Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

1.6. Medycyna nuklearna w służbie endokrynologii

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1600-LekM5CNENUK-NJ
Kod Erasmus / ISCED: 12.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0912) Medycyna Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: 1.6. Medycyna nuklearna w służbie endokrynologii
Jednostka: Katedra Endokrynologii i Diabetologii
Grupy: Przedmioty obowiązkowe dla 5 roku NWJ kierunku lekarskiego
Punkty ECTS i inne: 0.40 (zmienne w czasie) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Student posiada wiedzę z anatomii, fizjologii, patofizjologii układu wydzielania wewnętrznego, układu sercowo-naczyniowego, kostnego, moczowo-płciowego, nerwowego. Wiedza ta jest weryfikowana na seminariach.

Rodzaj przedmiotu:

przedmiot obowiązkowy

Całkowity nakład pracy studenta:

1.Godziny realizowane z udziałem nauczycieli ( godz.):

-seminaria – 10 godzin

-konsultacje 0,5 godziny

-zaliczenie 0,5 godziny

Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 11 godzin, co odpowiada 0,88 punktom ECTS

2. Bilans nakładu pracy studenta:

- udział w wykładach z wykorzystaniem technik kształcenia na odległość: 10 godzin

- przygotowanie do wykładów: 5 godzin

- czytanie wskazanej literatury: 5 godzin

- konsultacje: 0,5 godziny

- przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie: 5 + 0,5 = 5,5 godziny

Łączny nakład pracy studenta wynosi 26 godzin, co odpowiada 1,04 punktom ECTS

3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi: nie dotyczy

4. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania:

- przygotowanie do zaliczenia + zaliczenie: 5 + 0,5 = 5,5 godzin (0,26 punktu ECTS)

5. Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym:

- udział w wykładach: 10 godzin

Łączny nakład pracy studenta o charakterze praktycznym wynosi 10 godzin, co odpowiada 0,4 punktom ECTS

6. Bilans nakładu pracy studenta poświęcony zdobywaniu kompetencji społecznych w zakresie ćwiczeń.

Kształcenie w dziedzinie afektywnej poprzez proces samokształcenia:

-przygotowanie do seminariów: 5 godzin,

Łączny nakład pracy studenta poświęcony zdobywaniu kompetencji społecznych wynosi 5 godzin, co odpowiada 0,22 punktom ECTS

Efekty uczenia się - wiedza:

W1: wymienia uwarunkowania środowiskowe, genetyczne i epidemiologiczne najczęstszych chorób gruczołów wydzielania wewnętrznego (EK_W01)

W2: wymienia przyczyny i objawy oraz metody diagnozowania i leczenia najczęstszych chorób gruczołów wydzielania wewnętrznego: chorób podwzgórza i przysadki, tarczycy, przytarczyc, kory i rdzenia nadnerczy, chorób jajników i jąder, guzów neuroendokrynnych, zespołów wielogruczołowych, różnych typów cukrzycy i zespołu metabolicznego, hipoglikemii, otyłości, dyslipidemii(E K_W07)


Efekty uczenia się - umiejętności:

U1: przeprowadza prostą diagnostykę różnicową najczęstszych objawów występujących w chorobach układu wydzielania wewnętrznego (EK_U12)


Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

K1: Akceptuje zasadę zachowania tajemnicy lekarskiej i praw pacjenta (K_K06)

K2: Wykazuje nawyk samokształcenia się (K_K01)


Metody dydaktyczne:

Wykłady:

- wykład informacyjny

-wykład konwersatoryjny

- dyskusja dydaktyczna

- analiza przypadków


Metody dydaktyczne podające:

- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- wykład konwersatoryjny

Metody dydaktyczne poszukujące:

- ćwiczeniowa
- seminaryjna
- studium przypadku

Metody dydaktyczne w kształceniu online:

- metody wymiany i dyskusji

Skrócony opis:

Medycyna nuklearna jest dziedziną medycyny zajmująca się obrazowaniem poszczególnych układów i narządów za pomocą promieniowania, którego źródłem są przemiany zachodzące w jądrach atomów substancji promieniotwórczych.

Głównym celem zajęć z medycyny nuklearnej na roku III jest uzyskanie elementarnej wiedzy na temat fizycznych podstaw medycyny

nuklearnej oraz umiejętności logicznego myślenia i wyciągania prawidłowych wniosków z otrzymanych wyników badań poszczególnych

narządów i układów, a w następnej kolejności postawienie dalszej decyzji diagnostyczno - terapeutycznych

Pełny opis:

Zajęcia prowadzone są w formie seminariów.

Na seminariach są przedstawiane elementarne informacje na temat fizycznych podstaw obrazowania wykorzystywanych w medycynie nuklearnej, a następnie omawiane są kolejne układy: ośrodkowy układ nerwowy, sercowo – naczyniowy, płucny, pokarmowy, endokrynny, moczowo – płciowy oraz kostny. Przedstawiana jest również diagnostyka różnicowa guzów i ognisk zapalnych oraz możliwości medycyny nuklearnej w leczeniu poszczególnych jednostek chorobowych. W trakcie seminariów wskazany jest czynny udział studentów – dyskusja na temat poruszanych zagadnień.

Tematyka prowadzonych seminariów:

• Fizyczne podstawy medycyny nuklearnej.

• Radiofarmaceutyki stosowane w medycynie nuklearnej.

• Ochrona radiologiczna w medycynie nuklearnej.

• Obrazowanie ośrodkowego układu nerwowego.

• Metody obrazowania stosowane do oceny układu endokrynnego.

• Metody radioizotopowe w obrazowaniu układu sercowo - naczyniowego.

• Metody radioizotopowe w obrazowaniu płuc.

• Obrazowanie radioizotopowe narządów jamy brzusznej.

• Obrazowanie radioizotopowe układu moczowo - płciowego.

• Metody radioizotopowe w obrazowani układu kostnego.

• Diagnostyka radioizotopowa guzów i ognisk zapalnych.

• Leczenie za pomocą radiofarmaceutyków.

Literatura:

1. Medycyna nuklearna, pod red. L. Królickiego.

2. Zarys medycyny nuklearnej, S. Nowak

3. Nuclear Medicine Review, aktualne numery.

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie na ocenę.

10 pytań testowych na kolokwium wyjściowym

(0-10 punktów)

Kolokwium końcowe - zaliczenie (6–10 punktów; >60%): W1–W2.

Student(ka) otrzyma zaliczenie przedmiotu będąc obecnym na wszystkich wykładach oraz uzyskując zaliczenie kolokwium wejściowego.

Praktyki zawodowe:

nie dotyczy

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Seminarium, 6 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Roman Junik
Prowadzący grup: Marcin Gierach, Roman Junik
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie
Skrócony opis:

Medycyna nuklearna jest dziedziną medycyny zajmująca się obrazowaniem poszczególnych układów i narządów za pomocą promieniowania, którego źródłem są przemiany zachodzące w jądrach atomów substancji promieniotwórczych.

Głównym celem zajęć z medycyny nuklearnej na roku III jest uzyskanie elementarnej wiedzy na temat fizycznych podstaw medycyny

nuklearnej oraz umiejętności logicznego myślenia i wyciągania prawidłowych wniosków z otrzymanych wyników badań poszczególnych

narządów i układów, a w następnej kolejności postawienie dalszej decyzji diagnostyczno - terapeutycznych

Pełny opis:

Przedstawiana jest również diagnostyka różnicowa guzów i ognisk zapalnych oraz możliwości medycyny nuklearnej w leczeniu poszczególnych jednostek chorobowych. W trakcie seminariów wskazany jest czynny udział studentów – dyskusja na temat poruszanych zagadnień.

Tematyka prowadzonych seminariów:

• Fizyczne podstawy medycyny nuklearnej.

• Radiofarmaceutyki stosowane w medycynie nuklearnej.

• Ochrona radiologiczna w medycynie nuklearnej.

• Obrazowanie ośrodkowego układu nerwowego.

• Metody obrazowania stosowane do oceny układu endokrynnego.

• Metody radioizotopowe w obrazowaniu układu sercowo - naczyniowego.

• Metody radioizotopowe w obrazowaniu płuc.

• Obrazowanie radioizotopowe narządów jamy brzusznej.

• Obrazowanie radioizotopowe układu moczowo - płciowego.

• Metody radioizotopowe w obrazowani układu kostnego.

• Diagnostyka radioizotopowa guzów i ognisk zapalnych.

• Leczenie za pomocą radiofarmaceutyków.

Literatura:

1. Medycyna nuklearna, pod red. L. Królickiego.

2. Zarys medycyny nuklearnej, S. Nowak

3. Nuclear Medicine Review, aktualne numery.

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2023-10-01 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Seminarium, 6 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Roman Junik
Prowadzący grup: Marcin Gierach
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)