1.4. Neurologia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1600-LekM4CUNNEU-J |
Kod Erasmus / ISCED: |
12.1
|
Nazwa przedmiotu: | 1.4. Neurologia |
Jednostka: | Katedra Neurologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
3.80 (zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Znajomość podstaw neuroanatomii i neurofizjologii oraz zasad badania podmiotowego i przedmiotowego. |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obowiązkowy |
Całkowity nakład pracy studenta: | 1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi: -udział w seminariach: 34 godzin -udział w ćwiczeniach: 26 godzin - konsultacje: 1 godzina - przeprowadzenie egzaminu: 2 godziny Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 60 godzin, co odpowiada 2,4 punktu ECTS 2. Bilans nakładu pracy studenta: -udział w seminariach: 34 godzin - udział w ćwiczeniach: 26 godzin -konsultacje: 1,0 godzina -przygotowanie do seminariów i ćwiczeń (w tym czytanie wskazanej literatury): 15 godzin -uczestnictwo w egzaminie; 2 godziny Łączny nakład pracy studenta wynosi 78 godzin, co odpowiada 3,12 punktom ECTS 3.Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi: - czytanie wskazanej literatury naukowej : 0,5 godziny - udział w seminariach (z uwzględnieniem wyników badań oraz opracowań naukowych z zakresu neurologii) : 5 godziny -udział w ćwiczeniach (z uwzględnieniem wyników opracowań naukowych z zakresu neurologii): 5 godziny -przygotowanie do egzaminu (z uwzględnieniem opracowań naukowych z zakresu neurologii : 0,5 godziny) -konsultacje z uwzględnieniem opracowań naukowych z zakresu neurologii): 0,5 godziny Łączny nakład pracy studenta związany z prowadzonymi badaniami naukowymi wynosi 11,5 godziny, co odpowiada 0,46 punktu ECTS 4. Czas wymagany do przygotowania się i uczestnictwa w procesie oceniania: - przygotowanie do egzaminu końcowego:15 godzin oraz uczestnictwo w egzaminie: 2 godziny; co odpowiada 0,68 punktu ECTS) 5. Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym - udział w ćwiczeniach (w tym zaliczenie praktyczne) wynosi 40 godzin - udział w seminariach o charakterze praktycznym (studium przypadku): 10 godzin Łączny nakład pracy studenta o charakterze praktycznym wynosi 50 godzin, co odpowiada 2 punktu ECTS 6. Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki: nie dotyczy |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1 Zna i potrafi rozróżnić podstawowe zespoły objawów neurologicznych: zespół piramidowy, zespół wiotki, zespoły pozapiramidowe, zespół móżdżkowy, zespoły rdzeniowe, zespół oponowy, zespół wzmożenia ciśnienia śródczaszkowego, objawy uszkodzenia nerwów czaszkowych i obwodowych, zaburzenia czynności wyższych układu nerwowego (afazja, dyzartria, aleksja itp.) (E.W13) W2 Zna i rozumie przyczyny, objawy, zasady diagnozowania i postępowania terapeutycznego najczęstszych chorób układu nerwowego (E.W14) a) stany zagrożenia życia w neurologii (zespół wzmożenia ciśnienia śródczaszkowego, stan padaczkowy, przełom miasteniczny) b) bóle głowy (samoistne i objawowe) c) udary mózgu i krwotoki podpajęczynówkowe d) padaczka i inne stany napadowe e) neuroinfekcje (bakteryjne, wirusowe, gruźlica OUN, kiła, borelioza, grzybicze, zespół Guillaine-Barre, choroby prionowe) f) choroby układu nerwowego przebiegające z otępieniem g) choroby układu pozapiramidowego h) choroby demielinizacyjne i choroby neuronu ruchowego i) guzy śródczaszkowe i wewnątrzkanałowe j) choroby obwodowego układu nerwowego i mięśni (rwy, neuralgie, zespoły wielonerwowe, miopatie, miotonie, miastenia) W3 Zna zasady wysuwania podejrzenia oraz rozpoznawania śmierci mózgu (F.W15) |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1 Ocenia stan ogólny, stan przytomności i świadomości pacjenta, potrafi przeprowadzić pełne badanie neurologiczne – podmiotowe i przedmiotowe (E.U07) U2 Potrafi odróżnić fizjologię od patologii układu nerwowego, objawy patologiczne potrafi ułożyć w zespół objawów neurologicznych i zlokalizować w obrębie układu nerwowego, powiązuje obrazy uszkodzeń tkankowych i narządowych z objawami klinicznymi choroby, wywiadem i wynikami oznaczeń laboratoryjnych, ustala rozpoznanie zespołowe, rozpoznanie lokalizacyjne i hipotezy etiologiczne W oparciu o wynik badania podmiotowego, przedmiotowego (C.U11) U3 Pobiera materiał do badań wykorzystywanych w diagnostyce laboratoryjnej (E.U28) U4 Potrafi rozpoznać i ocenić głębokość zaburzeń przytomności (F.U21) U5 Potrafi rozpoznać i zaproponować postępowanie terapeutyczne w przypadku udaru mózgu, krwotoku podpajęczynówkowego, zespołu wzmożenia ciśnienia śródczaszkowego napadu padaczkowego i stanu padaczkowego (F.U22) |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1: Potrafi nawiązać i utrzymać głęboki i pełen szacunku kontakt z chorym (K_K03) K2 Kieruje się dobrem chorego, stawiając je na pierwszym miejscu (K_K04) K3 Przestrzega tajemnicy lekarskiej i praw pacjenta (K_K06) K4 Posiada umiejętność działania w warunkach niepewności, a czasem i stresu (K_K02) K5 Posiada świadomość własnych ograniczeń i umiejętność stałego dokształcania się (K_K01) K6 Posiada nawyk i umiejętności stałego dokształcania się (K_K08) K7 Współpracuje z innymi studentami podczas badania i procesu diagnostycznego (K_K07) K8 Okazuje szacunek wobec Pacjenta i zrozumienie dla różnic światopoglądowych, oraz kulturowych (K_K05) |
Metody dydaktyczne: | - metody praktyczne: prezentacja badania neurologicznego, prowadzenia dokumentacji medycznej, weryfikacja badania przeprowadzanego przez studenta - metody problemowe: analiza przypadków, zadania problemowe, dyskusja dydaktyczna - metody podające: opis, prelekcja, objaśnienia, - metody problemowe: analiza przypadków, dyskusja dydaktyczna, - metody eksponujące: film, prezentacja Power Point Wymagania wstępne Znajomość neuroanatomii, neurofizjologii - online MS TEAMS |
Metody dydaktyczne podające: | - opis |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Metody dydaktyczne w kształceniu online: | - metody oparte na współpracy |
Skrócony opis: |
Celem zajęć w ramach neurologii jest przypomnienie i poszerzenie zagadnień dotyczących anatomii i fizjologii układu nerwowego oraz zapoznanie studentów z objawami zaburzeń jego struktury i funkcji, które leżą u podstaw schorzeń neurologicznych. Część kliniczna poświęcona jest nabywaniu umiejętności badania neurologicznego, a także diagnostyce oraz leczeniu schorzeń układu nerwowego. |
Pełny opis: |
Seminarium przedstawia w ujęciu syntetycznym etiologię, diagnostykę i leczenie chorób układu nerwowego. Eksponuje najważniejsze objawy sugerujące rozpoznanie danego schorzenia. Zwraca uwagę na elementy badania neurologicznego istotne dla rozpoznania zespołowego i lokalizacyjnego. Naświetla studentom podstawowe aspekty różnicujące z innymi jednostkami chorobowymi. Prezentuje wybór optymalnej diagnostyki, postępowania terapeutycznego oraz pielęgnacyjnego i rehabilitacyjnego, z uwzględnieniem badań dodatkowych oraz konsultacji specjalistycznych. Ćwiczenia maja za zadanie przekazać studentom umiejętność badania neurologicznego i jego interpretacji. Student pod okiem asystenta wykonuje pełne badanie neurologiczne- podmiotowe i przedmiotowe, przedstawia stwierdzane odchylenia, analizuje je pod katem możliwej etiologii, proponuje rozpoznanie lokalizacyjne, zespołowe, różnicuje z innymi możliwymi przyczynami stanu chorego. Podczas ćwiczeń asystent zapoznaje studentów z prowadzeniem dokumentacji medycznej- celem doskonalenia student przygotowuje własną historię choroby. W trakcie ćwiczeń studenci pod okiem asystenta analizują i interpretują wyniki badań dodatkowych, zwłaszcza neuroobrazowych. Tematyka ćwiczeń bezpośrednio koreluje z tematyką seminariów. Ćwiczenia obejmują także zajęcia nt. fizjoterapii oraz pielęgniarstwa neurologicznego. |
Literatura: |
1.Neurologia i neurochirurgia. Ian Bone, Geraint Fuller, Lindsay Kenneth W. red. pol. Kozubski W. Edra Urban & Partner, Wrocław, 2022. 2.Mózg człowieka tom I i II- J. Nolte wyd. II polskie red. J. Moryś Edra Urban & Partner 2022 3.Neurologia- podręcznik dla studentów medycyny. Tom 1 i 2. Red. Liberski P, Kozubski W. Wyd. 2, PZWL, 2016r. 4. Merritt neurologia, t. 1, cz. I-XI, red. E. D. Louis, S. A. Mayer, L. P. Rowland, red. wyd. pol.W. Turaj, Wrocław, Edra Urban & Partner, 2017. 5. Merritt neurologia, t. 2, cz. XII-XXI, red. E. D. Louis, S. A. Mayer, L. P. Rowland, red. wyd.pol. W. Turaj, Wrocław, Edra Urban & Partner, 2018 6. Badanie Neurologiczne – to proste! Garaint Fuller. Wyd. pol. red. W Turaj. Edra Urban & Partner 2015 |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody oceniania: Podstawą zaliczenia seminariów i ćwiczeń jest obecność na nich studenta. Podczas ćwiczeń asystent na bieżąco sprawdza przygotowanie studentów do zajęć w postaci odpowiedzi ustnej, Egzamin praktyczny z neurologii ( wliczany do oceny z modułu: choroby układu nerwowego): Część praktyczna odbywa się ostatniego dnia bloku ćwiczeń. Lekarz asystent specjalista neurolog wyznacza studentowi pacjenta, którego ma za zadanie zbadać chorego, przedstawić asystentowi metodykę badania oraz odchylenia w badaniu, zaproponować rozpoznanie lokalizacyjne, etiologiczne, zespołowe, a także różnicowanie i proponowane leczenie. Asystent ocenia umiejętność przeprowadzenia badania neurologicznego, właściwe nazwanie odchyleń stwierdzanych w badaniu, trafność rozpoznania wstępnego, wnikliwość różnicowania z innymi schorzeniami układu nerwowego. Egzamin teoretyczny pisemny z wszystkich przedmiotów modułu– choroby układu nerwowego: testowy- ocena wlicza się do oceny końcowej z modułu: choroby układu nerwowego Ocena z egzaminu testowego jest wystawiana według liczby uzyskanych punktów zgodnie z poniższą zasadą: liczba punktów – odsetek liczby zadań ocena >91% bdb 88-91% db+ 80-87% db 70-79% dst+ 60-69% dst <60% ndst Zasady wyliczenia końcowej oceny z modułu: choroby układu nerwowego w sylabusie dotyczącym tego modułu. |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 26 godzin
Seminarium, 34 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Piotr Rajewski | |
Prowadzący grup: | Beata Kukulska-Pawluczuk, Aleksandra Lubieniecka, Katarzyna Piec, Robert Princ, Piotr Rajewski, Monika Szablewska, Małgorzata Wichlińska-Lubińska, Adam Wiśniewski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie | |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest przypomnienie i poszerzenie zagadnień dotyczących anatomii i fizjologii układu nerwowego oraz zapoznanie studentów z objawami zaburzeń jego struktury i funkcji, które leżą u podstaw schorzeń neurologicznych. Część kliniczna poświęcona jest nabywaniu umiejętności badania neurologicznego, a także diagnostyce oraz leczeniu schorzeń układu nerwowego |
|
Pełny opis: |
Seminarium przedstawia w ujęciu syntetycznym etiologię, diagnostykę i leczenie chorób układu nerwowego. Eksponuje najważniejsze objawy sugerujące rozpoznanie danego schorzenia. Zwraca uwagę na elementy badania neurologicznego istotne dla rozpoznania zespołowego i lokalizacyjnego. Naświetla studentom podstawowe aspekty różnicujące z innymi jednostkami chorobowymi. Prezentuje wybór optymalnej diagnostyki, postępowania terapeutycznego oraz pielęgnacyjnego i rehabilitacyjnego, z uwzględnieniem badań dodatkowych oraz konsultacji specjalistycznych. Ćwiczenia maja za zadanie przekazać studentom umiejętność badania neurologicznego i jego interpretacji. Student pod okiem asystenta wykonuje pełne badanie neurologiczne- podmiotowe i przedmiotowe, przedstawia stwierdzane odchylenia, analizuje je pod katem możliwej etiologii, proponuje rozpoznanie lokalizacyjne, zespołowe, różnicuje z innymi możliwymi przyczynami stanu chorego. Podczas ćwiczeń asystent zapoznaje studentów z prowadzeniem dokumentacji medycznej- celem doskonalenia student przygotowuje własną historię choroby. W trakcie ćwiczeń studenci pod okiem asystenta analizują i interpretują wyniki badań dodatkowych, zwłaszcza neuroobrazowych. Tematyka ćwiczeń bezpośrednio koreluje z tematyką seminariów. Ćwiczenia obejmują także zajęcia nt. fizjoterapii oraz pielęgniarstwa neurologicznego. |
|
Literatura: |
1.Neurologia i neurochirurgia – K.W.Lindsay 2.Neurologia kliniczna dla lekarzy i studentów medycyny – pod redakcją Romana Mazura ,Via Medica, Gdańsk 2007r. 3. Mózg człowieka tom I i II- J. Nolte wyd. I polskie red. J. Moryś Elsevier Urban & Partner 2011 4. Badanie Neurologiczne – to proste! Garaint Fuller. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 1995r. |
|
Uwagi: |
brak |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 26 godzin
Seminarium, 34 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Adam Wiśniewski | |
Prowadzący grup: | Beata Kukulska-Pawluczuk, Katarzyna Piec, Robert Princ, Piotr Rajewski, Monika Szablewska, Małgorzata Wichlińska-Lubińska, Adam Wiśniewski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie | |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest przypomnienie i poszerzenie zagadnień dotyczących anatomii i fizjologii układu nerwowego oraz zapoznanie studentów z objawami zaburzeń jego struktury i funkcji, które leżą u podstaw schorzeń neurologicznych. Część kliniczna poświęcona jest nabywaniu umiejętności badania neurologicznego, a także diagnostyce oraz leczeniu schorzeń układu nerwowego |
|
Pełny opis: |
Seminarium przedstawia w ujęciu syntetycznym etiologię, diagnostykę i leczenie chorób układu nerwowego. Eksponuje najważniejsze objawy sugerujące rozpoznanie danego schorzenia. Zwraca uwagę na elementy badania neurologicznego istotne dla rozpoznania zespołowego i lokalizacyjnego. Naświetla studentom podstawowe aspekty różnicujące z innymi jednostkami chorobowymi. Prezentuje wybór optymalnej diagnostyki, postępowania terapeutycznego oraz pielęgnacyjnego i rehabilitacyjnego, z uwzględnieniem badań dodatkowych oraz konsultacji specjalistycznych. Ćwiczenia maja za zadanie przekazać studentom umiejętność badania neurologicznego i jego interpretacji. Student pod okiem asystenta wykonuje pełne badanie neurologiczne- podmiotowe i przedmiotowe, przedstawia stwierdzane odchylenia, analizuje je pod katem możliwej etiologii, proponuje rozpoznanie lokalizacyjne, zespołowe, różnicuje z innymi możliwymi przyczynami stanu chorego. Podczas ćwiczeń asystent zapoznaje studentów z prowadzeniem dokumentacji medycznej- celem doskonalenia student przygotowuje własną historię choroby. W trakcie ćwiczeń studenci pod okiem asystenta analizują i interpretują wyniki badań dodatkowych, zwłaszcza neuroobrazowych. Tematyka ćwiczeń bezpośrednio koreluje z tematyką seminariów. Ćwiczenia obejmują także zajęcia nt. fizjoterapii oraz pielęgniarstwa neurologicznego. |
|
Literatura: |
1.Neurologia i neurochirurgia – K.W.Lindsay 2.Neurologia kliniczna dla lekarzy i studentów medycyny – pod redakcją Romana Mazura ,Via Medica, Gdańsk 2007r. 3. Mózg człowieka tom I i II- J. Nolte wyd. I polskie red. J. Moryś Elsevier Urban & Partner 2011 4. Badanie Neurologiczne – to proste! Garaint Fuller. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 1995r. |
|
Uwagi: |
brak |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.