Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

1.6. Psychiatria

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1600-LekM4CUPS-J
Kod Erasmus / ISCED: 12.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0912) Medycyna Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: 1.6. Psychiatria
Jednostka: Katedra Psychiatrii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 4.00 (zmienne w czasie) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Student/ka rozpoczynający kształcenie z przedmiotu psychiatria powinien posiadać wiedzę z psychologii, podstaw komunikacji.

Rodzaj przedmiotu:

przedmiot obowiązkowy

Całkowity nakład pracy studenta:

Bilans nakładu pracy studenta:

- udział w wykładach: 20 godzin

- udział w seminariach: 26 godzin

- udział w ćwiczeniach: 26godzin

- udział w E-learningu: 6 godzin

- napisanie sprawozdania z ćwiczeń: 1 godziny

- konsultacje: 3 godziny

- przygotowanie do ćwiczeń 5 godziny

- czytanie literatury 3 godzin

-przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie (praktyczne i pisemne): 5 + 4+ 1 = 10 godzin


Łączny nakład pracy studenta wynosi 100 godzin, co odpowiada 4 punktom ECTS.


3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi:

- czytanie wskazanej literatury naukowej: 1,5 godziny

- udział w wykładach (z uwzględnieniem wyników badań oraz opracowań naukowych z zakresu psychiatrii):

15 godzin

- udział w ćwiczeniach (z uwzględnieniem wyników opracowań naukowych z zakresu psychiatrii): 18 godzin

- przygotowanie do zaliczenia (z uwzględnieniem opracowań naukowych z zakresu psychiatrii): 3 godziny

- napisanie sprawozdań z ćwiczeń (z uwzględnieniem wyników opracowań naukowych z zakresu psychiatrii):

0,5 godziny

- konsultacje (z uwzględnieniem opracowań naukowych z

zakresu psychiatrii): 1 godzina


Łączny nakład pracy studenta związany z prowadzonymi badaniami naukowymi wynosi 39 godzin, co odpowiada

1,56 punktowi ECTS.


4. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania:

-przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie (praktyczne i pisemne) 10 godzin (0,4 ECTS).


5. Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym:

- udział w ćwiczeniach (w tym zaliczenie praktyczne): 26+4=30 godzin

- udział w seminarium (praktyczne): 26 godzin

- udział w e-learningu (praktyczne): 6 godzin


Łączny nakład pracy studenta o charakterze praktycznym wynosi 62 godziny, co odpowiada 2,48 punktu ECTS.


6. Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki:

Nie dotyczy



Efekty uczenia się - wiedza:

W1: omawia zagadnienia: dziecka maltretowanego i wykorzystywania seksualnego, upośledzenia umysłowego, zaburzeń zachowania: psychoz, uzależnień, zaburzeń odżywiania u dzieci (E K_W04)

W1: omawia zagadnienia: dziecka maltretowanego i wykorzystywania seksualnego, upośledzenia umysłowego, zaburzeń zachowania: psychoz, uzależnień, zaburzeń odżywiania u dzieci (E K_W04)

W2: prezentuje podstawowe koncepcje patogenezy zaburzeń psychicznych, w tym podłoża biologicznego (E K_W15)

W3: prezentuje symptomatologię ogólną zaburzeń psychicznych oraz zasady ich klasyfikacji według psychiatrycznych systemów klasyfikacyjnych (E K_W16)

W4: opisuje objawy, zasady diagnozowania i postępowania terapeutycznego w najczęstszych chorobach psychicznych, w tym:

a) schizofrenii,

b) zaburzeniach afektywnych i adaptacyjnych,

c) zaburzeniach odżywiania,

d) zaburzeniach związanych z przyjmowaniem substancji psychoaktywnych (E K_W17)

W5: potrafi zgodnie z zasadami diagnostyki przeprowadzić właściwe postępowanie w stanach nagłych w psychiatrii, po próbach samobójczych

(E K_W18)

W6: charakteryzuje zaburzenia psychiczne u dzieci, młodzieży oraz w okresie starości i umie właściwie je leczyć

(E K_W19)

W7: umie nazwać objawy zaburzeń psychicznych w przebiegu chorób somatycznych oraz określić ich wpływ na przebieg choroby podstawowej, rokowanie oraz zasady leczenia

(E K_W20)

W8: prezentuje wiedzę na temat seksualności człowieka i podstawowych zaburzeń z nią związanych (E K_W21)

W9: potrafi zastosować w praktyce lekarskiej przepisy dotyczące ochrony zdrowia psychicznego ze szczególnym uwzględnieniem zasad przyjęcia do szpitala psychiatrycznego (E K_W22)



Efekty uczenia się - umiejętności:

U1: przeprowadza badanie psychiatryczne zgodnie z algorytmem (E K_U05)

U2: poddaje ocenie stan somatyczny i psychiczny pacjenta (K_U13)

U3: planuje postępowanie diagnostyczne (badania laboratoryjne, neuroobrazowanie), terapeutyczne i profilaktyczne w odniesieniu do chorób psychicznych (E K_U16)

U4: poddaje analizie ewentualne działania niepożądane leków stosowanych w psychiatrii oraz interakcji między nimi (E K_U17)

U5: proponuje właściwy kierunek leczenia oraz przedstawia inne metody leczenia wobec nieskuteczności lub przeciwwskazań do terapii standardowej (E K_U18)

U6: rozpoznaje objawy lekozależności (E K_U19)

U7: wskazuje właściwe postępowanie lecznicze (E K_U19)

U8: decyduje o rodzaju leczenia pacjenta (leczenie domowe i szpitalne) (E K_U20)



Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

K1: Wykazuje umiejętność działania w warunkach niepewności, a czasem i stresu (K_K02)

K2: Potrafi nawiązać i utrzymać głęboki i pełen szacunku kontakt z chorym (K_K02)


Metody dydaktyczne:

wykłady; seminaria, ćwiczenia, e-learning

Metody dydaktyczne eksponujące:

- pokaz

Metody dydaktyczne podające:

- opis
- pogadanka
- wykład informacyjny (konwencjonalny)

Metody dydaktyczne poszukujące:

- ćwiczeniowa
- obserwacji
- seminaryjna
- studium przypadku

Metody dydaktyczne w kształceniu online:

- metody służące prezentacji treści
- metody wymiany i dyskusji

Skrócony opis:

Celem kursu jest dostarczenie podstawowej wiedzy na temat psychopatologii, właściwego przeprowadzania wywiadu z pacjentem, diagnostyki poszczególnych chorób psychicznych, różnicowania z innymi chorobami psychicznymi i organicznymi, leczenia farmakologicznego i psychoterapii

Pełny opis:

Wykłady i seminaria mają za zadanie dostarczenie wiedzy w zakresie, czym jest zdrowie psychiczne, a zaburzenia psychiczne; jakie jest podłoże biologiczne zaburzeń psychicznych i jakie czynniki mają wpływ na ich rozwój; jaka jest klasyfikacja zaburzeń psychicznych i częstość ich występowania. Ponadto wykłady i seminaria mają dostarczyć wiedzy w jaki sposób należy prawidłowo przeprowadzić wywiad z pacjentem celem postawienia diagnozy, w jaki sposób zróżnicować poszczególne zaburzenia psychiczne i zaburzenia organiczne (neuroobrazowanie, badania laboratoryjne). Dostarczyć wiedzy w zakresie farmakologicznego leczenia poszczególnych zaburzeń psychicznych oraz psychoterapii. Wykłady i seminaria obejmują również zagadnienia związane z etyką i prawem (uzyskiwanie świadomej zgody, warunki przyjęcia do szpitala psychiatrycznego bez zgody pacjenta; zastosowanie przymusu bezpośredniego).

Ćwiczenia poświęcone są nabyciu umiejętności praktycznych w zakresie: oceny stanu psychicznego pacjenta, prawidłowego przeprowadzania wywiadu z pacjentem celem postawienia diagnozy, różnicowania poszczególnych zaburzeń psychicznych i zaburzeń organicznych (neuroobrazowanie, badania laboratoryjne); farmakologicznego leczenia poszczególnych zaburzeń psychicznych oraz wykorzystania psychoterapii; uzyskiwania świadomej zgody na leczenie psychiatryczne, a w przypadku jej braku wdrożenie postępowania zgodnego z prawem oraz zastosowania przymusu bezpośredniego wobec pacjentów zaburzonych psychicznie, a stanowiących zagrożenie dla siebie lub innych osób.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

1. P.Gałecki, A. Szulc. Psychiatria. Wydawnictwo: Edra & Urban 2018r

Literatura uzupełniająca:

1. Marek Jarema (red. nauk.) Psychiatria. Podręcznik dla studentów medycyny. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, wyd. 2, Warszawa 2016,

2. Stanisław Pużyński, Jacek Wciórka, Klasyfikacja zaburzeń psychicznych i zaburzeń zachowania w ICD-10, TOM 1 – 2 (Opisy kliniczne i wskazówki diagnostyczne. + Badawcze kryteria diagnostyczne.) Vesalius, wyd. 1, Kraków 2000).

3. Jacek Wciórka, Stanisław Pużyński, Janusz Rybakowski (red.) Psychiatria. TOM 1 – 3, Elsevier Urban & Partner, wyd. 2, Wrocław 2012.

4. Irena Namysłowska (red.) Psychiatria dzieci i młodzieży. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2012.

5. Mateusz Cybulski, Kornelia Kędziora-Kornatowska, Elżbieta Krajewska-Kułak, Napoleon Waszkiewicz (red.) Psychogeriatria, Wydawnictwo Lekarskie PZWL,

Warszawa 2017

E-learning: https://moodle.umk.pl

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie praktyczne ćwiczeń - badanie psychiatryczne (0-30 pkt; >60%): W1-W9; U1-U7

Przedłużona obserwacja (>50%): K1, K2

Egzamin pisemny z wykładów (0-60 pkt; >60%): W1-W9; U3, U4

<36 pkt niezaliczone

>36 pkt zaliczone

Przedłużona obserwacja (>50%): K1, K2

Egzamin pisemny z seminariów (0-60 pkt; >60%): W1-W9; U3, U4

<36 pkt niezaliczone

>36 pkt zaliczone

Przedłużona obserwacja (>50%): K1, K2

Egzamin pisemny z seminariów w formie e-learningu (0-60 pkt; >60%): W1-W9; U3, U4

<36 pkt niezaliczone

>36 pkt zaliczone

Praktyki zawodowe:

Nie dotyczy

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2020/21" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 26 godzin więcej informacji
Seminarium, 26 godzin więcej informacji
Wykład, 26 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Aleksander Araszkiewicz, Wiktor Dróżdż
Prowadzący grup: Aleksander Araszkiewicz, Maurycy Araszkiewicz, Michał Danek, Małgorzata Dąbkowska, Mirosław Dąbkowski, Wiktor Dróżdż, Lech Giziński, Przemysław Grudzka, Wojciech Kosmowski, Beata Kowalewska, Sonia Łazarz, Izabela Radajewska, Agnieszka Szałkowska, Anna Szota, Sara Tomczak, Anna Walczak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie
Skrócony opis:

Celem kursu jest dostarczenie podstawowej wiedzy na temat psychopatologii, właściwego przeprowadzania wywiadu z pacjentem, diagnostyki poszczególnych chorób psychicznych, różnicowania z innymi chorobami psychicznymi i organicznymi, leczenia farmakologicznego i psychoterapii.

Pełny opis:

Wykłady i seminaria mają za zadanie dostarczenie wiedzy w zakresie, czym jest zdrowie psychiczne, a zaburzenia psychiczne; jakie jest podłoże biologiczne zaburzeń psychicznych i jakie czynniki mają wpływ na ich rozwój; jaka jest klasyfikacja zaburzeń psychicznych i częstość ich występowania. Ponadto wykłady i seminaria mają dostarczyć wiedzy w jaki sposób należy prawidłowo przeprowadzić wywiad z pacjentem celem postawienia diagnozy, w jaki sposób zróżnicować poszczególne zaburzenia psychiczne i zaburzenia organiczne (neuroobrazowanie, badania laboratoryjne). Dostarczyć wiedzy w zakresie farmakologicznego leczenia poszczególnych zaburzeń psychicznych oraz psychoterapii. Wykłady i seminaria obejmują również zagadnienia związane z etyką i prawem (uzyskiwanie świadomej zgody, warunki przyjęcia do szpitala psychiatrycznego bez zgody pacjenta; zastosowanie przymusu bezpośredniego).

Ćwiczenia poświęcone są nabyciu umiejętności praktycznych w zakresie: oceny stanu psychicznego pacjenta, prawidłowego przeprowadzania wywiadu z pacjentem celem postawienia diagnozy, różnicowania poszczególnych zaburzeń psychicznych i zaburzeń organicznych (neuroobrazowanie, badania laboratoryjne); farmakologicznego leczenia poszczególnych zaburzeń psychicznych oraz wykorzystania psychoterapii; uzyskiwania świadomej zgody na leczenie psychiatryczne, a w przypadku jej braku wdrożenie postępowania zgodnego z prawem oraz zastosowania przymusu bezpośredniego wobec pacjentów zaburzonych psychicznie, a stanowiących zagrożenie dla siebie lub innych osób.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

1. P.Gałecki, A. Szulc. Psychiatria. Wydawnictwo: Edra & Urban 2018r

Literatura uzupełniająca:

1. Marek Jarema (red. nauk.) Psychiatria. Podręcznik dla studentów medycyny. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, wyd. 2, Warszawa 2016,

2. Stanisław Pużyński, Jacek Wciórka, Klasyfikacja zaburzeń psychicznych i zaburzeń zachowania w ICD-10, TOM 1 – 2 (Opisy kliniczne i wskazówki diagnostyczne. + Badawcze kryteria diagnostyczne.) Vesalius, wyd. 1, Kraków 2000).

3. Jacek Wciórka, Stanisław Pużyński, Janusz Rybakowski (red.) Psychiatria. TOM 1 – 3, Elsevier Urban & Partner, wyd. 2, Wrocław 2012.

4. Irena Namysłowska (red.) Psychiatria dzieci i młodzieży. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2012.

5. Mateusz Cybulski, Kornelia Kędziora-Kornatowska, Elżbieta Krajewska-Kułak, Napoleon Waszkiewicz (red.) Psychogeriatria, Wydawnictwo Lekarskie PZWL,

Warszawa 2017

E-learning: https://moodle.umk.pl

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)