaniczne, wstrząs kardiogenny (EK_U07,U14)


U06: student potrafi ocenić wskazania do za stosowania kardiowersji i defibrylacji w zaburzeniach rytmu serca oraz wykonać obydwa rodzaje terapii (EKU_14; EK_U29)



U07 – student potrafi przeprowadzić diagnostykę różnicowa stwierdzanych objawów (EK_U12)


U08 – student potrafi zaproponować odpowiednia terapię rozpoznanego schorzenia (CK_U14)


U09 – student potrafi zaplanować konsultacje specjalistyczne (EK_U32)


U10 – student potrafi zaplanować postępowanie diagnostyczno-terapeutyczne oraz profilaktyczne w najczęstszych schorzeniach kardiologicznych oraz wdrożyć odpowiednie leczenie (EK_U16, U17)


U11- student potrafi współpracować w grupie w ramach procesu diagnostyczno-terapeutycznego (DK_U11


U12 – student asystuje przy takich zabiegach jak kardiowersja elektryczna, nakłucie worka osierdziowego, drenaż opłucnej (EK_U30)


U13 – student potrafi prowadzić dokumentacje medyczną (EK_U38)


Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

K01: student potrafi współpracować w grupie (DK_U11)


K02: student umie rozmawiać z pacjentem, okazuje szacunek, zachowuje tajemnicę lekarską (DK_U05; K_K03; K_K05; K_K06)


K03 – student w swoich działaniach kieruje się dobrem chorego (K_K04)


K04: student rozumie konieczność ciągłego kształcenia i doskonalenia kompetencji i umiejętności zawodowych (DK_U15)


Metody dydaktyczne:

Wykłady:

Wykład informacyjny (e-learning)

Dyskusja dydaktyczna

Analiza przypadków


Ćwiczenia

- ćwiczenia kliniczne

- dyskusja dydaktyczna

- omówienie przypadków

- projektowanie i analiza badan naukowych

- zajęcia w centrum Symulacji Medycznych (3 godziny)


Skrócony opis:

Celem nauczania przedmiotu – Kardiologia – jest zapoznanie studenta z epidemiologią, patofizjologią symptomatyką, diagnozowaniem i leczeniem najczęstszych schorzeń kardiologicznych. W czasie zajęć (seminaria ) prezentowana jest aktualna wiedza z zakresu kardiologii oparta o najnowsze wytyczne dotyczące postępowania w takich jednostkach chorobowych jak ostre zespoły wieńcowe, stabilna choroba wieńcowa, niewydolność serca ostra i przewlekła, kardiomiopatie, zatorowość płuca, zapalenie wsierdzia, oraz wybrane zaburzenia rytmu serca – migotanie przedsionków, zaburzenia rytmu zagrażające życiu.

W czasie ćwiczeń studenci pod okiem asystenta zbierają wywiady, badają chorych, proponują badania dodatkowe oraz interpretują je. W czasie zajęć w Centrum Symulacji Medycznych studenci uczą się na trenażerach osłuchiwać pacjentów, uczestniczą w prezentacji leczenia inwazyjnego zawału serca.

Pełny opis:

Tematy seminariów:

1. Zawał serca z uniesieniem odcinka ST i inne ostre zespoły wieńcowe

2. Stabilna choroba niedokrwienna serca

3. Ostra niewydolność serca

4. Przewlekła niewydolność serca

5. Nagły zgon sercowy

6. Migotanie przedsionków

7. Zator tętnicy płucnej

8. Infekcyjne zapalenie wsierdzia

Literatura:

Podręcznik „Choroby wewnętrzne Szczeklika” najnowsze wydanie.

Literatura uzupełniająca – Najnowsze wytyczne Polskiego Towarzystwa Kardiologicznego dotyczące postępowania w schorzeniach układu sercowo-naczyniowego (dostępne on-line)

Metody i kryteria oceniania:

W celu zaliczenia przedmiotu „Kardiologia” student musi wziąć udział w wymaganej liczbie godzin ćwiczeń i seminariów, przygotować omówienie przypadku dla wskazanego pacjenta oraz zaliczyć test końcowy.

Test złożony jest z 60 pytań, których treść dotyczy wiedzy przekazywanej na seminariach i zawartej w podręczniku (W01, W02,W03,U02,U04, U06, U8) .

Warunkiem zaliczenia kolokwium jest prawidłowa odpowiedź na 60% pytań tj. uzyskanie 36 punktów. .

Oceny:

niedostateczny – <36 punkt. (60%)

dostateczny – 36-42 punkt. (60-70%)

dostateczny plus – 43-47 punkty (71-79%)

dobry – 48-52 punktów (80-87%)

dobry plus – 53-54 punkt. (88-91%)

bardzo dobry – 55-60 punktów (92-100%)

Praktyki zawodowe:

nie dotyczy

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2021/22" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 22 godzin więcej informacji
Seminarium, 16 godzin więcej informacji
Wykład, 6 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Jacek Kubica
Prowadzący grup: Piotr Adamski, Tomasz Fabiszak, Zofia Grąbczewska, Małgorzata Jasiewicz, Michał Kasprzak, Jacek Kubica, Piotr Niezgoda, Karolina Obońska, Małgorzata Ostrowska, Adam Sukiennik
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 22 godzin więcej informacji
Seminarium, 16 godzin więcej informacji
Wykład, 6 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Jacek Kubica
Prowadzący grup: Piotr Adamski, Tomasz Fabiszak, Zofia Grąbczewska, Michał Kasprzak, Jacek Kubica, Piotr Niezgoda, Karolina Obońska, Małgorzata Ostrowska, Adam Sukiennik
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie
Skrócony opis:

Celem nauczania przedmiotu – Kardiologia – jest zapoznanie studenta z epidemiologią, patofizjologią symptomatyką, diagnozowaniem i leczeniem najczęstszych schorzeń kardiologicznych. W czasie zajęć (seminaria ) prezentowana jest aktualna wiedza z zakresu kardiologii oparta o najnowsze wytyczne dotyczące postępowania w takich jednostkach chorobowych jak ostre zespoły wieńcowe, stabilna choroba wieńcowa, niewydolność serca ostra i przewlekła, kardiomiopatie, zatorowość płuca, zapalenie wsierdzia, oraz wybrane zaburzenia rytmu serca – migotanie przedsionków, zaburzenia rytmu zagrażające życiu.

W czasie ćwiczeń studenci pod okiem asystenta zbierają wywiady, badają chorych, proponują badania dodatkowe oraz interpretują je. W czasie zajęć w Centrum Symulacji Medycznych studenci uczą się na trenażerach osłuchiwać pacjentów, uczestniczą w prezentacji leczenia inwazyjnego zawału serca.

Pełny opis:

Tematy seminariów:

1. Zawał serca z uniesieniem odcinka ST i inne ostre zespoły wieńcowe

2. Stabilna choroba niedokrwienna serca

3. Ostra niewydolność serca

4. Przewlekła niewydolność serca

5. Nagły zgon sercowy

6. Migotanie przedsionków

7. Zator tętnicy płucnej

8. Infekcyjne zapalenie wsierdzia

Literatura:

Podręcznik „Choroby wewnętrzne Szczeklika” najnowsze wydanie.

Literatura uzupełniająca – Najnowsze wytyczne Polskiego Towarzystwa Kardiologicznego dotyczące postępowania w schorzeniach układu sercowo-naczyniowego (dostępne on-line)

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)