Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Neurochirurgia dla zainteresowanych

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1600-LekM4ZWNR-J
Kod Erasmus / ISCED: 12.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0912) Medycyna Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Neurochirurgia dla zainteresowanych
Jednostka: Katedra Neurochirurgii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 1.00 (zmienne w czasie) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Student(ka) rozpoczynający/a kształcenie z przedmiotu Neurochirurgia dla zainteresowanych powinien/na posiadać wiedzę z neurologii oraz podstawowe umiejętności zdobyte podczas przedmiotu chirurgia w zakresie chirurgicznego mycia rąk.

Rodzaj przedmiotu:

przedmiot fakultatywny

Całkowity nakład pracy studenta:

1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi:


- udział w ćwiczeniach: 15 godzin

- konsultacje: 3 godzina

- przeprowadzenie zaliczenia: 2 godzina

Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 20 godzin, co odpowiada 0,8 ECTS

2. Bilans nakładu pracy studenta:

- udział w ćwiczeniach: 12 godzin

- konsultacje: 3 godzina

- przeprowadzenie zaliczenia: 2 godzina

- przygotowanie do ćwiczeń (w tym czytanie wskazanej literatury): 5 godzin

Łączny nakład pracy studenta wynosi 25 godzin, co odpowiada 1 punktu ECTS

3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi:

- czytanie wskazanej literatury naukowej: 5 godzin

- udział w wykładach i seminariach(z uwzględnieniem wyników badań oraz opracowań naukowych z zakresu neurochirurgii): 10 godzin

- udział w ćwiczeniach (z uwzględnieniem wyników opracowań naukowych z zakresu neurochirurgii): 15 godzin

- przygotowanie do zaliczenia: 2 godziny

- konsultacje z uwzględnieniem opracowań naukowych z

zakresu neurochirurgii): 1 godzina

Łączny nakład pracy studenta związany z prowadzonymi badaniami naukowymi wynosi 25 godzin, co odpowiada 1 ECTS.

4. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania:

- przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie: 2 + 1 = 3 godziny (0,12 punktu ECTS)

5. Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym:

- udział w ćwiczeniach (w tym zaliczenie praktyczne): 15 godzin

Łączny nakład pracy studenta o charakterze praktycznym wynosi 20 godzin, co odpowiada 0,8 punktu ECTS

6. Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki:

nie dotyczy


Efekty uczenia się - wiedza:

W1: Zna podstawowe mechanizmy, etiologię i patogenezę chorób układu nerwowego (B K_W28)

W2:Rozumie ww. mechanizmy i potrafi je odnieść do każdej konkretnej jednostki chorobowej, którą student spotyka się podczas zajęć ( D K_W03)

W3:Zna i rozumie przebieg oraz objawy procesów chorobowych układu nerwowego, potrafi je klasyfikować na choroby nowotworowe, degeneracyjne, naczyniowe i urazy oraz zna i rozumie strategię postępowania (E K_W08)

W4:Rozumie ideę podejmowania leczenia operacyjnego poszczególnych chorób układu nerwowego (E K_W09)

W5:Zna i rozumie podstawowe zasady leczenia zachowawczego chorób, których nie leczy się operacyjnie (E K_W10)

W6:Zna i rozumie historię naturalną schorzeń układu nerwowego (E K_W11)

W7:Zna i rozumie podstawowe zasady organizacji opieki, pielęgnacji i rehabilitacji chorych leczonych na oddziałach neurochirurgicznych (E K_W12)

W8:Zna i rozumie rokowanie poszczególnych chorób spotykanych w praktyce neurochirurgicznej (E K_W30)

Efekty uczenia się - umiejętności:

U1: Ocenia i opisuje stan somatyczny i psychiczny pacjenta (E K_U13)

U2:Planuje postępowanie diagnostyczne, terapeutyczne i profilaktyczne. (E K_U16).

U3:Kwalifikuje pacjenta do leczenia szpitalnego lub kontroli ambulatoryjnej (E K_U20)

U4: Wśród pacjentów przyjętych do szpitala kwalifikuje chorych do leczenia operacyjnego lub zachowawczego (E K_U21)

U5:Interpretuje badania obrazowe i identyfikuje przyczyny odchyleń ( E K_U24)

U6: W miarę możliwości i woli uczestniczy w procedurach neurochirurgicznych na bloku operacyjnym i wykazuje się umiejętnością asystowania przy zabiegu (E K_U35)

U7: Potrafi prowadzić dokumentację medyczną pacjenta ( E K_U38)


Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

K1:Potrafi nawiązać i utrzymać głęboki i pełen szacunku kontakt z chorym (K_K03)

K2:Kieruje się dobrem chorego, stawiając je na pierwszym miejscu. (K_K04 )

K3:Okazuje szacunek wobec Pacjenta i zrozumienie dla różnic światopoglądowych, oraz kulturowych (K_K05)

K4:Przestrzega tajemnicy lekarskiej i wszelkich praw pacjenta(m in. Prawa do informacji, do intymności, do świadomej decyzji, do godnej śmierci (K_K06)

K5:Potrafi współpracować z przedstawicielami innych zawodów w zakresie ochrony zdrowia (K_K07)

K6: Posiada nawyk i umiejętności stałego dokształcania się (K_K08)


Metody dydaktyczne:

Ćwiczenia:

• ćwiczenia kliniczne

Metody dydaktyczne eksponujące:

- pokaz

Metody dydaktyczne podające:

- opis

Metody dydaktyczne poszukujące:

- seminaryjna

Skrócony opis:

Prowadzone z przedmiotu ćwiczenia mają na celu zapoznanie studentów z podstawowymi zagadnieniami z zakresu neurochirurgii.

Ćwiczenia mają na celu wykształcenie wybranych umiejętności praktycznych dotyczących postępowania diagnostycznego i terapeutycznego z pacjentami z chorobami układu nerwowego leczonymi na oddziałach neurochirurgicznych.

Pełny opis:

Neurochirurgia dla zainteresowanych jest przedmiotem zajmującym się leczeniem operacyjnym chorób układu nerwowego – w szczególności procesów rozrostowych oraz urazami czaszkowo - mózgowymi i urazami kręgosłupa. W miarę możliwości, studenci powinni odbywać zajęcia po uprzednim zdobyciu wiedzy z zakresu neurologii, ponieważ można zaoszczędzić czas na zapoznawanie ich z propedeutyką chorób układu nerwowego i wykorzystać go na wyłożenie specyfiki leczenia neurochirurgicznego tych chorób. Neurochirurgia zajmuje się kwalifikacją chorych do leczenia operacyjnego, przeprowadzeniem takiego leczenia zarówno w chorobach mózgowia, rdzenia kręgowego, kręgosłupa oraz nerwów. Zajmuje się także leczeniem urazów czaszkowo - mózgowych i kręgosłupa. A także zajmuje się oceną rokowania w poszczególnych chorobach.

Literatura:

1. Schirmer M. , Neurochirurgia, Elsevier Urban & Partner, Wrocław 1998, wyd.1

2. Lindsay K.W., Bone I., Fuller G.[Kozubski W. red]

Neurologia i neurochirurgia. Seria podręczników ilustrowanych, Wyd. 2

3. Ząbek M., Zarys neurochirurgii, PZWL, 1999, Wyd. 1

4. Ząbek M., Urazu czaszkowo - mózgowe, PZWL, 1994, Wyd. 1

5. Greenberg M., Handbook of neurosurgery, Thieme, 2010 lub 2016, Wyd. 7 lub Wyd. 8

Metody i kryteria oceniania:

Przedmiot: zaliczenie - W1 - W8

Ćwiczenia: zaliczenie - W1 - W8, U1 - U7, K1 - K6

Praktyki zawodowe:

-

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2020/21" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Maciej Śniegocki
Prowadzący grup: Maciej Śniegocki
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie
Skrócony opis:

Prowadzone ćwiczenia mają na celu zapoznanie studentów z podstawowymi zagadnieniami z zakresu neurochirurgii.

Ćwiczenia mają na celu wykształcenie wybranych umiejętności praktycznych dotyczących postępowania diagnostycznego i terapeutycznego z pacjentami z chorobami układu nerwowego leczonymi na oddziałach neurochirurgicznych.

Pełny opis:

Neurochirurgia dla zainteresowanych jest przedmiotem zajmującym się leczeniem operacyjnym chorób układu nerwowego – w szczególności procesów rozrostowych oraz urazami czaszkowo - mózgowymi i urazami kręgosłupa. W miarę możliwości, studenci powinni odbywać zajęcia po uprzednim zdobyciu wiedzy z zakresu neurologii, ponieważ można zaoszczędzić czas na zapoznawanie ich z propedeutyką chorób układu nerwowego i wykorzystać go na wyłożenie specyfiki leczenia neurochirurgicznego tych chorób. Neurochirurgia zajmuje się kwalifikacją chorych do leczenia operacyjnego, przeprowadzeniem takiego leczenia zarówno w chorobach mózgowia, rdzenia kręgowego, kręgosłupa oraz nerwów. Zajmuje się także leczeniem urazów czaszkowo - mózgowych i kręgosłupa. A także zajmuje się oceną rokowania w poszczególnych chorobach.

Literatura:

1. Schirmer M. , Neurochirurgia, Elsevier Urban & Partner, Wrocław 1998, wyd.1

2. Lindsay K.W., Bone I., Fuller G.[Kozubski W. red]

Neurologia i neurochirurgia. Seria podręczników ilustrowanych, Wyd. 2

3. Ząbek M., Zarys neurochirurgii, PZWL, 1999, Wyd. 1

4. Ząbek M., Urazu czaszkowo - mózgowe, PZWL, 1994, Wyd. 1

5. Greenberg M., Handbook of neurosurgery, Thieme, 2010 lub 2016, Wyd. 7 lub Wyd. 8

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)