Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

2.5. Kardiochirurgia

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1600-LekM4CSNKCH-J
Kod Erasmus / ISCED: 12.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0912) Medycyna Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: 2.5. Kardiochirurgia
Jednostka: Katedra Kardiochirurgii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 1.50 (zmienne w czasie) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Podstawowe wiadomości z zakresu anatomii i fizjologii układu krążenia. Wykorzystanie wiedzy z zakresu przedmiotów przedklinicznych dla zrozumienia mechanizmów patofizjologicznych towarzyszących wadom wrodzonym serca oraz chorobom serca i układu krążenia. Podstawowa wiedza z zakresu badania podmiotowego i przedmiotowego w chorobach serca i układu krążenia.

Rodzaj przedmiotu:

przedmiot obowiązkowy

Całkowity nakład pracy studenta:

1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi:

- udział w seminariach : 22 godziny

- udział w ćwiczeniach, włączając transmisje z sali operacyjnej i bezpośrednią obecność na sali operacyjnej: 18 godzin

- konsultacje: 1 godzina

- przeprowadzenie zaliczenia: 1 godzina

Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi

42 godziny, co odpowiada 1,8 punktu ECTS


2. Bilans nakładu pracy studenta:

- udział w seminariach z wykorzystaniem technik kształcenia na odległość: 22 godziny

- udział w ćwiczeniach: 18 godzin

- konsultacje: 1 godzina

- przygotowanie do ćwiczeń (w tym czytanie wskazanej literatury): 4,5 godziny

- przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie: 4,5 + 0,5 = 5 godzin

Łączny nakład pracy studenta wynosi 50,5 godziny, co odpowiada

1,8 punktu ECTS


3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi:

- czytanie wskazanej literatury naukowej: 4,5 godziny

- udział w seminariach (z uwzględnieniem wyników badań oraz opracowań naukowych z zakresu kardiochirurgii): 22 godziny

- udział w ćwiczeniach (z uwzględnieniem wyników opracowań naukowych z zakresu kardiochirurgii): 18 godzin

- przygotowanie do zaliczenia (z uwzględnieniem opracowań naukowych z zakresu kardiochirurgii): 3 godziny

- konsultacje z uwzględnieniem opracowań naukowych z zakresu kardiochirurgii): 1 godzina

Łączny nakład pracy studenta związany z prowadzonymi badaniami naukowymi wynosi 48,5 godzin, co odpowiada

1,8 punktu ECTS


4. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania:

- przygotowanie do zaliczenia: 4,5 + 0,5 = 5 godzin

(0,2 punktu ECTS)


5. Bilans nakładu pracy w zakresie zajęć prowadzonych z wykorzystaniem technik kształcenia na odległość:

- udział w wykładach: 8 godzin

- udział w seminariach: 6 godzin

(łącznie 0,47 punktu ECTS)


6. Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym:

- udział w ćwiczeniach (w tym zaliczenie praktyczne): 16 godzin

Łączny nakład pracy studenta o charakterze praktycznym wynosi

16 godzin, co odpowiada 0,53 punktu ECTS


7. Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki:

nie dotyczy


Efekty uczenia się - wiedza:

W1: zna budowę ciała ludzkiego w podejściu topograficznym i czynnościowym, w tym stosunki topograficzne między poszczególnymi narządami, wraz z mianownictwem anatomicznym, histologicznym i embriologicznym (A.W1.);

W2: zna czynność i mechanizmy regulacji wszystkich narządów i układów organizmu człowieka oraz zależności między nimi (B.W20);

W3: specyfikę i rolę komunikacji werbalnej (świadome konstruowanie komunikatów) i niewerbalnej ( np. mimika, gesty, zarządzanie cisząi przestrzenią) (D.W7);

W4: uwarunkowania środowiskowe i epidemiologiczne, przyczyny, objawy, zasady diagnozowania i postępowania terapeutycznego w przypadku najczęstszych chorób internistycznych występujących u dorosłych oraz ich powikłań:

1) chorób układu krążenia, w tym choroby niedokrwiennej serca, wad serca, chorób

wsierdzia, mięśnia serca, osierdzia, niewydolności serca (ostrej i przewlekłej),

chorób naczyń tętniczych i żylnych, nadciśnienia tętniczego (pierwotnego i wtórnego), nadciśnienia płucnego;

2) chorób układu oddechowego, w tym chorób dróg oddechowych, przewlekłej obturacyjnej choroby płuc, astmy, rozstrzeni oskrzeli, mukowiscydozy, zakażeń układu oddechowego, gruźlicy, chorób śródmiąższowych płuc, opłucnej, śródpiersia, obturacyjnego i centralnego bezdechu sennego, niewydolności oddechowej (ostrej i przewlekłej), nowotworów układu oddechowego;

3) chorób układu pokarmowego, w tym chorób jamy ustnej, przełyku, żołądka i dwunastnicy, jelit, trzustki, wątroby, dróg żółciowych i pęcherzyka żółciowego, nowotworów układu pokarmowego;

4) chorób układu wydzielania wewnętrznego, w tym chorób podwzgórza i przysadki (E.W7.);

W5: przyczyny, objawy, zasady diagnozowania i postępowania terapeutycznego w przypadku najczęstszych chorób wymagających leczenia zabiegowego u dorosłych:

1) ostrych i przewlekłych chorób jamy brzusznej;

2) chorób klatki piersiowej;

3) chorób kończyn, głowy i szyi;

4) złamań kości i urazów narządów;

5) nowotworów (F.W1.);

W6: podstawowe techniki zabiegowe klasyczne i małoinwazyjne (F.W3.);

W7:zasady kwalifikowania do podstawowych zabiegów operacyjnych i inwazyjnych procedur diagnostyczno-leczniczych oraz najczęstsze powikłania (F.W4.);

W8: zasady bezpieczeństwa okołooperacyjnego, przygotowania pacjenta do operacji, wykonania znieczulenia ogólnego i miejscowego oraz kontrolowanej sedacji (F.W6.);

W9: zna zasady leczenia pooperacyjnego z terapią przeciwbólową i monitorowaniem pooperacyjnym (F.W7.).



Efekty uczenia się - umiejętności:

U1: stosować adekwatnie do sytuacji pytania otwarte, zamknięte, parafrazę, klaryfikację, podsumowania wewnętrzne i końcowe, sygnalizowanie, aktywne słuchanie (np. wychwytywanie i rozpoznawanie sygnałów wysyłanych przez rozmówcę, techniki werbalne i niewerbalne) i facylitacje (zachęcanie rozmówcy do wypowiedzi) (D.U10);

U2: zebrać wywiad z dorosłym, w tym osobą starszą wykorzystując umiejętności dotyczące treści, procesu i percepcji komunikowania się, z uwzględnieniem perspektywy biomedycznej i perspektywy pacjenta (E.U1.);

U3: przeprowadzić pełne i ukierunkowane badanie fizykalne dorosłego dostosowane do określonej sytuacji klinicznej, w tym badanie:

1) ogólno internistyczne,

2) neurologiczne,

3) ginekologiczne,

4) układu mięśniowo-szkieletowego,

5) okulistyczne,

6) otolaryngologiczne,

7) geriatryczne (E.U5.).




Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

K1: nawiązania i utrzymania głębokiego oraz pełnego szacunku kontaktu z pacjentem, a także okazywania zrozumienia dla różnic światopoglądowych i kulturowych;

K2: kierowania się dobrem pacjenta;

K3: przestrzegania tajemnicy lekarskiej i praw pacjenta;

K4: podejmowania działań wobec pacjenta w oparciu o zasady etyczne, ze świadomością społecznych uwarunkowań i ograniczeń wynikających z choroby;

K5: dostrzegania i rozpoznawania własnych ograniczeń, dokonywania samooceny deficytów i potrzeb edukacyjnych;

K6: propagowania zachowań prozdrowotnych;

K7: korzystania z obiektywnych źródeł informacji;

K8: formułowania wniosków z własnych pomiarów lub obserwacji;

K9: wdrażania zasad koleżeństwa zawodowego i współpracy w zespole, w tym z przedstawicielami innych zawodów medycznych, także w środowisku wielokulturowym;

K10: formułowania opinii dotyczących różnych aspektów działalności zawodowej.


Metody dydaktyczne:

Seminaria:

• dyskusja dydaktyczna z wykorzystaniem techniki i narzędzi edukacyjnych w zakresie zdalnego kształcenia

• analiza przypadków z wykorzystaniem techniki i narzędzi edukacyjnych w zakresie zdalnego kształcenia

Ćwiczenia:

• pokaz z instruktażem

• ćwiczenia przedmiotowe


Metody dydaktyczne eksponujące:

- pokaz
- symulacyjna (gier symulacyjnych)

Metody dydaktyczne podające:

- opis
- opowiadanie
- wykład informacyjny (konwencjonalny)

Metody dydaktyczne poszukujące:

- ćwiczeniowa
- seminaryjna

Metody dydaktyczne w kształceniu online:

- metody oparte na współpracy
- metody rozwijające refleksyjne myślenie
- metody służące prezentacji treści
- metody wymiany i dyskusji

Skrócony opis:

Przedmiot kardiochirurgia ma za zadanie zdobycie i utrwalenie wiedzy z zakresu diagnostyki, przygotowania przedoperacyjnego, operacyjnego leczenia choroby niedokrwiennej serca, wrodzonych i nabytych wad serca, chorób aorty oraz innych chorób serca. Obejmuje również zasady postępowania z pacjentami, którzy przebyli operacje serca.

Pełny opis:

Zajęcia z kardiochirurgii mają za zadanie zapoznanie się z operacyjnym leczeniem choroby niedokrwiennej serca, wrodzonych i nabytych wad serca i dużych naczyń, leczeniem chorób aorty, oraz innych chorób serca. Przedmiotem zajęć jest omówienie diagnostyki, leczenia operacyjnego i opieki pooperacyjnej w najczęściej spotykanych sytuacjach klinicznych:

- krążenie pozaustrojowe

- mechaniczne wspomaganie krążenia

- choroba niedokrwienna serca

- wady nabyte zastawek serca

- zapalenie wsierdzia

- choroby osierdzia

- urazy serca

- nowotwory serca

- choroby aorty piersiowej

- wrodzone wady serca

Proces leczenia pacjenta kardiochirurgicznego nie kończy się wraz z „wypisem” z Kliniki Kardiochirurgii ale właściwe poprowadzenie pacjenta po operacji w dalszym okresie, przez innych lekarzy jest częścią składową sukcesu terapeutycznego. Dlatego istotnym jest przybliżenie problemów związanych z kardiochirurgią, nie zaś przedstawienie szczegółów dotyczących technik operacyjnych. Absolwenci będą potrzebowali coraz większych umiejętności w rozpoznawaniu, kwalifikacji oraz kierowaniu chorych do leczenia kardiochirurgicznego. Powinni też zapoznać się z zasadami postępowania z chorymi po operacjach kardiochirurgicznych.

Literatura:

1. Cardiac Surgery in the Adult

Cohn, Edmunds, McGraw-Hill Professional ISSN0071391290

2. State of the Heart

by Larry Warren Stephenson, M.D. available in the net: https://www.ctsnet.org/sections/journalsandbooks/books/soth/soth_contents

3. Kardiochirurgia Dziecięca Skalski J. Wydawnictwo Śląsk Katowice 2003 ISBN: 83-7164-338-1

4. Ostre Zespoły Wieńcowe, pod red. G.Opolskiego, K.Filipiaka, L.Polońskiego,

5. Chirurgia Naczyń Wieńcowych pod red. M.Zembali przy współpracy A.Bochenka i S.Wosia, PZWL Warszawa

6. Treść prezentacji oraz linki do wybranych materiałów wymieniono w aplikacji MS Teams, zespół Kardiochirurgia

Metody i kryteria oceniania:

Sprawdzian pisemny – test wyboru jednej z czterech odpowiedzi prawidłowej, obejmujący 10 pytań z zakresu tematyki objętej materiałem seminariów, co pokrywa podstawowy zakres wiedzy z dziedziny kardiochirurgii, niezbędnej dla ogólnego wykształcenia lekarza. Pozytywna ocena przy 60% - 6 trafnych odpowiedzi.

Praktyki zawodowe:

Nie dotyczy

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2021/22" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 12 godzin więcej informacji
Seminarium, 6 godzin więcej informacji
Wykład, 8 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Lech Anisimowicz, Wojciech Pawliszak
Prowadzący grup: Lech Anisimowicz, Wojciech Pawliszak, Remigiusz Tomczyk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie
Skrócony opis:

Przedmiot kardiochirurgia ma za zadanie zdobycie i utrwalenie wiedzy z zakresu operacyjnego leczenia choroby niedokrwiennej serca, wrodzonych i nabytych wad serca, chorób aorty oraz innych chorób serca.

Pełny opis:

Kardiochirurgia stanowi samodzielną gałąź chirurgii zajmującą się operacyjnym leczeniem choroby niedokrwiennej serca, wrodzonych i nabytych wad serca i dużych naczyń, leczeniem chorób aorty, oraz innych chorób serca. Leczenie operacyjne poprzedzone jest specjalistyczną diagnostyką. Rodzi to konieczność ścisłego współdziałania kardiochirurgów z lekarzami wielu specjalności. Proces leczenia pacjenta kardiochirurgicznego nie kończy się wraz z „wypisem” z Kliniki Kardiochirurgii ale właściwe poprowadzenie pacjenta po operacji w dalszym okresie jest częścią składową sukcesu terapeutycznego. Dlatego istotnym jest przybliżenie problemów związanych z kardiochirurgią, nie zaś przedstawienie szczegółów dotyczących technik operacyjnych. Absolwenci akademii medycznej będą potrzebowali coraz większych umiejętności w rozpoznawaniu, kwalifikacji oraz kierowaniu chorych do leczenia kardiochirurgicznego. Powinni zapoznać się z zasadami postępowania z chorymi po operacjach kardiochirurgicznych.

Literatura:

1. Cardiac Surgery in the Adult

Cohn, Edmunds, McGraw-Hill Professional ISSN0071391290

2. State of the Heart by Larry Warren Stephenson, M.D. available in the net: https://www.ctsnet.org/sections/journalsandbooks/books/soth/soth_contents

3. Kardiochirurgia Dziecięca Skalski J. Wydawnictwo Śląsk Katowice 2003 ISBN: 83-7164-338-1

4. Ostre Zespoły Wieńcowe, pod red. G.Opolskiego, K.Filipiaka, L.Polońskiego,

5. Chirurgia Naczyń Wieńcowych pod red. M.Zembali przy współpracy A.Bochenka i S.Wosia, PZWL Warszawa

6. Treść prezentacji i linki do wybranych materiałów wymienione w aplikacji MS Teams, Zespół: Kardiochirurgia.

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 12 godzin więcej informacji
Seminarium, 6 godzin więcej informacji
Wykład, 8 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Wojciech Pawliszak
Prowadzący grup: Lech Anisimowicz, Wojciech Pawliszak, Remigiusz Tomczyk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie
Skrócony opis:

Przedmiot kardiochirurgia ma za zadanie zdobycie i utrwalenie wiedzy z zakresu operacyjnego leczenia choroby niedokrwiennej serca, wrodzonych i nabytych wad serca, chorób aorty oraz innych chorób serca.

Pełny opis:

Kardiochirurgia stanowi samodzielną gałąź chirurgii zajmującą się operacyjnym leczeniem choroby niedokrwiennej serca, wrodzonych i nabytych wad serca i dużych naczyń, leczeniem chorób aorty, oraz innych chorób serca. Leczenie operacyjne poprzedzone jest specjalistyczną diagnostyką. Rodzi to konieczność ścisłego współdziałania kardiochirurgów z lekarzami wielu specjalności. Proces leczenia pacjenta kardiochirurgicznego nie kończy się wraz z „wypisem” z Kliniki Kardiochirurgii ale właściwe poprowadzenie pacjenta po operacji w dalszym okresie jest częścią składową sukcesu terapeutycznego. Dlatego istotnym jest przybliżenie problemów związanych z kardiochirurgią, nie zaś przedstawienie szczegółów dotyczących technik operacyjnych. Absolwenci akademii medycznej będą potrzebowali coraz większych umiejętności w rozpoznawaniu, kwalifikacji oraz kierowaniu chorych do leczenia kardiochirurgicznego. Powinni zapoznać się z zasadami postępowania z chorymi po operacjach kardiochirurgicznych.

Literatura:

1. Cardiac Surgery in the Adult

Cohn, Edmunds, McGraw-Hill Professional ISSN0071391290

2. State of the Heart by Larry Warren Stephenson, M.D. available in the net: https://www.ctsnet.org/sections/journalsandbooks/books/soth/soth_contents

3. Kardiochirurgia Dziecięca Skalski J. Wydawnictwo Śląsk Katowice 2003 ISBN: 83-7164-338-1

4. Ostre Zespoły Wieńcowe, pod red. G.Opolskiego, K.Filipiaka, L.Polońskiego,

5. Chirurgia Naczyń Wieńcowych pod red. M.Zembali przy współpracy A.Bochenka i S.Wosia, PZWL Warszawa

6. Treść prezentacji i linki do wybranych materiałów wymienione w aplikacji MS Teams, Zespół: Kardiochirurgia.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)