Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Problemy psychiatryczne współczesnego człowieka - zajęcia warsztatowe

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1600-LekM4WYBPSY-NJ
Kod Erasmus / ISCED: 12.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0912) Medycyna Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Problemy psychiatryczne współczesnego człowieka - zajęcia warsztatowe
Jednostka: Katedra Psychiatrii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0.70 (zmienne w czasie) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Zaliczenie przedmiotu: „Wybrane choroby psychiczne i uzależnienia jako choroby cywilizacyjne” na 3 roku.

Rodzaj przedmiotu:

przedmiot fakultatywny

Całkowity nakład pracy studenta:

1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi:

- udział w ćwiczeniach: 10 godzin

- przeprowadzenie zaliczenia praktycznego: 3 godziny


Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 13 godzin, co odpowiada 0,52 punktu ECTS


2. Bilans nakładu pracy studenta:

- udział w ćwiczeniach: 10 godzin

- konsultacje: 0,5 godziny

- przygotowanie do ćwiczeń: 4,5 godziny

- czytanie literatury: 2,5 godziny

-przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie (praktyczne): 4,5+3 = 7,5 godziny


Łączny nakład pracy studenta wynosi 25 godzin, co odpowiada 1 punktowi ECTS.


3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi:

- czytanie wskazanej literatury naukowej: 2 godziny

- udział w ćwiczeniach (z uwzględnieniem wyników opracowań naukowych z zakresu psychiatrii): 8 godzin

- przygotowanie do zaliczenia (z uwzględnieniem opracowań naukowych z zakresu psychiatrii): 3,5 godziny

- konsultacje (z uwzględnieniem opracowań naukowych z

zakresu psychiatrii): 0,5 godziny


Łączny nakład pracy studenta związany z prowadzonymi badaniami naukowymi wynosi 14 godzin , co odpowiada 0,56 punktu ECTS.


4. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania:

-przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie 4,5+3= 7,5 godziny (0,30 punktu ECTS)


5. Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym:

- udział w ćwiczeniach (w tym zaliczenie praktyczne): 10+3=13 godzin


Łączny nakład pracy studenta o charakterze praktycznym wynosi 13 godzin, co odpowiada 0,52 punktu ECTS.


6. Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki:

Nie dotyczy




Efekty uczenia się - wiedza:

W1: zna i rozumie przyczyny, objawy, zasady diagnozowania i postępowania terapeutycznego w najczęstszych chorobach układu nerwowego, w tym:

a) bólach głowy: migrenie, napięciowym bólu głowy i zespołach bólów głowy oraz neuralgii nerwu V,

b) chorobach naczyniowych mózgu, w szczególności udarze mózgu,

c) padaczce,

d) zakażeniach układu nerwowego, w szczególności zapaleniu opon mózgowo-rdzeniowych, boreliozie, opryszczkowym zapaleniu mózgu, chorobach neurotransmisyjnych,

e) otępieniach, w szczególności chorobie Alzheimera, otępieniu czołowym, otępieniu naczyniopochodnym i innych zespołach otępiennych,

f) chorobach jąder podstawy, w szczególności chorobie Parkinsona

g) chorobach demielinizacyjnych, w szczególności stwardnieniu rozsianym,

h) chorobach układu nerwowo–mięśniowego, w szczególności stwardnieniu bocznym zanikowym i rwie kulszowej,

i) urazach czaszkowo–mózgowych, w szczególności wstrząśnieniu mózgu; (E K_W14)

W2: zna podstawowe koncepcje patogenezy zaburzeń psychicznych; (E K_W15)

W3: zna symptomatologię ogólną zaburzeń psychicznych oraz zasady ich klasyfikacji według głównych systemów klasyfikacyjnych; (E K_W16)

W4: zna zasady diagnostyki i postępowania w stanach nagłych psychiatrii (E K_W18)

W5: zna objawy zaburzeń psychicznych w przebiegu chorób somatycznych, ich wpływ na przebieg choroby podstawowej i rokowanie oraz zasady ich leczenia; (E K_W20)

W6: prezentuje wiedzę na temat seksualności człowieka i podstawowych zaburzeń z nią związanych (E K_W21)

W7: posiada wiedzę dotyczącą przepisów ochrony zdrowia psychicznego ze szczególnym uwzględnieniem zasad przyjęcia do szpitala psychiatrycznego (E K_W22)



Efekty uczenia się - umiejętności:

U1: przeprowadza badanie psychiatryczne (E K_U05)

U2: ocenia i opisuje stan somatyczny i psychiczny pacjenta (K_U13)

U3: planuje postępowanie diagnostyczne, terapeutyczne i profilaktyczne (E K_U16)


Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

K1: potrafi nawiązać i utrzymać głęboki oraz pełen szacunku kontakt z pacjentem psychiatrycznym, a także okazywać zrozumienie dla różnic światopoglądowych i kulturowych (K_K03)

K2: kieruje się dobrem pacjenta psychiatrycznego, stawiając je na pierwszym miejscu (K_K04)

K3: potrafi zachować tajemnicę lekarską i zachowuje wszelkie prawa pacjenta leczonego psychiatrycznie (K_K05).

K4: podejmuje działania wobec pacjenta psychiatrycznego w oparciu o zasady etyczne, ze świadomością społecznych uwarunkowań i ograniczeń wynikających z choroby (K_K08).

K5: propaguje zachowania prozdrowotne wśród pacjentów leczonych psychiatrycznie (K_K09).


Metody dydaktyczne:

Ćwiczenia:

• ćwiczenia kliniczne

• analiza przypadków

• metody eksponujące: film

Metody dydaktyczne podające:

- pogadanka

Metody dydaktyczne poszukujące:

- ćwiczeniowa
- obserwacji
- studium przypadku

Metody dydaktyczne w kształceniu online:

- metody służące prezentacji treści
- metody wymiany i dyskusji

Skrócony opis:

Celem kursu jest poznanie, na postawie prezentowanych przypadków pacjentów, jak stres i wypalenie zawodowe wpływają na zdrowie psychiczne człowieka i w jakim stopniu mają wpływ na rozwój choroby psychicznej i ryzyko samobójstwa.

Pełny opis:

Ćwiczenia praktyczne poświęcone są doskonaleniu umiejętności rozpoznawania stanów stresowych, które mogą zmieniać zdrowie psychiczne współczesnego człowieka. Pozwolą one również na zdobycie wiedzy w zakresie wypalenia zawodowego (jakie są jego przyczyny, skutki dla zdrowia zarówno somatycznego jak i psychicznego, możliwości diagnozowania i pomocy dla osób cierpiących z jego powodu). Podczas ćwiczeń (rozmowy z pacjentami) studentowi zostaną zaprezentowane skutki stanów stresowych i wypalenia zawodowego z uwzględnieniem ryzyka samobójstwa. Student poszerzy swoją wiedzę również w zakresie przyszłości opieki psychiatrycznej

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

1.P.Gałecki, A. Szulc. Psychiatria. Wydawnictwo: Edra & Urban 2018r.

Literatura uzupełniająca:

„Ustawa o ochronie zdrowia psychicznego” 2017r.

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie praktyczne- badanie psychiatryczne pacjenta.

W1-W7; U1-U3.

Przedłużona obserwacja (>60%): K1-K5

Praktyki zawodowe:

Nie dotyczy

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2021/22" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Wiktor Dróżdż
Prowadzący grup: Daria Jagielska, Agata Kaźmierczak, Magdalena Lewandowska, Izabela Radajewska, Natalia Stańko, Eliza Zimniak-Michalska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie
Skrócony opis:

Celem kursu jest poznanie, na postawie prezentowanych przypadków pacjentów, jak stres i wypalenie zawodowe wpływają na zdrowie psychiczne człowieka i w jakim stopniu mają wpływ na rozwój choroby psychicznej i ryzyko samobójstwa.

Pełny opis:

Ćwiczenia praktyczne poświęcone są doskonaleniu umiejętności rozpoznawania stanów stresowych, które mogą zmieniać zdrowie psychiczne współczesnego człowieka. Pozwolą one również na zdobycie wiedzy w zakresie wypalenia zawodowego (jakie są jego przyczyny, skutki dla zdrowia zarówno somatycznego jak i psychicznego, możliwości diagnozowania i pomocy dla osób cierpiących z jego powodu). Podczas ćwiczeń (rozmowy z pacjentami) studentowi zostaną zaprezentowane skutki stanów stresowych i wypalenia zawodowego z uwzględnieniem ryzyka samobójstwa. Student poszerzy swoją wiedzę również w zakresie przyszłości opieki psychiatrycznej w Polsce.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

1.P.Gałecki, A. Szulc. Psychiatria. Wydawnictwo: Edra & Urban 2018r.

Literatura uzupełniająca:

„Ustawa o ochronie zdrowia psychicznego” 2017r.

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Wiktor Dróżdż
Prowadzący grup: Michał Danek, Wiktor Dróżdż, Katarzyna Ebertowska, Agata Kaźmierczak, Daria Kukuła, Mikołaj Rak, Natalia Stańko, Eliza Zimniak-Michalska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie
Skrócony opis:

Celem kursu jest poznanie na postawie prezentowanych przypadków pacjentów jak stres i wypalenie zawodowe wpływają na zdrowie psychiczne człowieka i w jakim stopniu mają wpływ na rozwój choroby psychicznej i ryzyko samobójstwa.

Pełny opis:

Ćwiczenia praktyczne poświęcone są doskonaleniu umiejętności rozpoznawania stanów stresowych, które mogą zmieniać zdrowie psychiczne współczesnego człowieka. Pozwolą one również na zdobycie wiedzy w zakresie wypalenia zawodowego (jakie są jego przyczyny, skutki dla zdrowia zarówno somatycznego jak i psychicznego, możliwości diagnozowania i pomocy dla osób cierpiących z jego powodu). Podczas ćwiczeń (rozmowy z pacjentami) studentowi zostaną zaprezentowane skutki stanów stresowych i wypalenia zawodowego z uwzględnieniem ryzyka samobójstwa. Student poszerzy swoją wiedzę również w zakresie przyszłości opieki psychiatrycznej w Polsce.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

1.P.Gałecki, A. Szulc. Psychiatria. Wydawnictwo: Edra & Urban 2018r.

Literatura uzupełniająca:

„Ustawa o ochronie zdrowia psychicznego” 2017r.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)