Hematologia dziecięca
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1600-LekM4WYBHEM-NJ |
Kod Erasmus / ISCED: |
12.1
|
Nazwa przedmiotu: | Hematologia dziecięca |
Jednostka: | Katedra Pediatrii, Hematologii i Onkologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0.70 (zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Student przystępujący do zajęć powinien posiadać wiedzę z zakresu nauk podstawowych (przedklinicznych): genetyka, diagnostyka laboratoryjna, immunologia oraz wiedzę i umiejętności z zakresu podstaw pediatrii: rozwój zdrowego dziecka, badanie podmiotowe i przedmiotowe zdrowego dziecka |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot fakultatywny |
Całkowity nakład pracy studenta: | 1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi: • udział w seminariach: 5 godzin • udział w ćwiczeniach: 5 godzin • konsultacje: 0,5 godziny • zaliczenie: 0,5 godziny Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 11 godzin, co odpowiada 0,39 punktu ECTS. 2. Bilans nakładu pracy studenta: • udział w seminariach: 5 godzin • udział w ćwiczeniach: 5 godzin • przygotowanie do seminariów: 5 godzin • przygotowanie do ćwiczeń: 2 godziny • konsultacje: 0,5 godziny • przygotowanie do zaliczenia: 2 godziny • zaliczenie: 0,5 godziny Łączny nakład pracy studenta wynosi 20 godzin, co odpowiada 0,7 punktu ECTS 3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi: • nie dotyczy 4. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania: • przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie: 2+0,5 = 2,5 godziny Łączny nakład pracy studenta związany z przygotowaniem się do uczestnictwa w procesie oceniania wynosi 2,5 godziny, co odpowiada 0,09 punktu ECTS 5. Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym: • udział w ćwiczeniach: 5 godzin • udział w seminariach o charakterze praktycznym: 5 godzin • przygotowanie do ćwiczeń: 2 godziny Łączny nakład pracy studenta o charakterze praktycznym wynosi 12 godzin, co odpowiada 0,42 punktu ECTS 6. Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki: • nie dotyczy |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1: zna postaci kliniczne najczęstszych chorób układu krwiotwórczego u dzieci (C.W34) W2: zna zasady diagnostyki laboratoryjnej w zakresie hematologii dziecięcej (różnicowanie przyczyn niedokrwistości oraz typów skaz krwotocznych) (E.W40) W3: podaje przyczyny, objawy, zasady diagnostyki i leczenia najczęstszych chorób dzieci z zakresu hematologii: niedokrwistości i skaz krwotocznych (E.W03) W4: zna przyczyny, objawy i diagnostykę i postępowanie w chorobach układu krwiotwórczego uwarunkowanych genetycznie (hemofilia, sferocytoza, talasemia) (E.W37) W5: wymienia najczęściej występujące stany zagrożenia życia w hematologii dziecięcej (krwawienia w skazach krwotocznych, ciężka niedokrwistość, niedokrwistość autoimmunohemolityczna, kryza w sferocytozie) oraz zasady postępowania w tych sytuacjach (E.W06) |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1: potrafi podać znaczenie reakcji immunologicznych w chorobach krwi u dzieci (C.U8) U2: potrafi powiązać obrazy uszkodzeń tkankowych i narządowych z objawami klinicznymi chorób krwi (niedokrwistość, skaza krwotoczna, hemoliza), wywiadem i wynikami oznaczeń laboratoryjnych (C.U11) U3: udziela porad w kwestii przestrzegania zaleceń dotyczących zapobiegania chorobom krwi (niedobór żelaza, witaminy B12 i kwasu foliowego, niedobór witaminy K) (D.U9) U4: potrafi przeprowadzić wywiad lekarski z dzieckiem i jego rodziną (E.U02) U5: potrafi przeprowadzić badanie fizykalne chorego dziecka w każdym wieku (E.U04) U6: potrafi przeprowadzić diagnostykę różnicową najczęstszych chorób dzieci z zakresu hematologii (E.U12) U7: potrafi wskazać podstawowe badania diagnostyczne i zaplanować diagnostykę różnicową w chorobach krwi u dzieci oraz wdrożyć wstępne leczenie (E.U16) U8: potrafi interpretować wyniki badań laboratoryjnych w najczęstszych problemach hematologicznych (hemoliza, niedokrwistość, skaza krwotoczna) (E.U24) U9: asystuje przy przetaczaniu krwi i preparatów krwiopochodnych (E.U30) |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1: nawiązuje kontakt z chorym dzieckiem oraz jego rodzicami (K.K03) K2: propaguje zasady zdrowego odżywiania dziecka i działań profilaktycznych zapobiegających chorobom krwi (K.K09) |
Metody dydaktyczne: | Seminaria: • dyskusja dydaktyczna • analiza studium przypadków • nauczanie problemowe Ćwiczenia: • ćwiczenia kliniczne • analiza przypadków • metody symulacyjne (studium przypadku) |
Skrócony opis: |
W trakcie zajęć omawiane są podstawowe choroby hematologiczne u dzieci: niedokrwistości i skazy krwotoczne z uwzględnieniem etiologii i patogenezy zaburzeń oraz dziedzicznych uwarunkowań części chorób. Podczas ćwiczeń studenci kształtują umiejętności diagnostyki hematologicznej oraz różnicowania, leczenia i profilaktyki chorób krwi u dzieci. |
Pełny opis: |
W trakcie zajęć omawiane są podstawowe choroby hematologiczne u dzieci: niedokrwistości (hemolityczne i niedoborowe) oraz skazy krwotoczne (w szczególności skazy osoczowe i małopłytkowość immunologiczna) z uwzględnieniem etiologii i patogenezy zaburzeń oraz dziedzicznych uwarunkowań części chorób (hemofilia, sferocytoza, talasemia). Podczas ćwiczeń studenci mają bezpośredni kontakt z pacjentami pediatrycznymi i ich rodzicami i doskonalą umiejętności zbierania wywiadu i badania przedmiotowego dzieci. Jednocześnie trenują komunikację z pacjentem pediatrycznym i jego rodzicem. Podczas ćwiczeń studenci kształtują umiejętności diagnostyki hematologicznej (biochemicznej i immunologicznej) oraz różnicowania, leczenia i profilaktyki chorób krwi u dzieci (zapobieganie niedoborom pokarmowym, zapobieganie niedoborom witaminy K). |
Literatura: |
Podstawowa: • Lissauer T., Clayden G.: Pediatria. Wyd. Urban & Partner, 2019 • K. Kubicka, W. Kawalec, (red.): Pediatria, tom 1-2, Warszawa 2006, wydanie III (dodruk 2010), Wydawnictwo Lekarskie PZWL • Obuchowicz (red) - Badanie podmiotowe i przedmiotowe w pediatrii, PZWL 2010 r. Uzupełniająca: • A. Chybicka, K. Sawicz-Birkowska, B. Kazanowska: Onkologia i hematologia dziecięca. PZWL 2021 |
Metody i kryteria oceniania: |
Przedłużona obserwacja (> 50%): K1-K2 Sprawdzian testowy (0-10 pkt.): W1-W5, U1-U3, U6-U8 Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest uzyskanie pozytywnego wyniku testu (> 60%). |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 5 godzin
Seminarium, 5 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Mariusz Wysocki | |
Prowadzący grup: | Natalia Bartoszewicz, Joanna Cisek, Ewa Demidowicz, Robert Dębski, Agnieszka Jatczak-Gaca, Andrzej Kołtan, Jan Styczyński, Mariusz Wysocki | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.