Kierunki rozwoju kardiochirurgii
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1600-LekM4WYBKAR-J |
Kod Erasmus / ISCED: |
12.1
|
Nazwa przedmiotu: | Kierunki rozwoju kardiochirurgii |
Jednostka: | Katedra Kardiochirurgii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0.70 (zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Podstawowe wiadomości z zakresu anatomii i fizjologii układu krążenia. Wykorzystanie wiedzy z zakresu przedmiotów przedklinicznych dla zrozumienia mechanizmów patofizjologicznych towarzyszących wadom wrodzonym serca oraz chorobom serca i układu krążenia. Podstawowa wiedza z zakresu badania podmiotowego i przedmiotowego w chorobach serca i układu krążenia. |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot fakultatywny |
Całkowity nakład pracy studenta: | 2 dni seminariów, łącznie 8 godzin |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1: zna budowę układu krążenia, w szczególności serca – w odniesieniu do zagadnień związanych z diagnostyką, planowaniem i wykonywaniem procedur kardiochirurgicznych (A K_W02) W2: zna czynność i mechanizmy regulacji układu krążenia i oddechowego w nawiązaniu do podstawowych zagadnień klinicznych należących do kardiochirurgii (B K_W25) W3: rozumie znaczenie komunikacji werbalnej i niewerbalnej w procesie komunikowania się z pacjentami oraz pojęcie zaufania w interakcji z pacjentem kwalifikowanym do operacji serca, oraz w trakcie leczenia (D K_W04) W4: zna i rozumie przyczyny, objawy, zasady diagnozowania i postępowania terapeutycznego w odniesieniu do najczęstszych chorób wymagających leczenia kardiochirurgicznego, w tym: choroby niedokrwiennej serca, wrodzonych i nabytych wad serca, chorób wsierdzia, mięśnia serca, osierdzia, aorty piersiowej, niewydolności serca (ostrej i przewlekłej) (E K_W07) |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1: wnioskuje o relacjach między strukturami anatomicznymi narządów klatki piersiowej na podstawie przyżyciowych badań diagnostycznych, w szczególności z zakresu radiologii i echokardiografii (zdjęcia przeglądowe, koronarografia, tomografia komputerowa oraz magnetyczny rezonans jądrowy) (A K_.U04.) U2: wyjaśnia anatomiczne podstawy badania przedmiotowego, niezbędne w diagnostyce i ocenie stanu pacjenta przed – i w trakcie leczenia kardiochirurgicznego (A K_U03) U3: przeprowadza rozmowę z pacjentem dorosłym, dzieckiem i rodziną z zastosowaniem techniki aktywnego słuchania i wyrażania empatii, a także rozmawia z pacjentem o jego sytuacji życiowej ( D K_U05) U4: przeprowadza wywiad lekarski z pacjentem, kwalifikowanym do operacji serca (E K_U01) U5: przeprowadza pełne i ukierunkowane badanie fizykalne pacjenta przed i po operacji serca (E K_U03) U6: informuje pacjenta o celu, przebiegu i ewentualnym ryzyku proponowanych działań diagnostycznych lub terapeutycznych i uzyskuje jego świadomą zgodę (D K_U05) U7: ocenia i opisuje stan somatyczny i psychiczny pacjenta (E K_U13) U8: kwalifikuje pacjenta do leczenia domowego i szpitalnego (E K_U20) U9: planuje postępowanie diagnostyczne, terapeutyczne i profilaktyczne (E K_U16) U10: asystuje przy przeprowadzeniu następujących procedur i zabiegów lekarskich: drenażu jamy opłucnowej, nakłuciu worka osierdziowego (E K_U30) U11: potrafi monitorować okres pooperacyjny w oparciu o podstawowe parametry życiowe (F K_U12) |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1: Potrafi nawiązać i utrzymać głęboki i pełen szacunku kontakt z chorym (K_K03) K2: Kieruje się dobrem chorego, stawiając je na pierwszym miejscu (K_K04) K3: Potrafi współpracować z przedstawicielami innych zawodów medycznych pracujących w klinice i przychodni kardiochirurgicznej (K_K07) |
Metody dydaktyczne: | Seminaria: • dyskusja dydaktyczna z wykorzystaniem techniki i narzędzi edukacyjnych w zakresie zdalnego kształcenia • analiza przypadków z wykorzystaniem techniki i narzędzi edukacyjnych w zakresie zdalnego kształcenia |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - opis |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Metody dydaktyczne w kształceniu online: | - metody oparte na współpracy |
Skrócony opis: |
Zajęcia seminaryjne mają zapoznać z kierunkami rozwoju kardiochirurgii i zachęcić do dyskusji na ten temat. |
Pełny opis: |
Seminaria będą zawierać prezentacje i filmy opisujące ostatnie osiągnięcia kardiochirurgii. |
Literatura: |
Zasoby internetowe wybrane i dostępne w MS Tema, Team: Kardiochirurgia |
Metody i kryteria oceniania: |
Obecność. |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Seminarium, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Wojciech Pawliszak | |
Prowadzący grup: | Lech Anisimowicz, Wojciech Pawliszak, Remigiusz Tomczyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.