5.1. Medycyna rodzinna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1600-LekM5COMR-J |
Kod Erasmus / ISCED: |
12.1
|
Nazwa przedmiotu: | 5.1. Medycyna rodzinna |
Jednostka: | Katedra Medycyny Rodzinnej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Student powinien posiadać wiedzę z zakresu: chorób wewnętrznych, pediatrii, chirurgii ogólnej, profilaktyki chorób cywilizacyjnych i nowotworowych, problemów geriatrycznych realizowanych w podstawowej opiece zdrowotnej. Ponadto powinien posiadać podstawową wiedzę z zakresu komunikowania się lekarza z pacjentem. |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obligatoryjny |
Całkowity nakład pracy studenta: | 1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi: - udział w seminariach: 14 godzin - udział w ćwiczeniach: 21 godziny - konsultacje: 0,5 godziny - przeprowadzenie zaliczenia: 0,5 godziny Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 36 godzin, co odpowiada 1,44 punktu ECTS 2. Bilans nakładu pracy studenta: - udział w seminariach: 14 godzin - udział w ćwiczeniach: 21 godzin - przygotowanie do seminariów i ćwiczeń: 4 godziny - czytanie wskazanej literatury: 9,5 godziny - konsultacje: 0,5 godziny - przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie: 0,5 + 0,5 = 1 godzina Łączny nakład pracy studenta wynosi 50 godzin, co odpowiada 2 punktom ECTS 3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi: - czytanie wskazanej literatury naukowej: 8 godziny - udział w seminariach (z uwzględnieniem wyników badań oraz opracowań naukowych z zakresu medycyny rodzinnej): 14 godzin - udział w ćwiczeniach (z uwzględnieniem wyników opracowań naukowych z zakresu medycyny rodzinnej): 15 godzin - przygotowanie do zaliczenia (z uwzględnieniem opracowań naukowych z zakresu medycyny rodzinnej): 0,5 godziny - konsultacje (z uwzględnieniem opracowań naukowych z zakresu medycyny rodzinnej): 0,5 godziny Łączny nakład pracy studenta związany z prowadzonymi badaniami naukowymi wynosi 38 godziny, co odpowiada 1,52 punktu ECTS 4. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania: - przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie: 0,5 + 0,5 = 1 godzina (0,04 punktu ECTS) 5. Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym: - udział w seminariach – realizacja w formie praktycznej: 14 godzin - udział w ćwiczeniach (w tym zaliczenie praktyczne – prezentacja przypadku medycznego): 21 godzin Łączny nakład pracy studenta o charakterze praktycznym wynosi 35 godzin, co odpowiada 1,4 punktu ECTS 6. Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki: nie dotyczy |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1: wymienia i omawia czynniki i symptomy towarzyszące najczęstszym chorobom w praktyce lekarza rodzinnego (E K_W36) W2: wyjaśnia zasady diagnozowania i działania lekarskiego w praktyce lekarza rodzinnego (E K_W36) W3: wskazuje zasady stosowania antybiotyków w procesie leczniczym (E K_W36) W4: określa zasady postępowania przeciwgorączkowego u chorych (E K_W36) W5: podaje zasady leczenia antagonistami witaminy K (E K_W36) W6: wymienia przyczyny, objawy, diagnostykę i leczenie infekcji dróg oddechowych, przewlekłego bólu z układu mięśniowo-szkieletowego, zakażeń układu moczowego (E K_W36) W7: definiuje najczęstsze problemy pacjentów w wieku podeszłym (E K_W36) W8: omawia profilaktykę chorób nowotworowych (E K_W36) W9: charakteryzuje przyczyny otyłości jako choroby cywilizacyjnej i wyjaśnia zasady leczenia dietetycznego (E K_W36) |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1: potrafi przeprowadzić wywiad lekarski z pacjentem: dziecko, osoba dorosła (E K_U27) U2: prawidłowo wykonuje procedurę pobrania materiału do badań stosowanych w diagnostyce laboratoryjnej (E K_U28) U3: prawidłowo wykonuje podstawowe procedury medyczne i zabiegi lekarskie polegające na pomiarze temperatury ciała, pomiarze tętna (E K_U29) U4: potrafi ustalić działanie diagnostyczne, terapeutyczne i profilaktyczne (E K_U29) U5: prawidłowo ocenia stan zdrowia pacjenta i na tej podstawie kieruje chorego na leczenie domowe lub szpitalne (E K_U29) U6: wyjaśnia badania laboratoryjne i wskazuje powody odchyleń od normy (E K_U29) |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1: ma poczucie ciągłego dokształcania się (K_K01) K2: wykazuje się wrażliwością w kontakcie z osobą chorą (K_K03) K3: jest świadomy, że dobro pacjenta to kwestia priorytetowa (K_K04) K4: jest świadomy dochowania tajemnicy lekarskiej i szanowania praw pacjenta (K_K06) |
Metody dydaktyczne: | Seminaria: - wykład informacyjny; - wykład konwersatoryjny, - dyskusja dydaktyczna, - analiza przypadków; Ćwiczenia: - dyskusja, - odgrywanie ról, - samodzielne rozwiązanie problemu klinicznego i opis przypadku w formie prezentacji na zajęciach, - ćwiczenia kliniczne przy udziale pacjenta; |
Metody dydaktyczne podające: | - wykład informacyjny (konwencjonalny) |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Skrócony opis: |
Przedmiot ma za zadanie: - zapoznać studentów z pryncypiami medycyny rodzinnej, rolą lekarza rodzinnego w systemie ochrony zdrowia; - poszerzyć podstawy teoretyczne i umiejętności praktyczne z medycyny rodzinnej; - zapoznanie z zakresem kompetencji lekarza rodzinnego, jego rolą w systemie ochrony zdrowia; - zintegrować dotychczasową wiedzę teoretyczną, kliniczną i wykorzystać ją w warunkach ambulatoryjnych. |
Pełny opis: |
Ćwiczenia poświęcone są analizie najczęstszych przypadków klinicznych w praktyce lekarza rodzinnego (pacjenci z infekcjami, choroby wewnętrzne i choroby dzieci) oraz zasadom komunikacji lekarz-pacjent. Seminaria mają za zadanie przekazanie studentom wiedzy na temat antybiotykoterapii praktycznej, postępowania przeciwgorączkowego, zasad leczenia antagonistami witaminy K, postępowania w infekcjach dróg oddechowych, uzależnienia od tytoniu, profilaktyki chorób sercowo-naczyniowych, problemów pacjentów w wieku podeszłym, profilaktyki chorób nowotworowych, promocji zdrowia i profilaktyki (definicje, testy przesiewowe i programy profilaktyczne), zasad zdrowego żywienia, leczenia dietetycznego w chorobach cywilizacyjnych, otyłości jako choroby cywilizacyjnej, zakażenia układu moczowego, przewlekłego bólu z układu mięśniowo – szkieletowego. Zajęcia z medycyny rodzinnej mają na celu kształtowanie postawy lekarskiej oczekiwanej w praktyce lekarza rodzinnego oraz zapoznanie studentów z modelem podstawowej opieki zdrowotnej opartej na lekarzu rodzinnym. Bezpośredni kontakt z pacjentem w praktyce lekarza rodzinnego daje możliwość poznania epidemiologii podstawowych problemów medycznych oraz sposobów ich indywidualnego rozwiązywania. W trakcie zajęć w gabinecie lekarza rodzinnego studenci praktycznie wykorzystują wiedzę zdobytą w poprzednich latach studiów. Pod nadzorem asystenta przeprowadzają badanie podmiotowe i przedmiotowe, stawiają wstępne rozpoznanie, proponują ewentualne badania diagnostyczne i leczenie. |
Literatura: |
Wykaz obowiązującej literatury dla danego cyklu w zakładce "Literatura". |
Metody i kryteria oceniania: |
Warunkiem zaliczenia seminariów i ćwiczeń jest aktywne uczestnictwo na przewidzianych rozkładem zajęciach oraz zaliczenie umiejętności praktycznych (zaliczenie praktyczne system oceniania 0-1). Podczas zajęć jest prowadzona przedłużona obserwacja studenta, w celu ustalenia oceny kompetencji społecznych (zaliczenie>50%). Wszystkie nieobecności student zobowiązany jest zaliczyć w formie wskazanej przez prowadzącego (forma ustna lub pisemna). W przypadku ćwiczeń klinicznych przy udziale pacjenta, student zobowiązany jest do odrobienia nieobecności w innym terminie wskazanym przez prowadzącego. Sprawdzian praktyczny (system oceniania 0-1) W1, U1-U6; Przedłużona obserwacja (>50%) W2-W9, K1-K4; |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.