Problemy psychiatryczne współczesnego człowieka - zajęcia warsztatowe
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1600-LekM4WYBPSY-NJ |
Kod Erasmus / ISCED: |
12.1
|
Nazwa przedmiotu: | Problemy psychiatryczne współczesnego człowieka - zajęcia warsztatowe |
Jednostka: | Katedra Psychiatrii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0.70 (zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Zaliczenie przedmiotu: „Wybrane choroby psychiczne i uzależnienia jako choroby cywilizacyjne” na 3 roku. |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot fakultatywny |
Całkowity nakład pracy studenta: | 1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi: - udział w ćwiczeniach: 10 godzin - przeprowadzenie zaliczenia praktycznego: 3 godziny Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 13 godzin, co odpowiada 0,52 punktu ECTS 2. Bilans nakładu pracy studenta: - udział w ćwiczeniach: 10 godzin - konsultacje: 0,5 godziny - przygotowanie do ćwiczeń: 4,5 godziny - czytanie literatury: 2,5 godziny -przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie (praktyczne): 4,5+3 = 7,5 godziny Łączny nakład pracy studenta wynosi 25 godzin, co odpowiada 1 punktowi ECTS. 3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi: - czytanie wskazanej literatury naukowej: 2 godziny - udział w ćwiczeniach (z uwzględnieniem wyników opracowań naukowych z zakresu psychiatrii): 8 godzin - przygotowanie do zaliczenia (z uwzględnieniem opracowań naukowych z zakresu psychiatrii): 3,5 godziny - konsultacje (z uwzględnieniem opracowań naukowych z zakresu psychiatrii): 0,5 godziny Łączny nakład pracy studenta związany z prowadzonymi badaniami naukowymi wynosi 14 godzin , co odpowiada 0,56 punktu ECTS. 4. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania: -przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie 4,5+3= 7,5 godziny (0,30 punktu ECTS) 5. Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym: - udział w ćwiczeniach (w tym zaliczenie praktyczne): 10+3=13 godzin Łączny nakład pracy studenta o charakterze praktycznym wynosi 13 godzin, co odpowiada 0,52 punktu ECTS. 6. Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki: Nie dotyczy |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1: zna i rozumie przyczyny, objawy, zasady diagnozowania i postępowania terapeutycznego w najczęstszych chorobach układu nerwowego, w tym: a) bólach głowy: migrenie, napięciowym bólu głowy i zespołach bólów głowy oraz neuralgii nerwu V, b) chorobach naczyniowych mózgu, w szczególności udarze mózgu, c) padaczce, d) zakażeniach układu nerwowego, w szczególności zapaleniu opon mózgowo-rdzeniowych, boreliozie, opryszczkowym zapaleniu mózgu, chorobach neurotransmisyjnych, e) otępieniach, w szczególności chorobie Alzheimera, otępieniu czołowym, otępieniu naczyniopochodnym i innych zespołach otępiennych, f) chorobach jąder podstawy, w szczególności chorobie Parkinsona g) chorobach demielinizacyjnych, w szczególności stwardnieniu rozsianym, h) chorobach układu nerwowo–mięśniowego, w szczególności stwardnieniu bocznym zanikowym i rwie kulszowej, i) urazach czaszkowo–mózgowych, w szczególności wstrząśnieniu mózgu; (E K_W14) W2: zna podstawowe koncepcje patogenezy zaburzeń psychicznych; (E K_W15) W3: zna symptomatologię ogólną zaburzeń psychicznych oraz zasady ich klasyfikacji według głównych systemów klasyfikacyjnych; (E K_W16) W4: zna zasady diagnostyki i postępowania w stanach nagłych psychiatrii (E K_W18) W5: zna objawy zaburzeń psychicznych w przebiegu chorób somatycznych, ich wpływ na przebieg choroby podstawowej i rokowanie oraz zasady ich leczenia; (E K_W20) W6: prezentuje wiedzę na temat seksualności człowieka i podstawowych zaburzeń z nią związanych (E K_W21) W7: posiada wiedzę dotyczącą przepisów ochrony zdrowia psychicznego ze szczególnym uwzględnieniem zasad przyjęcia do szpitala psychiatrycznego (E K_W22) |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1: przeprowadza badanie psychiatryczne (E K_U05) U2: ocenia i opisuje stan somatyczny i psychiczny pacjenta (K_U13) U3: planuje postępowanie diagnostyczne, terapeutyczne i profilaktyczne (E K_U16) |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1: potrafi nawiązać i utrzymać głęboki oraz pełen szacunku kontakt z pacjentem psychiatrycznym, a także okazywać zrozumienie dla różnic światopoglądowych i kulturowych (K_K03) K2: kieruje się dobrem pacjenta psychiatrycznego, stawiając je na pierwszym miejscu (K_K04) K3: potrafi zachować tajemnicę lekarską i zachowuje wszelkie prawa pacjenta leczonego psychiatrycznie (K_K05). K4: podejmuje działania wobec pacjenta psychiatrycznego w oparciu o zasady etyczne, ze świadomością społecznych uwarunkowań i ograniczeń wynikających z choroby (K_K08). K5: propaguje zachowania prozdrowotne wśród pacjentów leczonych psychiatrycznie (K_K09). |
Metody dydaktyczne: | Ćwiczenia: • ćwiczenia kliniczne • analiza przypadków • metody eksponujące: film |
Metody dydaktyczne podające: | - pogadanka |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Metody dydaktyczne w kształceniu online: | - metody służące prezentacji treści |
Skrócony opis: |
Celem kursu jest poznanie, na postawie prezentowanych przypadków pacjentów, jak stres i wypalenie zawodowe wpływają na zdrowie psychiczne człowieka i w jakim stopniu mają wpływ na rozwój choroby psychicznej i ryzyko samobójstwa. |
Pełny opis: |
Ćwiczenia praktyczne poświęcone są doskonaleniu umiejętności rozpoznawania stanów stresowych, które mogą zmieniać zdrowie psychiczne współczesnego człowieka. Pozwolą one również na zdobycie wiedzy w zakresie wypalenia zawodowego (jakie są jego przyczyny, skutki dla zdrowia zarówno somatycznego jak i psychicznego, możliwości diagnozowania i pomocy dla osób cierpiących z jego powodu). Podczas ćwiczeń (rozmowy z pacjentami) studentowi zostaną zaprezentowane skutki stanów stresowych i wypalenia zawodowego z uwzględnieniem ryzyka samobójstwa. Student poszerzy swoją wiedzę również w zakresie przyszłości opieki psychiatrycznej |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1.P.Gałecki, A. Szulc. Psychiatria. Wydawnictwo: Edra & Urban 2018r. Literatura uzupełniająca: „Ustawa o ochronie zdrowia psychicznego” 2017r. |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie praktyczne- badanie psychiatryczne pacjenta. W1-W7; U1-U3. Przedłużona obserwacja (>60%): K1-K5 |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Wiktor Dróżdż | |
Prowadzący grup: | Daria Jagielska, Agata Kaźmierczak, Magdalena Lewandowska, Izabela Radajewska, Natalia Stańko, Eliza Zimniak-Michalska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie | |
Skrócony opis: |
Celem kursu jest poznanie, na postawie prezentowanych przypadków pacjentów, jak stres i wypalenie zawodowe wpływają na zdrowie psychiczne człowieka i w jakim stopniu mają wpływ na rozwój choroby psychicznej i ryzyko samobójstwa. |
|
Pełny opis: |
Ćwiczenia praktyczne poświęcone są doskonaleniu umiejętności rozpoznawania stanów stresowych, które mogą zmieniać zdrowie psychiczne współczesnego człowieka. Pozwolą one również na zdobycie wiedzy w zakresie wypalenia zawodowego (jakie są jego przyczyny, skutki dla zdrowia zarówno somatycznego jak i psychicznego, możliwości diagnozowania i pomocy dla osób cierpiących z jego powodu). Podczas ćwiczeń (rozmowy z pacjentami) studentowi zostaną zaprezentowane skutki stanów stresowych i wypalenia zawodowego z uwzględnieniem ryzyka samobójstwa. Student poszerzy swoją wiedzę również w zakresie przyszłości opieki psychiatrycznej w Polsce. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1.P.Gałecki, A. Szulc. Psychiatria. Wydawnictwo: Edra & Urban 2018r. Literatura uzupełniająca: „Ustawa o ochronie zdrowia psychicznego” 2017r. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Wiktor Dróżdż | |
Prowadzący grup: | Michał Danek, Wiktor Dróżdż, Katarzyna Ebertowska, Agata Kaźmierczak, Daria Kukuła, Mikołaj Rak, Natalia Stańko, Eliza Zimniak-Michalska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie | |
Skrócony opis: |
Celem kursu jest poznanie na postawie prezentowanych przypadków pacjentów jak stres i wypalenie zawodowe wpływają na zdrowie psychiczne człowieka i w jakim stopniu mają wpływ na rozwój choroby psychicznej i ryzyko samobójstwa. |
|
Pełny opis: |
Ćwiczenia praktyczne poświęcone są doskonaleniu umiejętności rozpoznawania stanów stresowych, które mogą zmieniać zdrowie psychiczne współczesnego człowieka. Pozwolą one również na zdobycie wiedzy w zakresie wypalenia zawodowego (jakie są jego przyczyny, skutki dla zdrowia zarówno somatycznego jak i psychicznego, możliwości diagnozowania i pomocy dla osób cierpiących z jego powodu). Podczas ćwiczeń (rozmowy z pacjentami) studentowi zostaną zaprezentowane skutki stanów stresowych i wypalenia zawodowego z uwzględnieniem ryzyka samobójstwa. Student poszerzy swoją wiedzę również w zakresie przyszłości opieki psychiatrycznej w Polsce. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1.P.Gałecki, A. Szulc. Psychiatria. Wydawnictwo: Edra & Urban 2018r. Literatura uzupełniająca: „Ustawa o ochronie zdrowia psychicznego” 2017r. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.