Neurochirurgia dla zainteresowanych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1600-LekM4ZWNR-J |
Kod Erasmus / ISCED: |
12.1
|
Nazwa przedmiotu: | Neurochirurgia dla zainteresowanych |
Jednostka: | Katedra Neurochirurgii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
1.00 (zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Student(ka) rozpoczynający/a kształcenie z przedmiotu Neurochirurgia dla zainteresowanych powinien/na posiadać wiedzę z neurologii oraz podstawowe umiejętności zdobyte podczas przedmiotu chirurgia w zakresie chirurgicznego mycia rąk. |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot fakultatywny |
Całkowity nakład pracy studenta: | 1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi: - udział w ćwiczeniach: 15 godzin - konsultacje: 3 godzina - przeprowadzenie zaliczenia: 2 godzina Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 20 godzin, co odpowiada 0,8 ECTS 2. Bilans nakładu pracy studenta: - udział w ćwiczeniach: 12 godzin - konsultacje: 3 godzina - przeprowadzenie zaliczenia: 2 godzina - przygotowanie do ćwiczeń (w tym czytanie wskazanej literatury): 5 godzin Łączny nakład pracy studenta wynosi 25 godzin, co odpowiada 1 punktu ECTS 3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi: - czytanie wskazanej literatury naukowej: 5 godzin - udział w wykładach i seminariach(z uwzględnieniem wyników badań oraz opracowań naukowych z zakresu neurochirurgii): 10 godzin - udział w ćwiczeniach (z uwzględnieniem wyników opracowań naukowych z zakresu neurochirurgii): 15 godzin - przygotowanie do zaliczenia: 2 godziny - konsultacje z uwzględnieniem opracowań naukowych z zakresu neurochirurgii): 1 godzina Łączny nakład pracy studenta związany z prowadzonymi badaniami naukowymi wynosi 25 godzin, co odpowiada 1 ECTS. 4. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania: - przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie: 2 + 1 = 3 godziny (0,12 punktu ECTS) 5. Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym: - udział w ćwiczeniach (w tym zaliczenie praktyczne): 15 godzin Łączny nakład pracy studenta o charakterze praktycznym wynosi 20 godzin, co odpowiada 0,8 punktu ECTS 6. Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki: nie dotyczy |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1: Zna podstawowe mechanizmy, etiologię i patogenezę chorób układu nerwowego (B K_W28) W2:Rozumie ww. mechanizmy i potrafi je odnieść do każdej konkretnej jednostki chorobowej, którą student spotyka się podczas zajęć ( D K_W03) W3:Zna i rozumie przebieg oraz objawy procesów chorobowych układu nerwowego, potrafi je klasyfikować na choroby nowotworowe, degeneracyjne, naczyniowe i urazy oraz zna i rozumie strategię postępowania (E K_W08) W4:Rozumie ideę podejmowania leczenia operacyjnego poszczególnych chorób układu nerwowego (E K_W09) W5:Zna i rozumie podstawowe zasady leczenia zachowawczego chorób, których nie leczy się operacyjnie (E K_W10) W6:Zna i rozumie historię naturalną schorzeń układu nerwowego (E K_W11) W7:Zna i rozumie podstawowe zasady organizacji opieki, pielęgnacji i rehabilitacji chorych leczonych na oddziałach neurochirurgicznych (E K_W12) W8:Zna i rozumie rokowanie poszczególnych chorób spotykanych w praktyce neurochirurgicznej (E K_W30) |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1: Ocenia i opisuje stan somatyczny i psychiczny pacjenta (E K_U13) U2:Planuje postępowanie diagnostyczne, terapeutyczne i profilaktyczne. (E K_U16). U3:Kwalifikuje pacjenta do leczenia szpitalnego lub kontroli ambulatoryjnej (E K_U20) U4: Wśród pacjentów przyjętych do szpitala kwalifikuje chorych do leczenia operacyjnego lub zachowawczego (E K_U21) U5:Interpretuje badania obrazowe i identyfikuje przyczyny odchyleń ( E K_U24) U6: W miarę możliwości i woli uczestniczy w procedurach neurochirurgicznych na bloku operacyjnym i wykazuje się umiejętnością asystowania przy zabiegu (E K_U35) U7: Potrafi prowadzić dokumentację medyczną pacjenta ( E K_U38) |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1:Potrafi nawiązać i utrzymać głęboki i pełen szacunku kontakt z chorym (K_K03) K2:Kieruje się dobrem chorego, stawiając je na pierwszym miejscu. (K_K04 ) K3:Okazuje szacunek wobec Pacjenta i zrozumienie dla różnic światopoglądowych, oraz kulturowych (K_K05) K4:Przestrzega tajemnicy lekarskiej i wszelkich praw pacjenta(m in. Prawa do informacji, do intymności, do świadomej decyzji, do godnej śmierci (K_K06) K5:Potrafi współpracować z przedstawicielami innych zawodów w zakresie ochrony zdrowia (K_K07) K6: Posiada nawyk i umiejętności stałego dokształcania się (K_K08) |
Metody dydaktyczne: | Ćwiczenia: • ćwiczenia kliniczne |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - opis |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - seminaryjna |
Skrócony opis: |
Prowadzone z przedmiotu ćwiczenia mają na celu zapoznanie studentów z podstawowymi zagadnieniami z zakresu neurochirurgii. Ćwiczenia mają na celu wykształcenie wybranych umiejętności praktycznych dotyczących postępowania diagnostycznego i terapeutycznego z pacjentami z chorobami układu nerwowego leczonymi na oddziałach neurochirurgicznych. |
Pełny opis: |
Neurochirurgia dla zainteresowanych jest przedmiotem zajmującym się leczeniem operacyjnym chorób układu nerwowego – w szczególności procesów rozrostowych oraz urazami czaszkowo - mózgowymi i urazami kręgosłupa. W miarę możliwości, studenci powinni odbywać zajęcia po uprzednim zdobyciu wiedzy z zakresu neurologii, ponieważ można zaoszczędzić czas na zapoznawanie ich z propedeutyką chorób układu nerwowego i wykorzystać go na wyłożenie specyfiki leczenia neurochirurgicznego tych chorób. Neurochirurgia zajmuje się kwalifikacją chorych do leczenia operacyjnego, przeprowadzeniem takiego leczenia zarówno w chorobach mózgowia, rdzenia kręgowego, kręgosłupa oraz nerwów. Zajmuje się także leczeniem urazów czaszkowo - mózgowych i kręgosłupa. A także zajmuje się oceną rokowania w poszczególnych chorobach. |
Literatura: |
1. Schirmer M. , Neurochirurgia, Elsevier Urban & Partner, Wrocław 1998, wyd.1 2. Lindsay K.W., Bone I., Fuller G.[Kozubski W. red] Neurologia i neurochirurgia. Seria podręczników ilustrowanych, Wyd. 2 3. Ząbek M., Zarys neurochirurgii, PZWL, 1999, Wyd. 1 4. Ząbek M., Urazu czaszkowo - mózgowe, PZWL, 1994, Wyd. 1 5. Greenberg M., Handbook of neurosurgery, Thieme, 2010 lub 2016, Wyd. 7 lub Wyd. 8 |
Metody i kryteria oceniania: |
Przedmiot: zaliczenie - W1 - W8 Ćwiczenia: zaliczenie - W1 - W8, U1 - U7, K1 - K6 |
Praktyki zawodowe: |
- |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2020/21" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Maciej Śniegocki | |
Prowadzący grup: | Maciej Śniegocki | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie | |
Skrócony opis: |
Prowadzone ćwiczenia mają na celu zapoznanie studentów z podstawowymi zagadnieniami z zakresu neurochirurgii. Ćwiczenia mają na celu wykształcenie wybranych umiejętności praktycznych dotyczących postępowania diagnostycznego i terapeutycznego z pacjentami z chorobami układu nerwowego leczonymi na oddziałach neurochirurgicznych. |
|
Pełny opis: |
Neurochirurgia dla zainteresowanych jest przedmiotem zajmującym się leczeniem operacyjnym chorób układu nerwowego – w szczególności procesów rozrostowych oraz urazami czaszkowo - mózgowymi i urazami kręgosłupa. W miarę możliwości, studenci powinni odbywać zajęcia po uprzednim zdobyciu wiedzy z zakresu neurologii, ponieważ można zaoszczędzić czas na zapoznawanie ich z propedeutyką chorób układu nerwowego i wykorzystać go na wyłożenie specyfiki leczenia neurochirurgicznego tych chorób. Neurochirurgia zajmuje się kwalifikacją chorych do leczenia operacyjnego, przeprowadzeniem takiego leczenia zarówno w chorobach mózgowia, rdzenia kręgowego, kręgosłupa oraz nerwów. Zajmuje się także leczeniem urazów czaszkowo - mózgowych i kręgosłupa. A także zajmuje się oceną rokowania w poszczególnych chorobach. |
|
Literatura: |
1. Schirmer M. , Neurochirurgia, Elsevier Urban & Partner, Wrocław 1998, wyd.1 2. Lindsay K.W., Bone I., Fuller G.[Kozubski W. red] Neurologia i neurochirurgia. Seria podręczników ilustrowanych, Wyd. 2 3. Ząbek M., Zarys neurochirurgii, PZWL, 1999, Wyd. 1 4. Ząbek M., Urazu czaszkowo - mózgowe, PZWL, 1994, Wyd. 1 5. Greenberg M., Handbook of neurosurgery, Thieme, 2010 lub 2016, Wyd. 7 lub Wyd. 8 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.