Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Hematologia dziecięca

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1600-LekM4WYBHEM-NJ
Kod Erasmus / ISCED: 12.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0912) Medycyna Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Hematologia dziecięca
Jednostka: Katedra Pediatrii, Hematologii i Onkologii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0.70 (zmienne w czasie) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Student przystępujący do zajęć powinien posiadać wiedzę z zakresu nauk podstawowych (przedklinicznych): genetyka, diagnostyka laboratoryjna, immunologia oraz wiedzę i umiejętności z zakresu podstaw pediatrii: rozwój zdrowego dziecka, badanie podmiotowe i przedmiotowe zdrowego dziecka

Rodzaj przedmiotu:

przedmiot fakultatywny

Całkowity nakład pracy studenta:

1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi:

• udział w seminariach: 5 godzin

• udział w ćwiczeniach: 5 godzin

• konsultacje: 0,5 godziny

• zaliczenie: 0,5 godziny

Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 11 godzin, co odpowiada 0,39 punktu ECTS.


2. Bilans nakładu pracy studenta:

• udział w seminariach: 5 godzin

• udział w ćwiczeniach: 5 godzin

• przygotowanie do seminariów: 5 godzin

• przygotowanie do ćwiczeń: 2 godziny

• konsultacje: 0,5 godziny

• przygotowanie do zaliczenia: 2 godziny

• zaliczenie: 0,5 godziny

Łączny nakład pracy studenta wynosi 20 godzin, co odpowiada

0,7 punktu ECTS


3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi:

• nie dotyczy


4. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania:

• przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie: 2+0,5 = 2,5 godziny

Łączny nakład pracy studenta związany z przygotowaniem się do uczestnictwa w procesie oceniania wynosi 2,5 godziny, co odpowiada 0,09 punktu ECTS


5. Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym:

• udział w ćwiczeniach: 5 godzin

• udział w seminariach o charakterze praktycznym: 5 godzin

• przygotowanie do ćwiczeń: 2 godziny

Łączny nakład pracy studenta o charakterze praktycznym wynosi 12 godzin, co odpowiada 0,42 punktu ECTS


6. Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki:

• nie dotyczy

Efekty uczenia się - wiedza:

W1: zna postaci kliniczne najczęstszych chorób układu krwiotwórczego u dzieci (C.W34)

W2: zna zasady diagnostyki laboratoryjnej w zakresie hematologii dziecięcej (różnicowanie przyczyn niedokrwistości oraz typów skaz krwotocznych) (E.W40)

W3: podaje przyczyny, objawy, zasady diagnostyki i leczenia najczęstszych chorób dzieci z zakresu hematologii: niedokrwistości i skaz krwotocznych (E.W03)

W4: zna przyczyny, objawy i diagnostykę i postępowanie w chorobach układu krwiotwórczego uwarunkowanych genetycznie (hemofilia, sferocytoza, talasemia) (E.W37)

W5: wymienia najczęściej występujące stany zagrożenia życia w hematologii dziecięcej (krwawienia w skazach krwotocznych, ciężka niedokrwistość, niedokrwistość autoimmunohemo­lityczna, kryza w sferocytozie) oraz zasady postępowania w tych sytuacjach (E.W06)

Efekty uczenia się - umiejętności:

U1: potrafi podać znaczenie reakcji immunologicznych w chorobach krwi u dzieci (C.U8)

U2: potrafi powiązać obrazy uszkodzeń tkankowych i narządowych z objawami klinicznymi chorób krwi (niedokrwistość, skaza krwotoczna, hemoliza), wywiadem i wynikami oznaczeń laboratoryjnych (C.U11)

U3: udziela porad w kwestii przestrzegania zaleceń dotyczących zapobiegania chorobom krwi (niedobór żelaza, witaminy B12 i kwasu foliowego, niedobór witaminy K) (D.U9)

U4: potrafi przeprowadzić wywiad lekarski z dzieckiem i jego rodziną (E.U02)

U5: potrafi przeprowadzić badanie fizykalne chorego dziecka w każdym wieku (E.U04)

U6: potrafi przeprowadzić diagnostykę różnicową najczęstszych chorób dzieci z zakresu hematologii (E.U12)

U7: potrafi wskazać podstawowe badania diagnostyczne i zaplanować diagnostykę różnicową w chorobach krwi u dzieci oraz wdrożyć wstępne leczenie (E.U16)

U8: potrafi interpretować wyniki badań laboratoryjnych w najczęstszych problemach hematologicznych (hemoliza, niedokrwistość, skaza krwotoczna) (E.U24)

U9: asystuje przy przetaczaniu krwi i preparatów krwiopochod­nych (E.U30)

Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

K1: nawiązuje kontakt z chorym dzieckiem oraz jego rodzicami (K.K03)

K2: propaguje zasady zdrowego odżywiania dziecka i działań profilaktycznych zapobiegających chorobom krwi (K.K09)

Metody dydaktyczne:

Seminaria:

• dyskusja dydaktyczna

• analiza studium przypadków

• nauczanie problemowe

Ćwiczenia:

• ćwiczenia kliniczne

• analiza przypadków

• metody symulacyjne (studium przypadku)

Skrócony opis:

W trakcie zajęć omawiane są podstawowe choroby hematologiczne u dzieci: niedokrwistości i skazy krwotoczne z uwzględnieniem etiologii i patogenezy zaburzeń oraz dziedzicznych uwarunkowań części chorób.

Podczas ćwiczeń studenci kształtują umiejętności diagnostyki hematologicznej oraz różnicowania, leczenia i profilaktyki chorób krwi u dzieci.

Pełny opis:

W trakcie zajęć omawiane są podstawowe choroby hematologiczne u dzieci: niedokrwistości (hemolityczne i niedoborowe) oraz skazy krwotoczne (w szczególności skazy osoczowe i małopłytkowość immunologiczna) z uwzględnieniem etiologii i patogenezy zaburzeń oraz dziedzicznych uwarunkowań części chorób (hemofilia, sferocytoza, talasemia).

Podczas ćwiczeń studenci mają bezpośredni kontakt z pacjentami pediatrycznymi i ich rodzicami i doskonalą umiejętności zbierania wywiadu i badania przedmiotowego dzieci. Jednocześnie trenują komunikację z pacjentem pediatrycznym i jego rodzicem. Podczas ćwiczeń studenci kształtują umiejętności diagnostyki hematologicznej (biochemicznej i immunologicznej) oraz różnicowania, leczenia i profilaktyki chorób krwi u dzieci (zapobieganie niedoborom pokarmowym, zapobieganie niedoborom witaminy K).

Literatura:

Podstawowa:

• Lissauer T., Clayden G.: Pediatria. Wyd. Urban & Partner, 2019

• K. Kubicka, W. Kawalec, (red.): Pediatria, tom 1-2, Warszawa 2006, wydanie III (dodruk 2010), Wydawnictwo Lekarskie PZWL

• Obuchowicz (red) - Badanie podmiotowe i przedmiotowe w pediatrii, PZWL 2010 r.

Uzupełniająca:

• A. Chybicka, K. Sawicz-Birkowska, B. Kazanowska: Onkologia i hematologia dziecięca. PZWL 2021

Metody i kryteria oceniania:

Przedłużona obserwacja (> 50%): K1-K2

Sprawdzian testowy (0-10 pkt.): W1-W5, U1-U3, U6-U8

Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest uzyskanie pozytywnego wyniku testu (> 60%).

Praktyki zawodowe:

nie dotyczy

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2021/22" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 5 godzin więcej informacji
Seminarium, 5 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Mariusz Wysocki
Prowadzący grup: Natalia Bartoszewicz, Joanna Cisek, Ewa Demidowicz, Robert Dębski, Agnieszka Jatczak-Gaca, Andrzej Kołtan, Jan Styczyński, Mariusz Wysocki
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)