5.3. Chirurgia przewodu pokarmowego z elementami onkologii
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1600-LekM4CUPCHIB-J |
Kod Erasmus / ISCED: |
12.1
|
Nazwa przedmiotu: | 5.3. Chirurgia przewodu pokarmowego z elementami onkologii |
Jednostka: | Katedra Chirurgii Ogólnej i Małoinwazyjnej |
Grupy: | |
Strona przedmiotu: | http://www.wl.cm.umk.pl |
Punkty ECTS i inne: |
2.50 (zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | 1. Znajomość anatomii przewodu pokarmowego 2. Wiedza zdobyta na III-roku - Propedeutyka chirurgii 3.Kolokwium wstępne |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obligatoryjny |
Całkowity nakład pracy studenta: | 1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi: - udział w wykładach : 5 godzin - udział w ćwiczeniach: 14,5 godzin - udział w seminariach:15 godzin - zaliczenie indywidualne u asystenta -opiekuna ; 0,5 Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 40 godziny, co odpowiada 1,6 punktowi ECTS 2. Bilans nakładu pracy studenta: - udział w wykładach : 10 godzin - udział w ćwiczeniach: 14,5 godzin - udział w seminariach:15 godzin - zaliczenie indywidualne u asystenta -opiekuna ; 0,5 Łączny nakład pracy studenta wynosi 40 godziny, co odpowiada 1,6 punktowi ECTS 3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi: - czytanie wskazanej literatury naukowej: 3 godziny - udział w wykładach (z uwzględnieniem wyników badań oraz opracowań naukowych): 5 godziny - udział w ćwiczeniach (z uwzględnieniem wyników opracowań naukowych): 8 godzin - przygotowanie do zaliczenia (z uwzględnieniem opracowań naukowych z zakresu pierwszej pomocy): 3 godziny Łączny nakład pracy studenta związany z prowadzonymi badaniami naukowymi wynosi 19 godzin, co odpowiada 076 punktu ECTS 4. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania: - przygotowanie do zaliczenia: 6 + 0,5 = 6,5 godziny (0,26 punktu ECTS) 5. Bilans nakładu pracy w zakresie zajęć prowadzonych z wykorzystaniem technik kształcenia na odległość: - udział w wykładach: 10 godzin Łączny nakładu pracy w zakresie zajęć prowadzonych z wykorzystaniem technik kształcenia na odległość wynosi 10 godzin, co odpowiada 0,4 punktowi ECTS 6. Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym: - udział w ćwiczeniach (w tym zaliczenie praktyczne): 14 godzin Łączny nakład pracy studenta o charakterze praktycznym wynosi 14 godzin, co odpowiada 0,56 punktu ECTS |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1: opisuje zasady kwalifikacji i wykonywania podstawowych zabiegów operacyjnych i inwazyjnych procedur diagnostyczno–leczniczych (F K_W03) W2: wyjaśnia zasady bezpieczeństwa okołooperacyjnego, przygotowania pacjenta do operacji, wykonania znieczulenia ogólnego i miejscowego oraz kontrolowanej sedacji (F K_W04) W3: określa leczenie pooperacyjne z terapią przeciwbólową i monitorowaniem pooperacyjnym; (F K_W05) W4: opisuje uwarunkowania genetyczne, środowiskowe i epidemiologiczne najczęstszych chorób;( E K_W01) W5: wymienia postacie kliniczne najczęstszych chorób poszczególnych układów i narządów, chorób metabolicznych oraz zaburzeń gospodarki wodno-elektrolitowej i kwasowo-zasadowej; (C K_W33) |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1 asystuje przy typowym zabiegu operacyjnym, potrafi przygotować pole operacyjne i znieczulić miejscowo okolicę operowaną; F K_U01 U2. posługuje się podstawowymi narzędziami chirurgicznymi; stosowanymi w chirurgii ogólnej F K_U02 U3 stosuje się do zasad aseptyki i antyseptyki; . F K_U03 U4. potrafi zaopatrzyć prostą ranę, założyć i zmienić jałowy opatrunek chirurgiczny; F K_U04 realizowany w warunkach stacjonarnych U5 : potrafi zbadać sutki, węzły chłonne, gruczoł tarczowy oraz jamę brzuszną w aspekcie ostrego brzucha, a także wykonać badanie palcem przez odbyt;( F K_U06) |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1: Odpowiednio komunikuje się z pacjentami z różnych grup wiekowych (K_K03) K2 Posiada nawyk i umiejętności stałego dokształcania się; K_K07 |
Metody dydaktyczne: | 1. Wykłady 2. Seminaria 3. Problemy kliniczne opracowywane przez studentów 4. Badanie przy łóżku chorego 5. Zajęcia w Centrum Symulacji Medycznej |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - inscenizacja |
Metody dydaktyczne podające: | - opis |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - biograficzna |
Metody dydaktyczne w kształceniu online: | - gry i symulacje |
Skrócony opis: |
- opis - opowiadanie - pogadanka - wykład informacyjny (konwencjonalny) - wykład problemowy |
Pełny opis: |
1. Zdobycie umiejętności pracy zespołowej, prowadzenia dokumentacji lekarskiej, poznanie sposobów i źródeł zdobywania wiedzy z chirurgii 2. Utrwalenie i pogłębienie wiedzy i umiejętności praktycznych nabytych w zakresie propedeutyki chirurgii na III roku 3. Zapoznanie się z zasadami diagnostyki i leczenia najczęstszych chorób chirurgicznych przewodu pokarmowego 4. Zapoznanie się z zasadami diagnostyki i leczenia najczęstszych chorób chirurgicznych układu dokrewnego i śledziony 5. Poznanie i praktyczne stosowanie zasad planowania postępowania diagnostyczno – terapeutycznego w chorobach chirurgicznych ze szczególnym uwzględnieniem chorób nowotworowych 6. Nabycie wiedzy i umiejętności praktycznych dotyczących specyfiki prowadzenia pacjentów oddziału chirurgicznego, oceny dynamiki zmian stanu klinicznego u chorych chirurgicznych, opieki okołooperacyjnej 7. Zapoznanie z metodami leczenia operacyjnego głównych chorób chirurgicznych przewodu pokarmowego i układu dokrewnego 8. Nabycie podstawowych praktycznych umiejętności potrzebnych w codziennej praktyce chirurgicznej, zgodnie z zakresem tematycznym wykładów i seminariów 9. Zapoznanie z problemami klinicznymi z zakresu chirurgii gastroenterologicznej i endokrynologicznej, zgodnie z tematami wykładów i seminariów 10. Zapoznanie się z perspektywami rozwoju nowoczesnych technik chirurgicznych 11. Uczestniczenie w 1 dyżurze chirurgicznym z asystą przy diagnostyce i leczeniu ostrych stanów chirurgicznych. |
Literatura: |
Podstawowa: 1. Noszczyk W. (red.) Chirurgia t.1 i 2 Wydawnictwo Lekarskie PZWL 2009 r. lub później 2. Kulig J. i Nowak W. (red.): Ostry brzuch, Warszawa 2007, Wydawnictwo Lekarskie PZWL 3. Fibak J. (red.) Chirurgia. Podręcznik dla studentów. Wydawnictwo Lekarskie PZWL 2014 Uzupełniające: 4. Wallner G. Banasiewicz T. Chirurgia. TOM 1-4, PZWL Warszawa 2021 5. Noszczyk W. (red.): Chirurgia. Repetytorium, Warszawa 2009, Wydawnictwo Lekarskie PZWL 6. James Garden O., Andrew Bradbury W., Forsythe J., Parks R. 7. Chirurgia. Podręcznik dla studentów, red. I wydania polskiego: T. Popiela, Wrocław 2009, Wydawnictwo Elsevier Urban & Partner |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody i kryteria oceniania Sprawdzian ustny (0 – 16 punktów; > 75%): W1 – W5, U1, U4 – stosowany w warunkach stacjonarnych oraz w obszarze kształcenia na odległość Sprawdzian praktyczny (system 0-1): W1, W2, W3, U1 – U6 – stosowany w warunkach stacjonarnych Kolokwium końcowe (>60%): W1 – W5, U1, U3, U4. Przedłużona obserwacja (0 – 10 punktów; > 50%): K1 – K2 stosowana w warunkach stacjonarnych oraz w obszarze kształcenia na odległość |
Praktyki zawodowe: |
1. Klinika Chirurgii Ogólnej i Małoinwazyjnej. 2. Centrum Symulacji Medycznych Bydgoszcz, ul. Kurpińskiego 19 |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Seminarium, 15 godzin
Wykład, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Maciej Michalik | |
Prowadzący grup: | Włodzimierz Gniłka, Klaudia Juszczuk, Maciej Michalik, Marcin Mrozowski, Krzysztof Tojek, Tomasz Zwoliński | |
Strona przedmiotu: | http://www.wl.cm.umk.pl | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie | |
Skrócony opis: |
Celem praktyk jest utrwalenie nabytych umiejętności zawodowych podczas zajęć z propedeutyki chirurgii( IIIWL) oraz przyswojenie wiadomości umiejętności nabytych podczas zajęć. |
|
Pełny opis: |
W trakcie zająć student dzięki codziennej, bezpośredniej pracy z pacjentem chirurgicznym w małych grupach, także na bloku operacyjnym i w ambulatorium oraz codziennym seminariom poświęconym wybranym zagadnieniom chirurgicznym a także cotygodniowym spotkaniom naukowym w klinice powinien nabyć następujące kompetencje: 1. Zdobycie umiejętności pracy zespołowej, prowadzenia dokumentacji lekarskiej, zdobywania wiedzy z chirurgii 2. Utrwalenie i pogłębienie wiedzy i umiejętności praktycznych nabytych w zakresie propedeutyki chirurgii na III roku 3. Zapoznanie się z zasadami diagnostyki i leczenia najczęstszych chorób chirurgicznych 4. Poznanie i praktyczne stosowanie zasad planowania postępowania diagnostyczno – terapeutycznego w chorobach chirurgicznych 5. Nabycie wiedzy i umiejętności praktycznych dotyczących specyfiki prowadzenia pacjentów oddziału chirurgicznego 6. Zapoznanie się z perspektywami rozwoju nowoczesnych technik chirurgicznych Po zakończeniu zajęć student powinien wykazać się wiedzą w zakresie: 1. Diagnostyki i leczenia chirurgicznych chorób przełyku 2. Diagnostyki i leczenia chorób żołądka i dwunastnicy 3. Diagnostyki i leczenia chirurgicznych chorób jelit 4. Diagnostyki i leczenia chirurgicznych chorób wątroby i dróg żółciowych 5. Rozpoznawania i leczenia nadciśnienia wrotnego 6. Podstawowych chorób koloproktologicznych 7. Epidemiologii i następstw otyłości, kwalifikacji do operacyjnego leczenia otyłości, rodzajów operacji bariatrycznych 8. Podstawowych zasad chirurgii onkologicznej 9. Kwalifikacji do różnych rodzajów leczenia żywieniowego i znajomością powikłań tej metody leczenia Po zakończeniu zajęć student powinien wykazać się umiejętnościami w zakresie: 1. Oceny stopnia odżywienia 2. Zlecania leków i prowadzenia chorego w okresie okołooperacyjnym 3. Planowania postępowania diagnostyczno – terapeutycznego w chorobach chirurgicznych przewodu pokarmowego i układu dokrewnego 4. Prowadzenia obserwacji lekarskich i dokumentacji medycznej chorych chirurgicznych 5. Zgłębnikowania żołądka, zasad zakładania sondy Sengstakena –Blakemore’a 6. Zakładania cewnika do pęcherza moczowego 7. Usuwania drenów, sączków i szwów chirurgicznych |
|
Literatura: |
Podstawowa: 1. Noszczyk W. (red.) Chirurgia t.1 i 2 Wydawnictwo Lekarskie PZWL 2009 r. lub później 2. Kulig J. i Nowak W. (red.): Ostry brzuch, Warszawa 2007, Wydawnictwo Lekarskie PZWL 3. Fibak J. (red.) Chirurgia. Podręcznik dla studentów. Wydawnictwo Lekarskie PZWL 2014 Uzupełniające: 4. Wallner G. Banasiewicz T. Chirurgia. TOM 1-4, PZWL Warszawa 2021 5. Noszczyk W. (red.): Chirurgia. Repetytorium, Warszawa 2009, Wydawnictwo Lekarskie PZWL 6. James Garden O., Andrew Bradbury W., Forsythe J., Parks R. 7. Chirurgia. Podręcznik dla studentów, red. I wydania polskiego: T. Popiela, Wrocław 2009, Wydawnictwo Elsevier Urban & Partner |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.